Slechts 1 luidspreker, schadelijk ?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2025
Hallo allemaal,

Moest even mij hart luchten. Ik heb namelijk een tijdje terug 2 luidsprekers gekocht alternating gain absolute 1.0. Het ware show modellen maar samen met een onkyo versterkertje was ik hartstikke tevreden. Na een tijdje merkte ik dat de rechter speaker kast helemaal trilde en dat deed de linker niet. Ook ontsnapte er lucht op plaatsen waar dat niet hoorde als ik het volume wat hoger zette :'( valse lucht zei de verkoper.

Dus heb ik laatst bij een luisterbezoekje de kapotte speaker ingeleverd. Zij zouden er naar kijken. Toen ik laatst even met de verkoper belde bleek dat ze hem niet zelf konden reparen en moesten opsturen :( Nu zit ik dus een paar weekjes met maar 1 luidspreker !

Irritand is het zeker om alleen maar 1 kanaal te horen ipv stereo :/

En nu nog even mijn vraag om het allemaal got proof te houden ;) Is het nou schadelijk om maar 1 luidspreker aan te sluiten ?

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Verwijderd

nee elke poort heeft z'n eigen signaal.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Sommige versterkers mag je niet onbelast gebruiken!

Wat vaak wel mag is in zo'n situatie de balans regeling naar een kant te zetten, zodat de ene helft geen signaal of ruis versterkt.

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03 07:40

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

Benadski schreef op 15 November 2002 @ 10:18:

Wat vaak wel mag is in zo'n situatie de balans regeling naar een kant te zetten, zodat de ene helft geen signaal of ruis versterkt.
das dan meestel bij stereo-versterkers lijkt me...
surroundversterkers zou je toch moeten kunnen gebruiken zonder alle uitgangen te gebruiken lijkt me...

toch?

¯\_(ツ)_/¯

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
beschuitfluiter schreef op 15 November 2002 @ 10:57:
das dan meestel bij stereo-versterkers lijkt me...
surroundversterkers zou je toch moeten kunnen gebruiken zonder alle uitgangen te gebruiken lijkt me...

toch?
Yep :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:18

Jag

Benadski schreef op 15 November 2002 @ 10:18:

Dat is echt niet waar, het is juist moeilijk voor een versterker om met belasting eraan te werken.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:29

Shuriken

Life is all about priorities

Zover ik weet is een ongelijke belasting voor de meeste versterkers niet goed.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Zover ik weet is een ongelijke belasting voor de meeste versterkers niet goed

Dus jij zet alle versterkers aan die je in huis kan vinden ?
Want dat is precies hetzelfde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 22:31:

Dus jij zet alle versterkers aan die je in huis kan vinden ?
Want dat is precies hetzelfde.
huh

• dBA
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Voor zover ik weet mag je meestal niet op één kanaal draaien als je een gewone stereo versterker gebruikt. Een audio versterker kan je zien als een stroombron, die stroom blijft leveren, zelfs als je er niks op aansluit. Hij kan dan dus alleen z'n stroom niet kwijt, waardoor hij door kan fikken.

Dit haalde ik tenminste uit m'n potjesnatuurkunde boek..

Verwijderd

Laat maar , zonde van mijn tijd.

Verwijderd

Nee!

Als je de kanalen niet gebruikt dan moet je ze uitzetten in je menu van je receiver of niet de surround-modes niet gebruiken.

Volgens mij wat snorkeltje zegt klopt.

Ik zou zowieso balance naar de goede speaker zetten.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op 15 November 2002 @ 19:15:
Dat is echt niet waar, het is juist moeilijk voor een versterker om met belasting eraan te werken.
Jag, jij zou beter moeten weten. Er zijn inderdaad typen versterkers die je beter niet onbelast kunt laten werken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Voorbeeld?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

dBA schreef op 16 november 2002 @ 13:36:
Voor zover ik weet mag je meestal niet op één kanaal draaien als je een gewone stereo versterker gebruikt. Een audio versterker kan je zien als een stroombron, die stroom blijft leveren, zelfs als je er niks op aansluit. Hij kan dan dus alleen z'n stroom niet kwijt, waardoor hij door kan fikken.

Dit haalde ik tenminste uit m'n potjesnatuurkunde boek..
nonsense, zonder speaker geen ronde stroomkring, dus ook geen stroom die blijft lopen, wat jij zegt gaat tegen een hele mik natuurwetten in... Maar het zou best kunnen dat sommige versterkers er niet goed tegen kunnen, maar niet om de reden die jij geeft.

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Inderdaad er zijn versterker die er niet of slecht tegen kunnen om onbelast te draaien.

Voorbeelden zou ik zo niet kunnen opnoemen.

Ook wordt wel een gesuggereerd dat een versterker gelijk belast dient te worden "gelijke impedantie op elk kanaal" nou tot zover ik het heb meegemaakt is dat grote kul.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37

Korakal

Up up up!

Zolang je 'm niet HARD aanzet is het NIET schadelijk. (hard dus wel!) Ik zat met hetzelfde probleem (1 speaker stuk = weg) en ik heb hiervoor bij 2 bronnen geïnformeerd... ik vertrouwde het ook niet. Dus: zacht laten staan.
Pagina: 1