Toon posts:

[Asus p2b-f] Ram-geheugen per bankje is 128 max?

Pagina: 1
Acties:
  • 26 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Nogal een vaag probleem bij het upgraden van twee computers.
Het zijn beide computers met een p2b-f mobo, 1 de ene zat 64mb (2x32) en in de ander 128mb(2x64) sdram geheugen.
Voor allebei heb ik er 256 sdram bijgekocht.
Nu het probleem:
In de eerst heb ik de 256 in het eerste bankje geduwd en de 32 in het tweede bankje.
Hij gaf als totaal ramgeheugen maar 256 aan, maar ach, die 32mb te weinig mag de pret ook niet drukken :)
Bij de volgende computer probeerde ik het eerst eens met 256 in het eerste bankje en de tweede leeg.
Nu "zag" de computer echter maar 128mb :?
Na alle bios settings nog eens nagekeken te hebben toch maar eens 64 erbij in gedaan met de gedachte dat 1 bankje een 128mb max ofzo had.
Nu werd gelukkig wel verder geteld dan 128, 192 :? namelijk.
De 64mb werd dus van de 256 afgetrokken :(
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Ik zat er zelf aan te denken om de bios te flashen, maar aangezien ik niet zo snel een bios flash tenzij het nodig is wil ik eerst weleens weten of het probleem daarmee opgelost is.
Op de asus site kon ik er verder niks over vinden ;(
Dus als 1 van jullie er (positieve) ervaringen mee hebben, meld het hier dan even :)

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Je hebt single- en double sided SDRAM en dat laatste wordt door sommige moederborden niet goed ondersteund: het mobo ziet maar de helft.

Dus 64MB+(256MB double sided)=192 MB wordt niet door de 64MB- maar door de 256MB-module veroorzaakt.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Topicstarter
Ferdo schreef op 15 november 2002 @ 01:49:
Je hebt single- en double sided SDRAM en dat laatste wordt door sommige moederborden niet goed ondersteund: het mobo ziet maar de helft.

Dus 64MB+(256MB double sided)=192 MB wordt niet door de 64MB- maar door de 256MB-module veroorzaakt.
En waarom ziet hij dan in de andere computer met hetzelfde moederbord 256mb :?
256/2 = 128 + 32 = 160 lijkt me...

Verwijderd

Naja... om het simpel te houden..
Er zijn genoeg mobo's die een fysieke limiet hebben mbt uitbreidbaar geheugen. Dus het kan zijn dat je pc geen 256mb reepjes ondersteund. Staat er nou in het boekje van wel, dan is de kans HEEL groot (omdat je een oud mobo hebt) dat dat alleen werkt met double-sided sd-ram (dus waar chippies op twee kanten zitten) en niet met single-sided (wat je tegenwoordig bijna altijd krjigt) Als dat het geval is, kan het zijn dattie maar de helft ziet...

Bios flashen is hier geen oplossing, aangezien de limitation op je moederbord zit en niet in je bios... vindt maar een dual-sided reepje dan werkt het vast wel..

Verwijderd

//edit// Het kan zijn dat je 2e P2B-f bord een andere revisie is.. al naar gekeken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het hangt geheel van de chipset af :)

De 440BX chipset ondersteunt maximaal 128Mbit geheugen, wat dus betekent dat je maximaal 256MB grote 16Mx8 doublesided reepjes per slot op de P2B-F kan gebruiken. Het reepje dat voor de helft wordt gezien is hoogstwaarschijnlijk een 256Mbit 32Mx8 reepje, wat logsicherwijs dus voor de helft geaddresserd kan worden, daar de BX maar tot 128Mbit kan.

Zie de Chipset Chart op http://users.erols.com/chare hoeveel Mbit geheugen een chipset maximaal aankan en check dan de tabel op de RAM FAQ (linkje staat op deTechnische PMG FAQ) welke reepjes daarbij horen :)

Verwijderd

dat zeiden wij dus ook al, maar dan op niveau zodat Anastasia het ook kan begrijpen :P

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Het grappige is dus dat het ene p2bf bord wel 256Mb ziet en het andere niet... Dat zal niet aan het BIOS liggen, want de BX kan gewoon 16x16Mx8 zien, zoals BalusC mij ooit eerder heeft weten uit te leggen.

heb je verschillende DIMMs gekocht ofzo? Dus 1 enkel en 1 dubbelzijdige? Dat verklaart het tweede verschijnsel - dat je van 256+64 slechts 128+64 te zien krijgt.

Het eerste is gekker; 256+32 wordt 256+0. Ofwel je 32Mb DIMM is dood, of hij zit in een stuk slot. Probeer even een ander DIMM slot (P2B heeft er 4 toch?).

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 15 November 2002 @ 02:12:
Het grappige is dus dat het ene p2bf bord wel 256Mb ziet en het andere niet... Dat zal niet aan het BIOS liggen, want de BX kan gewoon 16x16Mx8 zien, zoals BalusC mij ooit eerder heeft weten uit te leggen.

heb je verschillende DIMMs gekocht ofzo? Dus 1 enkel en 1 dubbelzijdige? Dat verklaart het tweede verschijnsel - dat je van 256+64 slechts 128+64 te zien krijgt.

Het eerste is gekker; 256+32 wordt 256+0. Ofwel je 32Mb DIMM is dood, of hij zit in een stuk slot. Probeer even een ander DIMM slot (P2B heeft er 4 toch?).
Ik dacht altijd dat er twee bankjes voor de sdram en twee bankjes voor ddr waren.. :?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, geen DDR op een BX helaas...

Wel maximaal 4x 256Mb :9

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 15 November 2002 @ 03:44:
Nee, geen DDR op een BX helaas...

Wel maximaal 4x 256Mb :9
Maar dat zijn dus de enkelzijdigen neem ik aan :{

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, die doen het juist niet! Je hebt dubbelzijdige nodig, met de vermelding 16Mx8 erbij als het effe kan. Gistron heeft dat erbij staan bij hun toch merkloze spul.

* John_Glenn waarschuwt: neem geen Kingston, die doen wazig over hun specificaties (zie 16x8: Single/double-sided en BX?)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik kan me zo 20 topics voor de geest halen waar ik dit allemaal al eens in uitgelegd hebt voor de BX. Met de search moet hier genoeg over te vinden zijn. Gewoon doublesided 256MB PC100/PC133 DIMM's met 16Mx8 chips en je bent klaar. En ja, daar passen er, indien vier sockets aanwezig (zoals de P2B-F), vier van op, op een BX bord :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.