Toon posts:

Problemen met IRQ deling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een MB die te menste 3 pci sloten vrij heeft, dus niet gekoppeld.
Heb nu de chaintech CT-9BJA deze heeft 5 pci slotten waar van er dus maar 2 echt vrij zijn.
In de pc zitten nu
1 netwerkkaart
1 scii kaart
1 tv kaart

aangezien deze kaarten elk een eigen niet gedeelde irq moeten hebben zit ik dus met een probleem :(

CT-9BJA pci opzet :
slot 1 en 5 zitten vast aan de display controler dus aan de agp poort.
slot 2 zit dus vast aan de onboard soundkaart .
slot 3 vrij
slot 4 vrij

door deze opzet kan ik dus een item ( kaart niet gebruiken ) en ben dus zoekende naar een ander MB.
het moet teven 1 p4-1,6 en sdram ondersteunen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan kun je lang zoeken :/

Overigens, waarop baseer je dat je serieuze problemen hebt met IRQ deling dat je zonodig een nieuw mobo moet hebben? Zolang je Windows met ACPI/APM/etc draait, dan leveren IRQ delingen heus geen problemen op..

Verder heb ik de titel ook minder gaar gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Balus dit baseer ik op het feit dat als ik slot 2 gebruik windows slecht op boot, crash by inladen windows en vast lopen.
Als ik dus alleen slot 3 en 4 gebruik is er dus geen probleem.

Verwijderd

Er zijn maar 4 IRQ's beschikbaar voor de PCI + AGP sloten. Met ACPI en een onboard USB controller, en eventueel nog een RAID controller, betekent dat altijd gedeelde IRQ's.

Wat je moet doen, is de kaarten anders verdelen over de sloten, totdat alles wel goed werkt.

Niet alle PCI kaarten vinden het leuk om hardwarematif een IRQ te delen, sommige wel.

Kortom, de kaarten dans dus.. ;)

Als je opstart met een floppy waar je niet van kunt booten, staat de PC stil met een lijstje met toegekende IRQ's.

PS Wat bedoel je met slot 2, het PCI slot naast de AGP ? Die kun je beter zowiezo niet gebruiken, dat slot is voor de IRQ 'hardwired' op het moederbord naar de AGP, en heeft dezelfde IRQ lijn.

(Voor de redelijk modernere borden dan, P2 systemen en ouder willen wel eens een wat andere indeling hanteren)

Verwijderd

Mhh bij nader inzien,
normaal is de 5e poort niet met de agp doorgelust, en kan de geluidskaart wel een IRQ delen.

PCI2-netwerk
PCI3 en 4-TV+SCSI

Aanvulling :
Jouw probleem komt denk ik ook een beetje door die onboard dingen. Probeer als netwerkkaart een kaart met een Realtek chipset, die delen makkelijker een IRQ. En test gewoon wat die in PCI slot 5 doet. Verder kun je een andere geluifskaart nemen, en de onboard uitzetten. Meestal staan die IRQ deling wel toe.

Tjah, idd als laatste keuze een ander mobo.. :'(

Verwijderd

Topicstarter
bedank voor de uitleg Hooi maar bij dit moederbord zit het dus zo :
De AGP poort is gedeeld met het eerste PCI slot and het laatste dus 1 en 5 ( dit word ook in de bios aangegeven.

Het tweede slot zou vrij zijn als je geen gebruik maakt van de onboard sound kaart.
ook dit word aangegeven in de bios dat hij gedeeld word door de geluidskaart.

Dus blijven er alleen de 3de en 4de PCI over.

De indeling WAS als volgd :
slot 2 : netwerkaart
slot 3 : tv-kaart
slot 4 : de scsi kaart

In feite heb ik irq over namelijk 3,4 en 7 alleen geen PCI sloten.

Vandaar eigenlijk de vraag Welk moederbord heeft dit niet ( of minder ).
Natuurlijk kan ik ook kaarten er uit laten alleen word het dan wel zeer moeilijk daar de pc voor meerdere doeleinden word gebruikt.

Verwijderd

Een beetje zoals ik al aangaf, is het uiterst ongebruikelijk dat de 5e PCI ook is doorgelust naar de AGP. Meestal naar een interne RAID controller, en het tegenwoordig ook aanwezige 6e PCI slot gaat geloof ik meestal naar PCI-2 of 4, en deelt ook met een USB controller.

Wat voor jou geldt, is dat de AGP niet kan delen, en de eventuele RAID ook vrijwel nooit.

Verder kan meestal alles wel delen, uitzonderingen :
TV-kaarten
3Com kaarten
Adaptec SCSI kaarten
AGP kaarten
Geluidskaarten - NIET onboard
Onboard USB..

Zo zou dus het antwoord zijn, elk modern (nieuw dus) moederbord zonder onboard VGA.
RAID onboard kost je een extra IRQ, en onboard geluid werkt niet altijd lekker.

;) Dus een nieuw MOBO zonder onboard VGA met 6 PCI sloten, RAID is dan een te nemen keuze. merken Abit, Asus, Gigabyte, EpoX.....

Verwijderd

Topicstarter
ok, gaan we eens zoeken helaas word er weinig informatie gegeven wat betrevend het delen van PCI sloten.

En wat betreft de kaarten die een uitzondering zijn in je list nog die heb ik er dus in zitten behalve de geluidskaart, deze heb ik er al eerder uit gehaald.

Anyway deze gaat er uit heb mijn buik vol van chaintech.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 20:05
Com en LPT poorten uitzetten.

Actions speak louder than words

Verwijderd

Inderdaad. Zoveel mogelijk in de BIOS uitzetten wat je niet gebruikt.
Dan komen er IRQ's vrij en kun je die hard toebedelen aan de PCI sloten.

Problem Solved.
Als je ziet wat ik allemaal in mijn PC heb hangen en geen een device is geshared!!
AGP kaart
3com netwerkkaart
SB Audigy
Promise UDMA100 PCI controller
Promise RAID controller onboard
2 compoorten
USB2.0

Moet ik verdergaan?

Conclusie, ook jij kunt die weinige devices best zo in je moederbord prikken dat geen IRQ geshared is.

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ook ik zit met een soortgelijk probleem:
AGP-slot: Radeon 8500
3e PCI slot: geluidskaart Hercules
4e PCI-slot: netwerkkaart
5e PCI-slot: PCI IDEcontrollerkaartje

Mijn Radeon deelt nu met mijn geluidskaart en de USBcontroller (en die zet ik niet uit, want die heb ik nodig).

Wat is de standaard doorlus bij een GA7-VAX van Gigabyte? Iemand die dat weet, want ik kan het nergens vinden?

Hoe kan ik mijn kaarten het beste verdelen? Heb de onboard sound al uitgeschakeld. Heb mijn USB1.1 en 2.0 controllers aan, want die gebruik ik. Netwerkkaart onboard wordt ook gebruikt (heb een netwerk en een kabelverbinding, dus 2 netwerkkaarten: 1 onborad en 1 PCI).

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Even bij de les blijven jongens.

Het probleem is niet hoeveel IRQ's er vrij zijn, maar hoeveel sloten het zelfde IRQ moeten gebruiken.

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Bij sommige mobo's kun je volgens mij ook aangeven in het BIOS welk slot welk irq moet krijgen.. Op deze manier heb ik zelf een keer mijn irq-probleem opgelost.. Verder vindt ik het belachelijk dat er maar een stuk of 15 irq's vrij zijn.. Dit stamt van 20 jaar geleden ofzo..? toen ze nog vanaf 640 Kb naar 0 telden met 't RAM...

• Stefano
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 19:52

Stefano

Ondertitel Not Found

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 17:31:
Verder kan meestal alles wel delen, uitzonderingen :

Adaptec SCSI kaarten
AGP kaarten
Redboost schreef op 15 November 2002 @ 19:10:
Verder vindt ik het belachelijk dat er maar een stuk of 15 irq's vrij zijn.. Dit stamt van 20 jaar geleden ofzo..? toen ze nog vanaf 640 Kb naar 0 telden met 't RAM...
[img]=http://www.apestaartje.demon.nl/illustraties/irq.jpg[/img]

:z

:+

Overigens heeft BalusC gelijk, tuurlijk moet dit kunnen draaien. Zet ACPI aan en laat alles automatisch configureren.

Verwijderd

Lijstjes, nogmaals, met software IRQ's onder Windows hebben geen nut, het probleem is de hardware IRQ verdeling, bij sloten die gewoon doorverbonden zijn.

Maarja,
sommige mensen zijn wat slaperig... :P

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Stefano schreef op 16 November 2002 @ 00:38:
[...]

[...]

[[url==http://www.apestaartje.demon.nl/illustraties/irq.jpg]afbeelding[/url]]

:z

:+

Overigens heeft BalusC gelijk, tuurlijk moet dit kunnen draaien. Zet ACPI aan en laat alles automatisch configureren.
Ok, je hebt gelijk.. 't zijn er meer dan 15.. maar hoeveel zijn daar al niet altijd van in gebruik..?? Als je ontzettend veel randapparatuur hebt kan het nog vervelend zijn, dat gebrek aan IRQ's.. volgens mij is het toch niet zo moeilijk om daar een factor 100 bij te doen..??? Ik vind het echt idioot dat je met de huidige computers nog steeds maar zo'n 20 IRQ's hebt, waarvan je er misschien 5 of 6 écht van kan gebruiken...

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

20 ? ik heb 21/23 en zelfs 26 op mijn XP gezien ;)

Hoeveel hardwaRE wou je erin proppen eigenlijk, 30? 40? 50? 200 ?

IRQ-sharing is allang niet meer zo eng als in het begin. Zeker als je wat nieuwere hardware hebt is het goed te doen.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 21:33

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

Welk OS hebben we het over? Hoe is je pc geïnstalleerd (ACPI of standaard)? <- te zien in config -> apparaatbeheer.

Als hij als een ACPI pc weergegeven wordt kun je in je BIOS hardwarematig IRQ's toewijzen wat je wil, maar daar geeft Windows iig niks om. Stel je pc eens in als standaard....duik je BIOS in en wijs daar eens IRQ's toe. Dat heb ik met mijn mobo toen ook gedaan en dat werkte perfect.

Mocht je over te weinig IRQ's beschikken....gebruik je je compoorten en je parallele poort nog wel? Anders schakel deze ff uit. Zet ook in je BIOS je PnP OS op NO en Reset Configuration Data op YES. Even rebooten....drivertjes opnieuw installeren (ja daar gaat ie van over de zeik) en kijken onder sysinfo hoe het dan zit met de IRQ's. Eventueel dus spelen in de BIOS met IRQ's. Het moet hoe dan ook gewoon in te stellen zijn.

Laat ff weten of het helpt...zo niet wat er dan wel gebeurt.

[ Voor 0% gewijzigd door Dol_Fijn op 18-11-2002 04:49 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
argghhh zo als ik al in een mailtje naar chaintech heb geschreven en zoals Hooi het ook al heeft gezegt ......... READING IS ART!!!!!

nogmaals voor de duidelijkheid .....
ik heb het over Gedeelde PCI slotten ....
deze worden of gedeeld met de AGP POORT of met de onbord spul.

In de bios van dit betrevend moederbord ( chaintech ct-9bja ) zijn van de 5 PCI slotten er maar 2 GEHEEL vrij.
De andere 3 worden op deze manier gedeeld:
PCI slot 1 en 5 staan vast aan de AGP poort
PCI slot 2 zit vast aan de geluidskaart onbord.

Dus ik heb IRQ's bij het leven vrij alleen geen vrije PCI slotten.

Het hard vast zetten van IRQ's aan de PCI slotten is mij bekent.

Ik zoek dus een ander moederbord waar er minimaal 3 PCI slotten NIET gedeeld zijn met andere onderdelen.

Verwijderd

Ik heb niet het hele Topic gelezen maar wilde even aangeven dat je makkelijk in je BIOS je serial poorten en als je geen printer of een USB printer gebruikt ook je paralle poort kan disablen dat levert dan weer wat vrije IRQ's op.

Ik wilde nog even vermelden dat ik op verschillende slot 1 mobootjes van oa.microstar geen Win2k kon instaleren(althans niet goed werkend)ivm IRQ conflicten die onstonden terwijl de Win9X versies wel als een zonnetje werkte op deze moboos.Probleem was hierbij dat er geen bios update versies van waren.

Dus is een BIOS update indien de fabrikant die uitgebracht heeft mischien ook wel een optie voor je.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2002 14:39 . Reden: BIOS update ?????? ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Volgens mij moeten die moederborden nog uitgevonden worden :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
sorry hoor maar ik denk niet dat er goed gelezen word door de topicstarter.

1. p&p os uitschakelen
2. irq's toedelen op pci's
3. windows opstarten.

het kan niet zo zijn dat agp ,pci 1 en 5 allemaal hetzelfde irq gebruiken.

overigens is het helemaal niet moeilijk om nog een irq controller op het moederbord te zetten (ik meen te herinneren dat een dual athlon 256 irq's heeft tenminste de mijne niet op de bios gechekt overigens)

maar bedenk wel dat je al 2 irq controllers hebt op dit moment, vandaar dat er 15 hardwaer irq's zijn op een standaard bord ipv 16 want 8 t/m 15 zitten namelijk op de achste plek van de eerste irq controller

even ter verduidelijking, vroeger waren er maar 8 irq's maar dit werd te weinig dus wat heeft men gedaan op de achste irq heeft men een 2de irq controller gezet, deze zou de irq's voor 8 t/m 15 regelen. het zou heel makkelijk zijn om nog een irq controller op irq 15 te zetten, waarvoor dit niet word gedaan is omdat het niet nodig is.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
voor justice_strike ,
het gebruikte moeder bord is de chaintech CT-9BJA en heeft 5 pci sloten en een AGP slot.
Zo als ik al eerder aangaf is er op dit bord maar 1 pci slot niet gedeeld met andere onder delen.
Wat betreft agp-pci1 en pci5 aan elkaar ..... nou ik kan je verzekeren dat deze aan elkaar geknobbeld zitten ( duidelijk ook aan gegeven in de bios van het moederbord )

HET IS DUS GEEN IRQ probleem maar een PCI slot probleem.

Heb net bij een leverancier naar de nieuwe borden van chaintech gekeken en ook daar is er maar een pci slot niet verbonden met een ander onderdeel op het moederbord.

Gelieve geen opmerkingen meer over IRQ's die je vrij kan maken ....dit is mij geheel duidelijk hoe dit moet.

<lets try again>
Pagina: 1