niet-standaard netwerkconfig onder VMware

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Sorry voor het geval dit topic beter onder "software algemeen" geplaatst kon worden, maar het betreft een netwerkconfiguratie probleem. Vandaar dat ik het hier post :)

Enfin...what's the problem? Het volgende:

Ik heb een AMD Duron systeem met een onboard LAN kaart die zowel onder linux, windows (XP) als onder VMware perfect werkt. Voorheen had ik deze pc op mijn kamer thuis staan en was hij gekoppeld aan het thuisnetwerk. Wanneer ik dan onder Windows XP via VMware de SME linux server installeerde, dan werkte alles perfect en kon ik deze via de browser van mijn host-OS (XP in dit geval) gewoon bereiken.

Nu probeer ik dus hetzelfde te doen, echter staat mijn pc nu stand-alone op mijn studentenkamer en kom ik er dus achter dat het zooitje met de standaardinstellingen niet wil werken. Ik kan de server die als virtueel systeem draait nu niet vanaf mijn hostsysteem bereiken met de browser. Probleem is dus dat het standaard alleen werkt met een (externe) netwerkverbinding en die heb ik nu dus niet.

Ik heb zo ongeveer de hele handleiding van VMware doorgenomen en van alles gevonden wat het evt. kan zijn, maar ik kom er toch niet uit.

Wat ik in de handleiding gevonden heb, is het gebruik van de host-only netwerkconfiguratie. Als ik het voorbeeld in de handleiding goed begrijp zou het wel gaan werken wanneer ik naast dat virtuele serversysteem nog een virtueel systeem aan zou maken dat bijv. onder Windows 98 draait. Ik zou dan beide virtuele systemen moeten opstarten en dan zou ik als ik die host-only netwerkconfiguratie zou instellen vanuit die windows 98 "pc" wel op de server moeten kunnen komen.

Dat lijkt wellicht een oplossing, maar dat vind ik het niet echt want door het draaien van twee virtuele pc's wordt mijn systeem wel erg zwaar belast en heb ik dus voor nop XP draaien; mijn hostsysteem wordt dan nl. niet productief ingezet.

Het komt er dus op neer dat ik een stand-alone systeem heb met 1 NIC en dat die nic op een of andere manier met VMware gekoppeld moet worden zodat ik via die ene NIC mijn virtuele server kan benaderen. Het klinkt ingewikkeld (en dat is het ook wel :)), maar zoiets moet toch mogelijk zijn? Ik bedoel....het moet toch niet nodig zijn om een compleet virtueel netwerk op te zetten (alles onder vmware draaiende zoals hierboven uitgelegd)??

Wie heeft er al eens eerder dit soort geavanceerde mogelijkheden van VMware gebruikt en heeft genoeg kennis van dit pakket én van netwerken om mij te helpen??

Als er iets nog niet duidelijk is, wat ik me best voor kan stellen, dan hoor ik het wel.

• MinddiggerNL
Geen VMware kenners hier? Helaas heeft VMware zelf geen forum als dit maar slechts een kennisbank waarin je alleen vind wat je zoekt als je de juiste zoekterm weet en aangezien ik die niet zo snel weet heb ik daar niks aan....vandaar dat ik hier mijn heil zoek, maar vooralsnog lijkt dat tevergeefs :(

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat jij wil is zeker mogelijk, ik gebruik het op een zelfde manier (via een Linux VMware guest sources mounten via smb vanaf de host).

Wat je moet doen is de VMware netwerk adapter installeren op je host, en je DHCP server juist configureren. Vervolgens kies je in je VMware setup voor een Host-Only netwerk, en je hebt contact. Dit staat allemaal in de Help, overigens.

• MinddiggerNL
elevator schreef op 16 november 2002 @ 13:09:
Wat je moet doen is de VMware netwerk adapter installeren op je host, en je DHCP server juist configureren.
Ok....klinkt simpel, maar zoals ik hieronder zeg heb ik de handleiding doorgenomen en is me desondanks niet duidelijk hoe e.e.a. nu precies uitgevoerd moet worden. Kun je me misschien heel kort op weg helpen m.b.t. het installeren van de VMware NIC en configgen van die DHCP? Dan kan ik dat van de week, wanneer ik weer op mijn kamer ben, direct uitproberen.
Vervolgens kies je in je VMware setup voor een Host-Only netwerk, en je hebt contact.
Dat heb ik gedaan....maar omdat voorgaande stap blijkbaar niet goed uitgevoerd is, had dat weinig effect :)
Dit staat allemaal in de Help, overigens.
Ik heb vrijwel de hele VMware handleiding doorgenomen...althans de networking sectie en ben dat niet zo duidelijk tegen gekomen....anders was het waarschijnlijk wel gelukt.

• MinddiggerNL
Hmm...juist die secties van de handleiding had ik al gelezen en daarmee is het dus niet gelukt! Even voor de duidelijkheid....ik heb tijdens de installatie van VMware NIET kunnen kiezen voor host-only networking en als ik het achteraf in probeer te stellen zeikt ie telkens over het feit dat mijn fysieke NIC niet is aangesloten (nogal wiedus als er geen netwerk aan hangt). Ik heb het op die manier geprobeerd....waarschijnlijk toch nog iets fout geconfigged, maar het wil zo in elk geval nog niet werken.

• elevator
  • Niet online

elevator

Heb je dus ook een virtuele VMware nic aagemaakt ?

• MinddiggerNL
elevator schreef op 16 november 2002 @ 19:27:
Heb je dus ook een virtuele VMware nic aagemaakt ?
Ja heb ik al geprobeerd....heb nieuwe NIC aangemaakt en aangegeven dat ie moet connecten met VMnet1 (of was het VMnet 0?), welke staat voor de host-only nic.

• elevator
  • Niet online

elevator

En beide NIC's staan dus ook op DHCP?
Krijgen ze dan ook geen address ofzo ?

• MinddiggerNL
elevator schreef op 17 November 2002 @ 10:22:
En beide NIC's staan dus ook op DHCP?
Krijgen ze dan ook geen address ofzo ?
Uhm...kan er nu niet bij om het te checken, maar dat weet ik dus niet zeker of ie op DHCP staat. Ik heb eigenlijk niets veranderd aan de standaard settings.

Ik ga er van de week nog wel eens naar kijken en dan post ik mijn bevindingen...heeft nu toch weinig zin om erover door te discussiëren als ik er niet bij kan.
Wel alvast bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1