Toon posts:

[3dsmax] 2-sided

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk wel dat dit 3d algemeen is maar toch ff 3dsmax er bij gezet.
Wat ik me al een tijd af vroeg: Is 2-side texturen het zelfde als de polys copieren en flippen? Dus worden er dubbel zoveel pollys gebruikt?
In mijn opzicht denk ik dat het wel zo is.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-08 22:06
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 17:59:
Wat een prachtig gebruik der Nederlandsche taal!

Nee het zit zo. Als je een oppervlak maakt in max, dan is slechts 1 kant zichtbaar. De andere kant is dan niet te zien. Met flip normals kan je de zichtbare zijde aan de andere kant brengen. Wil je nu beide zijden zien, dan kan je 2-sided materials gebruiken. Je rendertijden zullen toenemen.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Verwijderd

mercarra schreef op 14 November 2002 @ 18:07:
[...]

Wat een prachtig gebruik der Nederlandsche taal!

Nee het zit zo. Als je een oppervlak maakt in max, dan is slechts 1 kant zichtbaar. De andere kant is dan niet te zien. Met flip normals kan je de zichtbare zijde aan de andere kant brengen. Wil je nu beide zijden zien, dan kan je 2-sided materials gebruiken. Je rendertijden zullen toenemen.
jaja heel mooi :)
maar dat wist hij ook nog wel :)
het gaat er om of max het dan ook daadwerkelijk 2 keer zo zwaar heeftn en dat hij dus als het ware de twee kanten beide als een plane met de nodige polygonen beschouwt of dat hij op de 1 of andere manier dat stukje in zijn geheugen zet zodat hij het nog een keer kan gebruiken voor de andere kant ofzo...

Verwijderd

Het kost meer tijd om alle vlakken te tekenen, (2-sided)

Ipv vlakken niet te tekenen, die je niet zou moeten zien.
(bijvoorbeeld de achterkant van een kubus, wat dus snelheidswinst opleverd.)

Ik denk dat de punten van de scene, niet verdubbeld worden, de tijd zit hem puur in het tekenen.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 17:59:
Ik denk wel dat dit 3d algemeen is maar toch ff 3dsmax er bij gezet.
Wat ik me al een tijd af vroeg: Is 2-side texturen het zelfde als de polys copieren en flippen? Dus worden er dubbel zoveel pollys gebruikt?
Ja, 2 sided material zorgt er eigenlijk voor dat er 2 faces worden gemaakt in de rendering en viewport. Je hebt echter fysiek geen controle op die 2e face, alleen je kaart en je proc moeten hem wel op het scherm zetten.

de betaler vervuilt

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Niet helemaal, want de renderer geeft met 2-sided bij mijn weten ook niet 2x zoveel faces aan, maar gewoon evenveel.

Langer duurt het zeker.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Oogst schreef op 14 november 2002 @ 22:30:
Niet helemaal, want de renderer geeft met 2-sided bij mijn weten ook niet 2x zoveel faces aan, maar gewoon evenveel.

Langer duurt het zeker.
Hij geeft het inderdaad niet aan, maar zo werkt de engine wel. :+

de betaler vervuilt

• Virtox
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 10:24
Wat ik geleerd heb is 1-sided juist zwaarder omdat hierbij bepaald moet worden wat de voorkant is. (3d algemeen niet max specifiek) Bij 2-sided wordt er gewoon gekeken of een light-ray hit binnen de 3 coordinaten van een face valt.
(video kaarten bv kennen zelf ook 1 of 2 sided)
Uiteindelijk zou het bij 2-sided langer kunnen duren omdat de rays over het algemeen meer faces zien, maar er wordt (bij mijn weten) geen 2e face berekend/getekend.

Anything goes !!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

MoodSwing schreef op 15 November 2002 @ 02:02:
Wat ik geleerd heb is 1-sided juist zwaarder omdat hierbij bepaald moet worden wat de voorkant is. (3d algemeen niet max specifiek) Bij 2-sided wordt er gewoon gekeken of een light-ray hit binnen de 3 coordinaten van een face valt.
(video kaarten bv kennen zelf ook 1 of 2 sided)
Heb het nog ff opgezocht. Een face heeft altijd een normal ook bij 2-sided. Bij het renderen worden alleen de faces meegenomen die met de normaal naar de camera staan. Bij een 2-sided wordt ie inderdaad altijd meegenomen in de render, ongeacht de normaal.

Het renderen van een face is echter ALTIJD trager dan het bepalen of ie nou wel of niet megenomen wordt.

linkje met bron online

de betaler vervuilt

Pagina: 1