Toon posts:

[WinXP] Hal.dll corrupt en chkdsk kapt ermee op 50% *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor een vriend een pc in elkaar geschroefd en het systeem draaide anderhalve week goed. Tot dat hij gisteren wilde opstarten. Hal.dll schijnt corrupt of kapot te zijn. Dat is tenminste de melding. Na een vastloper bij het kopieren van een audio cd. is het probleem begonnen.

Na een search heb ik veel info gevonden over hoe win xp weer aan de gang te krijgen als hal.dll kaput is, maar... (er is altijd een maar)

als ik vanaf de cd boot en in de herstelmodus zit (dos prompt), geeft ie een foutmelding als ik met 'dir' de schijf wil bekijken. probeer ik chkdsk te draaien loopt ie vast op 50%.

Kan iemand of meerdere iemanden mij vertellen wat dit probleem veroorzaakt kan hebben???

Specs:
k7s5a (zonder northbridgemod, met std bios nog niet geflashed)
athlon xp 1600+
256mb pc-133
Maxtor fireball3 30gb 5400rpm
diamond stealth s540 (s3 savage4 32mb)
Aopen 40 x 12 x 48
32x cdrom (merk weet ik niet)
('k weet het 't is een el cheapo sys ;) maar dan ook voor licht gebruik en een kleine portemonnee)
win xp pro nl
@home breedband via onboard lan (SiS) (xp firewall)
nero 5.5 (meegeleverd met brander)
Kazaa
office 2000 pro nl
icq lite

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Recovery doet het hier blijkbaar niet, dus dat zoeken is hier wel gebeurd gok ik ;)
Wel voeg ik even het OS toe in de topictitel per het WOS policy (zie het sticky topic bovenaan de topiclijst in WOS).

Maar goed. Ik zou eerst eens kijken of alles hardwarematig goed zit; aansluitingen en bijv. geheugen (www.memtest86.com)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoeken heb ik idd gedaan (dat schrijf ik niet voor niets xceed! van iemand op got mag je toch wel verwachten dat hij of zij interesse heeft in dit soort zaken en eerst kijkt en dan zeikt), en hoe ik het weer aan het werk krijg weet ik ook (door 't zoeken) ;) memtest zal ik draaien. Maar ik vraag me af wat mogelijke oorzaken kunnen zijn, zodat ik wat gerichter kan gaan zoeken en het probleem in een keer verhelpen. De eigenaar van het systeem is een definite NoN0 :'( op technisch gebied (hij heeft al moeite met een stekker in het stopcontact steken) en ik heb geen zin om iedere week sijn systeem weer aan te zwengelen :O .