Toon posts:

Solid State met korting

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een SolidStateDisk liggen, oftewel RAM dat als schijf bruikbaar is maar bij het uitzeten van de pc zijn data behoudt.

de voordelen van zo'n apparaat zijn stilte,
verhoogde snelheden en sterk verlaagde toegangstijden (zo'n factor 20.000)

waarvoor je een dergelijke supersnelle schijf kunt gebruiken kun je zelf wel bedenken :)
Het elimineert in elk geval DE bottleneck van je pc, namelijk het storage-subsysteem, waardoor je effectiever kunt photoshoppen, servers hosten, sneller spellen laden, sneller complete ISO's unrarren, etc...

de reden dat SSD nog niet echt is doorgebroken is de prijs/MB verhouding.
Daar valt wat aan te doen door de volgende review te lezen en een bestelcode in het bijbehorende forum te krijgen van 15%, wat toch wel scheelt als de hoge prijs je al heeft weerhouden.

http://www.3dretreat.com/reviews/rocketdrive/

nadelen van zo'n ding zijn helaas nog wel de prijs en nog niet bootable :(

een inkoopactie is niet echt verantwoord lijkt me vanwege het prijsniveau.
Massaal geheugen inkopen zou eventueel nog wel kunnen,
(wat weer toestemming voor inkoopacties vereist, etc...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm.. waarom open je dan eigenlijk een topic?

Verwijderd

Topicstarter
ter informatie dat die dingen nu ietsje aantrekkelijker zijn qua prijs.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 22:56
Hmmm, wel leuk die performance maar ik denk toch dat het een 15K SCSI bootdisk van 15Gb em 2 x 80GB IDE voor de mp3's en films gaat worden op de HCC dagen. Helaas is mijn portomonee niet zo "Solid state" als die disks..

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tukkie_3 schreef op 14 November 2002 @ 23:56:
Hmmm, wel leuk die performance maar ik denk toch dat het een 15K SCSI bootdisk van 15Gb em 2 x 80GB IDE voor de mp3's en films gaat worden op de HCC dagen. Helaas is mijn portomonee niet zo "Solid state" als die disks..
ehh solid state staat niet voor solide ofzo maar voor 'transistor' (toch?)

zoals je ook buizen- en solid state versterkers hebt.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

smvs schreef op 15 november 2002 @ 01:48:
[...]

Solid state als in geen bewegende delen, lijkt me. Buizenversterkers komen op mij toch ook wel redelijk solid state over... :?

Maar goed, toen ik dit topic aanklikte hoopte ik dat het over Flash HDDs ging :P Helaas...

Edit: vraagje - als je nou (zoals in de review als voorbeeld wordt aangedragen) dit ding gebruikt voor photoshoppen, ipv een swapfile op je hdd, kan je dan niet net zo goed een servermoederbord kopen en daar al dat extra RAM op rammen?

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Drive 2gig met ram: $2999
Drive 2gig zonder ram: $699
4x512MB PC133: $400
Dus als je de drive zonder RAM neemt kost het $1100 totaal, anders $3000..... wat een oplichters :(

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
nee hoor, kwestie van zekerheid en ondersteuning. Bedrijven nemen de dure versie, consumenten de goedkope (of je moet geld te veel hebbe als consument).

Serverborden zijn uiteraard ook een mogelijkheid als je genoegen neemt met een gewone RAMdisk die je na elke keer opstarten moet vullen.

Het wachten is simpelweg op het bootable krijgen van dat ding, en Windows erop kunnen installeren, zodat je niet duizend-en-een zaken in het register hoeft te wijzigen om dingen als tempfiles, IE-files, dll-cache, Iexplore, swapfile, spoolerfile enzovoorts op die SSD te krijgen.
DDR-SDRAM is ook wel fijn doch niet ondersteund. Kun je tenminste 1GB DIMMs verzamelen en gebruiken tot je er 4 hebt. Nu 1GB dimm's SDR-SDRAM aanschaffen is niet echt nuttig.

Het wachten is dus op bootability en bv een tool zoals 2000/XP Lite (net als 98Lite), zodat je zoveel mogelijk ruimte overhoudt op een dergelijke dure schijf.

in feite kun je het ook beschouwen als een 0-MB harddisk met 512 tot 4096MB cache-geheugen :+

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk hoeveel die schijven van bitmicro kosten?

specs

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:08

Daar dacht ik ook eerst aan toen ik die titel las. :)

Jij speelt zeker ook gitaar? :)
John_Glenn schreef op 15 november 2002 @ 01:54:
[...]

Solid state als in geen bewegende delen, lijkt me. Buizenversterkers komen op mij toch ook wel redelijk solid state over... :?

Maar goed, toen ik dit topic aanklikte hoopte ik dat het over Flash HDDs ging :P Helaas...

Edit: vraagje - als je nou (zoals in de review als voorbeeld wordt aangedragen) dit ding gebruikt voor photoshoppen, ipv een swapfile op je hdd, kan je dan niet net zo goed een servermoederbord kopen en daar al dat extra RAM op rammen?
Nope...

Solid state versterkers zijn versterkers met transistoren.

Buizenversterkers zijn geen solid state versterkers.

This message was sent from a galaxy far, far away.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

offtopic:
OK, ik ken die terminologieen niet :). Maar wat beweegt er dan in een buizenversterker?

• smvs
  • Niet online
Hele Zooi Offtopic:
Daar dacht ik ook eerst aan toen ik die titel las.

Jij speelt zeker ook gitaar?
Ik speel geen gitaar, ik heb wel een e-gitaar, waar ik dus niet op kan spelen. Ik heb me vanwege een brede interesse al eens eerder verdiept in de term solid state. (omdat mij zo'n quantum rushmore ding ook wel leuk leek, maar ik schrok een beetje van de prijs voor een 4,5 gig)
Solid state als in geen bewegende delen, lijkt me. Buizenversterkers komen op mij toch ook wel redelijk solid state over...
offtopic:
OK, ik ken die terminologieen niet . Maar wat beweegt er dan in een buizenversterker?
solid state staat dus niet voor 'geen bewegende delen' en het is dus niet relevant of er iets zou bewegen in een buizenversterker.

je kunt niet alles letterlijk vertalen.

hier op de frontpage wordt bijvoorbeeld 'raw', als in 'raw data' vaak doodleuk vertaalt als 'rauwe data'. ik zou dat eerder 'onbewerkte data' noemen, of in ieder geval ff uitzoeken wat het beste in de context past.
raw
1. bot, cru, grof, onbehouwen, onbewerkt, rauw, ruig, snauwerig
2. ongekookt, rauw
en dan hier de definitie van solid state, waar dus ook mijn vergelijking met een buizenversterker gemaakt wordt:
(specialized) In a solid-state electronic device, the flow of electrical current is through solid material and not through a vacuum space without air.
hieruit maak ik op dat solid state eigenlijk een verouderde term is, of tenminste, de vergelijking is letterlijk alleen toepasbaar op versterkers (of computers, die vroeger idd ook op buizen liepen, maar het blijft hier om de oertijd gaan iig). het staat dus eigenlijk voor 'niet met buizen'. wat er op neer komt dat het 'met transistors' is, ofwel chips.

aan de andere kant kun je inderdaad zeggen dat het in dit geval gaat over 'niet met bewegende delen, maar met chips'. wat ik alleen ff duidelijk wilde maken is dat de term solid state van oorsprong over de vergelijking met buizen gaat. (die dus niet bewegen!)

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 15:48:
nadelen van zo'n ding zijn helaas nog wel de prijs en nog niet bootable :(
Toch wel een groot nadeel dat ie niet bootable is. Een BIOS voor zo'n apparaatje moet toch wel te doen zijn. Als tie bootable zou zijn geweest had ik zeker wel belangstelling gehad. Ik moet denk ik dan toch maar naar 1 GB ethernet adapters gaan uitkijken !

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• smvs
  • Niet online
die dingen zijn er al wel bootable trouwens, maar dan in andere vorm. je krijgt dan een apparaat ongeveer ter grootte van een harde schijf, waar een speciale vorm van geheugen in zit wat ook zonder stroom de data onthoudt. (is geen gewoon flash want het is wel tering snel) Quantum Rushmore heetten die dingen, misschien dat dat inmiddels verandert is. die werken 'gewoon' op de u160 of u320 scsi interface.

http://www.bitmicro.com/products.html

die hebben 3,5" schijfjes tot 155GB. staan geen prijzen bij...

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik vind het k*t aan solid state dat je er niet van kan booten zonder aanpassing aan het kontakt, maar het is wel vet dat je game's vet snel kan spelen. Ik heb zelf al een solid state van 2gig. Hij is vet snel!!!!!! Voor mijn moederbord te snel!!!!!!!!!!!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

smvs schreef op 16 november 2002 @ 00:04:
...en dan hier de definitie van solid state, waar dus ook mijn vergelijking met een buizenversterker gemaakt wordt:

[...]
Aha... dat heb ik dus nooit geweten, dat het erom ging dat er geen vacuum aan te pas kwam. Nice.

(In de topic context gaat het trouwens wel degelijk om niet-bewegend; in tegenstelling tot conventionele harde schijven hebben deze immers geen roterende platters)

• smvs
  • Niet online
John_Glenn schreef op 16 November 2002 @ 21:42:
[...]

Aha... dat heb ik dus nooit geweten, dat het erom ging dat er geen vacuum aan te pas kwam. Nice.

(In de topic context gaat het trouwens wel degelijk om niet-bewegend; in tegenstelling tot conventionele harde schijven hebben deze immers geen roterende platters)
als je goed leest kon je dat al opmaken uit mijn text:
aan de andere kant kun je inderdaad zeggen dat het in dit geval gaat over 'niet met bewegende delen, maar met chips'. wat ik alleen ff duidelijk wilde maken is dat de term solid state van oorsprong over de vergelijking met buizen gaat. (die dus niet bewegen!)

Verwijderd

Eh,
Price (MSRP): $2,999 (as tested) $699 (no memory)
Zou dat niet bepaald aantrekkelijk vinden.. $3000 voor een 2 gig HD. Ok, 10% korting, blijft $2700.
Pagina: 1