ik geef niet gauw utfs antwoorden maar, kom op zeg ..volgens mij is dit gathering of <tweakers> ....maw zoiets weet je toch wel, zo niet dan heb je een search (GoT) of google e.d....
vaak legt je eigen provider het ook wel uit in help pages meestal ...
http://www.google.nl/sear...eg&btnG=Google+zoeken&lr=
eerste hit die ik tegenkom:
Uitleg BINAIR STELSEL - Bits, Bytes, Kilobytes, Megabytes, Gigabytes en Terabytes.
Wij zijn gewend om in een tientallig stelsel te werken, dat betekend dat we alles (getallen) zien alles als veelvouden van 10. Computers werken op basis van een tweetallig (binair) stelsel, dat bestaat eigenlijk uit de waarden 0 en 1.
De kleinste rekeneenheid is hier de bit: een bit kan de waarde 0 of 1 hebben. Een overtreffende trap hiervan is de byte, bestaande uit 8 bits, die 256 waardes kan hebben. Omdat je al snel op 1000 bytes zit is er ook de rekeneenheid KB, Kilobyte. Dit is – in tegenstelling tot wat wij gewend zijn - niet 1000 maal een byte, maar 1024 maal een byte. Dit is zo omdat 1024 weer een macht is van 2 (nl. 2 tot de macht van 10). Dan heb je dus ook weer de Megabyte (MB), die is dan weer niet 1000 keer een kilobyte maar 1024 Kilobytes. En zo heb je ook weer Gigabyte (GB), één Gigabyte is 1024 MB. Dan komt de Terabyte (TB), één Terabyte is dan weer 1024 Gigabyte.
Wat is nu precies het verschil tussen kiloBYTE, kiloBIT, megaBIT en megaBYTE?
kb = kilobit = Kbit
kB = kilobyte = kByte
1 KByte = 1024 bytes= 8*1024 bits= 8 Kbit
Voorbeelden:
Kbit en Kbyte:
downstream ADSL Basic 512 Kbit/s = 64 kByte (=kB)
upstream ADSL Basic 64 kbit/s = 8 kByte
Single ISDN is dus 64 kbit/s = 8 kByte
Mbit en Mbyte:
64kB/s = 512kb/s (64*8)
512kb/s = 0.5Mbit/s (512/1024)
0.5Mbit/s = 0.0625Mbyte/s (0.5/8)
Het bovenstaande geldt trouwens vooral voor datastorage, in netwerken wordt vaak wel 'gewoon' met 1000 gewerkt.
---
ik mag toch voor je hopen dat je dit zelf ook had kunnen doen ....