Overspanningsbeveiligingen

Pagina: 1
Acties:

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08 20:10
Ik zat vorige week eigen huis en tuin te kijken en daar zag ik onze oude vriend Nico! Hij was een kamer aan het inrichten of weet ik wat die gozer tegenwoordig allemaal doet. Hij had het over overspanningsbeveiligingen die de computer zou beschermen tegen bliksem inslagen ergens in het net en pieken.
Dus ik heb daarnet even op internet en op got rond gekeken en ik was wel geintreseert in die dingen aangezien de afgelopen weken (zoiets) er wel vaak onweer was (in woon in het westen, 20min rijden van de kust) en ik telkens alles moest uitzetten kwa computers en routers enz...

Mijn main vraag, waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord op kon vinden (kan ook aan mij liggen) blijft onbeantwoord. De situatie zit zo, ik heb 1 geaard contactpunt in mijn kamer, die zit helemaal aan de andere kant van de kamer dan waar het geaarde contactpunt zit dus er loopt een verlengsnoer van ongeveer 10 meter met wederom 3 contactpunten waarvan ik er 1 gebruik om weer door te rijgen helemaal naar de andere kant (allemaal geaard dus). Aan dat uiteinde zitten 4 contactpunten, dat is dus eigenlijk dan de contactdoos die ik zal ik maar zeggen heb verplaatst van de ene kant van de kamer naar de andere kant.

Vanaf daar heb ik 2 verlengsnoeren op aangesloten, 1 voor ene pc + randapparatuur en 1 voor andere pc en co. Ik hoop dat situatie beetje duidelijk is. :P
Nu wil ik dus een overspanningsbeveiliging kopen maar ik heb geen id waar ik hem moet plaatsen, kan ik hem aan het begin plaatsen? Of moet ik voor elk apparaat een kopen. Ik wil geen risico's nemen want het gaat om vele duizenden euro's aan apparatuur die hier staat.

De verkooppraatjes van de man in de elektronica winkel klinken wel goed natuurlijk, hij zegt dat hij dus beschermt tegen stroompieken en inslagen in de netstroom dat je je voedingen e.a. opblaast (of dergelijke) maar nu heb ik het rare gevoel dat ik hem niet geloof. :P
Beschermt hij daar echt goed tegen en waar zou ik hem moeten plaatsen?

BTW: Ik wist niet echt plaats voor dit draadje en zag sortgelijke in OH staan dus vandaar, hoop dat hij goed staat.

[ Voor 0% gewijzigd door Novah op 13-11-2002 23:41 . Reden: shitty typo :P ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Op zo'n ding is altijd een maximum vermogen aangegeven

dus beginnen bij het aparaat waar je het meeste waarde aan hecht en zoveel mogelijkaansluiten.

Apparaten waar een transformator inzit kan meestal wat meer hebben dan een geschakelde voeding volgens mij

en stja gloeilampen enzo die kunnen ook wel tegen wat storing .. en als die stukgaan is die beveiliging waarchijnlijk ook te licht

Iperf

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12
Zo'n goedkoop flutding helpt helemaal niets bij directe inslag in het stroomnet. Heb hier zelf een UPS die bij de kleinste piekjes en dalletjes al klik zegt, lijkt me toch iets betrouwbaarder.
APC geeft gewoon garantie dat je apparatuur niet kapotgaat als je zo'n ding juist aansluit. APC heeft behalve dure UPS'en ook wel overspanningsbeveiligde contactdozen, die lijken me ook goed.

Verwijderd

als je een goeie hebt kun je 'm wel aan het begin plaatsen en als je zeker wil zijn koop je voor je aparatuur waar je de meeste waarde aan hegt nog 1 .

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
dat zijn toch niet van die dingen die je in het stopkontakt douwt en daar weer meteen een stekker boven op want die dingen werken echt niet. die dingen branden uit als je blikseminslag krijgt dus nog brandgevaar ook.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Novah
Hmmm ik heb er eentje gekocht, hij zit helemaal aan het begin in het stopcontact en daar direct op een stekker van het verlengsnoer die alles voed hier. Hij was iets van 7 euro ofzo.

Maar om nu direct een UPS te kopen... daar heb ik geen geld voor, dus het helpt totaal NIET? Waarom verkopen ze die dingen dan :|
Bij de winkel zeiden ze dat hij ook niet super is nee maar dat hij wel tegen pieken beschermt tot een bepaalde sterkte.

Verwijderd

Novah schreef op 13 november 2002 @ 23:39:
Ik zat vorige week eigen huis en tuin te kijken en daar zag ik onze oude vriend Nico! Hij was een kamer aan het inrichten of weet ik wat die gozer tegenwoordig allemaal doet. Hij had het over overspanningsbeveiligingen die de computer zou beschermen tegen bliksem inslagen ergens in het net en pieken..
een ding is zeker, die paar euro hou maar in je knip, ze werken niet als de bliksem je meterkast al heeft vernield :'(

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
je kan idd beter een verzekering afsluiten (bij hcc ofzo) die kosten bijna niks, en die werken iig wel :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

lol@bassiep

ps, computerverzekering vd hcc is meestal niet nodig als je een goede inboedelverzekering hebt

Verwijderd

ik heb zo`n ding van belekin die zijn volgens mijn ook wel te vertrouwen want ze durven er tot 20 000 euro aan verzekering bij te doen.

• Novah
Deze is van brennenstuhl:

• Doeltreffende bescherming tegen beschadiging of gegevensverlies wegens bijv. indirecte blikseminslagen of netspanninsgpieken
• Beschermt uw pc, Hifi-, tv- en videotoestellen tegen spannings- en stroompieken tot 4500 Ampere.
• Extreem snelle reactietijd van slechts 25 nanoseconden

Staat op de verpakking.

Verwijderd

Als de bliksem rechtsstreeks op je huis inslaat kun je de muren opnieuw laten stucken omdat de leidingen in de muren, vloeren en plafonds zijn ontploft. Stel je dus van de beveiling voor zulke gevallen dus niet te veel voor. Zelfs apparaten die uit het stokcontact zijn getrokken kunnen nog defect raken door inductie-stromen [en vallend puin :)].
Voor storingspiekjes op het net kan zo'n beveiliging wel helpen, maar wederom -> Stel je er niet te veel van voor. Apparaten overleven op zich zelf al een flinke overspanning gedurende een korte tijd.

• Novah
Nou voor directe inslag ben ik niet bang, aan de overkant van de straat (ongeveer 100 meter ofzo) staat een kerk van 70 meter hoog, die heeft een bliksemafleider op het dak staan.

Volgensmij is dan de kans dat dan hier de bliksem direct inslaat best klein. (is het zoiezo al vlgmij)

Verwijderd

"stroompieken van 4500Ampere"
hmmm... ik geloof niet dat een sullig overSPANNINGSbeveiligingetje een stroom van 4500Ampere gaat onderbreken. Daar heb je een schakelaar voor nodig met het formaatje transformator-huisje.
Wel eventueel zorgen dat een overSPANNING niet hoger wordt dan 4500VOLT (mits dat niet al te hoge stromen gedurende te lange tijd oplevert). Hele, hele vreemde tekst op die verpakking...

Nogmaals: stel je er niet al te veel van voor...
Pagina: 1