vraagjes over beeldformaat DV op een TV

Pagina: 1
Acties:

• Zillion01
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 23:06

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
De meeste niet bb-TV's hebben een beeldformaat-verhouding van 4:3. DV (Pal) is echter 5:4 (720, 576). Wanneer ik de DV-camera aansluit op mijn TV wordt het beeld dus iets horizontaal uitgerekt, wat ik irritant vind. Hetgeen wat je op het schermpje van de videocam zit is meer dan wat je op TV ziet. Hetzelfde geldt als ik in Studio DV of in Premiere kies voor uitvoer naar TV.

vraagjes :
-ik heb een oude TV, zijn nieuwere TV's wel in staat om deze uitrekking te corrigeren?
- valt dit op een andere manier op te lossen, op video-camera of in de computer?
- hebben niet heel veel mensen daar last van? ik hoor er nooit wat over. ik weet wel dat premiere er rekening mee houdt met safe titles e.d.

• V i P
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 22:49
Ik vind het ook irritant dat het beeld niet gewoon in een 4:3 verhouding wordt opgeslagen.
Wat ik meestal doe als ik een filmpje af heb, is het exporteren met een resolutie van 640x480.

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
Maar ja dan krijg je meestal toch een zwarte rand om je videobeeld te zien?

Verwijderd

Wat jullie zeggen klopt, alleen is een digitaal videobeeld 768 * 576 groot, waarvan minder dan dat te zien is.
Dat komt doordat je televisie niet alles laat zien van je plaatje. Dat geldt zowel voor de onder en bovenkant als voor de linker en rechterkant.
In principe mag de aspect ratio niet verandert worden door weergave op een televisie.

Verwijderd

Kojak2001 schreef op 14 november 2002 @ 19:08:
vraagjes :
-ik heb een oude TV, zijn nieuwere TV's wel in staat om deze uitrekking te corrigeren?
Ik heb zelf een panasonic quintriz 100Hz flat screen en daar zit een optie op om het beeld automatisch aan te laten passen. :)
Ik weet alleen niet of het met een digicam werkt, ik heb er zelf geen 1 .

• Zillion01

Zillion01

Obey your screen!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 22:19:
Wat jullie zeggen klopt, alleen is een digitaal videobeeld 768 * 576 groot, waarvan minder dan dat te zien is.
Dat komt doordat je televisie niet alles laat zien van je plaatje. Dat geldt zowel voor de onder en bovenkant als voor de linker en rechterkant.
In principe mag de aspect ratio niet verandert worden door weergave op een televisie.
Mmh, ik dacht dat analoog PAL 768*576 is en dv-pal 720*576. Volgens mij is een digitaal videobeeld 720 * 576..
En aangezien dat een verhouding is van 5:4 wordt dat dus normaliter niet met dezelfde aspect ratio weergegeven op een 4:3 televisie (?)

Ik las overigens ook iets over pixel ratio's waar je ook aan kunt tweaken, maar blijft ingewikkeld verhaal.

Verwijderd

Analoog Pal is 833 * 625 om precies te zijn... alleen zichtbaar is 768 * 576...
De ratio van 768 * 576 is 4:3 dus dat moet wel kloppen.
Alleen moet je niet vergeten dat in deze resolutie ook de VITC, Bursts, etc zitten.
Aangezien we die digitaal niet nodig hebben, kunnen we een gedeelte van het beeld af laten vallen...
Pagina: 1