Courier/Qmail/Userdb virtuele imap users

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 12:15
Ik heb op dit moment een mooi Qmail + Courier-IMAP systeemptje draaien en wil daar virtuele IMAP users aan toevoegen.

Courier uit /etc/courier/userdb de info laten lezen is geen probleem, dat werkt.
Ik kan alleen geen oplossing verzinnen om Qmail de boel te laten bezorgen in de email opslag dir.

Iets concreter:
Alle virtuele mail komt in /home/virtualmail/USER/Maildir (eigenaar: virtual.mail)
Er is een virtuele user "testmail" (met userdb aangemaakt) met de homedir /home/virtualmail/testmail/. Inloggen gaat goed, er staat alleen geen mail.

De vraag is nu: hoe kan ik Qmail zover krijgen dat hij mail naar testmail@domein doorstuurt naar de goede maildir?

[update]
Ik lees net in de maildrop manpage dat maildrop ook als argument een virtuele mailuser kan meekrijgen (met -d).
Maar dan zit ik nog steeds met hetzelfde probleem..

[ Voor 0% gewijzigd door QuarK op 14-11-2002 12:38 . Reden: maildrop ]

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Wat ik doe is als volgt (er zijn meerdere manieren hoor, maar dit werkt voor mij het makkelijkst)

maak een default qmail assignmet aan. In je /var/qmail/users creer je een file assign met daarin:

code:
1
+:virtual:<uid>:<gid>:/home/virtualmail/:-::

(compilen met qmail-newu om een cdb file te krijgen!)

Hieruit maakt qmail op dat ALLES (hence de +) behandeld moet worden volgens de /home/virtualmail/.qmail file onder de user virtual met <uid> en <gid>.

In de /home/virtualmail/.qmail-default file (.qmail alleen wil bij mij niet werken), gebruikt ik maildrop:

code:
1
| /usr/local/bin/maildrop -d ${LOCAL} || exit 77

Hiermee vertel je maildrop dat het bericht gestuurd moet worden naar ${LOCAL}, een variabele waarin de user staat waartoe het gestuurd moet worden (of gaat het niet, bouncen naar qmail met exit code 77)

Maildrop (en courier-imap) kijken allebei naar de /etc/userdb file waarin staat welke maildir voor welke user is.

Zo zou het kunnen werken in ieder geval. Je kunt maildrop ook nog een keertje laten scannen op aliases: bijvoorbeeld zowel jan.van.den.hurk als jan_van_den_hurk als janvandenhurk kunnen allemaal afgeleverd worden op user janvdh bijvoorbeeld (maar dat zijn al wat ingewikkeldere maildrops).

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Is het niet handiger om vpopmail aan je mail systeem toe te voegen, dit bespaart je een hoop ellende met maildrop.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• QuarK
JayTaph: bedankt, hiermee moet het lukken.
rlensen: POP3 is een achterhaald protocol, IMAP is beter ;)

• QuarK
JayTaph: die methode van jou is niet handig aangezien er ook een heleboel normale users zijn.
Ik zou natuurlijk een alias kunnen maken van testmail -> virtual, maar dat vind ik een beetje slordige methode.
Het mooist zou zijn dat qmail eerst gewoon probeert te bezorgen, daarna virtual probeert en als dat niet werkt de boel gewoon terugstuurt.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Persoonlijk zou ik ook "normale users" ook een virtueel account geven. Het voordeel dat je hiermee bereikt, is dat de user niet per ongeluk zijn/haar Maildir weg kan knikkeren en dat je mail gecentraliseerd word opgeslagen. Just-a-thought.

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ben van userdb overgestapt naar VPopmail, en VPopmail werkt gewoon veel beter.

Voor VPopmail heb je gewoon een authmodule voor courier IMAP/Courier-POP en Sqwebmail, dus dat is geen probleem. Het mooie aan VPopmail is dat je er een leuke admin interface bij hebt, qmailadmin, dat mag je met userdb ook allemaal leuk en aardig doen met een paar perl shellscripts.
Verder heeft VPopmail nog een ingebouwde POP/IMAP-before-SMTP mogelijkheid, waar je bij qmail/userdb/courier een externe daemon zoals SMTP-POPLock nodig hebt.
BTW: Als je VPopmail gebruikt voor de POP3: sterk af te raden, n00bs hebben er problemen mee, want Foutlook bokt ermee :(

Edit:
De VPopmail POP3 daemon dan, je kunt hem gewoon uitzetten en vervangen door Courier IMAP en Courier-POP3 met de authvchkpw module, dan werkt ie wel goed.

• QuarK
UW-Imapd werkte ook niet fijn met Lookout, daarom ben ik eigenlijk overgestapt op Imap.
Ik heb echt heel vaak m'n mailbox op verschillende plekken open.

Ik maak gewoon even een alias aan, en ga nog wel even aan een leukere oplossing sleutelen.
Pagina: 1