Zelf een game maken.. waar begin je?

Pagina: 1
Acties:
  • 521 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 10:26
Een vriend en ik zijn al een hele tijd into computers en games. Maar dan vooral games SPELEN, geen games maken. Nu willen we de ideen die we hebben met de wereld delen; we willen zelf games gaan maken.

Het idee is een sprite-based game te maken (lijkt ons het eenvoudigste..?); een RPG/adventure. Side-scrolling of on-top, dat is nog niet bekend, maar misschien ook absoluut niet relevante infow voor jullie :)

=> Ik wil niet als een hopeloze wannabe overkomen, maar waar beginnen we? Programmeerervaring is er (nog) niet.

Het zou fantastisch zijn als er op dit topic wordt ingespeeld, misschien kunnen anderen ook gemotiveerd raken :*)

Als jullie meer info nodig hebben; vraag maar raak.

" Play the violent strings of my symphony "

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:31
Dit topic lijkt mij beter voor SGD dan voor SPV :)
SPV -> SGD.

Overigens kom je nergens zonder iemand die goed kan programmeren, dus daar zou ik maar eens aan gaan werken.

There is no magic.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Zelf een game maken zonder ervaringen lukt je niet zomaar. Het belangrijkste is inderdaad programmeren. Maak eerst kleine spelletjes met de programma's waarmee je wilt gaan werken zodat je daar ervaring mee hebt. Maar als je van nul af aan begint geef ik je niet veel kans in slagen...

The devil is in the details.

Verwijderd

Ik denk dat je voor jezelf een heel plan moet maken.
Wat je wilt, de personages (?), verhaal(?) gameplay enz enz.
Gewoon je rode draad van hoe jij/jullie je game voorstelt op papier zetten.

• Symphony-X
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 12:55:
Ik denk dat je voor jezelf een heel plan moet maken.
Wat je wilt, de personages (?), verhaal(?) gameplay enz enz.
Gewoon je rode draad van hoe jij/jullie je game voorstelt op papier zetten.
yep dit is al gedaan :) Maar nu het uitvoeren he.. that's the problem

• Hahn
  • Nu online
Symphony-X schreef op 14 November 2002 @ 12:56:
[...]

Een verhaal van 100 bladzijdes heb je in het echt misschien wel binnen een uurtje uitgespeeld. Je moet echt weten wat de regels zullen worden in je spel, wat er wel en niet mag en kan dus.

The devil is in the details.

Verwijderd

er zijn ook programma's op de markt waarmee je op een makkelijk(ere) manier games kunt maken. Ik herinner me het, nu al antieke (:)) programma div games studio, daar zou ooit een opvolger van komen, of die ooit gekomen is weet ik niet.

Als je het niet met zo'n soort programmaatje wil doen zou ik eerst maareens beginnen met leren programmeren, en dan begin met het maken van makkelijk spelletje....

bv. eerst getal raden(:)), iets later boter kaas en eieren en daarna steeds verder...

• Symphony-X
Is er software waarin je sprite-based characters kan maken, werelden, menu's enz.?

Ik ken het fenomeen 3D-engine natuurlijk, maar zijn er ook 2D engines waarin je makkelijk kan werken? Of moet je echt in C++ gaan werken ofzow :?

Kijk het hoeft natuurlijk geen wereldgame te worden [maar dat hebben jullie ongetwijfeld ook al ingeschat ;) ], enkel een goed begin!

Verwijderd

Symphony-X schreef op 14 november 2002 @ 12:56:
[...]

maar is dat plan nauwkeurig genoeg om iets mee te kunnen doen?
staat het uberhaupt op papier?

je zei namelijk in de eerste post dat je nog niet weet of je het van bovenaf gezien wilt hebben of van de zijkant oid. Lijkt me handig om dat soort dingen ook te bedenken voordat je echt begint...

nog later kun je eens beginnen met een schematische structuur te maken van hoe de boel aan elkaar moet hangen op programmeergebied(een soort ontwerp dus).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
als je al een plan hebt.... dan heb je daar ook in uitgewerkt hoe je het denkt te gaan maken....... lijkt mij.

Verder moet je bepalen op welke manier je de game wilt maken. VB, C++, C# etc, maar tegenwoordig kan je met JavaScript en DHTML ook al aardig wat maken. Wellicht kan je zo'n gamemaaktooltje aanschaffen en dat gebruiken.

Flash en director/shockwave zijn ook hele goede platformen om iets op te maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

misschien wil/kun je het wel in flash maken, daar zie je ook best leuke spelletjes in soms, ik weet alleen niet hoe moeilijk/makkelijk dat is

• grep
  • Laatst online: 07-07 22:29

grep

meer begrep...

ik zou alvast maar voorbereiden dat je een hoop "adviezen" gaat krijgen in de trant van: "Als je dat niet eens weet, hou er dan maar mee op" of "Dat wordt toch niks". Gewoon negeren.
Het is helemaal niet relevant of jullie je doel halen, als je maar plezier hebt onderweg en waarschijnlijk leer je ook een hoop.

Een goed idee, ontwerp, programmeer ervaring, grafisch en muzikaal talent lijken we wel basis benodigheden voor een goede game. Komt maar zelden voor dat dat in 1 (of 2) person(en) terug te vinden is. Zou er dus rekening mee houden dat je hulp nodig hebt bij een of meer van die basis zaken.
Bovendien, is een langdurige inzet (paar jaar) waarschijnlijk nodig als je op een van deze vlakken op nul begint.
Het ligt er dus maar helemaal aan op welk vlak je meeste interesse ligt. Misschien ben je wel helemaal niet in die wieg gelegd om te programmeren, maar heb je meer artistieke kwaliteiten. Ik zou me daar in eerste instantie dan op concentreren.

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

• Symphony-X
1. jullie hebben zeer zeker een punt: niet alles staat op papier. Maar we willen weten of we het uiteindelijk ooit kunnen maken of niet, alvorens we weken besteden aan de preciese inhoud van de game.

2. In flash.. tis een idee, maar geen optie. Denk eerder aan een Zelda (Snes); die kwaliteit graphs enz.

Verwijderd

eerst programmeer ervaring opdoen, zonder dat begin je nergens, dan idee opschrijven en planning maken. wees creatief :)

• Ramon
Waarom zou zelda niet met flash kunnen?

• Symphony-X
grep schreef op 14 november 2002 @ 13:04:
Een goed idee, ontwerp, programmeer ervaring, grafisch en muzikaal talent lijken we wel basis benodigheden voor een goede game. Komt maar zelden voor dat dat in 1 (of 2) person(en) terug te vinden is. Zou er dus rekening mee houden dat je hulp nodig hebt bij een of meer van die basis zaken.
Dank je wel voor deze nuttige reply :)

Het is inderdaad zo dat we anderen nodig zullen hebben willen we daadwerkelijk een fatsoenlijk spel uit de grond stampen.

1. Muzikaal talent zit helemaal goed; zitten beide in een band en het leven = grotendeels muziek :)
2. Grafisch zit in zoverre goed, dat we beide erg veel ideeen hebben en creatief met photoshop enz. kunnen werken; ook voor de textures, backgrounds misschien..
3. Onwerp en idee. Als je hiermee bedoeld het script, dan is dit ook ons ding; wij hebben immers het idee en willen dit graag uitwerken.
4. Het grootste probleem is dus programmen; want dat is voor ons even onbekend terein als voor jullie het vrouwelijk lichaam is [ GEINTJE ;) ]

• Symphony-X
Tampie2000 schreef op 14 november 2002 @ 13:09:
Waarom zou zelda niet met flash kunnen?
Jj kan toch niet met textures werken enkel met vlakken? Veel te klinisch naar mijn smaak.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Symphony-X schreef op 14 November 2002 @ 13:15:
4. Het grootste probleem is dus programmen; want dat is voor ons even onbekend terein als voor jullie het vrouwelijk lichaam is [ GEINTJE ;) ]
Ouch! Dodelijk geintje... hiermee geef je impliciet aan dat je programmeurs supernerds vindt, ook al zeg je erachter "geintje"...

Goed, programmeurs zijn meestal nerds, maar dat doet er niet toe... dat moet je nooit zeggen als je hun kunsten nodig hebt >:)

Dit dus.

• Symphony-X
FunkyTrip schreef op 14 november 2002 @ 13:18:
[...]

Ouch! Dodelijk geintje... hiermee geef je impliciet aan dat je programmeurs supernerds vindt, ook al zeg je erachter "geintje"...

Goed, programmeurs zijn meestal nerds, maar dat doet er niet toe... dat moet je nooit zeggen als je hun kunsten nodig hebt >:)
O-) ik bied hierbij mijn welgemeende excuses aan O-)

• Vincent_Valentine
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
De simpelste software is natuurlijk RPG maker 2000, speciaal gemaakt om sprite RPG's te maken ala Final Fantasy =<6. Alleen is dit alleen leuk voor uiting van je eigen ideeen en naar een aantal vrienden sturen om te spelen ofzo (alsie heel goed is misschien wat in die community). als je het echt groot zou willen aanpakken zul je idd toch zoiets als C++ moeten leren.. het ligt er dus helemaal aan wat je wilt..
een rpg in flash is ook een mogelijkheid, maar dat moet je zelf bedenken. Je kun heus wel een sprite die je getekent hebt in photoshop in Flash laden! Idem voor de achtergronden en items

• Ramon
Symphony-X schreef op 14 November 2002 @ 13:16:
[...]

Jj kan toch niet met textures werken enkel met vlakken? Veel te klinisch naar mijn smaak.
neehoor, je kan gewoon 'textures' gebruiken.

Verwijderd

Het gaat jullie nooit lukken om een heel spel (laat staan rpg) te maken.
Dit is geen pessimistisch gelul, ik weet het uit ervaring.

a) jullie hebben nog nooit een spel gemaakt (zoiets als tetris is al moeilijker dan je denkt)
b) je kan zelf niet programmeren en hebt dus geen flauw idee waar de problemen komen
c) iedereen heft 10x per dag wel een idee voor een leuk spel; hoe zou het dan komen dat er maar zo weinig leuke spellen zijn..?

tip:
begin eens met iets 'eenvoudigs' - maak eens een tetris-clone, arkanoid-clone, puzzle-bobble-clone.
Als je zoiets hebt gemaakt (en je bent dus minstens een half jaar verder) is je kijk op 'we willen een game maken' waarschijnlijk iets meer realistisch.

Als ik in een log moet gaan bijhouden hoe vaak mensen bij ons komen aankloppen met het zinnetje "we hebben een goed idee voor een game!" heb ik aan een 20Gig HD niet genoeg :)

Ideeen voor games zijn er zat - te veel zelfs.
Mensen die het daadwerkelijk kunnen omzetten in een product zijn er te weinig.

Kortom - begin eens aan een simpele game in Director ofzo.
Kom er daarna achter dat een echte programmeertaal iets heel anders is als Lingo ("Hey, hoe heet de functie in C++ om een Quake-model in te laden..?" :)) en ga dan eens verder experimenteren.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Vincent_Valentine schreef op 14 november 2002 @ 13:31:
De simpelste software is natuurlijk RPG maker 2000, speciaal gemaakt om sprite RPG's te maken ala Final Fantasy =<6. Alleen is dit alleen leuk voor uiting van je eigen ideeen en naar een aantal vrienden sturen om te spelen ofzo (alsie heel goed is misschien wat in die community). als je het echt groot zou willen aanpakken zul je idd toch zoiets als C++ moeten leren.. het ligt er dus helemaal aan wat je wilt..
Hm ik ben wel eens aan het prutsen geweest met die rpg maker 2000 en dat is is me nou niet bepaald goed bevallen..
Ik zou zeggen schrijf je eigen engine dan kan je namelijk je eigen ding erin stoppen dus als je bijvoorbeeld iets wil toevoegen dan pas je gewoon je engine en je bijbehorende tools aan...
Of ga aan de slag met Flash, want dat lijkt me ook niet eens zo'n slecht idee. Het enige nadeel van flash vind ik dat de games die in flash gemaakt zijn vrij log/sloom zijn

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

Verwijderd

>Ik zou zeggen schrijf je eigen engine

Ook een goed idee, als die af is heb je over een jaar of 2 wel een goed idee wat je kan en wil doen qua gameplay denk ik ;-)

Seriously, check bijvoorbeeld eens sites als www.flipcode.com en www.gamasutra.com,
en check de posts / artikelen van andere mensen die een spel aan het maken zijn / geprobeerd hebben te maken / gemaakt hebben.
Dan ben je in ieder geval een beetje voorbereid op de problemen die je *geheid* tegen gaat komen.

Een engine maken als je een spel wilt maken is niet aan te raden - maak een spel als je een spel wilt maken, en een engine als je en engine wilt maken.
Als je een spel wilt maken hou je je motivatie echt niet als je 8 maanden later nog steeds aan een engine bezig bent.

Verwijderd

nog even - als je dus echt een spel wilt maken en je hebt een engine nodig, is het voor veel mensen slimmer om een bestaande engine te pakken en desnoods aan je eigen wensen aan te passen.
(ik denk aan de Quake2 sourcecode, mods schrijven voor Q3 / UT, de RadonLabs engine sourcecode www.radon-labs.de dacht ik, OGRE (is alleen 3d engine, geen game-engine voor zover ik weet) etc.)

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 13:41:
Het gaat jullie nooit lukken om een heel spel (laat staan rpg) te maken.
Dit is geen pessimistisch gelul, ik weet het uit ervaring.

a) jullie hebben nog nooit een spel gemaakt (zoiets als tetris is al moeilijker dan je denkt)
b) je kan zelf niet programmeren en hebt dus geen flauw idee waar de problemen komen
c) iedereen heft 10x per dag wel een idee voor een leuk spel; hoe zou het dan komen dat er maar zo weinig leuke spellen zijn..?
Natuurlijk heb je wel gelijk maar dat neemt nog niet weg dat je het er geen vragen over mag stellen. Ik bedoel je moet toch ergens beginnen dan kom je er vanzelf achter dat je het toch wat lager moet gaan zoeken..
Als je uberhaupt al aanleg hebt om een beetje goed te kunnen programmeren er zijn namelijk zet mensen naar mening die niet goed zullen kunnen leren programmeren, omdat je als programmeur ten eerste goed abstract moet kunnen nadenken en er zijn nou eenmaal mensen die daar niet toe in staat zijn dus dan houd het al gauw op.

'k heb misschien nog wel een tipje,
Zorg dat je er in elk geval niet alleen aan begint maar met 2 of 3 man, die je het liefts ook nog in het echt kent en niet alleen van het internet. Zodat je elkaar constant blijft motiveren om door te gaan en als de één er eens niet uitkomt de andere hem kan helpen. Dit is uiteraard alleen van toepassing wanneer je aan een wat groter project werkt.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zonder programmeerervaring een spel maken is echt niet makkelijk. Ik dacht 4-5 jaar geleden ook dat ik het kon, toen had ik al best wat programmeerervaring maar toen viel het nog ontzettend tegen. Ik ben nu een paar maanden geleden weer begonnen aan iets nieuws samen met een vriend en nu begint het pas echt te lukken, in totaal programmeer ik nu zo'n 8 jaar.
Dus om zonder programmeerervaring meteen aan een uitgebreid spel als een RPG te beginnen raad ik je af, daar raak je alleen teleurgesteld van. Misschien kun je beter (hier?) wat goeie programmeurs zoeken en samen in een groep aan het spel gaan werken, er zijn namelijk genoeg programmeurs die super kunnen programmeren, maar gewoon geen ideeen hebben voor goeie spellen.

Verwijderd

"Creating a game is more than clicking the "create new game wizard button" in Visual Studio C++" :P

Ik sluit me aan bij Led...wil je het echt zelf gaan maken, maak eerst eens een pong, of tetris ofzo. De makkelijkste oplossing is echter iemand vinden die kan programmeren, of RPGMaker gebruiken :)

Verwijderd

Check dit :
http://www.ambrosine.com/resource.html

Allemaal links naar geme-dev resources;
veel programma's om sprite-based games mee te maken volgens mij.
Probeer er 's wat mee en bekijk wat overalk de voor- en nadelen van zijn, dan kan je een weloverwogen beslissing maken.

(Ik probeerde net dus echt geen negatieve lul te zijn ofzo hoor, ik hoop dat jullie iets leuks gaan maken, maar ik zie 99% van de projecten altijd mislukken omdat mensen van tevoren dachten "dat het wel iets makkelijker zou zijn om een spel te maken")

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 13:53:
>Ik zou zeggen schrijf je eigen engine

Ook een goed idee, als die af is heb je over een jaar of 2 wel een goed idee wat je kan en wil doen qua gameplay denk ik ;-)
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 13:55:
nog even - als je dus echt een spel wilt maken en je hebt een engine nodig, is het voor veel mensen slimmer om een bestaande engine te pakken en desnoods aan je eigen wensen aan te passen.
Ook wanneer je een bestaande engine gaat gebruiken zoals de UT/UT2003 of Q3 engine zul je precies moeten weten hoe alles in elkaar zit en hoe alles werkt dan ben je ook wel even een behoorlijke tijd bezig dit te leren en aan te passen.

Verwijderd

Hey Rudi :)
How's life..? :)

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 14:02:
(Ik probeerde net dus echt geen negatieve lul te zijn ofzo hoor, ik hoop dat jullie iets leuks gaan maken, maar ik zie 99% van de projecten altijd mislukken omdat mensen van tevoren dachten "dat het wel iets makkelijker zou zijn om een spel te maken")
Je klinkt niet echt als een negatieve lul maar eerder als iemand die wat verbitterd/depri is door het leven, omdat altijd alles mislukt ;)

Verwijderd

Ik heb nog even gekeken, en ik denk echt dat er bij
http://www.ambrosine.com/resource.html
wel een heleboel dingen zitten kunnen wat jullie willen.

Go for it !

Verwijderd

Dark_M - valt reuze mee hoor, ben aan het coden op een PS2-Game :)

Verwijderd

Dark_M - en da's dan m'n werk he, geen thuis-project ;)

Verwijderd

Hey led...goed hoor :) kwam jij ook naar de EXpo of heb je ook last van de 5-12 deadline? Martin had maar een uurtje tijd :/

Enfin, on-topic...binnenkort restart Gameskool (www.gameskool.nl) en ik verwacht dat Led ook daar weer de negatieve lul komt uithangen ;) :P misschien moet ik hem maar een column geven. Tevens is het een goed idee om, als je toch naar de HCC dagen gaat eens even langs te wippen bij het educatie eiland op de GameXpo...tot zover de spam.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 14:07:
Dark_M - en da's dan m'n werk he, geen thuis-project ;)
Weet ik 8) ik had al in je profile zitten neuzelen...
Ik zou ook depri worden als ik aan een PS2 game zat te werken :Y)
*Dark_M is niet bepaald fan de PSX/PS2 geef mij maar een cube of een box :) (ookal ben ik het niet helemaal eens met bepaalde marketing methoden die Microsoft toepast)

Verwijderd

Neuh, depri word ik er niet van, ik ga elke ochtend fluitend naar mn werk :)
't is hier gewoon een soort geavanceerde kleuterschool - "hier heb je vette machines en alles wat je nodig hebt, ga er maar stoere dingen op doen..!" :-)

Och, en voor 75% (of meer) van de code maakt het totaal niet uit voor welk systeem 't spel is hoor.. Als de tech er eenmaal ligt tenminste.
Dan is 't alleen een kwestie van blendmodes die wel of niet gesupport worden en zorgen dat 't binnen het beschikbare geheugen draait.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Hm lijkt me wel wreed.. Ik wil later namelijk ook eigenlijk wel een beetje de gamedev scene in 'k probeer me op het moment nog een beetje te oriënteren over hoe ik daar ook daadwerkelijk ga komen (8> Maargoed ik moet eerst maar eens m'n MBO opleiding automatisering afmaken, want ander kan ik niet naar het HBO. *Dark_M heeft nog een lange weg te gaan :| nog tips? behalve dan dat ik een *taal* moet gaan leren (ben ik mee bezig) en dat ik demo's en andere sim-pele (hoewel sim-pel) zooi moet gaan coden..

Verwijderd

Uh, ik heb een zwemdiploma en een havo-diploma... MBO+ geen stage voor gelopen, HO Informatica bailed out, HKU Interaction Design Bailed out...

Kids, neem geen voorbeeld aan mij :(

Verwijderd

Ik weet wel dat ik nu zou willen dat ik destijds meer had opgelet tijdens wiskunde en natuurkunde...
Wanna do cool stuff..? know your math..

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Ehm gokje ben jij misschien net als ik ook lui :). Maar je bent er uiteingelijk wel gekomen of mag je alleen maar koffie rondbrengen?

MrRudi heb jij wel netjes je school afgemaakt, zoja welke en wat voor soort opleiding?

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 21:58
-

[ Voor 100% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 11:13 ]

• Apocrypha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2024

Apocrypha

Beautiful Emptyness

Mjah dit soort topics hebben we hier al vaak gehad en ik post nu ook wat ik in de rest heb gepost: Begin er niet aan. Een spel maak je niet 1 2 3. Probeer het eerst maar met een mod voor Quake 3 of UT. Als dat lukt kan je verder gaan zoeken, want je hebt veel mensen en kwaliteiten nodig voor een goed spel. Dus niet zo'n dom flash spelleke. Je hebt tekenaars, geluid, engine ontwikkelaars (rechten kopen is te duur), programeurs enz nodig voor het ontwikkelen van een game en hoe wou je het gaan uitgeven? Dus nogmaals, begi neerst met een mod, dan heb je vrijwel al het programmeer werk al, de engine heb je. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een goed idee en zorgen dat het er goed uit gaat zien.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

hey tof bedankt.. Ik denk alleen niet dat ik dit jaar al langskom, eerder volgend jaar want ik moet nog een jaar MBO doen na dit jaar en dan pas ben ik klaar, maar het is altijd goed om van te voren je een beetje te oriënteren van wat er allemaal mogelijk is en niet nog eens als het eigenlijk al te laat is. Ik wist eigenlijk niet eens dat er zo'n opleiding bestond. Volgend jaar sta ik zeker bij jullie voor de deur. Tot die tijd gaan we aan de zelfstudie :)
Apocrypha schreef op 14 november 2002 @ 14:54:
Mjah dit soort topics hebben we hier al vaak gehad en ik post nu ook wat ik in de rest heb gepost: Begin er niet aan. Een spel maak je niet 1 2 3. Probeer het eerst maar met een mod voor Quake 3 of UT. Als dat lukt kan je verder gaan zoeken, want je hebt veel mensen en kwaliteiten nodig voor een goed spel. Dus niet zo'n dom flash spelleke. Je hebt tekenaars, geluid, engine ontwikkelaars (rechten kopen is te duur), programeurs enz.
Waaruit maak jij op dat ze echt serieus een commercieel spel willen gaan maken, want jij somt een aantal dingen op die je nodig hebt voor een commerciele game. Als je gewoon een leuk spelletje wil gaan maken hoef je dat dus heus niet allemaal te hebben en het beste is toch echt wel om gewoon met kleine spelletje's/demo's te beginnen.

Verwijderd

Nee hoor, als ik koffie wil sla ik gewoon een stagiaire (en anders een artist :)) totdat ie koffie voor me haalt.

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 21:58
-

[ Voor 99% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 11:12 ]

Verwijderd

Om nou eens heel negatief te doen denk ik dat eigenlijk jullie(topic starter &co) GEEN
goede ideen hebben. Als je namelijk HET idee heb dan doe je het en dan ga je niet ergens in een vaag topic vragen wat je moet doen. Kijk ik denk dat iedereen die hier post wel game-dev "wil worden"/ "al is". Je begint dan echt uit niks(uit je eigen standpunt) je moet dan veel lezen over wat je belangrijk vindt (opengl, physics, networking). Je moet altijd een taal/systeem kiezen wat je prettig vindt en niet wat het meeste mogelijkheden heeft. Ik zou zeker nog eens over je ideen bedenken en kijken of ze echt wel zo leuk zijn. Daarna kan je gaan afwegen of je gaat leren programeren of dat je een programeur inschakelt.

Voor nu; Laat eens wat van die ideen los.

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

-RMW- schreef op 14 november 2002 @ 14:59:
[...]
Het is zeker niet wat veel mensen denk dat het is. De meesten komen met zo'n invalshoek (ook bij ons op de open dag) van "Wow, games maken" en onbewust zien ze zichzelf dan toch met een controller zitten, gamen dus.

Maar hoe vanzelfsprekend het ook klinkt, dat is het *niet*...

Anyway, als je interesse hebt ben je van harte welkom :)

http://www.hku.nl/usadb/f...-course/art-tech-gdd.html
Hm dat wil ik zeker wel geloven.. Ik zou eigenlijk eerst een opleiding multimediavormgeving gaan doen ipv. een automatiserings opleiding en daar merkte je ook wel dat veel mensen met de gedachte kwamen 'zow ff lekker de hele dag computeren' nou mooi niet dus >:) (Dit is uiteindelijk niet de reden geweest dat ik niet voor de die opleiding gekozen hebt btw. ookal heb ik er wel eens spijt van dat ik daar niet heen ben gegaan).
Een ding wat ik wel geleerd heb is dat het wel belangrijk is dat je vraagt wat voor vakken (en wat ze inhouden) je krijgt bij een bepaalde opleiding.. B)

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 15:03:
Om nou eens heel negatief te doen denk ik dat eigenlijk jullie(topic starter &co) GEEN
goede ideen hebben. Als je namelijk HET idee heb dan doe je het en dan ga je niet ergens in een vaag topic vragen wat je moet doen. Kijk ik denk dat iedereen die hier post wel game-dev "wil worden"/ "al is". Je begint dan echt uit niks(uit je eigen standpunt) je moet dan veel lezen over wat je belangrijk vindt (opengl, physics, networking). Je moet altijd een taal/systeem kiezen wat je prettig vindt en niet wat het meeste mogelijkheden heeft. Ik zou zeker nog eens over je ideen bedenken en kijken of ze echt wel zo leuk zijn. Daarna kan je gaan afwegen of je gaat leren programeren of dat je een programeur inschakelt.

Voor nu; Laat eens wat van die ideen los.
Over het algemeen ben ik het wel met je eens, het is inderdaad erg zinloos om een topic te openen over wat je moet doen om een game te maken. Daar moet je namelijk gewoon zelf achterkomen. Want ik kan wel gaan zeggen je moet in C++ een engine gaan schrijven gebasseerd op DirectX en je moet er nog wat bijbehorend tools bij schrijven (platgezegd) en dan kan je een game gaan maken, maar daar heeft dus helemaal niemand wat aan en zo werkt het ook niet.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 14:57:
Nee hoor, als ik koffie wil sla ik gewoon een stagiaire (en anders een artist :)) totdat ie koffie voor me haalt.

hmm, dan ga ik hopen dat de mensen bij engine niet zo zijn als jij :P
Ruud?
* .oisyn kijkt MrRudi lief aan O-)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:47
DarK_M schreef op 14 November 2002 @ 15:29:
[...]

Want ik kan wel gaan zeggen je moet in C++ een engine gaan schrijven gebasseerd op DirectX...
Waarom?
Dat een uitgebreide rpg in flash niet erg haalbaar is betekend niet dat er geen andere alternatieven zijn hoor...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh, trouwens, even afgezien van het feit of het uberhaupt haalbaar is, start dan iig geen team op GoT, das gedoemd te mislukken :) Je kent de mensen niet en je hebt andere ideeen. Bovendien is de een minder enthousiast dan de ander, en die laten het dan ook sneller afweten. Om Zapp Brannigan te quoten: "And the rest of the dominos will fall like a house of cards... checkmate" :P

Zoek dus een paar vrienden waarmee het goed klikt, en maak duidelijke afspraken. Zorg dat jullie op 1 lijn zitten, dat werkt het beste

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Ach, bij ons zijn een stevig gevoel voor humor, sarcasme en overdrijven eerste evensbenodigdheden :)

• X-Terminator187
  • Laatst online: 28-05 12:41

X-Terminator187

"Astalavista"

Ik ben nu samen met iemand anders bezig een RTS game te maken, wij programmeren in C/C++ en gebruiken ook de al eerder genoemde Allegro libraries. Het gaat al best aardig maar dat komt ook omdat wij al redelijk wat programmeer ervaring in C hebben.

ff screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/~h.vanmoll/screenshot.jpg

Willen zij die bezwaar hebben tegen deze post nu spreken of voor altijd zwijgen. Specs

Verwijderd

X-Term - werk je pagina 's ff bij ..? :)
ben benieuwd naar de andere screenshots maar die zijn allemaal dead..

• GTA3
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik wens je veel uscces en btw..

Voor iedereen die een mod/spel wil maken

Kijk maar, als je geen programmering ervearing hebt dan moet je eerst een stuk of 100 boeken lezen, en alles bestuderen, begrijpen en leren. Ik heb er omho geen vertrouwen in, maar het kan je lukken (ooit).

veel succes :/

Verwijderd

Kan ik er al maps voor bouweh? :P

Verwijderd

DarK_M schreef op 14 November 2002 @ 14:44:
Ehm gokje ben jij misschien net als ik ook lui :). Maar je bent er uiteingelijk wel gekomen of mag je alleen maar koffie rondbrengen?

MrRudi heb jij wel netjes je school afgemaakt, zoja welke en wat voor soort opleiding?
Afgemaakt? Natuurlijk niet...wat is dat nu voor idiote vraag..studie sucks. Maar vergelijk toen niet met nu...toen ik 6 was had ik al een spel geprogrammeerd (in basic op een ZX-spectrum) en kon je in het hobby circuit veel meer leren dan op school. Informatica, zover al gegeven op school, was een lachertje en ik heb op het MBO precies één les informatica gevolgd en toen tegen de leraar gezegd dat ik elk jaar het overgangstentamen zou maken en in de rest van de tijd ging biljarten (vond ie nog goed ook, sympathieke kerel).

Maar goed, ik heb MAVO gedaan en daarna MEAO Bedrijfsinformatica, in principe wel de 3 jaar volgemaakt maar geen diploma...daarna heb ik nog een particuliere opleiding gevolgd voor Application Design and Development. In een jaar tijd twee diploma's gehaald (staat 3 jaar voor) en toen ben ik gaan werken om m'n hobby (gamen) te kunnen betalen :D
.oisyn schreef op 14 November 2002 @ 15:46:

[...]

hmm, dan ga ik hopen dat de mensen bij engine niet zo zijn als jij :P
Ruud?
* .oisyn kijkt MrRudi lief aan O-)
Wij zijn heel lief voor onze stagiares O-) vraag maar aan Dex anders die heeft hier ook stage gelopen

Verwijderd

Ik neem aan dat je een windows-spel wilt maken?
da's jammer want voor linux heb ik (legaal!!!) een boek gedownload: "programming linux games"
mocht dit je interresseren kijk dan hier even: http://isengard.overcode.net/~overcode/writing/plg/

Verwijderd

.oisyn schreef op 14 November 2002 @ 15:52:
Oh, trouwens, even afgezien van het feit of het uberhaupt haalbaar is, start dan iig geen team op GoT, das gedoemd te mislukken :) Je kent de mensen niet en je hebt andere ideeen. Bovendien is de een minder enthousiast dan de ander, en die laten het dan ook sneller afweten. Om Zapp Brannigan te quoten: "And the rest of the dominos will fall like a house of cards... checkmate" :P

Zoek dus een paar vrienden waarmee het goed klikt, en maak duidelijke afspraken. Zorg dat jullie op 1 lijn zitten, dat werkt het beste
Ik vind het jammer dat je dat zegt. Een team van de Nederlandse GTA3 Mod heeft al twee versies uitgebracht en is druk bezig met een nieuwe. We kennen elkaar niet (behalve van GoT).
Ik begrijp dat een aantal textures aanpassen makkelijker is dan een complete game/full conversion te maken, maar een team op GoT is wél mogelijk, mits het doel duidelijk is en er een goede leiding is.

• Apocrypha

Apocrypha

Beautiful Emptyness

DarK_M schreef op 14 november 2002 @ 14:56:
bla

[...]

Waaruit maak jij op dat ze echt serieus een commercieel spel willen gaan maken, want jij somt een aantal dingen op die je nodig hebt voor een commerciele game. En wat weet jij daar nou van jij bent vakkenvuller bij de C0000 (how ff vergeten *Dark_M is zelf ook vakkenvuller/zakkenvuller bij de k0nmar) ff back to serieus als je gewoon een leuk spelletje wil gaan maken hoef je dat dus heus niet allemaal te hebben en het beste is toch echt wel om gewoon met kleine spelletje's/demo's te beginnen.
2. In flash.. tis een idee, maar geen optie. Denk eerder aan een Zelda (Snes); die kwaliteit graphs enz.
Zelda alla Snes is imho toch wel een redelijk serieus spel, maar het woord commercieel heb ik niet laten vallen hoor. En ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen begin er niet aan want 90% loopt uit op niks. Ikbedoel hoe wil je nou een spel maken als je niks weet van programeren :?. En je zegt zelf, het moet gewoon een leuk spelletje worden, nou dat lukt je nooit als je niet kan programeren. Maar naast programeren heb je ook maar capaciteiten nodig. En waar slaat het op trouwens dat als ik vakkenvuller ben bij een supermarkt niks van PC's / programeren afweet :?. Daar raak je mij even kwijt. Leg eens uit

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 21:35:

Ik vind het jammer dat je dat zegt. Een team van de Nederlandse GTA3 Mod heeft al twee versies uitgebracht en is druk bezig met een nieuwe. We kennen elkaar niet (behalve van GoT).
uhm, die ene uitzondering dat het een keer wel goedgaat is niet echt representatief voor alle projecten die op GoT gestart worden. Maar eerst even het volgende stukje:
Ik begrijp dat een aantal textures aanpassen makkelijker is dan een complete game/full conversion te maken, maar een team op GoT is wél mogelijk, mits het doel duidelijk is en er een goede leiding is.

Dat is het m nou juist! Als vaste P&W bezoeker heb ik al aardig wat projectjes langs zien komen, ook een paar game projecten. Die zijn allemaal stuk voor stuk doodgebloed. Waarom? Het is gewoon teveel werk, mensen weten voor ze beginnen eigenlijk niet goed waarover ze nou praten. Waarom is het bij die GTA3 mod dan anders? Simpel, je bent minder afhankelijk van anderen, en van de ideeen van anderen. Het spel ligt eral, het enige wat er gedaan moet worden is nieuwe textures en dergelijke. Dat kan iedereen fijn voor zichzelf gaan doen, en uiteindelijk kan aan het eind alles bij elkaar worden genomen. Bij het maken van een heel spel is dit niet het geval, je hebt programmeurs/scripters/whatever nodig die aan hetzelfde ding werken, en dan is samenwerking dus van veel groter belang. Bovendien is de hoeveelheid werk die hierin zit velen maler groter in vergelijking met iemand die een texture maakt voor een model in GTA3. Kleine aanpassingen gaan prima, maar een heel project from scratch opzetten is wel effe wat anders. De enkele profs die in deze thread gereageerd hebben zeggen niet voor niets dat je veel beter vanuit een bestaand spel uit kunt gaan, al helemaal als je verder niet echt ervaring hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Ik ben het met .oisyn eens... Zelf ben ik ook bezig met verscheidene projectjes (Ben nu bezig met simpel spelletje terwijl ik op DX9 wacht: )Screenshot

Je moet sowieso de taal waar in je het spel wilt maken goed beheersen, goed kunnen commenten, bugs opsporen (analytisch), e.d. Dat kon ik niet helemaal toen ik met Quadrant Wars begon. Resultaat, al 4 jaar bezig :). Door QW ken ik VB echter nu wel echt door en door, maar QW is ook vele malen herschreven (DirectX5 t/m 8 nu).

Nog iets.. de topic titel.. dat zegt toch al dat je in een onbekend gebied terecht komt. Als je nog niet weet waar je wilt/moet beginnen, dan kom je niet ver denk ik.

Zelf ben ik begonnen met het veranderen van de eerste Visual Basic en DirectX voorbeelden die op het net waren (DX5 dus).. en daarna ging ik die code bijwerken om m'n eigen simpele 3D spel te maken (nadruk op simpel..Retained mode als iemand dat nog wat zegt ;)).. en zo ben ik uit eindelijk dus uitgekomen waar ik nu mee bezig bent.

(Zonder allemaal vage tutorials die schijnbaar iedereen nodig heeft de laatste tijd om iets te leren...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Apocrypha schreef op 14 November 2002 @ 22:46:
En waar slaat het op trouwens dat als ik vakkenvuller ben bij een supermarkt niks van PC's / programeren afweet :?. Daar raak je mij even kwijt. Leg eens uit
Mischien dat dit een antwoord geeft op je vraag, ;) :+ (oftwel just kidding (damn wa zijn sommige mensen hier soms serieus :) )gezien het feit dat veel mensen mijn vreemde manier van humor niet altijd weten te warderen zal ik het wel ff weer weghalen.. Ik hoop in elk geval niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt ofzo B) ).
Anyway wat ik bedoelde in reply op jouw post waarin jij allemaal mensen opsomt die je nodig hebt om een beetje een uitgebreide game te maken dat ik dat een beetje overdreven vind als je gewoon een klein/leuk spelletje wil gaan maken.. denk hierbij aan simpele spelletjes zoals bijvoorbeeld IceTower als je begrijpt wat ik bedoel :)
G1itch schreef op 14 november 2002 @ 15:51:
Waarom?
Dat een uitgebreide rpg in flash niet erg haalbaar is betekend niet dat er geen andere alternatieven zijn hoor...
Eh ja okay ik bedoelde het als een voorbeeld niet als advies zo van dat moet je gaan gebruiken, want ik weet ook wel dat er veel meer alternatieven zijn waaronder die Allegro game programming library.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

41.6C.6D.61.72 schreef op 15 November 2002 @ 08:40:
(Zonder allemaal vage tutorials die schijnbaar iedereen nodig heeft de laatste tijd om iets te leren...).

offtopic:
Dat is overigens ook het voordeel van directx ten opzichte van OpenGL. De documentatie is gewoon retegoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat trouwens opvalt is dat de topic starter niet echt meer aanwezig is.
HEt zou leuk zijn als hij ook fff meer input geeft. Misschien zijn iedeen ten toonstelt. Zodoende kan ie het beste advies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocrypha

Apocrypha

Beautiful Emptyness

DarK_M schreef op 15 November 2002 @ 08:56:
[...]

Mischien dat dit een antwoord geeft op je vraag, ;) :+ (oftwel just kidding (damn wa zijn sommige mensen hier soms serieus :) )gezien het feit dat veel mensen mijn vreemde manier van humor niet altijd weten te warderen zal ik het wel ff weer weghalen.. Ik hoop in elk geval niet dat je je persoonlijk aangevallen voelt ofzo B) ).
Anyway wat ik bedoelde in reply op jouw post waarin jij allemaal mensen opsomt die je nodig hebt om een beetje een uitgebreide game te maken dat ik dat een beetje overdreven vind als je gewoon een klein/leuk spelletje wil gaan maken.. denk hierbij aan simpele spelletjes zoals bijvoorbeeld IceTower als je begrijpt wat ik bedoel :)

[...]
Maar hij zegt zelf dat ie een game ala Zelda wil maken :), ik noem dat niet erg simpel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

Hij zegt ook het volgende
Symphony-X schreef op 14 November 2002 @ 13:00:
Kijk het hoeft natuurlijk geen wereldgame te worden [maar dat hebben jullie ongetwijfeld ook al ingeschat ;) ], enkel een goed begin!
Over het algemeen hoeft een soort zelda spelletje niet zo moeilijk te zijn, maar dan is het wel heel erg basic. Kijk als je het dan verder gaat uitwerken met van alles en nog wat zoals het geval is in Zelda. Tja dan zal die er wel achter achter komen dat er wel wat meer werk in gaat zitten dan een paar weekjes die je nodig hebt voor een basic spelletje. Dit is natuurlijk wel als je voldoende programmeer ervaring hebt die in dit geval dus niet aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik wil wel testen of het verslaafend genoeg is makker.
en commetaar leveren als er iets aan short!
hoe is dat?..
enne veel succes met jullie programmeren.
Pagina: 1