FreeBSD kernel vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Topicstarter
FreeBSD vraagjes

Ik heb sinds kort FreeBSD geïnstalleerd op mijn desktop systeem (zie specs). Het werkt nu eigelijk al erg goed :*), maar ik wil nu nog ff de puntjes op de I zetten. Ik heb de volgende problemen:

* Ik kan de pc niet softwarematig uitzetten: shutdown -p now werkt niet ook al heb ik inmiddels apmd in de kernel.
De pc vraagt om op een toets te drukken om te rebooten.
* Ik heb heel veel problemen met delete en backspace in ssh sessies en in bijvoorbeeld Gnome2. De toetsen reageren niet zoals het hoort. Delete werkt soms als backspace en andersom ook -> heel raar. Ik moet opmerken dat alles naar behoren werkt als ik gewoon in een ttyv werk.
* Ik wil met een hogere resolutie werken als ik in een ttyv werk. Hoe kan ik dat instellen? Hij staat nu op 640 x 480 en kan volgens mij wel hoger
(bij het starten heb ik een spashscreen ingesteld van 800x600). VESA zit in de kernel.

Ik heb verder nog een interessante vraag:
Ik heb nu ingesteld dat freeBSD een module laadt bij het starten. Dit is een module voor FreeBSD 4.4 van mijn raidcontroller.
De vraag is: op het moment dat de module geladen wordt, is de kernel dan al geladen?? Zou linux dit ooit na kunnen doen??
Verder vind ik het interessant dat je met een diskette kunt kiezen welke kernel je wilt gebruiken.
Zoiets als: 0:da(1,a)/kernel.CUSTOM
Dit zou met linux toch nooit kunnen of heb ik dat nou mis??
Wie kan dit uitleggen? :?

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23

• irondog

irondog

Topicstarter
Ik heb geen bevredigende antwoorden gevonden in het handboek.
edit:

Ik moet toegeven dat ik nog niet goed gekeken had naar het hoofdstuk in het handboek over het bootprocess.

Maar mijn vraag blijft: Kan Linux ooit modules laden van het bestandssysteem als de kernel nog niet geladen is??

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Chiron
  • Laatst online: 19:25

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
hoe doe je ssh? met putty? probeer dan eens bij de prefs> terminal> keyboard de backspace key op control-h te zetten...

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

als je toetsen niet reageren heeft dat inderdaad vaak met de lay-out te maken (of een kapot keyboard natuurlijk :+ )

je kunt andere reacties aan je toetsen binden met speciale shell-commando's
ik gebruik zelf graag tcsh. ik heb dan ook in mijn .cshrc het volgende staan.

if (($?tcsh)&($?term)) then

bindkey '\e[2~' overwrite-mode # insert
bindkey '\e[3~' delete-char # delete
bindkey '\eOn' delete-char # delete
enz...

je moet dus effe kijken wat je voor jouw voorkeurshell moet gebruiken... :Y)

edit:
maar inderdaad met putty kun je ook veel veranderen

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• irondog

irondog

Topicstarter
Ener-G schreef op 14 November 2002 @ 17:31:
hoe doe je ssh? met putty? probeer dan eens bij de prefs> terminal> keyboard de backspace key op control-h te zetten...
Ik gebruik putty, f-secure ssh client, maar natuurlijk ook de ssh client's van linux en van FreeBSD. Het moet gewoon allemal werken zoals het in de ttyv's werkt })

• irondog

irondog

Topicstarter
BK1 schreef op 14 November 2002 @ 17:37:
bindkey '\e[3~' delete-char # delete
bindkey kent ie niet.

ik zie nu net wel dat er in de ports tree het prpgramma xbindkeys staat.
Kan ik daar wat mee?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

bindkey is ook alleen voor csh en tcsh.
voor bash (meest gebruikte shell tegenwoordig) moet je bepaalde dingen in
.inputrc zetten.

uit de man-page:

Control-u: universal-argument
Meta-Rubout: backward-kill-word
Control-o: "> output"

maar je moet maar effe in de manpage zoeken van je shell, en zoeken op
(key)bindings. Dan staat er meestal wel wat je moet doen.

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

irondog schreef op 14 november 2002 @ 17:27:
[...]
...
Maar mijn vraag blijft: Kan Linux ooit modules laden van het bestandssysteem als de kernel nog niet geladen is??
Soortement van. Met behulp van ramdisks (initrd images) kun je dit truukje ook uithalen.

• irondog

irondog

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 18:36:
[...]
Soortement van. Met behulp van ramdisks (initrd images) kun je dit truukje ook uithalen.
Mooi. In beginsel kan het dus niet. FreeBSD is dus veel makkelijker dan linux. })

• irondog

irondog

Topicstarter
in een ttyv: delete de backspace werken normaal
in een gnome shell: backspace werkt als del en del geeft een raar teken (~)

Dit probleem is dus gewoon niet op te lossen met een .inputrc :(
Doet ie het in gnome, dan doet ie het niet fatsoendelijk in een ttyv

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

irondog schreef op 14 November 2002 @ 11:21:
[snip]
* Ik kan de pc niet softwarematig uitzetten: shutdown -p now werkt niet ook al heb ik inmiddels apmd in de kernel.
De pc vraagt om op een toets te drukken om te rebooten.
code:
1
2
# Power management support (see LINT for more options)
device          apm0    at nexus? [b]disable[/b] flags 0x20 # Advanced Power Management

ondersteunt je moederbord apm en/of ben je niet toevallig de disable vergeten we te halen?
apmd is een daemon die met apm "praat"
* Ik heb heel veel problemen met delete en backspace in ssh sessies en in bijvoorbeeld Gnome2. De toetsen reageren niet zoals het hoort. Delete werkt soms als backspace en andersom ook -> heel raar. Ik moet opmerken dat alles naar behoren werkt als ik gewoon in een ttyv werk.
jullie doen te moeilijk het is gewoon de settings van gnome-terminal aan passen :)
terminal open => edit => profiles => default => Compatibliity => backspace als control-h en delete als ascii del
eigelijk niet eens zo absurt moeilijk ;)
* Ik wil met een hogere resolutie werken als ik in een ttyv werk. Hoe kan ik dat instellen? Hij staat nu op 640 x 480 en kan volgens mij wel hoger
(bij het starten heb ik een spashscreen ingesteld van 800x600). VESA zit in de kernel.
1 woord vidcontrol, maar kijk niet gek op als het niet werkt ik heb er zelf ook nog problemen mee

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

MadCow schreef op 14 November 2002 @ 20:24:
code:
1
2
# Power management support (see LINT for more options)
device          apm0    at nexus? [b]disable[/b] flags 0x20 # Advanced Power Management

ondersteunt je moederbord apm en/of ben je niet toevallig de disable vergeten we te halen?
apmd is een daemon die met apm "praat"
Dattuh dus, en je moet ook 'apm_enable="YES"' in je /etc/rc.conf hebben staan.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• irondog

irondog

Topicstarter
MadCow schreef op 14 November 2002 @ 20:24:
jullie doen te moeilijk het is gewoon de settings van gnome-terminal aan passen :)
terminal open => edit => profiles => default => Compatibliity => backspace als control-h en delete als ascii del
eigelijk niet eens zo absurt moeilijk ;)
Nu ik dat gedaan heb, is het gedrag in terminals ok. In de shell zelf (bash) functioneert de del als een backspace (maar das normaal d8 ik). Met ssh zal het probleem er echter niet beter op geworden zijn.
edit:
Maar dat kunnen we aanpassen door de ssh clients anders te configgen-> 't zal nu wel lukken.
AVL schreef op 14 november 2002 @ 21:13:
[...]

Dattuh dus, en je moet ook 'apm_enable="YES"' in je /etc/rc.conf hebben staan.
Heb ik al lang, maar het wil niet baten. :'(
ps auxw|grep apm
geeft ook geen resultaat....
edit:

[root@FreeBSD desktop /dev]# apm
apm: can't open /dev/apm: Device not configured

Wat kan ik hiermee?

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Wat geeft dmesg | grep apm? Weet je zeker dat apm in de kernel zit (dus dat disable is weg)?

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• irondog

irondog

Topicstarter
AVL schreef op 14 November 2002 @ 23:51:
Wat geeft dmesg | grep apm? Weet je zeker dat apm in de kernel zit (dus dat disable is weg)?
OOps. Nee dus. Ik had disable laten staan. 8)7 Looooos!!!!!

shutdown -p now doet het nu :)
Maar ik kan nog niet de pc vanuit gnome uitzetten.

edit:
Ik zie nu dat root wel kan kiezen uit logout / reboot / shutdown
Nu moet ik dat zelf ook nog mogen

Hoe doe ik dat?

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

gebruik gdm2 om je X sessies mee te starten die kan die wel :)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

irondog schreef op 14 November 2002 @ 11:21:
Verder vind ik het interessant dat je met een diskette kunt kiezen welke kernel je wilt gebruiken.
Zoiets als: 0:da(1,a)/kernel.CUSTOM
Dit zou met linux toch nooit kunnen of heb ik dat nou mis??
Wie kan dit uitleggen? :?
Heeft niks met het OS te maken, het is je bootloader die dat al of niet kan. De bootloader op die flop kan dat dus.
GRUB is een uitgebreide bootloader die dat ook kan en bij redelijk wat GNU/Linux distro's gebruikt wordt. En ja, het is soms een hele handige feature.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Enneuh ... daar heb je echt geen diskette voor nodig. GRUB biedt een beperkte CLI waarmee je kan kiezen welke kernel je bijvoorbeeld wilt booten of parameters die je wilt meegeven toevoegen. Wat jij daar helemaal boven beschrijft lijkt ieg erg op GRUB.
Ik moet toegeven dat ik nog niet goed gekeken had naar het hoofdstuk in het handboek over het bootprocess.

Lees dat dus even goed door. Waarin wil je je modules trouwens laden als je nog geen kernel hebt geladen zoals je zegt? :?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• irondog

irondog

Topicstarter
MadCow schreef op 15 November 2002 @ 12:14:
gebruik gdm2 om je X sessies mee te starten die kan die wel :)
Die gebruik ik, maar alleen als ik inlog met root kan ik shutdownen. De regular user irondog is lid van wheel en operator. Toch kan ik niet afsluiten in gnome, alleen uitloggen.
deadinspace schreef op 16 november 2002 @ 03:49:

Heeft niks met het OS te maken, het is je bootloader die dat al of niet kan. De bootloader op die flop kan dat dus.
GRUB is een uitgebreide bootloader die dat ook kan en bij redelijk wat GNU/Linux distro's gebruikt wordt. En ja, het is soms een hele handige feature.
Maar je filesysteem moet ook niet te complex zijn om het te kunnen. Misschien is het FreeBSD filesystem voor een bootloader veel makkelijker te benaderen dan ext2 of ext3.
sebas schreef op 16 November 2002 @ 16:49:
Lees dat dus even goed door. Waarin wil je je modules trouwens laden als je nog geen kernel hebt geladen zoals je zegt? :?
Tussen een kernel laden en een kernel runnen zit volgens mij ook een groot verschil !

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

irondog schreef op 16 november 2002 @ 22:37:
[...]
Die gebruik ik, maar alleen als ik inlog met root kan ik shutdownen. De regular user irondog is lid van wheel en operator. Toch kan ik niet afsluiten in gnome, alleen uitloggen.
[...]
Maar je filesysteem moet ook niet te complex zijn om het te kunnen. Misschien is het FreeBSD filesystem voor een bootloader veel makkelijker te benaderen dan ext2 of ext3.
vraag 1:
zo bedoel ik dat niet, als je het gdm inlog scherm voor je neus hebt heb je een extra menu'tje waar
je van uit kunt kiezen uit reboot of shutdown.
dat werkt hier wel normaal (alleen als je dat menutje niet hebt moet je als root inloggen en dan gdm
config runnen , weet niet meer hoe ik dan had staat vast wel ergens in een menu)

vraag 2:
euh ...
mischien wel, mischien niet. ik heb geen flauw idee, ben al blij als het werkt ;)

vraag 3:
ik denk dat de kernel geladen wordt, dan de modules en dat daarna het hele zooitje "geboot" wordt

Pagina: 1