PC gecrashed!? Wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 16:08

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Help, ik heb een probleem..., Heb een dag gezocht en de faq's uitgeplozen maar nu weet ik het echt ff niet meer...

Het systeem waar het om gaat:
- ABIT KT7 RAID
- Athlon Thunderbird 1100 Mhz
- 2 reepjes 256 MB infeneon
- ATI Radeon 8500 LE (64 MB)
- 2 keer Seagate Baracudda III 30 GB in raid 0 opstelling

Dat was het ongeveer, ik geloof niet dat de rest er veel toe doet...

Het probleem:
Gisteravond belde mijn broertje op dat hij dacht dat mijn videokaart kapot gegaan was. Hij was op mijn pc (stond ivm verbouwing van mijn kamer zolang bij hem, en hij mocht hem gebruiken) een potje UT2003 aan het spelen toen de pc ineens vanzelf uit ging. Bij het opstarten deed d pc niet veel meer en kwam er een "no signal" melding op het scherm te staan.

Thuisgekomen de pc grondig bekeken, terug verplaatst naar mijn kamer en aangesloten op een monitor en netwerk. Ik druk de startknop in en zie het bios op mijn scherm verschijnen... Broertje blij, dat was hem nog niet gelukt, helaas was dit maar van korte duur want na de POST sloeg het beeld weer in powersave modus.

Na herhaaldelijk opnieuw opgestart te zijn bleek het niet mogelijk om nog een keer wat op het beeld te krijgen.

Oplossingen die ik geprobeerd heb:

Andere monitor: Zelfde effect

Andere videokaart: Heb geprobeerd op te starten met mijn oude Matrox G400: Zelfde effect

Ander geheugen: Mag ook niet baten

Ik had eens ergens gelezen dat het wel eens wil gebeuren dat de unlock potloodstreepjes kunnen vervagen met de tijd, dus wat ik geprobeerd heb is om deze opnieuw te zetten, ook meteen nieuwe Artic Silver op de CPU gesmeerd enzo, ook dit had geen effect

Bios resetten: Ik had niet overgeklokt of iets dergelijks (L1 bruggen waren al verbonden toen ik de CPU anderhalf jaar geleden kocht)

Mijn videokaart in een ander systeem werkt wel, die is dus niet kapot gelukkig. Nou was ik toch van plan om heel binnenkort een nieuw mobo+proc+geheugen te kopen, dus even dacht ik dat ik dat dan maar meteen moest doen, jammer van het oude mobommm maar toen bedacht ik me dat mijn schijven aan de raidcontroller hangen, en dat daar dus al mijn data op staat... Als ik ze in een nieuw systeem hang dan ben ik alles kwijt :'( :'( :'(

Verder nog eens goed gekeken wat er gebeurd:
Ik druk de powerknop in
Fans beginnen te draaien, ook die op het moederbord zijn aangesloten
Netwerkkaart krijgt stroom (constant want die is WOL, dus er is een link)
Harddisks spinnen op
Zipdrive initialiseerd
Het harde schijf lampje blijft gekgenoeg constant branden, alsof er data gelezen wordt, ik hoor echter de kop niet bewegen (weet ik niet helemaal zeker want mijn HD's zijn nogal stil)
Verder geen piepjes of iets dergelijks, helemaal niets

Nog meer geprobeerd:
Opstarten met de meeste spullen ontkoppeld en alle PCI kaarten er uit: Geen resultaat

Opstarten zonder videokaart: Geen piepjes

Opstarten zonder videokaart en geheugen: Geen piepjes

Al het geheugen en processo heb ik losgehad en goed vastgeduwd overgens

en nu?
Beetje hulp zou welkom zijn:
Waar kan ik nog meer naar kijken?
Wat kan ik nog meer proberen?
Is mijn moederbord stuk?
Wat kan ik nog doen om mijn data te redden en over te zetten naar een andere harddisk?

Voor de laatste vraag zou mischien Opslagmedia & I/O Controllers meer geschikt, maar dan zou ik het hele verhaal 2 keer moeten posten wat weer een crosspost zou zijn, dus ik kijk eerst hier maar eens of jullie nog wat weten, mocht het niet het goede forum zijn moet een modje hem maar even verplaatsen...

[ Voor 0% gewijzigd door Martijn02 op 14-11-2002 22:11 . Reden: Toch nog een typo ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Als je heel zeker weet dat je pc beeper werkt en goed is aangesloten en je hoort zonder cpu/videokaart/geheugen géén piepjes kan je ervan uitgaan dat je moederbord kapot is.
Je beschrijft dat de fans etc. wel gaan draaien, maar dat de monitor in power save stand sprngt. Ditzelfde heb ik ook, alleen dan gaatv de computer weer uit, de voeding is te licht. Aangezien deze bij jou blijven draaien (lees ik tussen de regels door) sluit ik voedingproblemen uit. Ik ben dus 99% zeker dat het moederbord overleden is.

Edit: je zit in het goede forum en wat het data redden betreft; daar kun je het best de RAID-FAQ ff op nakijken (link kan je zelf wel uit de FAQ halen), maar ik meende dat indien je dezelfde schijven in dezelfde kabelpositie hangt aan dezelfde controller op je moederbord, dat je dan gewoon je raid0 opnieuw kan opbouwen, pin me er echter niet op vast ;) ik haat die steken met die rotpinnen ;)
Master__R schreef op 14 november 2002 @ 22:18:
offtopic:
sdomburg: Lachuh die link in je sign (hete sex)
Ja leuk, maar meld me dat maar in een non-tech forum of privé, hier heeft de topicstarter niets aan ;)
Martijn02 schreef op 14 November 2002 @ 22:20:
[...]

Ja hoor, hij blijft gewoon draaien... Ik had de aansluiting van de speaker (is eigenlijk zo'n piezo ding) al even nagelopen, en die zat inderdaad correct... (toen ik de pc voor de eerste keer opstartte (na het verplaatsen) en hij dus nog wel even wat deed piepte hij geloof ik wel, dat zas zeg maar het normale piepje bij het aangaan
Dan weet ik nu 99,5% zeker dat het om je mobo gaat ;)

offtopic:
Trouwens goede startpost en goed gezocht :), zie je niet zovaak meer op GoT :/ . Dus n00bs: ALs je ff zelf wat research doet en een duidelijke startpost opstelt krijg je ook serieus antwoord :)

Edit zoveel:
Wat je nog kan doen om 100% zeker van je zaak te zijn is je moederbord meenemen naar een vriend en daar aan de hand van de hardware van je vriend de computer opbouwen met jouw moederbord, zonder andere hardware van jou. Als je in de buurt van hengelo woont, mag je hier wel langskomen
Huisen is niet echt in de buurt zie ik net in je profiel

Edit zoveel-en-1 ;) :
In de RAID-FAQ staat het volgende:
Kan ik mijn RAID set gewoon verplaatsen naar een andere controller?
NEE, dit kan nooit! Verplaatsing kan alleen als je precies dezelfde controller neemt. Dit is dus iets waar je goed op moet letten als je je raid set naar een ander moederbord met andere RAID controller verplaatst.
Je zult dus een ander moederbord met dezelfde controller moeten vinden, dus niet per se eenzelfde moederbord :)

Hehe, door al dit ge-edit kan iig niemand me beschuldigen van tech-posts scoren ;)

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
offtopic:
pfff

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
sdomburg schreef op 14 november 2002 @ 22:15:
Als je heel zeker weet dat je pc beeper werkt en goed is aangesloten en je hoort zonder cpu/videokaart/geheugen géén piepjes kan je ervan uitgaan dat je moederbord kapot is.
Je beschrijft dat de fans etc. wel gaan draaien, maar dat de monitor in power save stand sprngt. Ditzelfde heb ik ook, alleen dan gaatv de computer weer uit, de voeding is te licht. Aangezien deze bij jou blijven draaien (lees ik tussen de regels door) sluit ik voedingproblemen uit. Ik ben dus 99% zeker dat het moederbord overleden is.

Edit: je zit in het goede forum :)
Ja hoor, hij blijft gewoon draaien... Ik had de aansluiting van de speaker (is eigenlijk zo'n piezo ding) al even nagelopen, en die zat inderdaad correct... (toen ik de pc voor de eerste keer opstartte (na het verplaatsen) en hij dus nog wel even wat deed piepte hij geloof ik wel, dat zas zeg maar het normale piepje bij het aangaan

Edit: Ja als jij je post gaat lopen editten dan ik ook maar:
sdomburg schreef op 14 November 2002 @ 22:15:
<<zelfde als vorige>>

Edit: je zit in het goede forum en wat het data redden betreft; daar kun je het best de RAID-FAQ ff op nakijken (link kan je zelf wel uit de FAQ halen), maar ik meende dat indien je dezelfde schijven in dezelfde kabelpositie hangt aan dezelfde controller op je moederbord, dat je dan gewoon je raid0 opnieuw kan opbouwen, pin me er echter niet op vast ;) ik haat die steken met die rotpinnen ;)
Ik had hier al even gekeken: Da's paul's abit kt7 faq
http://www.sudhian.com/faqs.cfm/fid/2/fcid/7.sud
Daar staat ook zoiets, maarja waar haal ik nu nog zo'n zelfde moederbord vandaan? Enige kans dat ze er bij een computerwinkel nog eentje hebben liggen? die ik mag gebruiken om de data van me schijf te halen? Ben best bereid daarna daar mijn volgende mobo te kopen (mits de prijs niet heel erg over de top is natuurlijk)
[...]

Ja leuk, maar meld me dat maar in een non-tech forum of privé, hier heeft de topicstarter niets aan ;)
Inderdaad :)

Verwijderd

hij blij dat hij een vriend heeft die in een pc zaak heeft gewerkt

ik zal het proberen te regelen
check ook effe de groepsmail hierover

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik had precies hetzelfde probleem. Bij mij lag het aan de geluidskaart die ervoor zorgde dat het niet werkte. Haal dus ff al je PCI kaarten eruit en kijk of ie dan werkt.

edit: OW, dat heb je al geprobeerd :) tnx Klappie

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

eMAeRCe schreef op 15 november 2002 @ 13:14:
Ik had precies hetzelfde probleem. Bij mij lag het aan de geluidskaart die ervoor zorgde dat het niet werkte. Haal dus ff al je PCI kaarten eruit en kijk of ie dan werkt.
Heeft hij al geprobeerd :D

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Zal het verhaal nog even afmaken: Ik heb me er maar bij neergelegd dat mijn moederbord is overleden. Heb wat rondgevraagd onder vrienden en collega's en een van hen had ook een HPT370 controller op zijn MSI moederbord zitten, daar ben ik zondag heen geweest en de schijven aan zijn controller gehangen. Ze werden meteen herkend en ook herkende de controller meteen de stripeset. Netjes hoor, hij wilde er meteen van booten maar dat lukte niet echt, logisch want mijn windows installatie is ff een ander systeem gewend. Na wat prutsen toch voor elkaar gekregen en heb nu alle data op een andere schijf.

Op zich is dit best het goede moment voor een moederbord om stuk te gaan, was eigenlijk toch al van plan om iets nieuws te kopen, dus ach.. van het weekend zijn de HCC dagen, kijken of ik een ASUS A7V8x kan scoren...

Bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Weet je zeker dat je processor niet te warm wordt? Ik heb namelijk het zelfde mobo en als mijn processor te warm wordt gaat ie vanzelf uit, dus misschien is je koeler op je prosesor niet helemaal goed meer.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 10:42
en dan noemen ze raid veilig :? als je mobo kapot gaat ben je alles kwijt je en kan je data zelfs dan niet meer overzeten (met dezefde mobo wel natuurlijk)als je een ander mobo gebruikt
(ik heb trouwens 3 drie van die abit krengen in me klauwen gehad en ze waren alle drie kapot :( geen piepje niks was meteen einde amd 1ghz plan ik ga nu over na het p4 plan).
wou ik effe kwijt

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 09:44:
Weet je zeker dat je processor niet te warm wordt? Ik heb namelijk het zelfde mobo en als mijn processor te warm wordt gaat ie vanzelf uit, dus misschien is je koeler op je prosesor niet helemaal goed meer.
staat duidelijk in de text dat dat niet het probleem is, hij heeft zelfs de koeler al vervangen. En als iemand artic silver gebruikt kun je er (bijna) zeker van zijn dat deze persoon weet waar hij mee bezig is.
Da_Drake schreef op 18 november 2002 @ 13:22:
en dan noemen ze raid veilig :?
en nog meer offtopic........
raid 0 (WAS FOUT STOM) is eigenlijk geen RAID. Waarom R=redundant A=array off I=independent D=disks
en RAID 0 (WAS FOUT STOM) voldoet hier niet aan het is namelijk niet redundant, alle andere raid vormen zijn wel veiliger dan non-RAID. Leesvoer: [rml][ FAQ] RAID.[/rml]

• Johnny5
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08-2025
Martijn02 schreef op 18 november 2002 @ 09:21:

Op zich is dit best het goede moment voor een moederbord om stuk te gaan, was eigenlijk toch al van plan om iets nieuws te kopen, dus ach.. van het weekend zijn de HCC dagen, kijken of ik een ASUS A7V8x kan scoren...

Bedankt voor jullie hulp!
hmm, ik heb et ook ff allemaal gelezen hiero. ik zie dat er niemand an de processor denkt. Wanneer de pc niet pipt als er geen geheugen of videokaart inzit zijn er 2 dingen mogelijk... of de mobo is dood -dan kan die de piepjes niet laten horen- of de proc is kapot (wat ik had) -dan komen er ook geen piepjes-

als eerste zeiden de personen die me hielpen ook dat mijn mobo kapot was, maar in de winkel was mijn vermoeden bevestigd. mijn proc was kapot.

let dus op je besluit!

PS: mijn geval was nog redelijk duidelijk vanwege het hoekje wat van me core afgebroken was 8)7

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

als jel moederbord niet piept kan het best zijn dat je bios dood is

Meneer 1000 has spoken......

• BlueFlame
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:42
ExcaliburDexter schreef op 18 November 2002 @ 13:57:

raid 1 is eigenlijk geen RAID. Waarom R=redundant A=array off I=independent D=disks
en RAID 1 voldoet hier niet aan het is namelijk niet redundant, alle andere raid vormen zijn wel veiliger dan non-RAID. Leesvoer: [rml][ FAQ] RAID.[/rml]
Correctie: RAID 1 is weldegelijk redundant! RAID 1 is namenlijk een mirror. Dus als een van de twee schijven uitvalt blijft alles netjes doordraaien....
Wat jij bedoelt is RAID 0. Dit is idd niet redundant en dus eigenlijk geen RAID.

Verwijderd

LooooooooooooL

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Bier op zondag + maandag morgen = helemaal niet goed :/ mijn koppie doet nog steeds pijn ;(
bedoelde natuurlijk RAID 0 ;)
Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) &
Nieuwe policy mbt replies in 'slechte' topics :/
al is dit topic zeker niet slecht, maar jouw antwoord slaat gewoon nergens op :/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doe eens iets nuttigs, wil je?

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
ExcaliburDexter schreef op 18 November 2002 @ 13:57:
[...]

staat duidelijk in de text dat dat niet het probleem is, hij heeft zelfs de koeler al vervangen. En als iemand artic silver gebruikt kun je er (bijna) zeker van zijn dat deze persoon weet waar hij mee bezig is.
Dank :)
Johnny5 schreef op 18 November 2002 @ 14:10:

hmm, ik heb et ook ff allemaal gelezen hiero. ik zie dat er niemand an de processor denkt. Wanneer de pc niet pipt als er geen geheugen of videokaart inzit zijn er 2 dingen mogelijk... of de mobo is dood -dan kan die de piepjes niet laten horen- of de proc is kapot (wat ik had) -dan komen er ook geen piepjes-

als eerste zeiden de personen die me hielpen ook dat mijn mobo kapot was, maar in de winkel was mijn vermoeden bevestigd. mijn proc was kapot.

let dus op je besluit!

PS: mijn geval was nog redelijk duidelijk vanwege het hoekje wat van me core afgebroken was 8)7
Hmm, daar had ik inderdaad nog niet echt aan gedacht... maar nu nog een andere socket A athlon vinden om ff te testen (of een ander moederbord)

Het maakt niet zo heel veel verschil, ik ga toch wat nieuws kopen...

Nog een smeuig detail: Die RAID array maakte eigenlijk helemaal geen verschil met de schijven gewoon los. Ik heb een paar weken lopen zoeken naar de oorzaak enzo, niets te vinden... Nu ik weer in pauls abit k7-raid faq aan het zoeken was stond mijn probleem er ook bij, wat bleek: Mijn harddisks waren te snel, waardoor de raid-controller het niet aankon en de harde schijven alles 2 keer liet lezen... :) Eigenlijk had ik ze er net zo goed gewoon aan kunnen hangen dus...

Nouja, het was een leuk projectje, heb er een hoop van geleerd. Een van de dingen die ik geleerd heb is dat ik voorlopig ff geen raid(-0) meer doe.

[ Voor 0% gewijzigd door Martijn02 op 18-11-2002 17:04 . Reden: tikfoutje ]

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 21:41
controleer eens of er condensatoren op het moederbord zijn gesprongen of hebben gelekt...

Verwijderd

Da_Drake schreef op 18 november 2002 @ 13:22:
en dan noemen ze raid veilig :? als je mobo kapot gaat ben je alles kwijt je en kan je data zelfs dan niet meer overzeten (met dezefde mobo wel natuurlijk)als je een ander mobo gebruikt
(ik heb trouwens 3 drie van die abit krengen in me klauwen gehad en ze waren alle drie kapot :( geen piepje niks was meteen einde amd 1ghz plan ik ga nu over na het p4 plan).
wou ik effe kwijt
nou, als je een controller gebruikt die NIET op het moederboord zit, dan heb je dat probleem dus minder. Dan kan je nog proberen of de winkel eentje wil lenen, om je data over te zetten....

er zijn nog andere mobo's dan abit, dus het is eigenlijk helemaal niet nodig om van AMD 1GHz naar p4 te gaan. en trouwens, P4 en een AMD 1GHz zijn toch helemaal neit vergeljikbaar ????

Verwijderd

Ik heb een bepaald voordeel tov de vele tweakers, ik en een vriend hebben dezelfde KT7-raid en AMD Thunderbird 800MHz CPU, dus bij problemen met elkaars hardware testen...

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Maximilian

You've been Maxxed...

Misschien zou je eens moeten proberen om de voeding te vervangen, dit probleem was bij me pa oowk...
Hij/ik had alles vervangen maar toen op een gegeven moment nix anders op zat om em te laten nakijken door collega's op het werk bleek het dat de voeding NET niet genoeg gaf omdat er 1 onderdeeltje kapoet was. 8)7
naja, nu heeftie dus een 400w voeding, maar probeer het maar eenz

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ja ik ga nog wel even proberen om hem aan de praat te krijgen, is toch zonde om zomaar een athlon 1.1 weg te donderen...

Ik ga zoiezo een nieuwe voeding kopen op de hcc... stond die al op m'n whishlist?
Pagina: 1