Tweakers forum te druk?

Pagina: 1
Acties:

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 13:29
Ik zit nu een tijdje hier op 't forum te neuzen, maar ik merk dat ik vaak geen zin heb om te replyen op topics om dat ze gewoon simpelweg te snel groeien of al te groot zijn en het teveel tijd kost alles even door te lezen. Vaak als ik reply, komt er een melding dat zoiets al gezegd is in het topic.

Ook merk ik dat er veel mensen zijn die maar iets roepen. Iemand komt met een probleem en iemand anders roept iets, wat zeker niet de oplossing is, maar wat er enigszins mee te maken kan hebben ofzo. Ik vraag waarom mijn pc het niet doet. Binnen no-time komen er 30 replies, maar in principe is het gewoon allemaal onzin. De een zegt wat, de ander vindt van niet en antwoord op hem enz. enz. en uiteindelijk staat er misschien 1 antwoord tussen dat van toepassing is op mijn vraag, maar dat kan ik niet vinden, omdat er al zoveel replies staan.

Wie vindt dit ook en wie vindt van niet?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

SG --> LA

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56

Japser

Jeej!

T is toch ook een discussiebord? Dan worden er nu eenmaal meerdere oplossingen gegeven of zijn mensen het met elkaar oneens o.i.d. En ach...over de zinloze replies lees je wel heen denk ik na een tijdje :)

Verwijderd

Ik vindt van niet, dat filter je toch zelf wel aan de hand van je eigen bevindingen c.q. kennis wat wel of niet relevant is?
En zeker ook aan de manier hoe de post is opgebouwd en onderbouwd kan je al veel afleiden.
Ik denk dat je als je een duidelijke probleemomschrijving hebt je al een heel stuk onnodige reply's eruit filtert.
Ik zeg niet dat jij dat niet doet, maar heel vaak zegt men van ja ik had windows 98 en nou xp en nou kan ik ... niet meer, zonder toevoeging van specs of wat er nou feitelijk gebeurd is, of wat diegene al heeft geprobeerd. Dan krijg je idd een hele hoop heen en weer gequote en daardoor een (onnodig?) groot (en eventueel onoverzichtelijk) topic.

• GoodspeeD
xJapser schreef op 14 november 2002 @ 10:49:
T is toch ook een discussiebord? Dan worden er nu eenmaal meerdere oplossingen gegeven of zijn mensen het met elkaar oneens o.i.d. En ach...over de zinloze replies lees je wel heen denk ik na een tijdje :)
Discussieren ok. Maar vaak is het gewoon onzin waar mensen over discussieren.

Ik zeg: mijn pc springt uit en weer aan!
nr1 zegt: dan is je powerknop kapot!
nr2 zegt: die kun je vastlijmen met superglue!
nr3 zegt: nee joh. je moet Bison gebruiken!
nr4 zegt: onzin
nr5 zegt: onzin
nr6 zegt: onzin
nr7 zegt: Windows XP doet restarten als er zich een fatale error optreedt
nr8 zegt: onzin
nr9 zegt: Bison is echt wel beter dan superglue!
etc. etc. etc.

snap je wat ik bedoel?

• GoodspeeD
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 10:50:
Ik vindt van niet, dat filter je toch zelf wel aan de hand van je eigen bevindingen c.q. kennis wat wel of niet relevant is?
En zeker ook aan de manier hoe de post is opgebouwd en onderbouwd kan je al veel afleiden.
Ik denk dat je als je een duidelijke probleemomschrijving hebt je al een heel stuk onnodige reply's eruit filtert.
Ik zeg niet dat jij dat niet doet, maar heel vaak zegt men van ja ik had windows 98 en nou xp en nou kan ik ... niet meer, zonder toevoeging van specs of wat er nou feitelijk gebeurd is, of wat diegene al heeft geprobeerd. Dan krijg je idd een hele hoop heen en weer gequote en daardoor een (onnodig?) groot (en eventueel onoverzichtelijk) topic.
Ja, maar ik heb echt geen zin om honder replies te lezen om er 1 goede uit te filteren. Op andere forums, waar misschien 1/100e van het aantal mensen van hier zit, krijg ik vaak veel sneller een fatsoenlijk antwoord, omdat daar niet iedereen probeert elkaar te overtreffen. En die sfeer hangt hier wel heel erg vind ik.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik ken het wel, als je bijvoorbeeld een topic ziet met 'post je desktop' of 'wat is jouw favorite website' met daarin 20 pagina's lees ik misschien de eerste pagina, en dan ga ik weer terug
posten heeft ook volgens mij totaal geen zin, omdat niemand het leest.

het gebeurd ook vaag genoeg in tech fora, dat er bijvoorbeeld ene vraag gesteld word: 'hoe moet ik mijn mobo verbouwen' ofzo, en dat er dan eerst 10 reacties komen die bijna niet met het onderwerp te maken hebben, en dat daardoor de serieuze replie's een beetje verloren gaan.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

GoodspeeD schreef op 14 november 2002 @ 10:53:
[...]

Ja, maar ik heb echt geen zin om honder replies te lezen om er 1 goede uit te filteren. Op andere forums, waar misschien 1/100e van het aantal mensen van hier zit, krijg ik vaak veel sneller een fatsoenlijk antwoord, omdat daar niet iedereen probeert elkaar te overtreffen. En die sfeer hangt hier wel heel erg vind ik.
Mjah dat is jou persoonlijke opvatting lijkt me.
Het idee van dit forum blijft: elkaar helpen.
Of het relevant is of niet kan je niet aan de persoon zelf verwijten, hij probeert jou met zijn aanwezige kennis te helpen. Daar valt niemand iets in kwalijk te nemen.
Ik heb zoiets van hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Als iemand reageert op jou, en iemand anders "verbeterd" hem daarin in de zin van, wat jij zegt klopt niet, want ....(insert reden) dan leert diegene er toch ook van?
Of moet jij de enige zijn die iets opsteekt van jou topic?

• ArthurMorgan
  • Niet online
GoodspeeD schreef op 14 November 2002 @ 10:51:
[...]

Discussieren ok. Maar vaak is het gewoon onzin waar mensen over discussieren.

Ik zeg: mijn pc springt uit en weer aan!
nr1 zegt: dan is je powerknop kapot!
nr2 zegt: die kun je vastlijmen met superglue!
nr3 zegt: nee joh. je moet Bison gebruiken!
nr4 zegt: onzin
nr5 zegt: onzin
nr6 zegt: onzin
nr7 zegt: Windows XP doet restarten als er zich een fatale error optreedt
nr8 zegt: onzin
nr9 zegt: Bison is echt wel beter dan superglue!
etc. etc. etc.

snap je wat ik bedoel?
Dat het fout is klopt wel, maar meestal zie je dit soort onzin vooral ontstaan bij slechte openingsposts. De starter geeft dan gewoon te weinig info en dan wordt dat afgestraft met deze crap.

Er zijn gewoon regels waar een openingspost aan moet voldoen en er zijn regels waar een antwoord in een slecht topic aan moeten voldoen. Als je zo'n topic tegen komt kun je het beste even een melding in SeM ( Schop een Modje ) doen...

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• GoodspeeD
Ik weet waar een openingspost aan dient te voldoen en ik probeer altijd zoveel mogelijk info te geven als ik topic start. Ook bij andere topics waar ik van vindt dat de starter echt wel genoeg relevante informatie geeft, komen toch nog heel veel onzinnige replies.

En het idee van het forum blijft idd elkaar helpen, maar vaak gebeurt dit niet. Veel mensen zien zich hier als wannabe-moderator en doen niets anders dan anderen erop wijzen, dat ze met meer info moeten komen (terwijl dit vaak helemaal niet zo is) en vragen stellen die niet interessant zijn.

Als ik toch vraag waarom mijn firewall van het merk A niet werkt, dan is het toch totaal onzinnig om te vragen waarom ik in godsnaam merk B niet gebruik ipv A. Als ik dat zou willen weten had ik wel een topic geopend met de naam: Firewall merk A versus Firewall merk B ofzo.????

• Da_Hardest
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-08 22:00

Da_Hardest

-= BrainB0ne =-

Kvind het juist relaxed dat het zo druk is...(een van de redenen om lid te worden :) )zo zie je tenminste dat er mensen nadenken over jouw probleem...ookal zitten er minder 'nuttige' antwoorden bij...maakt niks uit..blijft leuk om te lezen ;)

Verwijderd

GoodspeeD schreef op 14 november 2002 @ 11:16:
En het idee van het forum blijft idd elkaar helpen, maar vaak gebeurt dit niet. Veel mensen zien zich hier als wannabe-moderator en doen niets anders dan anderen erop wijzen, dat ze met meer info moeten komen (terwijl dit vaak helemaal niet zo
Hier ben ik het soms wel mee eens. Sommige user zijn zo fanatiek bezig met het zoeken naar iets wat niet helemaal correct is volgens de faq, dat ze die tijd beter kunnen steken in het beantwoorden van een vraag.

Een post die voor 20% correct is mag weggehoond worden. Eentje die voor 90% correct is verdient IMO een antwoord.

Het corrigeren op kleiene puntjes door users leidt daarnaast meestal tot een berg OT replies...

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

mensen die alleen maar speuren naar foute dingen heb je ook niet heel veel aan... als zo iemand heel duidelijk opvalt dan mag je dat best melden en dan kijken wij of we er iets aan (kunnen) doen.

En dat geldt ook voor de crapantwoorden... als iemand structureel bullshit post dan mag je dat best in SM melden zodat wij hem daar op kunnen aanspreken. En verder... er is op een groot forum als GoT, met een steeds grotere groep gebruikers die minder kennis hebben en maar wat roepen, helaas onvermijdelijk dat je een hoop ruis in je topic hebt. Je kunt je er aan blijven ergeren maar het beste is om het zoveel mogelijk te filteren.

Maar met je voorbeeldje over je videokaart heb je wel gelijk... best wel irritant.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

ik verlang eerlijk waar terug naar de tijd dat er minder dan 10k mensen waren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

GoodspeeD schreef op 14 november 2002 @ 10:47:
Wie vindt dit ook en wie vindt van niet?
Ben het min of meer met je eens in dien verstande dat ik je begrijp.

Het geven van nutteloze reacties is niet te voorkomen. Het ligt in zo'n geval in de aard van de user of zijn (gebrek aan) kennis denk ik. Ook kan een vorm van jaloersheid over de kennis van een mede-user weleens voor irritant gedrag zorgen.

De discussies die ontstaan over "DE" oplossing zijn soms leerzaam en soms overbodig, dat verschilt per persoon. Dat neem ik dan maar voor lief. Het is een kwestie van filteren al blijft het erg moeilijk als je users continu in, negatieve maar ook positieve, herhalingen ziet vallen.

Ik vind wel dat je als topicstarter min of meer verplicht bent om, zodra je een oplossing voor je probleem hebt gelezen én dit 100% hielp, het óók even in het topic te melden. Niet als "dankjewel" maar ooit komt er iemand met een identiek probleem en dan is de kans op direct succes voor die user vrijwel 100%.

ARME AOW’er

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
Ik heb juist altijd dat ik een zo volledig beeld geef van mijn probleem dat niemand meer een oplossing heeft. Ik ben het dus totaal niet met je eens. Blijkbaar is je probleem niet specifiek genoeg en zijn er meerdere mogelijke oplossingen (conclusie: je had moeten proberen om oorzaken uit te sluiten) of het is zo vaak aan de orde geweest dat je het had kunnen vinden (conclusie: nuttelose thread) of anders.. Maar ik zie toch dat wanneer je een specifiek probleem hebt dat nog niet aan de orde geweest is, en waar een eenduidig antwoord op moet komen, dat van de 50.000 leden er maar 1500 zijn die daadwerkelijk weten wat er aan de hand is, waarvan er 1400 te laat of niet aanwezig zijn, en 1 van die 100 als eerste het antwoord geeft. De andere 97% draagt of totaal niet bij tot de oplossing of helpt je in de goede richting (waar je dus WEL veel aan hebt) om je vraag duidelijker te krijgen.

Dus het forum is vanuit gebruikersoogpunt niet te druk, want als je echt een probleem hebt dan zijn er nog steeds te weinig mensen met expertise :)

Human Bobby

• GoodspeeD
Ik geef ook altijd een zo juist mogelijk beeld van mijn probleem. Bij redelijk simpele problemen waar ik zelf het antwoord niet op weet komen er een aantal goede antwoorden en een heleboel flutantwoorden en bij redelijk moeilijke problemen komen er vaak alleen maar antwoorden die totaal nergens op slaan, van mensen die het helemaal niet begrijpen, maar toch perse een reply willen posten. Althans, zo komt het voor mij over. Zoek voor de gein eens een paar topics op die ik gestart heb over problemen die ik in het verleden heb gehad. Echt niet normaal wat er voor een bullshit verteld wordt soms.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik vind het hier ook wel af en toe te druk, de simpele vragen krijgen xxxxxxxx reply's en de moeilijke krijgen er 1 of 2, that's it... :/

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik vindt wel dat je gewoon veel vragen heb gesteld :)

• Allochtoon
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

mja maar wat wil je dan, van elk subforum een pre-noobforum waar ze eerst tijdje moeten zitten ofzo?

• BasieP
misschien is het een goed id om een soort van max aantal tech posts per dan per forum in te stellen. voor als je minder dan xxx (1000 of 2000 ofzo) posts heb.

dan is het iig niet zo dat er allemaal mensen die er eigenlijk geen verstand van hebben je topic spammen.

en ik vind dat de procedure voor het openen van een topic moeilijker moet worden.
Een automatiche search voordat je een topic opent lijkt me een goed id.
zo van:
je post een nieuw topic, maar voordat ie daadwerkelijk bestaat wordt er gezocht naar problemen die jij in je topic omschreven heb.
die komen dan (liefst via de omega search) te staan, met helemaal onderaan (dus onder de resultaten) een knopje met 'weet u zeker dat u uw topic nog wilt posten? ja/nee'

dan zul je zien dat een hele boel mensen (vooral met simpele vragen) op een link klikken ipv op het knopje (dat immers verder scrollen is)

scheeld ook weer mod werk ;)

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Valt wel mee toch? Als ik kijk naar http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/53994 , zie ik dat de meeste van jouw vragen minder dan 10 replies krijgen. Het zal toch niet zo moeilijk zijn daar de crap uit te filteren...

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat je dan krijgt:
Je bent nieuw en erg ervaren in iets maar kunt/mag niet posten...

Users mogen best zelf zo verstandig worden geacht dat ze eerst op zoek gaan (al lijkt het erop dat dit niet gebeurt. De meerderheid zoekt echt wel heb ik de indruk)

Users kunnen al de simpele vragen voor een behoorlijk groot deel in de FAQ's vinden. Misschien moeten deze worden uitgebreid maar ook dat gebeurt regelmatig merk ik.

* * *

Het belangrijkste is dat users zich bewust moeten zijn van wat hun bijdrage aan een topic is. Daarom, altijd zelf kritisch naar je posting kijken vóór je op de knop "verstuur" drukt.

ARME AOW’er

• BasieP
Dick: ik bedoelde niet helemaal geen posts doen, maar iig niet elke dag 40 onzin posts en 2 goede om bijvoorbeeld in de HK te komen.

een goed id lijkt me om bijvoorbeeld te zeggen 1 post per forum per 5 minuten ofzo.
dat is heel redelijk, en het geeft posters ook nog de tijd om hun reply's door te lezen.

dit is dan ook alleen voor mensen die minder dan xx posts hebben in tech fora. Er zijn natuurlijk veel mensen (HlpDsk maar ff als voorbeeld) die makkelijk 20 techposts in 5 minuten doen en dat 24 uur per dag :+ met ook nog goede bijdragende inhoud.

ik vond mijn 2de id van het auto search voor het openen van topic eigenlijk wel heel goed, wat vinden jullie (vooral mods) daarvan?

• GoodspeeD
Pastinakel schreef op 14 November 2002 @ 14:14:
Valt wel mee toch? Als ik kijk naar http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/53994 , zie ik dat de meeste van jouw vragen minder dan 10 replies krijgen. Het zal toch niet zo moeilijk zijn daar de crap uit te filteren...
Ik heb het ook niet alleen over mijn topics, maar over de topics in het algemeen. Iedereen probeert van alles te roepen, maar vaak slaat het gewoon compleet nergens op.

Ik doe ook regelmatig searches enzo, weet je wel?

• Falcon
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik denk dat je deze topic even moet gaan bekijken. Dat heeft hier ook mee te maken. Misschien de oplossing?

Feature: Accepted answer *parse devvers?*

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• GoodspeeD
Ja. Dat is inderdaad een oplossing. :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GoodspeeD schreef op 14 november 2002 @ 16:26:
Ja. Dat is inderdaad een oplossing. :)
nee dat denk ik niet, de oplossing is eenvoudig, iedereen moet gewoon normaal posten, normaal reageren enzo, maarja dat is wel heel erg veel gevraagd :/

Het beste is om zulke gevallen te melden bij een modje, hetzij via SM, hetzij via ICQ of IRC
Bij erg opvallend (negatief) gedrag wordt een user daar wel op geattendeerd ;)

Verder mocht je zo'n topic tegen komen, negeer dit soort offtopic geblaat, want erop reageren heeft al helemaal geen nut, laat dat over aan modjes en regulars ;)

Verwijderd

Ik koop liever een nieuwe kast dan met Bison Superglue aan de slag te gaan...

:)

Verwijderd

Allochtoon schreef op 14 november 2002 @ 14:09:
mja maar wat wil je dan, van elk subforum een pre-noobforum waar ze eerst tijdje moeten zitten ofzo?

Ik zal het nog straffer stellen. --> www.beginnersweb.nl

Daar meot je imo zijn als je niet fatsoenlijk met een Pc e.d. kunt omgaan. Eerst daar leren, in een newbie-tolerante omgeving. En dan, na enige tijd, als je een aardige dosis kennis hebt opgedaan, in zowel techkennis als nettiquette, kun je je registreren op GoT. Zo zou het imo moeten gaan.

Van de newbie uit is dat een goede leercurve, die hemzelf en anderen irritatie bespaart.

Maar een groter probleem (ik erger me er ook aan namelijk), is dat zodra je een vraag stelt die meer dan net-geen-newbie-meer-kennis vereist .. het aantal 'kundigen' scherp daalt, al na gelang de complexiteit van de vraag. En zeker al als je zelf al een aantal dingen aandraagt die je al geprobeert hebt. Ik ken het probleem uit eigen ervaring: goed onderbouwd probleem, ingewikkelde vraag. En door juist al dingen te vertellen over wat je al gedaan hebt en de resultaten daarvan, ontneem je in 90% van de gevallen de resterende groep mensen die je nog kan volgen op niveau, van hun antwoord omdat dat was wat ze je wilde vertellen. Maar dat had je al gedaan en het werkte niet. Of niet goed genoeg. En ja dat is vervelend, en soms frustrerend. 60.000+ mensen en schijnbaar niemand die je probleem kan oplossen.

Er _is_ wel kennis .. alleen het algemene niveau is scherp gedaald (en nog steeds dalenede helaas), door de influx van nieuwe mensen met weinig kennis. GoT is een goede plaats om kennis op te doen maar het resultaat is dat veel meer mensen zijn zonder noemenswaardige kennis.

En daar komt dan dus bij dat veel mensen gewoon een antwoord willen en niet geinteresseerd zijn in het helpen van andere mensen, of zich gewoon niet kunnen gedragen, en ook niet van plan zijn kennis op te doen. Gewoon hap klare brokken willen ze. Ondankbaar noem ik dat trouwens. En die mensen willen doorgaans ook niet eerst op een 'lager' forum rondhangen. Want ze willen geen kennis, maar oplossingen (GoT is geen helpdesk, die mentaliteit is het probleem imo van de n00b).

De aanwezige kennis is verwaterd, en tot op zekere hoogte ook de welwillendheid werkelijk te helpen ipv loos te blaten. Ik kan me ook verbazen over hoe mensen geholpen worden terwijl ze eigenlijk gewoon lui zijn en niet zoeken of nadenken. Als men die mensen gewoon niet helpt gaan ze hopelijk zelf op zoek.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
HlpDsK heeft wat dit betreft volkomen gelijk, maar wat denk ik ook een groot probleem is dat GoT meer wordt gezien als 'de expert helpdesk'.

En dan zullen veel denken van ' Oei, ik heb een erg moeilijk probleem en ik heb gehoord dat GoT een erg goed forum is om dit probleem op te lossen. En aan beginnersweb.nl (oid) begin ik niet aan omdat dit waarschijnlijk te moeilijk is.'....

Ook zal het natuurlijk bij zijn/haar vriend(inn)en erg stoer staan: ' Ik ben lekker lid van GoT, l33t he? '

Erg jammer allemaal. Ik hoop dat GoT erg snel van dit soort dingen af komt, anders zie ik het op het moment somber in voor de toekomst van GoT :{

C:\>_

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Vinnie schreef op 14 november 2002 @ 17:12:
Ook zal het natuurlijk bij zijn/haar vriend(inn)en erg stoer staan: ' Ik ben lekker lid van GoT, l33t he? '
zeg ik gewoon: "o, jij bent zo'n n00b daar, die eigenlijk naar beginnersweb moet :P"

• Vinnie
  • Niet online
Erkens schreef op 14 november 2002 @ 17:22:
[...]

zeg ik gewoon: "o, jij bent zo'n n00b daar, die eigenlijk naar beginnersweb moet :P"
Dat kan best, maar er zijn zoveel andere snotneuzen die dat 'l33t' vinden en in het ergste geval later ook denken van dat moet/kan ik ook! ff snel reggen etc met alle gevolgen van dien.

Verwijderd

Vinnie schreef op 14 November 2002 @ 17:12:
HlpDsK heeft wat dit betreft volkomen gelijk, maar wat denk ik ook een groot probleem is dat GoT meer wordt gezien als 'de expert helpdesk'.

En dan zullen veel denken van ' Oei, ik heb een erg moeilijk probleem en ik heb gehoord dat GoT een erg goed forum is om dit probleem op te lossen. En aan beginnersweb.nl (oid) begin ik niet aan omdat dit waarschijnlijk te moeilijk is.'....

Psies. Maar met dat gevolg dus dat er alleen gevraagd wordt. En nog verontwaardigd zijn ook als er niet meteen een perfect antwoord komt. Pure egoistische helpdeskusers, die een grondig fout beeld hebben van wat GoT is, en wat een forum in 't algemeen behelst.

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 17:41:

[...]

Psies. Maar met dat gevolg dus dat er alleen gevraagd wordt. En nog verontwaardigd zijn ook als er niet meteen een perfect antwoord komt. Pure egoistische helpdeskusers, die een grondig fout beeld hebben van wat GoT is, en wat een forum in 't algemeen behelst.
En soms durven ze het ook nog te doen om hun vraag in een totaal verkeerd forum te 'dumpen' of zelfs meerdere keren in 1 of meerder fora omdat zij denken dat zijn vraag het allerbelangrijkste is van heel GoT en de rest is maar 'ballast'.

Ik ga iig geen namen noemen, maar ik heb de laatste tijd al verschillende usertjes gezien die topics opende als paddestoelen in de herfst en nog kwaad worden ook als iets hun niet zint ( zoals je al aan geeft ).

aanvulling: Ook gebruiken veel van die gebruikers niet de search. Ze openen gewoon ff een topic, brullen wat in half ABN, klikken op Verstuur bericht en wachten maar op het gouden antwoord.

• Vae Victis
  • Laatst online: 07-09 06:15

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Zomaar een graai in de lucht:
Waarom niet voor users die net beginnen of nog onder een aantal topicstarts zitten een invoer scherm te maken die alle stappen heeft waar een topicstart aan moet voldoen.
bv.

[situatie]
-de omschrijving van wat de user wil
[probleem]
-wat er mis gaat, wat niet lukt
[hardware/software]
-alle hardware/software waar het om gaat
[zelf al geprobeerd]
-Hier waar de user zelf al naar gezocht heeft en wat hij al geprobeerd heeft.

User heeft dan verschillende textvakken waar hij wat in moet vullen, is er iets niet ingevuld dan word die niet posten totdat het ingevuld is.
Met posten word het dan netjes in leesbare brokken neergezet.
Bij stukje van [zelf geprobeerd] word er nog even goed op gewezen dmv links naar search en google ed.

Misschien dat het al ter sprake is geweest, maar kan mij het niet zo 123 herinneren.
Dus een idee?

Mijn ervaring met topics zo starten is dat er dan meestal niemand in post :X
Heb je iig de onzin posts eruit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesdude
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 08:52
ik ben het ook eens met de topicstarter, GoT is redelijk druk, dat heeft zo z'n voor en z'n nadelen... Het voordeel is, je hebt snel een aantal reply's op je topic, het nadeel is, niet elke reply (de meeste) dragen bij aan de oplossing. Maar als je op een rustiger forum had gezeten, dan had het langer geduurt voordat je de reply had die jouw de oplossing zo geven.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij lopen een heleboel mensen hier op dit forum behoorlijk langs hun schoenen: beginners worden "weggejaagt" naar beginnersweb, d'r wordt heel veel naar de search verwezen, de alternatieve search wel te verstaan. Want al die experts hier hebben nog steeds niet de normale search geactualiseerd.
Het viel mij trouwens op toen ik van de week bij de tandarts in de computeridee een artikel las over computerforums, dat er heel veel vernoemd worden, maar God ik bedoel GoT niet!

Maar gelukkig zijn er ook nog héél veel leuke gasten hier te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 17:20:
Volgens mij lopen een heleboel mensen hier op dit forum behoorlijk langs hun schoenen: beginners worden "weggejaagt" naar beginnersweb, d'r wordt heel veel naar de search verwezen, de alternatieve search wel te verstaan. Want al die experts hier hebben nog steeds niet de normale search geactualiseerd.
Het viel mij trouwens op toen ik van de week bij de tandarts in de computeridee een artikel las over computerforums, dat er heel veel vernoemd worden, maar God ik bedoel GoT niet!
Wat is er mis met het verwijzen naar beginnersweb? GoT heeft een bepaalde doelgroep voor ogen. Bepaalde personen behoren niet tot deze doelgroep.

Op het gebied van doelgroep kan je het nog het best vergelijken met een tijdschrift. Deze heeft ook een bepaalde doelgroep voorhanden; bepaald jargon zal gebruikt worden. Zo zal het financieel dagblad niet de basis van de economische begrippen uitleggen; deze worden bekend verondersteld.

Beginnersweb heeft een doelgroep waar deze mensen, qua kennis, wel thuishoren. Laat hen hier dan kijken. Beter voor beide partijen. Zij worden niet gefrustreerd door voor hun te korte en / of onbegrijpelijke antwoorden. En de bezoekers hier raken niet gefrustreerd door steeds de basis uit te leggen.

Ook vraag ik me af wat er mis is met het verwijzen naar de search. Behalve dan, dat een topicstarter dit zelf had moeten bedenken. Zelfredzaamheid is iets wat imho iedereen moet hebben. Gewoon het intikken van de topictitel (gefilterd op lidwoorden), in Google levert af en toe al het antwoord op of in ieder geval duidelijke hints.

Met betrekking tot de search haal je een paar dingen door elkaar. Om te beginnen is er geen relatie tussen het kennisniveau van de bezoekers van GoT en het kennisniveau van de crew. De crew is verantwoordelijk voor het draaiend houden van GoT en hebben een beperkte tijd. Bezoekers hebben niets (mogen ook niet eens) zaken als bijvoorbeeld de search verbeteren. Verder geloof ik best dat de search goed gemaakt kan worden door de crew, maar het meer een tijdskwestie is.

Kortom, het naast de schoenen lopen van een heleboel mensen valt imho wel mee. Meer een kwestie van gericht je doelgroep kiezen en hieraan vasthouden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als ik een topic helemaal gelezen heb, en ik heb een mening/oplossing die nog niet genoemd is tik ik een quickreply, copier het even met ctrl-c, druk op f5, en als er nog niet staat wat ik zeg, ctrl-v en dan posten, dan heb je de minste kans om dubbel te posten. Vooral handig als het net geopend is, of heel erg hard gaat met een topic.

Er zijn dingen waar ik veel van af weet, zoals hardware, maar met software ben ik soms echt nog n00b, vooral nu ik net ADSL heb valt het echt op (ik kan nog niet fatsoenlijk een DivX film openen) en ik blijf een heel eind weg uit het register.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Eens met topicstarter

Niet alleen groeien topics te snel, het ledenbestand groeit ook exponentieel.

Alleen in Area 61 zitten nog wat mensen waarvan je dingen weet. "Hij is links, hij houdt van Ferrari's, hij is desperate wat betreft vrouwen, hij is homo, hij is nerd, hij dit en hij dat"

In bijna ieder ander forum kijk ik niet eens meer naar usernames; ik ken ze toch niet.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb totaal geen problemen met te snel groeiende topics... Alleen WTC crash en Pim Fortuyn Neergeschoten topics groeien te snel om bij te houden, maar gewone topics?

Ik zie echt het feitelijke probleem met te snel groeiende topics niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:32

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 16:54:

[...]

Ik zal het nog straffer stellen. --> www.beginnersweb.nl

Daar meot je imo zijn als je niet fatsoenlijk met een Pc e.d. kunt omgaan. Eerst daar leren, in een newbie-tolerante omgeving. En dan, na enige tijd, als je een aardige dosis kennis hebt opgedaan, in zowel techkennis als nettiquette, kun je je registreren op GoT. Zo zou het imo moeten gaan.

Van de newbie uit is dat een goede leercurve, die hemzelf en anderen irritatie bespaart.
* We Are Borg heeft ook nog een variant ;) Right to the point: Je uit discussie's houden (niet reageren) en alleen lezen.

Zo heb ik het gedaan :) Veel lezen en pas na een tijd begonnen met reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Captain Pervert schreef op 16 November 2002 @ 19:08:
Eens met topicstarter

Niet alleen groeien topics te snel, het ledenbestand groeit ook exponentieel.

Alleen in Area 61 zitten nog wat mensen waarvan je dingen weet. "Hij is links, hij houdt van Ferrari's, hij is desperate wat betreft vrouwen, hij is homo, hij is nerd, hij dit en hij dat"

In bijna ieder ander forum kijk ik niet eens meer naar usernames; ik ken ze toch niet.
Dit heb ik ook ja.

Ik zit zelf op meerdere forums waar ik veel mensen goed ken en hun mij. Dit is hier heel anders, ik heb hier niet een "maatje" en mensen kennen mij ook (nog) niet.

Maar wat kunnen we eigenlijk aan dit probleem doen, niks eigenlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2002 21:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 17:19

Kr3Kr

Melpomene

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 21:06:
Dit heb ik ook ja.

Ik zit zelf op meerdere forums waar ik veel mensen goed ken en hun mij. Dit is hier heel anders, ik heb hier niet een "maatje" en mensen kennen mij ook (nog) niet.

tja, ik heb toch echt wel, als ik een naam zie, van he: die had dit toen en die dat...
maar het klopt idd dat GoT een beetje heel erg onpersoonlijk word. misschien heb ik geen recht van spreken omdat ik hier nog niet zo lang zit, maarja.
heel vaak is het ook zo dat iemand eens een keer ziet bij je thuis dat je zit te GoT'en, en dat ie dan zegt, he daar ga ik me ook aanmelden, die gasten posten 5 dingen, en kijken nooit meer hier.
dat soort accountjes tellen wel mee in het leden aantal, maar dat zijn niet echt "actieve users" ik denk ook dat er in totaal maar een stuk of 500 users zijn die echt die-hard aan GoT doen... dat is natuurlijk ook al veel, maar opzich wel redelijk.
misschien moet overwogen worden om, als iemand zich aanmeld, dat ie dan een maitje krijgt, met de belangrijkste punten uit de FAQ [ als je denkt dat GoT te hoog gegrepen is voor je, ga naar andere fora, zoals C!T], en ook als een user gewoon te vaak "nutteloze" reply's plaatst, gewoon 1 keer waarschuwen via email, met het verzoek te overwegen over te stappen naar C!T [oid]. als ie dan nog een keer iets fout doet: ban... [en misschien ip blokken voor reg? dus het forum alleen read-only maken voor die user...]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We Are Borg schreef op 16 November 2002 @ 19:25:
[...]

* We Are Borg heeft ook nog een variant ;) Right to the point: Je uit discussie's houden (niet reageren) en alleen lezen.

Zo heb ik het gedaan :) Veel lezen en pas na een tijd begonnen met reageren
Jepz, same here.. en dat zou eigenlijk iedereen moeten doen. Ik heb echt een half jaar voordat ik hier reggede gelezen, gekeken, etc... En dat heeft me redelijk geholpen want toen ik hier reggede (ik weet nieteens meer of dat nou om een vraag was of om een antwoord te geven) wist ik iig wat ik kon verwachten... Hell, het is jammer dat je zoiets gewoon niet kunt verplichten, een meekijkperiode, maar het zou _zo_ enorm behulpzaam zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 21:06:
[...]

Dit heb ik ook ja.

Dat moet een beetje vanzelf groeien... het helpt al heel erg om gewoon leuk mee te doen aan topics (in HK), en je te begeven op IRC. Naarmate je daar vaker komt, en je steeds meer vaste bezoeker wordt, dan krijg je het gevoel al veel sneller dat je 'deel van de community' bent.

Alhoewel het stukken moeilijker is dan bij een klein forum uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:03

Sen

<-->

Sommige users kom je vaak tegen. Sommige denk je van ehhhh heb ik jou wel eens eerder gezien. (En dan heeft ie 3000 posts).

Ik ben ook onbekend (hoop ik teminste ;))

Maar als je veel in 1 forum komt dan leer je ze toch wel een beetje kennen en irc helpt daar degelijk bij. En ook meetings trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik herken een heleboel hier geposte dingen. Ik vind het zelf bijzonder frustrerend als iemand een vraag stelt waar ik het antwoord op weet, en mijn post vervolgens verzuipt tussen andere post, en de topicstarter vervolgens over mijn post heenleest. Dan had ik zo iemand dus in 1 minuut van zijn probleem af kunnen helpen, maar dat gaat dan helemaal niet door. Het lijkt ook wel alsof mensen soms perse iets willen zeggen of denken er verstand van te hebben zonder eerst na te denken of hun post de topicstarter, of wie dan ook, wel echt verder helpt.

Wat je eraan kunt doen? Misschien is het iig een goed idee het aantal posts uit het profile weg te halen? Dat scheelt alvast een stukje post-geilheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Sen schreef op 19 November 2002 @ 01:55:
Sommige users kom je vaak tegen. Sommige denk je van ehhhh heb ik jou wel eens eerder gezien. (En dan heeft ie 3000 posts).
dat komt omdat binnen got er verschillende "kleine" community's zijn, zelf kom ik praktisch nooit in het hardware gedeelte bijvoorbeeld, dus ik denk dat de mensen mij daar niet kennen en andersom ;)
Ik ben ook onbekend (hoop ik teminste ;))
ik ken je niet :+
Maar als je veel in 1 forum komt dan leer je ze toch wel een beetje kennen en irc helpt daar degelijk bij. En ook meetings trouwens.
true, sinds dat ik nu een tijdje weer @ irc zit, leer je veel mensen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik vind het niveau van GOT ook omlaag gaan, vroeger had je veel meer discussie over echt interessante dingen.. Zoals ook in audio & hifi, had je ook meer interessante speakersets, etc.
In [PMG] was het ook veel interessanter, misschien omdat er ff geen interessante nieuwe cpu's zijn :? Nou ja laten we hopen dat het weer komt met de hammer, etc.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuNaTiC schreef op 19 November 2002 @ 01:44:

[...]

Dat moet een beetje vanzelf groeien... het helpt al heel erg om gewoon leuk mee te doen aan topics (in HK), en je te begeven op IRC. Naarmate je daar vaker komt, en je steeds meer vaste bezoeker wordt, dan krijg je het gevoel al veel sneller dat je 'deel van de community' bent.

Alhoewel het stukken moeilijker is dan bij een klein forum uiteraard...
Ja :)

Ik mag bijna de HK in, dat lijkt me erg leuk omdat daar de "echte" GoTters zitten en niet iedereen daar in kan. Het zal daar (denk ik) ook wel wat rustiger zijn.

Irc zal ik ook eens gaan proberen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2002 15:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 15:08:
[...]

Ja :)

Ik mag bijna de HK in, dat lijkt me erg leuk omdat daar de "echte" GoTters zitten en niet iedereen daar in kan. Het zal daar (denk ik) ook wel wat rustiger zijn.
OMG nee de HK is absoluut niet rustiger. Het is ongeveer het grootste onderdeel van GoT. Over het niveau moet je zelf maar oordelen als je er in kunt. (ik krijg ruzie met Sepans en LuNaTiC als ik zeg wat ik er van vind :D :X )

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masers: HK heeft bijna 70.000 topics. Vergelijk dat maar eens met de andere fora op GoT's voorpagina. Je kunt veel zeggen over de HK maar rustig zou ik het niet noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Laatst online: 02-09 11:02

D2k

Alfredt schreef op 19 november 2002 @ 15:13:
(ik krijg ruzie met Sepans en LuNaTiC als ik zeg wat ik er van vind :D :X )
fluister het maar in mijn oor ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
Verwijderd schreef op 19 november 2002 @ 15:16:
Masers: HK heeft bijna 70.000 topics. Vergelijk dat maar eens met de andere fora op GoT's voorpagina. Je kunt veel zeggen over de HK maar rustig zou ik het niet noemen ;)
Ik heb medelijden met de database. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Wheheh dat zal je dan inderdaad nog flink gaan tegenvallen :X (en het niveau al helemaal ;))

maar users via IRC leren kennen is een hele goede tip om mee te beginnen.

Gewoon mirc installeren, en dan

/server irc.tweakers.net:6667
/j #huiskamer
/j #tweakers.net

supereasy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 November 2002 @ 15:16:
Het is Masera ;)

En ik had eigenlijk niet verwacht dat er zoveel topics daar zouden zijn :/ . En het nivo had ik al erg veel over gehoord idd ;)
LuNaTiC schreef op 19 november 2002 @ 15:25:
Wheheh dat zal je dan inderdaad nog flink gaan tegenvallen :X (en het niveau al helemaal ;))

maar users via IRC leren kennen is een hele goede tip om mee te beginnen.

Gewoon mirc installeren, en dan

/server irc.tweakers.net:6667
/j #huiskamer
/j #tweakers.net

supereasy ;)
Ga het meteen proberen, tnx :)

Edit : zit er al in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat GOT gewoon met een probleem zit waar we gewoon niet onderuit komen, als we niet wat anders doen.
Het is gewoon zo dat de gemiddelde n00b toch al snel bij GOT komt, omdat dit redelijk bekent is, dat dit voor gevorderden is en ze het woord FAQ, UTFS, etc nog niet kennen posten ze maar. Mijn ID lijkt me eerder dat als je regt een waarschuwing geeft, dat GOT voor gevorderden is, en links zou kunnen geven naar sites die voor beginners zijn. Dat zou denk ik al wat users weren.

Dit heb ik al gepost in een ander topic ja, maar om het duidelijk te maken wat ik bedoel nog maar een keer, wordt zo snel over een post heengelezen tegenwoordig :/

Tweakers Discord

Pagina: 1