Toon posts:

Domme vraag; MB/Mb/Mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een 100Mbit internetverbinding op de zaak (jammie, i know!) en ik wil een rekensommetje maken om voorbeelden te kunnen geven van hoe snel dat nou echt (theoretisch) is.

Dus:

Om 5 MB te downloaden doe je ... seconden (theoretisch).

Wie helpt me even met hoe het ook alweer zat met MB, Mb en Mbit? Wat zijn de verschillen? 8)7

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
MB == megabyte == 1024 kilobytes
Mb en Mbit == megabit == 1000 kilobits

Aantal megabits delen door 8 (zonder overhead, theoretische situatie) of door 10 (met overhead, praktische situatie), dan heb je het aantal megabytes.

• watzie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 16:26
1 Mbit = 128 kilobyte. Maar als vuistregel voor netwerk snelheden kun je meestal het beste niet door 8 maar door 10 delen voor de tcp control packets. Dat levert je bij 100Mbit dus een maximale doorvoersnelheid van 10MByte/s op. In de praktijk mag je als het netwerk dus niet al te brak is dus wel een constante flow van zeg de helft verwachten, met 5MByte/s dus nog steeds redelijk goed, da's net zo snel als een harddisk van een jaar of 5 geleden

Verwijderd

Topicstarter
Mijn dank is groot! :)

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 10:49

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

ik geef niet gauw utfs antwoorden maar, kom op zeg ..volgens mij is dit gathering of <tweakers> ....maw zoiets weet je toch wel, zo niet dan heb je een search (GoT) of google e.d....

vaak legt je eigen provider het ook wel uit in help pages meestal ...

http://www.google.nl/sear...eg&btnG=Google+zoeken&lr=

eerste hit die ik tegenkom:

Uitleg BINAIR STELSEL - Bits, Bytes, Kilobytes, Megabytes, Gigabytes en Terabytes.

Wij zijn gewend om in een tientallig stelsel te werken, dat betekend dat we alles (getallen) zien alles als veelvouden van 10. Computers werken op basis van een tweetallig (binair) stelsel, dat bestaat eigenlijk uit de waarden 0 en 1.
De kleinste rekeneenheid is hier de bit: een bit kan de waarde 0 of 1 hebben. Een overtreffende trap hiervan is de byte, bestaande uit 8 bits, die 256 waardes kan hebben. Omdat je al snel op 1000 bytes zit is er ook de rekeneenheid KB, Kilobyte. Dit is – in tegenstelling tot wat wij gewend zijn - niet 1000 maal een byte, maar 1024 maal een byte. Dit is zo omdat 1024 weer een macht is van 2 (nl. 2 tot de macht van 10). Dan heb je dus ook weer de Megabyte (MB), die is dan weer niet 1000 keer een kilobyte maar 1024 Kilobytes. En zo heb je ook weer Gigabyte (GB), één Gigabyte is 1024 MB. Dan komt de Terabyte (TB), één Terabyte is dan weer 1024 Gigabyte.
Wat is nu precies het verschil tussen kiloBYTE, kiloBIT, megaBIT en megaBYTE?

kb = kilobit = Kbit
kB = kilobyte = kByte

1 KByte = 1024 bytes= 8*1024 bits= 8 Kbit

Voorbeelden:

Kbit en Kbyte:
downstream ADSL Basic 512 Kbit/s = 64 kByte (=kB)
upstream ADSL Basic 64 kbit/s = 8 kByte
Single ISDN is dus 64 kbit/s = 8 kByte

Mbit en Mbyte:
64kB/s = 512kb/s (64*8)
512kb/s = 0.5Mbit/s (512/1024)
0.5Mbit/s = 0.0625Mbyte/s (0.5/8)

Het bovenstaande geldt trouwens vooral voor datastorage, in netwerken wordt vaak wel 'gewoon' met 1000 gewerkt.

---

ik mag toch voor je hopen dat je dit zelf ook had kunnen doen ....

ma ma ma ma ma macron one

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je een 100mbit netwerk hebt is de theoretische snelheid die je kunt halen 12.5 MB/Sec. Gedeelt door 8 dus

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dit verhaal klopt alleen maar voor storage. Zoals hierboven ook al uitgelegd, ehb je te maken met tcp control packets, waardoor je om een praktisch antwoord te geven, moet delen door 10 ipv door 8.
gevolg:
1Mbit/s = 100 KByte/s

ADSL Basic: downstream 512kbit/s = 51,2kBytes/s (meestal haal je iets meer.)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 07:57:
We hebben hier een 100Mbit internetverbinding op de zaak (jammie, i know!) en ik wil een rekensommetje maken om voorbeelden te kunnen geven van hoe snel dat nou echt (theoretisch) is.

Dus:

Om 5 MB te downloaden doe je ... seconden (theoretisch).

Wie helpt me even met hoe het ook alweer zat met MB, Mb en Mbit? Wat zijn de verschillen? 8)7

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13#13

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.