Toon posts:

Mp3 afspelen in een restaurant...

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe de regelgeving van de bumastemra in elkaar steekt m.b.t. het afspelen van mp3tjes, gekopieerd van originele audio CDtjes. Deze audio CDtjes zijn speciaal gekocht voor een restaurant, en er wordt dus geld afgedragen aan de bumastemra.

Maar is deze constructie legaal ???

• VonAalscht
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:05

VonAalscht

Raaaar

Ik heb van iemand gehoord (diegene gaat eigen disco schow achtige avonden beginnen) dat BumaStemra en dergelijke instanties NOOIT maar dan ook echt nooit controleren op het feit of de CD's (MP3's) die je draait wel rechtmatig verkregen zijn / of je er geld voor afdraagt.

Volgens mij mag je officieel CD's niet afspelen in zulk soort "openbare" ruimten....

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:31

Entity

9000rpm

Het is volgens de wet toegestaan om van eigen originele CD's een copietje te maken voor eigen gebruik. In dit geval is die copie dus in MP3 vorm, wat niet uit zou moeten maken.

Aangezien de originele CD's aangeschaft zijn speciaal voor het restaurant (en hiervoor dus toestemming aanwezig is om deze in het restaurant te draaien), lijkt het me dat de copietjes(de MP3tjes dus) ook gewoon afgespeeld mogen worden, zolang de originele CD's maar aanwezig zijn.

Bovenstaand is een beredenering overigens, geen feit.

Verwijderd

ik weet wel een restaurant in Almere waar ze gewoon mp3tjes draaien... alleen weet ik dus niet of het ook werkelijk mag.
maar als jij al die ceedeetjes gewoon in het restaurant hebt, en bumastemra gaat een keer controleren dan zullen ze echt niet zeggen dat je je mp3tjes moet weghalen, ze zullen eerder blij zijn dat je uberhaupt de ceedees hebt.

Verwijderd

www.alcas.nl is een leveracier van computer systemen voor de horeca. er draaid een programma op ala winamp en er komen eens in de maaand update cd's uit die stop je in de computer en je hebt de nieuwste muziek. :)

op de cd's staan allemaal mp3's met een bepaald filter :( weet helaas alleen wat voor filter.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met de Bumastemra en Alcas gesproken en die beweren alle twee dat het niet is toegestaan gekopieerde mp3tjes van orginele CDtjes in een horeca gelegenheden af te spelen. Bij controle ben je strafbaar.
Ik moet dus een andere oplossing vinden voor dit verhaal. Het verhaal CD-speler ben ik dus van afgestapt en wil ik ook niet meer.
Heeft iemand suggesties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 18:27:
Ik heb met de Bumastemra en Alcas gesproken en die beweren alle twee dat het niet is toegestaan gekopieerde mp3tjes van orginele CDtjes in een horeca gelegenheden af te spelen. Bij controle ben je strafbaar.
Ik moet dus een andere oplossing vinden voor dit verhaal. Het verhaal CD-speler ben ik dus van afgestapt en wil ik ook niet meer.
Heeft iemand suggesties?
euh cd speler in het zicht zetten en mp3 speler verstoppen :P

dus bij een inval zeg je gewoon dat er een cd in je cdspeler speelt :)

Verwijderd

een kenis van mij heeft een camping met bar en daar heeft een zo`n kant en klaar systeem met 10 000 muziek tracks erin. en daar worden iedere maand 100 songs van vervangen over de liedjes zijn keurig alle rechten afgedragen. heet geloof ik iets van encore media systems. werkt topie en je hebt geen gerotzooi met losse cd`s en je hebt geen berg cd`s nodig onder de bar.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 18:32:
[...]

euh cd speler in het zicht zetten en mp3 speler verstoppen :P

dus bij een inval zeg je gewoon dat er een cd in je cdspeler speelt :)
doe dan een cdwisselaar ;)

valt t zeker niet op

• VonAalscht

VonAalscht

Raaaar

Als oplossing (wel MP3); er zijn bedrijven waar je een abonnement kunt nemen, elke maand lever jij een (eigen) Hard disk (grootte naar keuze) en zij vullen deze disk voor je. Voor het bedrag dat je dan betaald heb je de rechten "afgekocht" van BumaStemra en dergelijke instanties.

Die disk is btw alleen met een speciaal programma af te lezen, dus in je eigen computer hangen zit er dan niet in vrees ik ;)

Je had voor de gein aan de BumaStemra moeten vragen hoe vaak dat ze controleren, ik vraag me af wat ze dan gezegd hadden, ze controleren namelijk haast NOOIT op soortgelijke zaken.... :)

Verwijderd

MR_WAZOO schreef op 14 November 2002 @ 18:35:
[...]

doe dan een cdwisselaar ;)

valt t zeker niet op
dan gelijk zo'n 100+ cdwisselaar :P..

zoek de illegale cd's >:)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-04 15:46
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 16:27:
www.alcas.nl is een leveracier van computer systemen voor de horeca. er draaid een programma op ala winamp en er komen eens in de maaand update cd's uit die stop je in de computer en je hebt de nieuwste muziek. :)

op de cd's staan allemaal mp3's met een bepaald filter :( weet helaas alleen wat voor filter.
Op m'n werk hebben we zo'n muziek computer, met een touchscreen. Werkt perfect. Monitor staat op een plank in een 19" rack, daarboven hangt een mengpaneel en cd speler. Achter het muurtje staat de computer en nog wat audio apperatuur in een 19" rack. Het zal best wel wat gekost hebben. :)

[ontopic]
Ik weet bijna zeker dat het gewoon mag omdat je de cd's in bezit hebt. Je mag toch ook een kopie van je cd's maken voor in je auto?
[/ontopic]

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 14:02
Ik weet niet hoe het in nederland zit, maar in belgie (hoewel het me ook nog niet 100% duidelijk is allemaal) is het geloof ik zo dat het niet echt uitmaakt met welk materiaal je muziek speelt op publieke plaatsen.

Het is wel zo dat voor het spelen van muziek op publieke plaatsen (of het nu gaat over radio/cd's/mp3/vinyl/whatever) een aparte regeling is waar je moet betalen per bepaalde tijdsduur en afhankelijk van de grootte van de zaal en het aantal volk.

Bij het kopen van een cd ofzo koop je namelijk enkel de rechten om hem prive te mogen afspelen.

VirtualDJ 2026 - Fast Image Resizer - Instagram

Verwijderd

Topicstarter
psmeets schreef op 14 November 2002 @ 18:41:
[...]

Op m'n werk hebben we zo'n muziek computer, met een touchscreen. Werkt perfect. Monitor staat op een plank in een 19" rack, daarboven hangt een mengpaneel en cd speler. Achter het muurtje staat de computer en nog wat audio apperatuur in een 19" rack. Het zal best wel wat gekost hebben. :)

[ontopic]
Ik weet bijna zeker dat het gewoon mag omdat je de cd's in bezit hebt. Je mag toch ook een kopie van je cd's maken voor in je auto?
[/ontopic]
Voor prive-gebruik is dit ook allemaal toegestaan. In een horeca gelegenheid dus niet. 8)7

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of je hebt er gewoon schijt aan en doet et gewoon. :)
Want zoals gezegt ze controleren toch nooit, en als je de originele cd's in je bezit hebt kan ik me niet voorstellen dat ze je veel kunnen maken

Verwijderd

Topicstarter
PilatuSSS schreef op 14 november 2002 @ 19:05:
Of je hebt er gewoon schijt aan en doet et gewoon. :)
Want zoals gezegt ze controleren toch nooit, en als je de originele cd's in je bezit hebt kan ik me niet voorstellen dat ze je veel kunnen maken
Bumastemra is dus druk bezig met dit soort praktijken. Ze hebben een weekje terug naar horen en zeggen Leeuwarden schoongeveegt. En aangezien die boetes erg prijzig zijn heb ik daar geen zin in.

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:40
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 16:27:

het enige wat alcas doet is de header van een file verwijderen. hoe ik dat weet ga ik niet vertellen omdat het niet helemaal legaal is op de manier waarop ik hierachter ben gekomen

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Verwijderd

Zelf heb ik niet zo`n ervaring met rechten enzo, maar een collega van mijn vader heeft een eigen winkel.
Als de winkel open is zet hij altijd de radio aan voor de gezelligheid.
Op een gegeven moment kwam er een man binnenlopen die vroeg of hij al wel rechten daarvoor had.
Die had hij niet, maar hij hoefde geen boete te betalen, alleen moest hij wel per maand een bepaald bedrag gaan betalen.
Dus volgens mij moet je ook als je de orgineele cd`s hebt ook nog aparte rechten betalen.
Ik zou als ik jouw was gewoon ff vragen, dat is het duidelijkst. :)

• VonAalscht

VonAalscht

Raaaar

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 19:59:
Zelf heb ik niet zo`n ervaring met rechten enzo, maar een collega van mijn vader heeft een eigen winkel.
Als de winkel open is zet hij altijd de radio aan voor de gezelligheid.
Op een gegeven moment kwam er een man binnenlopen die vroeg of hij al wel rechten daarvoor had.
Die had hij niet, maar hij hoefde geen boete te betalen, alleen moest hij wel per maand een bepaald bedrag gaan betalen.
Dus volgens mij moet je ook als je de orgineele cd`s hebt ook nog aparte rechten betalen.
Ik zou als ik jouw was gewoon ff vragen, dat is het duidelijkst. :)
De radio aanzetten strafbaar ? Dat vraag ik me toch echt af :/ ...
Was die vent niet toevallig van de plaatselijke mafia ;) ?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Huurmoordenaars schreef op 14 november 2002 @ 20:18:
[...]

Dat is serieus zo dat je geen radio mag afspelen in een winkel als je daar de rechten niet voor hebt!!!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 18:25

marco899

Know's what he wants.

Huurmoordenaars schreef op 14 november 2002 @ 20:18:
[...]

Dat klopt. Het is in nederland zo geregeld, dat je moet betalen per oppervlakte van een voor publiek toegankelijk pand. Er wordt niet gecontroleerd op de muziekvorm, afspelers of e.d., maar puur of er een overeenkomst is met de buma, of een derde partij zoals alcas. Dus mp3, cd, radio of cassette je moet gewoon betalen. Deze regeling geld trouwens ook voor een televisie.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:37

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Het kan altijd gekker:

ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan voor de WereldWinkel organisatie in het dorp waar ik woon.

Mocht dus inderdaad geen muziek worden gedraaid, zelfs niet van "artiesten" uit de derde wereld landen. We verkochten ook een radio zonder batterij (moest je eerst even aanslingeren) en die mocht ook eigenlijk niet gedemonstreerd worden.
Reden daarvoor: de jaarlijkse contributie aan Buma Stemra was te duur.

Helemaal <CENSUUR> volgens mij, maar ik heb het nagezocht en het was echt zo.

Wat heeft Buma Stemra nu tegen het draaien van muziek van onbekende artiesten uit arme landen, klanten willen toch echt eerst iets horen voordat ze zoiets kopen. Kwam er nu ook op neer dat op rustige momenten er echt zo'n dooie sfeer hing in de winkel.

Wie wordt daar nu beter van : medewerkers van BS of nederlandse "artiesten" die eigenlijk niet presteren of wie dan ook, het is mij niet duidelijk.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu met iemand gesproken van alcas (www.alcas.nl) en Encore (www.encore-media.com). Alcas vond ik niets. Dan krijg je mp3tjes geleverd door die door hun bepaald worden. (Dus allemaal rotzooi wat je toch niet gebruikt.) Bij Encore kun je in principe zelf een collectie uitzoeken. Dit is dan eigenlijk de oplossing voor mij. Maar ja, Encore is dan weer aardig aan de prijs. Zo'n 160 euro per maand.

Heeft iemand nog een suggestie.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Begin een eigen band, neem wat muziek op en speel die af! :+

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
AdLentis schreef op 14 november 2002 @ 22:46:
Begin een eigen band, neem wat muziek op en speel die af! :+
Als ik nu zo muziekaal was geweest, had ik dit ook gedaan :+ Hoefde ik nu me niet te ergeren aan die regelgeving van Buma Stemra :r

Verwijderd

Tabaqui schreef op 14 November 2002 @ 19:32:
[...]

het enige wat alcas doet is de header van een file verwijderen. hoe ik dat weet ga ik niet vertellen omdat het niet helemaal legaal is op de manier waarop ik hierachter ben gekomen
jammer :X

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

'Tuurlijk is dat toegestaan, mits je de originele CD's ook nog hebt.

Hoeveel radiozenders denk je dat er zijn die van dergelijke constructies gebruik maken? Skyradio is daar dus een pracht voorbeeld, net als de locale omroepen...
En wat te denken van de continue tapes in supermarkten,
Daar wordt dik voor betaald!

Het gaat er dus om dat je de afdracht doet bij Buma/Stemra. En in welke vorm je er gebruik van maakt en van welk medium dat is vervolgens dan weer jouw probleem.

We have just one world, but we live in different ones...

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:52
Nulnulnix schreef op 14 november 2002 @ 23:07:

Hoeveel radiozenders denk je dat er zijn die van dergelijke constructies gebruik maken? Skyradio is daar dus een pracht voorbeeld, net als de locale omroepen...

Het gaat er dus om dat je de afdracht doet bij Buma/Stemra. En in welke vorm je er gebruik van maakt en van welk medium dat is vervolgens dan weer jouw probleem.
Inderdaad zo zie ik het ook.

Maar als je het echt zeker wilt weten, moet je gewoon ff buma stemra mailen...

Verwijderd

Topicstarter
Nulnulnix schreef op 14 November 2002 @ 23:07:

'Tuurlijk zitten wij in nederland, en hier is het dus niet toegestaan. Mits je het voor prive gebruikt.
In Belgie of andere landen is dit allemaal legaal. Behalve in Nederland. Neem als voorbeeld bpm-studio. Hier in Nederland is dit programma alleen gebruiken voor prive gebruik. Deze regel geving zit echt fout in elkaar!

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 14:30
tiz ontzettend logisch dat je ervoor moet betalen, als je muziek draait in een restaurant (cd's of radio maakt niet uit) dan ben je "uitnodigender" voor potentiele klanten dan wanneer het stil is. Wat dus als gevolg heeft dat je meer omzet maakt dan een vergelijkbaar restaurant die geen muziek aanbied.

Moet die muziek dan, terwijl je er als bedrijf voordeel van hebt, gratis zijn?

Verwijderd

Mijn sugestie is:

www.muziekcomputer.nl !
Echt een toppertje!!
De muziek loopt goed in elkaar over.
Je eigen keuze aan muziekstyl.
Maandelijks of 2 wekelijkse update's beschikbaar.

Echt een aanrader!
Op mn werk zitten we ook met een systeem van hun :)

Verwijderd

ik weet wel dat de BUMA het tarief wat je moet betalen om muziek te draaien in openbare gelegenheden uitrekenen aan de hand van het max aantal bezoekers wat binnen mag komen van de brandweer en de oppervlakte van de dansvloer

Verwijderd

Ja en dan is de vraag of Buma wel legaal is. Zij innen het geld, maar dragen het zeker NIET af aan de rechthoudende artiesten. "Waar gaat het geld dan naar toe" vraag je je af.

Ik speelde in een band, maar ons is nooit gevraagd naar een lijst van componisten of tekstdichters van de gespeelde nummers. Die hebben dus nooit iets ontvangen.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
ik heb een keer gebeld naar de buma stemra hierover. op de kroeg van de studentenvereniging gebruiken we ook een mp3 computer met mp3s van de cd's die we gekocht hebben. dit mag gewoon

Verwijderd

Topicstarter
StanTheMan schreef op 16 November 2002 @ 14:57:
ik heb een keer gebeld naar de buma stemra hierover. op de kroeg van de studentenvereniging gebruiken we ook een mp3 computer met mp3s van de cd's die we gekocht hebben. dit mag gewoon
Als dit nou wel weer mag op een studentenvereniging, waar is de dan de grens. 8)7 Misschien als ik geen gasten in het restaurant heb, mag het wel :X

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 22:07
Vergeet met z'n allen de SENA niet... Die moet je ook betalen als je muziek openbaar afspeelt, is een organisatie die geld int voor artiesten in europa...

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 17:11
Nulnulnix schreef op 14 november 2002 @ 23:07:

.
Alleen in die harddisks van Sky Radio zit volgens mij een bug, want de Celine Dion partitie wordt nogal heel vaak aangesproken, vind ik persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen de Sena en Buma stemra? Heeft iemand de overhand of zijn het totaal verschillende bedrijven?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Wildfire

Joy to the world!

Normale muziek-CD's zijn nooit bedoeld om te draaien in openbare ruimtes (zoals een restaurant). Daarvoor moet speciaal toestemming zijn van de Buma/Stemra en er moeten dus extra kosten worden afgedragen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijn werk waar veel productie is draaid ook contineu radio ... een keer raden yep ook gezeik.. ook wij moeten dus betalen aan die geile buma stemra .....

Iperf

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Als je betaald hebt voor de muziek, en ook geld afdraagt aan Buma Stemra voor het draaien van de muziek in openbare ruimten, dan maakt het niet meer uit of je de muziek van CD of van een PC speelt.

• Drazzic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03-2025
Jah je moet gewoon 62.50 aanmeld kosten betalen en dan 45 euro per jaar of anders om maar goed.

Verwijderd

Topicstarter
Skate2000 schreef op 19 November 2002 @ 12:56:
Als je betaald hebt voor de muziek, en ook geld afdraagt aan Buma Stemra voor het draaien van de muziek in openbare ruimten, dan maakt het niet meer uit of je de muziek van CD of van een PC speelt.
Waar bazeer je dit op?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

Nog even over Alcas.. dat is niet allemaal crap. d'r zit soms ook leuke muziek bij hoor.
Ik heb zelf in een cafe gewerkt, en wij hadden zo'n MP3 systeem van Alcas. D'r zat van alles in. Gitaren, nederlandse shit, 80's , noem maar op.
Het enige nadeel is dat je niet alleen maar muziek hebt die je zelf leuk vind. Maar daar had Alcas ook wat op verzonnen zeiden ze. want er wordt bijgehouden wat voor muziek je het meeste draait, en naar aanleiding daarvan zouden je maandelijkse updates worden samengesteld.

/edit
alleen die maandelijkse updates waren niet zo maandelijks. je moest er wel heel vaak om lopen bellen voor je ze kreeg.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Pagina: 1