Toon posts:

Herrie van tv en niet van monitor waarom ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij dus waarom je een TV wel duidelijk hoort (hoogfrequente tonen) en mijn monitor (philips 107s) niet. Loop maar eens een zaak in waar ze tv's verkopen,je wordt bijna gek van alle herrie die je van alle tv's samen hoort. Nou heb ik wel gevoelige oren ('t is niet anders) dus misschien hoor ik het wel duidelijker maar dat neemt het verschil tussen een tv en monitor niet weg.

Nu is het principe van deze twee hetzelfde; hoogspanning voor electronenkanon, vacuumbuis, fluorserende laag, ect. Dus of de monitor maakt ook van deze tonen maar deze liggen boven het frequentie-bereik van onze oren of hij is stil. Waarom worden er dan geen tv's gemaakt waarbij de herrie buiten ons luister-bereik ligt ?

Kan iemand dit verschil verklaren ?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Ik hep er geen last van als ik in een winkel loop hoor...
Zal wel aan jou liggen

Verwijderd

Om 't antwoord kort te houden:

't ligt aan de verschillen in de 'scanfrequentie' tussen een tv en een monitor.

Op een monitor wordt tegenwoordig zo'n 75-85 keer per sec. 't hele beeld opgebouwd. Op een standaard TV wordt 50 keer per sec. 't halve beeld opgebouwd.

Hierdoor ontstaat een hoorbaar geluid, in de buurt van de 15kHz als ik me niet vergis (Tis ochtend hé) er is iig een simpele berekening voor.

Mensen die 't niet horen hebben zijn vaker man, luisteren te veel naar harde muziek met hoog frequente tonen, en maken hun oren niet genoeg schoon ;)

ik hoor 't ook trouwens, maar sluit me er gewoon voor af.

edit: berekening was te simpel voor woorden :P

PAL heeft 576 beeldlijnen ( van boven naar beneden) beeldopbouw is interlaced, dus effectieve frequentie = 25Hz

Resulterende freq = 25 * 576 = 14400Hz = 14,4kHz

edit:

Koffie sloeg in; berekening toegevoegd

Verwijderd

Ik denk dat de frequentie zo hoog is dat het mij niet opvalt.
Ik heb er geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet als probleem ! Als je tv aan het kijken bent dan heb je ook geluid aan en is je aandacht van de hoge tonen afgeleid waardoor je het op een geven moment niet meer hoort.

Maar HAPPY _ON_MDMA , volgens jou zou je het dus niet meer moeten horen bij een 100Hz tv?

edit:

even opgezocht:

Een oor heeft een frequentie bereik van ongeveer 20 - 20 kHz en die brom zou dus op 28,8 kHz uitkomen op een 100 Hz TV volgens de berekeningen van HAPPY_On_MDMA en dus niet hoorbaar meer zijn :)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-08 11:45
Ik heb er bij mn 50Hz TV nooit last van gehad, maar toen we vorig jaar een 100Hz TV hadden gekocht en maakte die wel zoon irri piepgeluid.

TheS4ndm4n#1919

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Omdat je grotere buizen hebt bij TV's.. en die hebben een hogere spanning nodig, het is dus de hoogspanning die je hoort piepen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Je bent in de war met de frequenties.
Het TV beeld is opgebouwd uit 625 lijnen. De vertikale beeldfrequentie is 50 Hz en iedere keer wordt het halve beeld ververst. De horizontale afbuigfrequentie is hierop aangepast: 312.5 lijnen*50 Hz = 15625 Hz.
En dat hoor je.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Maar waarom hoor je soms opeens die hoge toon, om 'm daarna langzaam te horen wegsterven? Okee, dat wegsterven is doordat onze hersenen compenseren, maar waarom komt dat geluid plost opzetten?
Toch heb ik er met m'n huidige TV weinig last van, gelukkig maar, want ik ben nogal gevoelig voor die hoge toon...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

>20 jaar schijnen er maar weinig mensen te zijn die het kunnen horen..... ik kan me er iig aan KAPOT ergeren....

offtopic:
tbusquet, je moet even een [/b] aan je sig toevoegen ;)

• Expander
  • Niet online
Ja, het is meestal ook te horen als je gewoon langs een huis loopt waar televisie wordt gekeken.. Door een open raampje komt dat hele geluid zetten.

Op zich wel leuk, je bent een beetje 'helderziend', alleen je hebt er niets aan om als je een kamer binnenloopt al meteen te weten of er tv wordt gekeken..

Ik ben heel benieuwd naar het antwoord op de topicvraag.. Vroeg het me ook af. Waarom piepen 100 Hz tv's ook dan?

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Topicstarter
tbusquet schreef op 14 november 2002 @ 12:39:
Omdat je grotere buizen hebt bij TV's.. en die hebben een hogere spanning nodig, het is dus de hoogspanning die je hoort piepen.
Dit denk ik eigenlijk niet want kleine tv's hoor je ook en 19 " monitors niet en daar zit toch ook een redelijk grote beeldbuis in

• Muttley
  • Laatst online: 30-04-2025
De genoemde 15626 Hz is de frequentie van de horizontale afbuigspanning. Deze spanning staat op een paar spoelen, die de electronenstraal afbuigen. Er ontstaat hier dus een gigantisch magnetisch veld in de spoelen, maar ook een strooiveld daar buiten. Dit kan door andere componenten worden opgepikt en versterkt. Dure TV's hebben over het algemeen een betere afscherming en/of filtering van dit signaal.

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

Topicstarter
Muttley schreef op 15 november 2002 @ 13:20:
De genoemde 15626 Hz is de frequentie van de horizontale afbuigspanning. Deze spanning staat op een paar spoelen, die de electronenstraal afbuigen. Er ontstaat hier dus een gigantisch magnetisch veld in de spoelen, maar ook een strooiveld daar buiten. Dit kan door andere componenten worden opgepikt en versterkt. Dure TV's hebben over het algemeen een betere afscherming en/of filtering van dit signaal.
ik zal eens opletten of dure tv's minder herrie maken.

Nu heb ik net mijn beeldscherm op 60 Hz gezet ( 312.5 * 60 = 18,75 kHz) maar deze hoor ik dus nog steeds niet. Dit kan 4 dingen betekenen:

1) er worden betere componenten of betere afscherming gebruikt voor monitoren
2) het aantal beeldlijnen van een monitor is hoger zodat het geproduceerde geluid buiten de gehoorgrens valt
3) ik ben doof op die frequentie
4) je verhaal klopt niet

Verwijderd

Nu heb ik net mijn beeldscherm op 60 Hz gezet ( 312.5 * 60 = 18,75 kHz) maar deze hoor ik dus nog steeds niet

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 15 November 2002 @ 18:20:
Nu heb ik net mijn beeldscherm op 60 Hz gezet ( 312.5 * 60 = 18,75 kHz) maar deze hoor ik dus nog steeds niet

Verwijderd

Geschreven lijnen in een halve beeld.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 22:36:
Geschreven lijnen in een halve beeld.
stel, 640x480
jouw scherm is NIET interlaced, dus GEEN half beeld (waarom je dat neemt snap ik nie, volgens mij volg jij het verhaal niet...)

480x60= 28800 hz, dat hoor je NEVERNOOIT NIET!

Verwijderd

zijn er trouwes ook mensen die zich ergeren aan het geluid van een tft monitor :?
overal lees je dat die dingen absoluut stil zijn, maar dus mooi niet :/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 18:20:

Verwijderd

zie eerdere post : het gehoor-bereik tussen ongeveer 20 Hz en 20 Khz ligt