Energieverbruik versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi mensen,
na uitvoerig de faq en search gebruikt te hebben, is het me toch niet duidelijk geworden. Ik zit er namelijk over te denken om voor de NAD C370 te gaan sparen, maar ik las dat dit ding 550W slurpt, iets wat pa niet leuk gaat vinden... Hoe zit het nu precies met die 550W, verbruikt hij die nu daadwerkelijk of alleen als hij volgas staat? Zal hij, op exact hetzelfde volume als dat mijn Sony versterker nu staat, net zoveel energie verbruiken of meer? Ik heb namelijk weinig zin om zometeen met een versterker te zitten die niet aankan i.v.m. de energierekening. Verder heb ik ook rekening te houden met het maximum per spanningsgroep in de meterkast, daar is uiteraard ook een maximum wattage per groep aan verbonden.

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ten 1e is het door de fabrikant opgegeven vermogen meestal zwaar overdreven.

2e Bij "normaal" gebruik, zeker in huiskamer gebruik je slechts enkel procenten van het maximale uitstuurvermogen.

3e Hierdoor is het totale electrische verbruik vrijwel alleen afhankelijk van de (ruststroom)instelling (klasse A=veel, 80Watt ofzo, klasse AB enkele Watts)

4e De meeste versterkers zijn klasse AB (vooral degene met een groot uitstuurvermogen)

conclusie: deze zal hoogstwaarschijnlijk vrijwel hetzelfde vermogen uit de meterkast trekken bij hetzelfde gebruik wat je nu doet. :)
(ws zelfs iets minder omdat de nieuwere voedingen een wat hoger rendement hebben door ringkerntrafo enzo)

Verwijderd

Er zit gewoon een grote voeding in voor als er voor korte tijd (baspassage) extra stroom nodig is. Maar een AB-versterker heeft een hoog rendement, denk dat je wel rond de 20 -30 watt blijft op std volume (aangezien een 90 db speaker maar een paar watt nodig heeft).

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 10:05:
Er zit gewoon een grote voeding in voor als er voor korte tijd (baspassage) extra stroom nodig is. Maar een AB-versterker heeft een hoog rendement, denk dat je wel rond de 20 -30 watt blijft op std volume (aangezien een 90 db speaker maar een paar watt nodig heeft).
Da's heel mooi, want ik heb dus toevallig 90dB speakers, Infinity Delta 60's om precies te zijn. Dat wordt dus sparen! :Y)

Verwijderd

Klasse A lust inderdaad een slokje stroom, maar omdat het ook redelijk warm wordt compenseert dat weer in de stookkosten... O-)

Verwijderd

Heerlijk als het zomer is... ;)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

AMDFreak

Intel is zo..

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 17:56:
Heerlijk als het zomer is... ;)
Raampje open :P

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35 | Kia EV3 GT-BusinessLine 83kWh

• NightOwlNL