Hulp bij kleine schakeling

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 20:55
Hallo allemaal,

Ik heb hier een schema liggen van een externe nummermelder voor de PC. Ik heb nog bijna geen ervaring met het maken van elektronische schakelingen en dit lijkt me een leuk (en relatief simpel) projectje om eens wat te proberen.

Dit is het schema wat ik op het internet gevonden heb:

Afbeeldingslocatie: http://fb.xs4all.nl/~ebus/numpres.gif

Nu heb ik nog enkele vragen waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.

Ik weet wat alle verschillende componenten zijn en ik heb ze hier ook al liggen. Maar ik zie op twee plekken een rondje met een plusje staan. Wat wordt daar mee bedoeld?

Hetzelfde geldt voor de twee vetgedrukte mintekens (midden en onderaan). Ik vermoed dat dit iets met aarde te maken heeft, maar hoe moet ik dat precies realiseren?

Als ik de schakeling gemaakt heb, zijn er dan dingen die ik kan doormeten met een multimeter om te kijken of alles werkt zoals 't hoort te werken?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten. Dingen die fout kunnen gaan of gewoon tips voor een beginneling?

Alvast bedankt!

Verwijderd

+ met cirkeltje: (positieve) voedingsspanning
vet liggend streepje: massa, ground oid

Je zult een externe, waarshijnlijk gestabiliseerde, voeding moeten aansluiten. Dat kan bv iets zijn dat lijkt op de lader van een gsm. Let echter op dat er in ieder geval gelijkspanning uitkomt (geen wisselspanning). Eventueel kun je ook een regelbare voeding kopen.
Verder moet je uitvogelen welke voedingsspanning je nodig hebt, bv aan de hand van de datasheet van de MT8870 en hoeveel stroom de schakeling trekt voordat je de voeding koopt/ontwerpt.

Nadat je gebouwd hebt, eerst alle verbindingen met je multimeter nameten. Vervolgens alleen de voeding aansluiten, niet de telefoon en de LPT. Op pinnen 10 en 18 (IC) dient in ieder geval de voedingsspanning te staan (meten tov massa). Voelen of IC (erg) heet wordt; zo ja, dan heb je iets verkeerd gedaan.

Daarna aansluiten op telefoonlijn. Zelfde controleren. Meet ook, tov de massa, de uitgangsspanningen op pinnen 3,5,7,10,11,12,13,15 van de subD. Deze mogen niet hoger zijn dan 5 volt (lpt is toch 5V ?) en niet lager dan 0V (als je -5V meet, heb je waarschijnlijk de meetpennen van de multimeter omgewisseld).

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even voor je geGoogled, de voedings-spanning van de MT8870 is ook +5V, dus dat moet op de 2 +-jes staan.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• eborn
[vage dubbelpost]

• eborn
Bedankt voor jullie tips! Ik was zelf via Google ook al bij de datasheet van de chip gekomen. Wat betreft de voeding: haalt de schakeling zijn stroom niet uit de parallele poort (door op de aansluitingen 3, 5, 7 softwarematig een hoog signaal te zetten) ?

• eborn
Ik heb nu alles, afgezien van de lpt en telefoon, aangesloten. Als ik echter meet op de pinnen 10 en 18 van de IC krijg ik een vreemde spanning: 2,9V. Enig idee hoe dat komt? Kan het zijn dat de chip kapot is? Of meet ik gewoon verkeerd? Ik meet de spanning tussen de pinnen en de ground.

Verwijderd

Ten eerste heb je geen externe voeding nodig: de voeding wordt namelijk van de Dsub bus afgetapt (via de diodes).

Ten tweede werkt die bus pas als je hem uitleest (meen ik: ik weet het niet zeker). Dus je moet hem activeren in de bios, en het programma draaien dat hem uitleest, dan pas meet je de juiste spanningen. (Nogmaals: ik weet dit niet zeker, maar ik mat negatieve spanningen bij een IR-ontvanger TOTDAT ik het programma'tje startte: toen werden het positieve spanningen).

Die 2,9 Volt is de voedingsspanning.
Heb je nu wel of niet een externe voeding aangesloten?
Zonder externe voeding en zonder dat de bus is aangesloten kun je geen spanning meten.
Met de bus aangesloten, en het programma draaiend moet je ongeveer 4,5 Volt (of 12 Volt: hoeveel staat er op die pennen?) meten.

{Alles onder voorbehoud: I do not take any responsibilities for any damages} >:)
Pagina: 1