Pioneer versterker dood, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Kan iemand hier zijn licht op schijnen?
First of all: ik ben een versterkern00b vergeleken met jullie... dat dat ff duidelijk is.
Mijn toch alweer aantal jaartjes oude versterker is dood.. Er komt geen geluid meer uit, eerst links niet meer en nu rechts ook nie..
Tis een Pioneer SA-330 btw.
Ik da ding opengemaakt, en dat koelblokachtige ding verwijderd waar 4 elektronische onderdeeltjes aanhangen. Lijken op spanningsregelaars, weet ik hoe die dingen heten in versterkertermen...
TO-200 is NIET het nummer op de IC, hoort bij iets anders
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/info/to220.gif
Zo zien ze er dus uit. Ontdekking, spul dat eromheen zit als soort van thermal pads STINKT.
Ik had laatst ook al dat er geluid uit de versterker kwam ipv mn boxen enzo.. Dr stonden dus gewoon componenten geluid te produceren.

Maar goed dan nu mijn vraag... Kan ik door te meten oid afleiden welke componenten kapot zijn? Of denken jullie meteen van "Ohhh ik weet het al, tis dit en dit"?

Dan nog dit: serie nummers op die 4 dingen die mij belangrijk leken zijn de volgende:

C2577 A1102 A1102 C2577
van links naar rechts :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 16:50
Tja, kan zoveel zijn... waarschijnlijk een stuurtor.. Die typenrs zeggen weinig, gewoon googlen en schema vinden, anders kun je het vergeten... Japanse typenrs :r :r

Verwijderd

Die "spanningregelaars" zijn waarschijnlijk de eindtorren.
Als er helemaal geen geluid meer uitkomt kunnen die stuk zijn, of er ontbreken spanningen of de voorversterker is stuk

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Edit:
Tja, moet ik maar niet blind op plaatjes ingaan. :P

Krankzinnige muziek vind je hier.

• insan1ty
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Picture%20016.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Picture%20018.jpg

Alvast heel veel sorry voor de slechte pics en bedankt voor de snelle reacties..
Ik mis mn versterkertje echt nu... :'(
Hoe ziet die voorversterker eruit?

• insan1ty
bazs2000 schreef op 14 november 2002 @ 21:25:
Als die IC kapot is dan heb ik hier de betekenis van dat IS, weet je meteen wat het doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Fixed voltage 5A positive power supply regulator Vin must exceed Vout by at least 3V, but may not exceed 40V. 
TO 220
+---+2
+===+
| ##|
+++++    1: Vin
 |||     2: GND
 |||     3: Vout
1 2 3
Oh sorry, vergeten te vermelden, dat plaatje was slechts ter illustratie, het type nummer is anders..

Verwijderd

Dat zijn eindtransistoren van het merk Sanken. Typenummers zijn voluit 2SA1102 en 2SC2577. (NPN en PNP) :) Deze kun je gewoon bij een electronicaboer kopen b.v. www.dil.nl of display electronics _/-\o_

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 15:01

DatraxZ

TrueCrypts Everything

dat zijn idd de eindtrappen ...
ik heb hier ook een pioneer staan , en als die wat lang op volle toeren staat de draaien word de 'heathsink' wel heeel erg warm.
Misschien is die van jou doorgebrand.

• insan1ty
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 21:35:
Dat zijn eindtransistoren van het merk Sanken. Typenummers zijn voluit 2SA1102 en 2SC2577. (NPN en PNP) :) Deze kun je gewoon bij een electronicaboer kopen b.v. www.dil.nl of display electronics _/-\o_
thnx _/-\o_ _/-\o_ morgen ff langs de elektroboer

oei, 12EUR/stuk?
Da wordt een duur grapje maar goed voor 40 eur heb ik geen nieuwe versterker

oh en om nog ff terug te komen op mijn eerdere vraag... Hoe ziet een voorversterker eruit?

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 11:25

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Dat is toch niet zo moeilijk?

Het zijn gewone powertransistoren hoor.

je moet er alleen 2S voorzetten

dus het zijn 2SC2577 en 2SA1102

Als je ze wilt doormeten:

de aansluitingen zijn van links naar rechts: Basis Collector Emitter

Met een multimeter op Diodestand, moet je tussen Basis en Collector ongeveer 0.6 Volt meten, tussen de basis en de emitter hetzelfde

Maar, waarschijnlijk zit er sluiting tussen de kollektor en de emitter.

Dus gewoon maar de elektronikaboer en ff 4 nieuwe transistoren halen.

Heeft ie waarschijnlijk niet, maar waarschijnlijk werkt een TIP107 en een TIP122 ook wel

die kunnen 100V en 8 Ampere aan en hebben dezelfde aansluiting.

Wel even geïsoleerd monteren, met isolatieplaatjes, anders maak je kortsluiting via de achterkant van de transistoren.

(op ene staat een volt of 40 en de andere staat dan -40Volt, vandaar)

Goh, toch die elektronika opleiding niet voor niks gedaan :)

Sukses

[ Voor 0% gewijzigd door fordrwd4ever op 14-11-2002 21:50 . Reden: tiepvoutje ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• insan1ty
ovhees schreef op 14 november 2002 @ 21:49:
Wel even geïsoleerd monteren, met isolatieplaatjes, anders maak je kortsluiting via de achterkant van de transistoren.
Uh er zitten nu van die plaatjes op, maar die sluiten niet helemaal af... Zou dat het kunnen zijn?
edit
ik keek verkeerd, er zit een soort van papier tussen

Oh en dan nog dit: Ik kan er niet aan meten als ie aanstaat, dan kan ik nie bij die pinnetjes

[ Voor 0% gewijzigd door insan1ty op 14-11-2002 21:53 . Reden: Schele piemel-error ]

Verwijderd

insan1ty schreef op 14 November 2002 @ 21:51:
[...]

Uh er zitten nu van die plaatjes op, maar die sluiten niet helemaal af... Zou dat het kunnen zijn?
edit
ik keek verkeerd, er zit een soort van papier tussen

Oh en dan nog dit: Ik kan er niet aan meten als ie aanstaat, dan kan ik nie bij die pinnetjes
Dat 'papiertje' is een isolator, de metalen achterkant van een transistor is de collector en deze mag natuurlijk niet via het koelblok contact maken met de andere transistoren op het koelblok. En de reden waarom die transistoren zo duur zijn is dat Sanken hele goede transistoren maakt, het is geen 'no-name', en deze japanse transistoren zijn in europa minder in gebruik.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 11:25

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Dat papier (lijkt een beetje op superplakband he) is de isolatie.

Zolang dat blijft zitten ,hoef je alleen de nieuwe transistoren met een beetje koelpasta eraan vast te schroeven.

Kijk ook even of je zekeringen niet kapot zijn, kan best wel.

Er vervang ook gelijk die weerstanden die op een verhoging staan, die regelen namelijk de instelling van die eindtransistoren.

Meestal branden die door door ouderdam, en gaan de eindtransistoren er achteraan.

Let wel op, het moeten 1 Watt weerstanden zijn(tenzij je binnen zeer korte tijd weer opnieuw wilt beginnen O-) )

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• insan1ty
ovhees schreef op 14 november 2002 @ 21:59:
Dat papier (lijkt een beetje op superplakband he) is de isolatie.

Zolang dat blijft zitten ,hoef je alleen de nieuwe transistoren met een beetje koelpasta eraan vast te schroeven.

Kijk ook even of je zekeringen niet kapot zijn, kan best wel.

Er vervang ook gelijk die weerstanden die op een verhoging staan, die regelen namelijk de instelling van die eindtransistoren.

Meestal branden die door door ouderdam, en gaan de eindtransistoren er achteraan.

Let wel op, het moeten 1 Watt weerstanden zijn(tenzij je binnen zeer korte tijd weer opnieuw wilt beginnen O-) )
OMG er ontbreekt er een! Hoe kan dat nou weer???
Maar hij gaat wel aan en ruist ook wel als ik m vol open zet, er komt alleen geen geluid uit...

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/geenzekeringwtf.jpg
in het midden de ontbrekende zekering :? :? :?

Oh en trouwens, het zijn een stuk of 20 weerstanden, die verhoogde dan.
(je bedoelt toch dat die ongeveer 1cm boven de printplaat "zweven" he?

• insan1ty
hier ff detailpics
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Picture%20027.jpg
Hier gaan ze dus in. Ze hangen vanaf die grote U-profiel[heatsink] met hun pootjes in deze klemmen

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Picture%20028.jpg
Verhoogde weerstanden?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/Picture%20023.jpg

STOM
Knijp ik net met een tang een zekering doormidden. Overal glas enzo.. Moet ik die ook al nieuw gaan halen
T2.5A staat er naast, T zegt toch iets over de "brandduur" >:) ? Dus snel/langzaam enzo?
Naja dan haal ik die ook wel...

• insan1ty
Update!!

Vandaag ff langs de elektroboer geweest, dingen laten zien, hij gemeten, status OK.
Ff nieuwe zekeringen gekocht dan.. Hier erin gestopt, die transistoren beetje schoongemaakt => HIJ WERKT :D
YESSSS
thnx dudes, was al bang dat ik een nieuwe moest gaan kopen...
Mooie is dat ook beide kanalen het doen, eerst deden ze het allebei, op CampZone2 is toen de rechter dood gegaan[had ff heel hard een pr0n filmpje opgezet :D ] en deze week dan allebei de kanalen..
Maar hij doet het weer dus _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Bedankt!

Verwijderd

hallo

misschien off topic maar wie kan me helpen waar ik deze tranistor kan kopen?
toshiba 2SC4288A
kan hem nergens vinden? althans in amsterdam
op internet kan ik ook niet veel elekrta winkels vinden ?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
www.circuitsonline.net
Nederlands electronicaforum/website. Daar weten ze dat wel.
Pagina: 1