[HD] 7200 120 seagate HD zonder koeling? kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb vandaag een seagate Barracude 120 GB HD gekocht, en weet niet of 't wel zo verstandig is om deze zonder koeling te laten draaien. Dit geeft wel weer extra herrie, maar als 't de levensduur en crashmogelijkheden verminderd! dan doe ik 't meteen.

Is 't wel veilig dan om hem dan de komende nacht en morgen zonder koeling dan te laten draaien? of kan dit ook al schade veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Extra koeling is altijd verstandig. Pas wanneer een HDD fabrikant expliciët opgeeft dat extra koeling noodzakelijk is, dan had je het wel elders in een handleiding cq op een website teruggevonden :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Ik heb dit ding via BBS gekocht, en daar zat nix bij, gewoon een HD zonder handleiding of wat dan ook. Want wie heeft nou een manual nodig voor een HD :?

iig kan 't geen kwaad dit ding fftjes 24 of zelfs een dagje of wat te laten draaien zonder koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, dat kan geen kwaad ;) Zorg er in ieder geval voor dat boven en onder de HDD een paar centimeter ruimte is, zodat de warmte kan ontsnappen.

En wat de handleiding betreft.. Sja, daar staan meestal jumpersettings op, hoe je de HDD moet behandelen, etc.. Maar daarvoor kun je dus ook op de website van de HDD fabrikant terecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
ow, bij deze zit er (zoals ik trouwens gewend ben van zo'n beetje alle HD's die ik heb) een sticker op met daarbij de jumpersettings.

Thx voor de info, ik ga ff prutsen :P
btw: jij bent een mod, kan je deze ff verplaatsen naar OM? omdat ik 'm per ongeluk hier heb gepost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Ligt een beetje aan het model schijf je hebt... Seagate baracuda staat erom bekend dat ze niet echt warm worden.

Heb hier 2 HD's boven elkaar hangen (maxtor en een baracuda), met een 80mm fan @ 1000rpm (niet echt veel airflow, maar genoeg), en dat ding wordt 35 graden...

Met Speedfan of MBM kun je je HD-temperatuur uitlezen (van redelijk nieuwe schijven), dus ik zou zeggen probeer het eerst zonder koeling, kast dicht, tijdje mee werken en dan kijken wat hij zegt... Als hij te warm wordt kun je er altijd nog eeen koeler onderhangen...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rolex schreef op 15 November 2002 @ 01:43:
btw: jij bent een mod, kan je deze ff verplaatsen naar OM? omdat ik 'm per ongeluk hier heb gepost :)
offtopic:
Ik kan alleen in PMG en OM modden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 19:48

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

OH >> OM

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 17:08
Je kan natuurlijk even op de site van de fabrikant opzoeken wat de toegestaanne werktemperatuur is van die schijf.
De werkelijke temperatuur (bijvoorbeeld tijdens defragmenteren) kan je uitlezen in bijvoorbeeld MBM.
Als de temperatuur de opgegeven specificaties overschreid zal ik hem koelen.

Mocht je hem niet gaan koelen zorg en dan voor dat je de schijf zeer strak aan je kast vast schroeft. Dat bevordert de warmte overdracht naar je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
mijn maxtor 7200rpm 80GB schijf heeft ook geen koeling.. wel vrije ruimte eromheen, maar ik heb net ff gechecked en hij is nu wel 44 graden.. is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 17:08
Vast niet...

mijn Maxtor 5400 80 GB is op dit moment zelfs 46 graden. En 7200 toeren modellen zijn gewend om warmer te zijn dan 5400 toeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:47
Matsu_matsu schreef op 15 november 2002 @ 12:14:
Vast niet...

mijn Maxtor 5400 80 GB is op dit moment zelfs 46 graden. En 7200 toeren modellen zijn gewend om warmer te zijn dan 5400 toeren
Ligt natuurlijk ook aan het type, ik heb hier een 5400rpm maxtor schijf en die wordt warmer als mijn 60GXP.
Actief koelen is altijd beter, maar noodzakelijk is het niet en garantie voor een langere levensduur al helemaal niet. bv mijn 60GXP die actief gekoeld wordt door een 80mm fan gaf na een jaar de geest terwijl de hdd's in het rekje erboven (waaronder een andere IBM 7200rpm schijf) al 3 jaar volhouden zonder koeling.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
Ik heb 'm nu actief gekoeld (had nog een coolertje liggen) ga morgen ff kijken welke temp ie haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Maxtor 60 gb op 7200 toeren. Deze had eerst geen koeler maar ik vond de temperaturen te hoog worden, hij werd soms 50 graden :/

Toen heb ik een hdd koeler gekocht met 2 redelijk kleine fannetjes erop, deze koeler moest je onder de hdd vast schroeven. Hij word nu nog maar 41 graden :)
Pagina: 1