[Maxtor]120GB ATA 133 werkt niet op ATA66?

Pagina: 1
Acties:

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-03 10:29
Ik heb net een nieuwe Maxtor HD binnen (DiamondMax Plus 9), dus ik wilde die mooi bij he huidige maxtor van 20 gig pluggen, om daarna op die 120 gig Win2k te pleuren, maar hij deed het niet; dus mooi GoT doorgeploegd (dus ja, ik heb ge UTFS'ed), echter niet een oplossing gevonden.

De opstelling:

Asus7V-E met bios 1004
Latest Via 1-4 drivers installed (lijkt me niet dat het daar aan ligt)

80-polige IDE kabel:

blauw op MOBO
grijs op Maxtor 20gig (slave ingesteld)
zwart op Maxtor 120gig (Master ingesteld)

Enig idee waar het probleem ligt en hoe ik dit kan oplossen, of moet ik nou een of andere IDE controller PCI kaart halen (zo ja, welke, en welke ATA).

[edit]

(vergeten te melden waar die vastloopt)

In de BIOS wordt ie herkent, maar als ik win2k wil booten van DVD drive (Pioneer 105-sz) laat het scherm "MBA indexing..." zien, en gaat door naar de netwerk kaart, om daarmee proberen te booten.

Krijg dus niet de kans om win2k te installen, op de maagdelijke, ongepartioneerde disk

Compromises are for the weak

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
Misschien een idee om eerst de PC vanaf een win 98 bootflop te starten en de schijf met fdisk in te delen en daarna nog eens booten vanaf win2000 cdrom? Misschien ook de schijf al even formateren als FAT32 om later te converteren naar NTFS.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 17:24

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Bootflop met cd /dvd ondersteuning en vanaf de floppy de setup van de cd starten.
(en wel ff je schijf formateren en partitioneren zoals hier boven ook al vermeld staat)

edit:
tis partitioneren ;)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Tha_Butcha
partitioneren heeft deels geholpen, alleen als ik de win2k setup opstart, loopt ie halverwege vast.

Hij installeert netjes de setup files, reboot. Boot vervolgens de install GUI van de harddisk, en loopt precies op de helft ervan vast (van de initialisatie balk) op een hardware fout volgens de setup.

Kan ik nou maar het beste die HD terug opsturen naar Mycom?
Hoop ut van niet, want die dodo's doen er meer dan anderhalve week over om een bestelling af te handelen :(:(:(:(.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Geef niet zo snel op, je kunt toch op de Maxtor site de juiste hulpproggies downe om dit te laten werken?
W98 zal er niet mee kunnen partitioneren omdat dit formaat helemaal nog niet bestond, die tijd.
Ff zoeken naar de juiste diskmanager lijkt me.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 17:24

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Misschien een bios update uitvoeren?
Verder heb ik ook een Ata133 schijf draaien naast een ata 66 schijf. (zie specs testmachine) Wat ik heb gedaan is hetzelfde als jou. De schijf opgedeeld in 2 partities (2x20 Gig) en vervolgens ze beide geformateerd als NTFS (via partition magic 8.0) onder windows 2000 dat nog draaide op de 10Gig (primary) schijf. Daarna Setup van XP gedraaid en die op de eerste partitie van 20 gig gezet. Daarna nog wat dingen gedaan, maar heb geen zin in op dat in te kloppen ;)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• Tha_Butcha
van alles geprobeerd incl. bios update.

wat ik doe (en dus dacht dat dat wel zou werken) om dat ding aan de gang te krijgen:

- 120gig als slave aan bestaand systeem gehangen
- 20 gig master win2k geboot
- met PQ 8.0 op die 2e HD 2 partities aangemaakt: primary 20 gig NTFS + Logical 100gig FAT32
- computer uit, 120 gig aangesloten als master
- computer aan, geboot van win2k cd-rom, die braaf de setup bestanden installed
- boot van 120gig HD met windows setup erop, gaat initialiseren

Precies halverwege het proces (volgens de status balk) begint de muisaanwijzer te knipperen c.q. aan-uit, beeldscherm (Iiyama 901ST)flipt aan en uit, lichtje van mijn muis (Intelli Mouse Explorer) gaat paar keer aan uit.

Beeldscherm flits, op zwart.
Windows error, met de volgende message linksboven:

code:
1
2
3
4
5
*** Hardware Malfunction

Call your hardware vendor for support

*** The system has halted  ***

ik heb andere OS'en ook geprobeerd:

- win98 wil niet eens beginnen met installen
- gentoo linux 1.4 komt netjes op de installatie prompt
- SuSE Linux 7.0 Professional wil niet eens booten.

Ik heb echt alles geprobeerd, alle PCI kaart combi's geprobeerd ook, dus ik weet het ook niet meer.

Zou je ALSJE-ALSJE-ALSJE-BLIEFT in willen kloppen wat je allemaal hebt ingeklopt om het werkent te krijgen?

NOTE: ik heb ook een andere 80gig maxtor geprobeerd, zelfde model (Diamond Plus 9) zelfde error.

N.B. (misschien overduidelijk) Onder de werkende windows duikt ie wel gewoon op, zowel in DiskManager als in PQ Partition Magic 8.0

Verwijderd

Heb je PowerMax en MaxBlast tools van Maxtor al geprobeerd?

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op 15 November 2002 @ 00:09:
van alles geprobeerd incl. bios update.

wat ik doe (en dus dacht dat dat wel zou werken) om dat ding aan de gang te krijgen:

- 120gig als slave aan bestaand systeem gehangen
- 20 gig master win2k geboot
- met PQ 8.0 op die 2e HD 2 partities aangemaakt: primary 20 gig NTFS + Logical 100gig FAT32
- computer uit, 120 gig aangesloten als master
- computer aan, geboot van win2k cd-rom, die braaf de setup bestanden installed
- boot van 120gig HD met windows setup erop, gaat initialiseren

Precies halverwege het proces (volgens de status balk) begint de muisaanwijzer te knipperen c.q. aan-uit, beeldscherm (Iiyama 901ST)flipt aan en uit, lichtje van mijn muis (Intelli Mouse Explorer) gaat paar keer aan uit.

Beeldscherm flits, op zwart.
Windows error, met de volgende message linksboven:

code:
1
2
3
4
5
*** Hardware Malfunction

Call your hardware vendor for support

*** The system has halted  ***

ik heb andere OS'en ook geprobeerd:

- win98 wil niet eens beginnen met installen
- gentoo linux 1.4 komt netjes op de installatie prompt
- SuSE Linux 7.0 Professional wil niet eens booten.

Ik heb echt alles geprobeerd, alle PCI kaart combi's geprobeerd ook, dus ik weet het ook niet meer.

Zou je ALSJE-ALSJE-ALSJE-BLIEFT in willen kloppen wat je allemaal hebt ingeklopt om het werkent te krijgen?

NOTE: ik heb ook een andere 80gig maxtor geprobeerd, zelfde model (Diamond Plus 9) zelfde error.

N.B. (misschien overduidelijk) Onder de werkende windows duikt ie wel gewoon op, zowel in DiskManager als in PQ Partition Magic 8.0
FAT32 100GB partitie?????? ik dacht dat die niet hoger ging dan 64GB, formateer mbv Pmagic de schijf in zijn geheel in NTFS of maak een aantal kleinere partities, als de primaire NTFS is zal win98 het daar waarschijnlijk moeilijk mee hebben
Dus in geval van een dualboot met win98, het beste om een aantal kleinere FAT32 partities te maken en GEEN NTFSpartitie

PS heb hiet met een 80 GB samsung ook zitten klooien en kreeg hem daarna niet meer werkend, heb hem dus moeten ruilen

• Tha_Butcha
ik ga nou die maxtor tools és proberen, ben ze niet tegen gekomen bij de support, vandaar.

win98 wilde ik niet gebruiken, maar win2k

die FAT32 koos ik als opslag partitie, voor backups O-)

zodat ik hem zowel in linux als in win2k kan benaderen en beschrijven,
of heeft iemand daar nog een suggestie voor?

Verwijderd

heb ik ook gehad mb met sound on board
deze in de bios uitgezet en hoppa lopen als een trein
en na installatie weer aangezet werkt prima..
grt frankos

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

ATA66 ondersteund volgens mij geen 120GB toch :?

• Tha_Butcha
Sound onboard staat disables in de BIOS, voor zover ik weet.
ATA66 ondersteunt dat wel, volgens de rest van de topics hiero, alleen dan gaat de ATA133 schijf op ATA66 draaien.

MaxBlastII werkt ook niet, ga zo de zooi toch maar és checken met powermax dan maar.

• Tha_Butcha
powermax zei dat alles okay was.

Ik heb het probleem maar omzeild door WinXP te installen, dat pikte die wel.
(niet helemaal blij mee, maar ach.)

Pagina: 1