Toon posts:

Het nut van Hyperthreading in de praktijk??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Matched: hyper
Goeie,

Ik heb net deze twee reviews/artikels doorgeworsteld

http://www.digit-life.com...pentium43ghzht/index.html

en

http://www.hardwareanalys...ent/reviews/article/1557/

Beide zijn redelijk positief over de nieuwe Intel feature hyperthreading (HTT). Vooral in meerdere progs tegelijk draaien zie je duidelijk voordeel met HTT aan of uit.

Nu vraag ik me echter af wat het voordeel hiervan in een praktijksituatie zal zijn. Niemand zal dagelijks MP3 of DIVX encoden en dit dan ook nog tegelijk willen doen, dus das een beetje synthetische benchmark. Uit beide sites komt naar voren dat in game applicaties en 3mark HTT zelfs een beetje achteruitgang geeft.

Echter een ieder met een computer draait een aantal residente programmas, (virusscanner, MBM etc). Deze hebben wel degelijk een impact op je performance als deze ingeschakeld zijn of niet. Draai maar eens een 3dmark of sisoft sandra met en zonder norton antivirus ingeschakeld.

Zou met de nieuwe INtel HTT deze impact op de performance minder zijn? dat zeg maar de antivirus en andere services in de ene thread draaien, terwijl je je 3D games en andere applicaties automatisch in een andere thread worden gezet, en je zo dus wel degelijk een vooruitgang in prestaties ziet met HTT ingeschakeld?

Zit ik hier op een compleet verkeerde denklijn of niet?? Ben wel benieuwd hoe de rest van de tweakers erover denken. Ikzelf ben hard aan het nadenken om begin 2003 mijn compu te upgraden, en liep al ff te spelen met de gedachte om een dual systeem te bouwen, gewoon om te zien hoe dat gaat, maar voor het werk wat ik met de PC doe zou een HTT proc dan dus ook wel voldoen?

Ik hoop niet dat niet een flame topic wordt of een "bouw een dual AMD systeem wat dat is goedkoper topic", maar een discussie over het nut van HTT in de praktijk

Verwijderd

Geen matches
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/1037179958VENtv10Wvo_4_8.gif
Nu pik ik wellicht de meest positieve bench eruit, maar deze spreekt wel voor zich hoop ik.

Tja, of je er iets aan hebt? Die vraag kan je van alle CPU's wel stellen en iedere keer is er toch een markt voor. Deze CPU an sich is de moeite wel maar qua prijs te duur... over een half jaar zal iedereen zo'n CPU kunnen betalen en dus ook wel willen hebben, net als andere CPU's.

Performance in multi-taskingwinst? Zowiezo dat ik niet multitask tijdens spelletjes, maar ik vind het wel prettig als mijn virusscanner alles checked dat ik gewoon kan doorwerken (366.000 bestanden: tijdsduur is dan ook 1 uur en 46 minuten).

De vraag met 'nee' beantwoorden is voor mij zoiets als dat een Duron of Celeron van 1 GHz voldoende is voor mijn behoefte, wat dus alles van 1 GHz+ overbodig maakt.

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Matched: hyper
Als ik de review op [H] lees (een volgens mij echt goede site), dan kan je niets dan positief zijn over HTT. Wat ik in het verleden vooral heb gelezen was het argument dat HTT niets zou uitmaken voor aps die hier niet voor geoptimaliseerd zouden zijn.

Het blijkt echter dat dit niet zo is, in tegendeel:
Once the 3.06HT begins to cycle into the market, and other processor launches lower overall prices, the Hyper-Threaded CPUs are going to be where it's at. Why? Simply because we're looking at performance for free. FREE. Intel is looking at Hyper-Threading as the norm. It will be a feature of your CPU the same as L2 cache is today. This means that people that use multiple programs and HT tweaked apps will benefit from the Pentium 4 CPU with Hyper-Threading as it's churning out that "free" extra performance.
Ook stond er het volgende in de review:
Regardless of what we added to the mix, the 3.06HT handled it like a trooper. The 2.80GHz as well as the 2.53GHz units both stuttered hard during MP3 encoding, which caused errors in some of the MP3s it produced during the benchmark.
Ofwel, je hebt ook echt het idee/gevoel dat je met een dual bak zit te spelen, dat is natuurlijk een groot pluspunt.

Mijn oordeel (tot ik zelf met een HTT cpu heb mogen spelen): ze zullen extreem duur zijn (helaas), maar hun performance is king of the hill, een absoluut hebbeding.

Het zal wel even duren tot deze in de winkel ligt (zal wel eind jan. 2003 worden voor ze redelijk te koop zijn), maar dan zullen ze de beste CPU zijn die er te koop is.
AMD's XP2800+ is nog steeds niet verkrijgbaar en presteerd minder dan deze CPU. Ik zie (helaas) weinig kans dat AMD op korte termijn met een XP3000+ op de markt komt, dus het kan nog spannend worden voor ze.

Edit:
Ziet er naar uit dat ze ook nog goed kunnen overklokken!
Afbeeldingslocatie: http://www.muropaketti.com/artikkelit/cpu/nw3060/pifast_4284.gif
Wel met LN2 koeling, maar denk je eens in :9~

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-09 21:36

edward2

Schieten op de beesten

Geen matches
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 11:21:
[afbeelding]
Nu pik ik wellicht de meest positieve bench eruit, maar deze spreekt wel voor zich hoop ik.

.
UT2003 gaat er ook behoorlijk op vooruit :)

Niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
De review op Anandtech maakt ook een hoop duidelijk. Daar worden een aantal praktijkvoorbeelden naar voren gehaald zoals virusscannen en file transfer tegelijk. Met HT enabled is er een duidelijk prestatie verschil. UT2003 gaat er wel op vooruit, maar dat is denk ik meer te wijten aan de Ghz voorsprong dan aan HTT.

Wat wel belangrijk is om te weten is dat achtergrond apps efficienter verwerkt worden, wat dan inderdaad een positief effect heeft op de overall performance van je systeem

verkrijgbaarheid hier in UK wordt gehouden op 28 november. Dus das een stuk eerder dan begin januari zoals hierboven wordt ingeschat.

Nu nog wat reviews van een granite bay mobo met deze proc dan weet je echt wat mogelijk is