Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zalman met ductkoeling en Peltier?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zeker weten ben ik een newbie hier. Mijn huidige systeem begint kuren te vertonen (PII 233, 256 MB, maar wel met SCSI UW disks er in, lekker snel, toch wel.) Wel een hoop herrie.

Omdat ik een supersnel en superstil systeem wil maken heb ik al het volgende uitgezocht:
Promise Supertrak SX4000 raid met 4xSeagate Barracuda 4 40 of 60 GB in raid 0/1,
Zalman Zm300A voeding, Neng Ti Alu kast, Videokaart MSI Ti4200 VTD. Mobo en CPU weet ik nog niet, ben nog aan het uitzoeken (suggesties?)

En dan komt de vragen.

Koelen CPU: ik zag een prachtige duct (By Bakkei) in forum C&E. Wat als je IN de duct nou ‘s nog een Peltier element inbouwt met bv 2 x 6500b ALCu zalmankoeler er op? De koeler wordt koud! Die koude lucht stroomt over de Zalman die op de CPU zit. Aan de andere kant (buiten de duct) komt dus de warmte vrij in een andere zalman koeler. Die kan met een simpel fannetje worden afgeblazen.

Ik zag een 55 watt Peltier, die zou dus zelfs op een normale voeding kunnen.

Praat ik nou raaskal of niet?

O, de kast wordt ws een alu kast van Lian Li PC60USB of een Recom stealth.

Rob

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ZO newby dat ik 'm in het verkeerde forum plaatste...

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 00:19
Die 55 Watt pelt gaat geen 'moderne' proc koelen....eerder verhitten ;)

Hij trekt dat echt niet dus. Ik denk dat je eerder richting de 172 W moet als je een beetje een snelle proc uitkiest...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar de Zalman op de CPU doet natuurlijk het meeste. De Peltier zit niet rechtstreeks op de CPU, maar hangt er als 't ware boven, in de duct met een dikke 110 mm fan ofzo. Die geeft dus relatief koude lucht AAN de zalman op de CPU.

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10 22:06

TMDevil

Blaat

Ik denk niet dat je dat moet doen. Het zal wel werken maar het rendement is zeer laag. je kan dan beter gaan water koelen.
Je zal dan namelijk 55watt aan warmte van de Peltier en 55watt aan koeling moeten weg werken (ongeveer 110watt). En dan heb je wel een heel goed koelblok nodig met een behoorlijke fan d'r op. Terwijl de temp van de proc misschien maar 5c/8c zal dalen...

[ Voor 0% gewijzigd door TMDevil op 14-11-2002 20:55 . Reden: Mijn toetsenbord doet raaaar ]

n54 power!

Verwijderd

Topicstarter
Eh, hoezo dan een koelblok? Dat is toch al de (standaard) zalman 6000? die wordt imho dan nog wel iets extra gekoeld vanuit deduct met de koude peltier kant, en de warme lucht van voorbij de CPU koeler en de warme kant van de peltier kan dan door de topfan uitgezogen worden. Toch? Maar als je 55 watt 'koelt' krijg je toch wel een hoger rendement? Denk ik.

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb zelf de zalman cooler die jij aangeeft maar deze houd een zeer warme AMD tb 1100 nog op 44 graden gewoon en 49 stressed op de laagste snelheid in een niet echt verkoelende kast. Conclusie ik zou het niet doen en net als al wat andere zeggen erg veel rendement zal het niet opleveren.

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-10 22:06

TMDevil

Blaat

Ja maar je kan dan beter een 100Watt Peltier nemen met WC dan heb je voor het dubbele stroom verbruik 4x zoveel effect.
Je hebt namelijk best veel vermogen nodig om lucht af te laten koelen. Maar het zal werken maar niet effectief.
Als je btw de warmt afgifte kant van de Peltier niet koelt dmv een koelblok of zo dan geef ik hem niet een erg lang leven. Hij gaat zich zelf dan namelijk oververhitten

de gebruikte waardes kunnen verschillend zijn met de waarheid

n54 power!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk. enne: ik had dus aan de warme kant van de peltier ook een waaier bedacht. Maar goed, dan wordt 't dus een Zalman 6000 met een duct er voor en geen peltier. Zenx Crewlz voor de bevestiging van wat ik al las overal: dat die zalman 't prima doet.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

dubbelpost :(
me eerste nog wel :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

doe niet moeilijk. ga dan waterkoelen. bovendien is een 6000cu heel goed (en stil) bij goede airflow.
mijn xp1700+ wordt in echte stilte 41C (normale kamer temps) en dan is alle fans incl. cpu fan op 5V.
als ik alles open zet haal ik de 28C!
allemaal idle dus he :P

dus stop met die peltiers; als je niet gaat overclocken heb je nooit nodig. bovendien is 55W altijd te weinig

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Tja, ik ben overtuigd.... Koelprobleem dus opgelost: wordt een Zalman 6000....
zenx everywan :)

Verwijderd

TEC om lucht te koelen gaat ook vrij hard fout, zoek maar eens op hoe een TEC werkt.........
Pagina: 1