Tracert maar dan met MAC adressen

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Zijn er ook tracert tools die niet alleen de ip adress laten zien waar ze voorbij komen maar ook welke mac adressen.

Kheb al gezocht met google maar kan niks vinden

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
Mijn Cisco switch (die CatOS 7.4.2 draait) heeft die functie, genaamd l2trace, maar ik denk niet dat je daar iets mee opschiet ;)

[update]
hm.. in google l2trace ingetikt, kwam dit uit: http://www.geocities.com/milicsasa/Tools/l2trace/

Ziet er interessant uit, heb het nog niet getest

[update2]

Ik was wat te snel..
Network requirements

Cisco switches and routers with CDP enabled between them. Also, ICMP have to be enabled and not filtered, since Layer-3 traceroute uses them

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

"arp -a" toont alle op dat moment bekende MAC adressen in jouw netwerk domein.

"nbtstat -A 172.22.18.1" kan je een mac adres tonen van een remote machine. NetBIOS moet dan wel actief zijn op de remote machine.

Voor zover ik het weet heeft het geen nut om MAC adressen buiten jouw eigen netwerk te kennen. ik bedoel dus dat dit behoorlijk uitzonderlijk is wat jij wilt.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik kan me een aantal redenen voorstellen om het te willen :
goedwillend : inventarisatie van systemen binnen een organisatie, terugvinden "verloren" systeem op een complex netwerk.
kwaadwillend : herkenning merk/type remote hardware om hack-aanval uit te voeren op bekende zwakke punten daarvan.

Het probleem is dat de "echte" traceroute, met IP-adressen, een gedefinieerde functionaliteit is binnen het ICMP-protocol, maar dat een overeenkomstige functionaliteit voor MAC-adressen niet tot die standaard behoort. Als er al zoiets bestaat voor sommige hardware, zal het zeker niet op alle hardware beschikbaar zijn. Zoals ekuyer al zegt is het na te bootsen door in een scriptje de output van tracert met nbtstat te combineren, maar als je buiten het bedrijfs-netwerk gaat kun je daar niet meer vanuit gaan (en ook niet van alles wat niet NetBIOS draait op het bedrijfs-netwerk, zoals niet-PC routers).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large