Wat zijn die mods/users voor mensen?

Pagina: 1
Acties:

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Op mijn studie (psychologie dus) hebben we een aantal weken aandacht besteed aan stereotypen en de manier waarop mensen die toepassen. Ik vond dit allemaal erg interessant om aan te horen en begon op te letten welke stereotypen mensen in mijn dagelijkse omgeving gebruiken. De resultaten waren eigenlijk best schokkend - de stereotypen en de werkelijkheid lopen soms echt kilometers uit elkaar.

Internet is per definitie een plek waar stereotypen hoogtij vieren. Vaak ken je de persoon aan de andere kant alleen van nick en eventueel icon (grappig hoe vaak juist die icons identificeren overigens). Ik hoor maar al te vaak van mensen die ik bijvoorbeeld op een meeting spreek 'goh - jij bent heel anders dan ik verwacht had'. Andere users zullen ditzelfde meerdere malen meemaken (zeker aankomende meeting). Op zich is dit een interessant gegeven, want kennelijk kloppen onze beelden van de gebruikers hier op GoT niet zo goed. Waarom? Wel, omdat we kennelijk stereotypen toepassen. Als ik hier schrijf dat ik christelijk ben, dan zul jij je onbewust een beeld vormen van mij als stereotype christen. Terwijl dat (helaas?) IRL helemaal niet zo goed blijkt te kloppen (wat bleek uit LD's opmerking dat ik atheistisch christen was). Maar worden die stereotypen dan niet gladgestreken op den duur? Helaas niet, want vaak zijn we geneigd om informatie die we krijgen over een persoon zo te transformeren dat het wel in het stereotype past. Als jij bijvoorbeeld een beeld van mij hebt als christen, dan zul je waarschijnlijk ook alles wat ik hier schrijf opvatten vanuit dat perspectief. Als ik bijvoorbeeld tegen drugs ben, dan kunnen veel mensen zelf de (incorrecte) denkstap nemen dat ik omdat ik christelijk ben tegen drugs ben.

Maar nu het topic; ik ben wel benieuwd wat jullie nu eigenlijk vinden van ons, de mods. Wat voor beelden hebben jullie bij ons (wees eerlijk). Het is ook wel leuk om enkele bekendere users door te fietsen. Zeker met de aankomende meeting kan dit best interessant zijn.

Verwijderd

Dat heb ik ook gemerkt inderdaad, je vormt je vaak een beeld van een user/mod op GoT.
Maar ik doe dat op de een of ander manier door de Icons... Bij jou verwacht ik op de een of andere manier toch een link met je dragonball Z figuren, maar goed dat zullen we zaterdag wel zien :+
Maar ik geloof ook dat op internet stereotypen erg snel ontstaan, omdat je maar weinig over iemand weet, en je niet zijn gedachteprocessen op de een of andere manier kan zien (voorzover dat IRL mogelijk is), maar alleen het resultaat ervan.
Ik doe nu bij filosofie op school ook psychologie (Freud, Behaviorisme en Cognitivistische psychologie), en ik vind het ook erg interessant, maar ik vind het jammer dat we alleen erover leren en er niet over praten, of discussiëren.

Verwijderd

Ikzelf zit in het eerste jaar van een psychologie opleiding in Nijmegen. [offtopic] Zegge Christiaan is het voor jou niet makkelijker om ook naar de KUN te gaan ?? [offtopic].

Ikzelf ben sinds het begin van mijn studie ook mensen aan het analyseren. Elk mens heeft zo zijn vooroordelen en stereotypen. Een stereotyp kan ook heel goed gevormd worden door vooroordelen, neem bijvoorbeeld maar eens het woord 'allochtoon'. Velen zullen nu niet aan buitenlanders denken, maar een beeld vormen van b.v. een bepaald type allochtoon, zoals een antiliaan, een turk of b.v. een marrokaan. Je zult niet snel een beeld vormen van een Amerikaan.

Maar om even op het onderwerp terug te komen, de mods >:). Ikzelf vind dat moderators over het algemeen goed hun werk doen, maar helaas soms elkaar teveel ondersteunen. Ook dit is natuurlijk een vooroordeel, maar ja :).
Het probleem is dat we opzich niet veel 'merken' van de moderator. Hiermee bedoel ik niet dat ze niet veel doen, maar dat het soms gewoonweg niet opvalt. Ik geloof zeker dat elke moderator zich met hart en ziel voor dit forum inzet, maar soms dan zie je het gewoon niet.

Een fysieke beschrijving van een moderator kan ik je helaas niet geven :P.

In ieder geval heb ik een positief beeld van moderators d:)b, en Chris ik vond jouw topic over verliefdheid echt top :).

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mja, vaak zegt iemands userprofile al heel veel over een bepaald persoon :) Of bijv de manier van schrijven.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

sommige mensen zijn immers dyslectisch en andere niet :/
eMAeRCe schreef op 14 November 2002 @ 22:50:
[...]

Nee zo bedoel ik het niet maar meer of iemand lange tekst schrijft, veel smilies etc.
okee, sorry, verkeerd begrepen :)

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 22:48:
sommige mensen zijn immers dyslectisch en andere niet :/
Nee, zo bedoel ik het niet maar meer of iemand lange tekst schrijft, veel smilies gebruikt, houding tegen andere users of mods etc.
Maar het belangrijkste punt waar iedereen volgens mij naar kijkt is inderdaad het icoon.
*slik*

* Sport_Life gaat haastig op zoek naar een nieuw icoon :o

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

[quote]Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 22:48:
sommige mensen zijn immers dyslectisch en andere niet :/[/quote]Ik denk eerder dat eMAeRCe de manier van schrijven bedoelde, woordgebruik, zinsopbouw enzo ;).
Opgelost :).
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 21:30:
Dat heb ik ook gemerkt inderdaad, je vormt je vaak een beeld van een user/mod op GoT.
Maar ik doe dat op de een of ander manier door de Icons... Bij jou verwacht ik op de een of andere manier toch een link met je dragonball Z figuren, maar goed dat zullen we zaterdag wel zien :+
Ik heb het gemerkt :P. Sinds ik een goeduitziende dame in m'n icoon heb, is iedereen een stuk aardiger tegen me O+ :+.

De enige W&L-mod die ik ooit heb gezien is LD en die voldeed prima aan het beeld dat ik van hem had :P.
De eerste keer dat ik foto's van andere mods/users zag is het inderdaad even wennen, omdat je gewoon een heel ander beeld van iemand hebt. Het beeld dat ik van iemand heb wordt sowieso een beetje gevormd door wat voor een posts iemand maakt, welke subfora ze het meeste zitten, etc. etc. Maar het belangrijkste punt waar iedereen volgens mij naar kijkt is inderdaad het icoon.

Verwijderd

tja, in mijn icoon staat een duiveltje :P, zegt volgens mij niet zoveel volgens mij. Maar het irritante is dat de users inderdaad vaak vrouwelijk schoon als icon hebben. Dat kan menigeen verwarren :P.
Ra5a schreef op 14 November 2002 @ 08:01:
Ik zat even wat te lezen :)

en toen kwam ik dit tegen (ik heb alleen interesse in wat deze geloven zeggen..
Ik ben zelf een Atheïst.

[...]

het eerste vet gedrukte txt vond ik interessant omdat er gewoon wordt vermeldt dat god een helper voor Adam wou maken die -gelijk- is aan Adam..
Hoe kunnen Christelijke mannen tot nu toe dan zeggen dat vrouwen minderwaardig zijn en hun vrouw bv. slaan..?
of bv. sexistische meningen hebben op het werk (bv. het niet aannemen van een vrouw vanwegen haar geslacht.)

ten tweede
dit vond ik gewoon grappig :P
er wordt letterlijk vertelt dat nudisten zich niet hoeven te schamen..
ik zou bijna zeggen dat de Bijbel nudisme promoot..

nu wou ik ook wel eens jullie mening hierover zien
of commentaar op wat ik hier heb geschreven..
you get the point :)
Dit zag ik net in een ander topic staan en de topicstarter geeft een mooi vertekend beeld weer van de christelijke man. Ik vraag me af, waaruit deze persoon de conclusie trekt dat christelijke mannen hun vrouw 1) minderwaardig vinden en 2)slaan. Volgens mij zijn christenen en mannen die vrouwen minachten/slaan muv SGP niet positief gecorreleerd. Ben zelf ook gelovig en toch zeer progressief :). Ik vind dat trouwens dat een geloof iets is, wat je er zelf van maakt...

(btw dit sloeg dus nog op een mooi voorbeeld van stereotypen :P)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Iemand die er zelfs maar over nadenkt mod te worden is gewoon totaal geschift. Zoiets doe je toch niet? Voor een mod is er geen hoop meer. Ook al stopt hij, hij blijft voor de rest van zijn leven verpest.

Tsja, wat kan ik voor antwoord geven? Je kunt moeilijk verwachten dat ik over mijzelf of vrienden van mij vooroordelen heb :P

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Diadem schreef op 14 november 2002 @ 23:21:
Iemand die er zelfs maar over nadenkt mod te worden is gewoon totaal geschift. Zoiets doe je toch niet? Voor een mod is er geen hoop meer. Ook al stopt hij, hij blijft voor de rest van zijn leven verpest.

Tsja, wat kan ik voor antwoord geven? Je kunt moeilijk verwachten dat ik over mijzelf of vrienden van mij vooroordelen heb :P
Antwoorden en beargumenteringen zeggen ook een heleboel over users :+

Verwijderd

tja, in mijn icoon staat een duiveltje :P, zegt volgens mij niet zoveel volgens mij.
Je kunt nog best veel zeggen met je icoon: een grap bedenken of meedoen aan een of andere actie, er (subtiel) tegenaan schoppen of je er gewoon niets van aantrekken bijvoorbeeld.
Meestal heb je een icon dat je om de een of andere reden cool vindt. Als je erover na denkt, is het dan nog steeds zo nietszeggend?
Maar het irritante is dat de users inderdaad vaak vrouwelijk schoon als icon hebben. Dat kan menigeen verwarren :P.
Het wordt pas echt verwarrend als users elkaar als icon hebben staan. Vooral als je de verschillende mensen ook IRL kent. Dan is het elke keer weer opletten wie nu wat gepost heeft. :?

Verwijderd

Antwoorden en beargumenteringen zeggen ook een heleboel over users
En die post zegt mij dat jij niet erg veel van de W&L-geschiedenis weet ;)

• Christiaan
Om de een of andere reden hoor je heel vaak 'jullie machtsgeile mods'. En bij lite-mods meestal ook nog 'jij machtgeile mod die niet eens echte mod is' ;). Dat vind ik altijd fantatische vooroordelen. Het lijkt wel alsof ze een gestresste nerd met een superioriteitscomplex achter de computer zien zitten.

Niet lang geleden was er een barbecque bij Femme thuis en daar kwamen heel wat crew-leden. Onbewust heb ik deze mensen eigenlijk meer een beeld proberen te vormen dan bij de gemindelde User X. En ik vond het bijzonder grappig mijn stereotypen bezig te zijn. Maar aan de andere kant waren heel veel mensen ook volstrekt anders dan verwacht.

Want wat heb je nu om een beeld op te vormen? Een icoon, een username en een profiel. Als iemand al vaker post, dan kun je met zijn posthistorie natuurlijk meer. En als je nu denkt 'nah...allemaal niet zo belangrijk' kijk dan maar eens hoe veel minder snel je serieus wordt genomen met de nick BrEeZzAaHhBaBe oid. Of althans, daar betrap ik mezelf vaak wel op.

Tja, en wat kan ik over de andere mods zeggen. Ik ken ze intussen alweer een tijdje (IRL that is) en ik weet niet meer precies wat voor beelden ik van hen had. Wel had ik altijd de neiging om wat zij zeiden eerder aan te nemen als correct. Nadat ik ze IRL gezien had verdween die neiging snel :p.

Wat me overigens wel opvalt is dat je altijd heel anders met mensen gaat discussieren als je ze kent. Om de een of andere reden zie je iemand haast zeggen wat hij of zij ervan vindt. Zelf, als je dat beeld niet hebt, heb je snel de neiging iets al snel als veel extremer te zien dan zoals het bedoeld is. Als je de persoon in kwestie hebt meegemaakt, dan is die neiging er niet zo....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 23:22:

Antwoorden en beargumenteringen zeggen ook een heleboel over users :+
Zeker. Maar je moet wel opletten wat. Als je de W&L mods al de nodige keren gezien hebt en ook wel een beetje kent, dan heb je toch niet meer het beeld van een alomtegenwoordige machtswellusteling met banknop, een superieur intelligent wezen, een compleet contactgestoorde nerd met filosofische ambities of weet ik veel wat voor (extreem) stereotype.

Verwijderd

Je interpreteert opvattingen van mensen inderdaad anders, omdat je waarschijnlijk weet hoe ze ongeveer redeneren.
ChristiaanVerwijs schreef op 14 november 2002 @ 23:40:
Overigens is mijn webicoon overigens een DBZ-icoon omdat ik DBZ dus wel tof vind. En ja, dat is misschien heel kinderachtig ;). Maar de reden is deze; ik vind de gedachte dat je jezelf constant kan overtreffen erg interessant. In DBZ doen ze dat letterlijk door steeds een hoger niveau (level) te bereiken, maar in het dagelijks leven is dat een figuurlijker proces.

Ik leer graag en hoop op die manier geestelijk te groeien (wat uit mijn huidige ondertitel blijkt) en mezelf steeds te 'verslaan'. Vermoeiend? Soms. Maar ik denk dat mijn fascinatie met DBZ daaruit voortkomt en daarom ook het feit dat ik daar een paar icons van gemaakt hebt. Bovendien stralen de meeste icons naar mijn gevoel een bepaalde mate van ernst/kracht uit.
Je bedoelt dus eigenlijk, dat je constant bezig bent met zelf-actualisatie. Dit is volgens maslow en rogers inderdaad het belangrijkste streven in iemands leven.

Mijn icoon is niet echt serieus, misschien is dit zo, omdat ik in het dagelijkse leven ook niet vaak echt serieus ben. Dit wil niet zeggen, dat ik dit niet kan zijn, integendeel zelfs :P. Ikzelf probeer ook altijd mijn eigen potentiaal te bereiken, maar elk persoon doet dit op een andere manier.

• Christiaan
Overigens is mijn webicoon overigens een DBZ-icoon omdat ik DBZ dus wel tof vind. En ja, dat is misschien heel kinderachtig ;). Maar de reden is deze; ik vind de gedachte dat je jezelf constant kan overtreffen erg interessant. In DBZ doen ze dat letterlijk door steeds een hoger niveau (level) te bereiken, maar in het dagelijks leven is dat een figuurlijker proces.

Ik leer graag en hoop op die manier geestelijk te groeien (wat uit mijn huidige ondertitel blijkt) en mezelf steeds te 'verslaan'. Vermoeiend? Soms. Maar ik denk dat mijn fascinatie met DBZ daaruit voortkomt en daarom ook het feit dat ik daar een paar icons van gemaakt hebt. Bovendien stralen de meeste icons naar mijn gevoel een bepaalde mate van ernst/kracht uit.

Verwijderd

[off-topic]

dit moet ik kwijt
He wat denken mensen vooral bij: Joegosloveen? Dat vraag ik me echt af. Ik heb een keer van mijn docent praktijk chemie gehoord dat in de jaren 70 een typische Joegosloveen zwarte kleding draagd en altijd een pistool bij zich... hahaha

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 23:35:
En die post zegt mij dat jij niet erg veel van de W&L-geschiedenis weet ;)
Moet jij eens kijken hoe vaak jij de argumenten van anderen interpreteert op zo'n manier dat het rijmt met je stereotype in je hoofd. Af en toe sturen users mij een mailtje waarvan ik spontaan in een deuk ligt.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen mij door mijn betrokkenheid in veel geloofsdiscussies als sterk gelovig zien. Dat is wel zo, maar niet op de manier die velen verwachten (conform het stereotype zeg maar). Maar iedere keer als ik weer in een geloofsdraadje spring, dan bevestig ik dat stereotype weer.

De leukste keer was met een user over de evolutietheorie. Toen ik mijn twijfels daarover uitte begon hij zelf over dat God de mens niet zo had kunnen laten staan (in ongeveer die woorden). Maar ik was nergens over God begonnen - het kwam voort uit het stereotype dat hij van mij heeft. Nu geldt dat andersom ook bij heel veel users natuurlijk ;).

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 23:43:
dit moet ik kwijt
He wat denken mensen vooral bij: Joegosloveen? Dat vraag ik me echt af. Ik heb een keer van mijn docent praktijk chemie gehoord dat in de jaren 70 een typische Joegosloveen zwarte kleding draagd en altijd een pistool bij zich... hahaha

Niet zo off-topic lijkt me. Ik geef je mijn stereotype wel (ook al weet ik dat die niet klopt).

Ik zie een oud mannetje op een kar die getrokken wordt door een stokoude ezel voor me. Het geheel wordt door een armoedig dorp met allemaal bouwvallige huisjes en oude donkerbruine skoda's getrokken. Het landschap is overtuigend .... kaal met hier en daar wat bossen.

Wat minder oudere mensen hebben wat ik noem een 'oostblokhoofd' en dat is...wel....vierkant met een scherpe kaaklijn en een licht stoppelbaardje. Bovendien ontbreekt de uitdrukking van ieder soort emotie.

En nee...dit klopt niet...weet ik ook wel ;)

Verwijderd

ChristiaanVerwijs schreef op 14 November 2002 @ 23:46:
[...]

Moet jij eens kijken hoe vaak jij de argumenten van anderen interpreteert op zo'n manier dat het rijmt met je stereotype in je hoofd. Af en toe sturen users mij een mailtje waarvan ik spontaan in een deuk ligt.

Ik kan me voorstellen dat veel mensen mij door mijn betrokkenheid in veel geloofsdiscussies als sterk gelovig zien. Dat is wel zo, maar niet op de manier die velen verwachten (conform het stereotype zeg maar). Maar iedere keer als ik weer in een geloofsdraadje spring, dan bevestig ik dat stereotype weer.

De leukste keer was met een user over de evolutietheorie. Toen ik mijn twijfels daarover uitte begon hij zelf over dat God de mens niet zo had kunnen laten staan (in ongeveer die woorden). Maar ik was nergens over God begonnen - het kwam voort uit het stereotype dat hij van mij heeft. Nu geldt dat andersom ook bij heel veel users natuurlijk ;).
Klopt :), zie mijn post hier ergens boven maar eens, heb je meteen een bevestiging :p.

Verwijderd

Hehe, nooit gedacht dat mensen er zo over denken.. ben er zelf namelijk een. En dan merk je de fouten op. Maar er is wel een beetje woede bij gekomen. Ben niet woest ofzo, maar iets neemt over en dan wil je het van de daken afschreeuwen dat het niet zo is. Maar ik ben er overheen hoor ;)

Zal ik mijn "oude" stereotype Nederlander geven?

Let op: een mooi blond meisje op klompen en zo'n enorme witte hoed op haar hoofd. Ze loopt door een tulpenveld en op klompen en op de achtergrond is een molen te zien. En eeh oh ja.. ze draagd een groot stuk kaas onder haar arm.

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 23:54:
Hehe, nooit gedacht dat mensen er zo over denken.. ben er zelf namelijk een. En dan merk je de fouten op. Maar er is wel een beetje woede bij gekomen. Ben niet woest ofzo, maar iets neemt over en dan wil je het van de daken afschreeuwen dat het niet zo is. Maar ik ben er overheen hoor ;)

Zal ik mijn "oude" stereotype Nederlander geven?

Let op: een mooi blond meisje op klompen en zo'n enorme witte hoed op haar hoofd. Ze loopt door een tulpenveld en op klompen en op de achtergrond is een molen te zien. En eeh oh ja.. ze draagd een groot stuk kaas onder haar arm.
Je moet het stereotype ook niet als de waarheid zien. Net zoals jouw beeld morbide ver verschilt met de werkelijkheid, zover doet de mijne dat natuurlijk ook. En ik had wel begrepen dat je als uit die regio kwam, anders vraag je zoiets niet ;). Dus neem het niet persoonlijk. Maar ik probeerde wel eerlijk het eerste beeld te beschrijven dat bij me opkwam.

Verwijderd

Een tijd geleden in 97 was ik een keer naar een demo/intro/scene compo weekend geweest, X97 takeover..
Het was de eerste keer dat ik naar zo'n party was geweest. Ik weet nog hoe ik stond te kijken dat mensen die ik toen ontmoette zo helemaal anders waren dan dat ik ze me had voorgesteld. Echt soms precies het tegenovergestelde :)
En ook het gehele publiek in het algemeen. Ik had toch wel alleen onopvallende mensen verwacht. De Commodore 64 fans leken wel hell's angels :D

Ehmm... goed, mods: >:)
Tsjah, de posts van christiaan verwijs, doen mij denken aan een filosoof, maar iets moderner dan het beeld dat ik daar van heb. Biertje drbij en dan maar denken..

Andere mods hebben nooit zulke lange openingsposts, dus daar weet ik effe niks meer van ;(

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik denk dat je als mod gewoon graag actief wil bijdragen aan een forum.
De ene zal de bijkomende internet status wel op prijs stellen, de andere puur het idee dat een toegevoegde waarde vormt op het door hem geliefde forum.

Ben van de andere kant ook wel benieuwd in hoe verre het beeld van (nieuwe) mods tov de gebruikers veranderd in de loop van tijd. Gaan jullie je distancieren? :7

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De reden waarom mensen stereotypen kunnen vormen is volgens mij omdat de 'tegenpartij' niet actief deel uit maakt van het denkproces van degene die beeld vormt. Je bedenkt als het ware een patroon en alles wat dat patroon versterkt gebruik je en alles wat het patroon verstoort gooi je overboord.

Mijn voordeel is dat ik toen ik net bij GoT zat al naar de meeting ben gegaan en daarom een gezicht bij de mods kan denken.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 16:02
Gek eigenlijk, ik heb het idee dat ik modjes en degene die hier zeer regelmatig posten best goed 'ken'. Dat zou je ook denken na 1) de honderden posts die ik al van ze gelezen heb, 2) het user-profile, 3) het icoontje en 4)foto's van meetings. Dat zou toch een aardig beeld moeten vormen van een persoon.
Maar aan de andere kant heb ik het idee dat jullie mij zien als een of andere "fundamentele"-christen, wat ik ook ben in principe, die niks zou mogen, wereld-vreemd is, bekrompen denkt, nooit eens plezier heeft, ofwel een stereo-type Staphorstenaar van 80 jaar terug. En dat klopt nou net niet. :) Maar misschien denk ik wel heel verkeerd over hoe jullie over mij denken, denk ik dan.
Pagina: 1