Toon posts:

Maximale stroom USB verhogen ivm ADSL USB Modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een USB ADSL modem op m'n Abit KT7a aansluiten.
Veel mensen hebben echter problemen met een USB modem in combinatie met een VIA chipset.
Na enige uren snuffelen op Google schijnt het hele probleem neer te komen op de stroomopname van het modem die hoger is dan de toegestane 500ma (bij intensief gebruik 560ma).
Als gevolg hiervan wordt de 5v uitgeschakeld en gaan dus de modem leds uit.

Nu zou je een extern gevoede hub kunnen nemen maar een zg. powerhub geeft ook weer vaak problemen vandaar het idee om de extra twee USB aansluitingen bij een Abit KT7a die met een connector op het MB zitten vwb de 5v los te koppelen en direct op de 5v van de voeding aan te sluiten (met 1A zekering)

De USB voeding wordt dus niet meer belast en in principe zouden er geen vreemde dingen meer mogen gebeuren.

Wie heeft hier al ervaring mee?

(het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien is dat de 5v van de voeding te vroeg of te laat wordt ingeschakeld t.o.v. de USB voeding waardoor het modem misschien niet goed opstart)

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien mag dit laatste niet eens uitmaken want een USB connector is zo uitgevoerd dat eerst de voeding contact maakt (massa eerst voor statische elektriciteit) en dan pas de data contacten.

Verwijderd

probeer hem nu eerst maar eens gewoon en ga dan allerlei rare dingen proberen. bij mij werkt hij gewoon en ik heb een via chipset alleen als je de kt 133 heb je echt een vet probleem want dan werkt hij zekker niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een kt133a chipset en vraag alleen om serieuze reacties.

Als ik zie hoe er hier wat af wordt getweaked en gemodded dan lijkt dit me een heel save ingreepje.

Ik vraag niet of het kán en of het gevaarlijk is, want dat is niet het probleem.

Mijn vraag is bij wie dit de problemen heeft opgelost.

(dan hoef ik niet al vast nog meer problemen door te spitten zodat als het felbegeerde ADSL pakketje in m'n armen komt ik direct aan de slag kan)

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 16:08

Martijn02

/* No Comment */

Als ik jou was was ik helemaal niet in mijn pc aan het rommelen geweest, kijk of je in je modem niet ergens een adaptertje kan prikken, en anders mod je je kabel een beetje zodat je de 5v op een losse adapter kan aansluiten en de data pins gewoon aan de usb laat. Resultaat is hetzelfde maar dan haal je niet heel je pc overhoop.

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Je had ook gewoon een ethernet-modem kenne kiezen! |:( Zo'n ding is sowieso vee betrouwbaarder... :)

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

Verwijderd

Topicstarter
PC overhoop halen?

Nee hoor, een Abit KT7a heeft 2 extra USB aansluitingen op een los PCI blikje waarvan de 5V aansluiting eenvoudig los is te halen en op de 5V van de voeding gezet kan worden.

Veel simpeler dan geknoei met een losse adapter die dan weer gestabiliseerd moet zijn.

Een kabelmodem kost wel even €100 meer dan een USB modem en die hou ik liever in m'n zak als USB met wat aanpassingen ook werkt.

En ik vraag niet om commentaar maar om ervaringen. :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei €100 maar het scheelt zelfs €200 want het USB modem is gratis (aktie).

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik ken het probleem, ik heb met mijn oude mamaplank het zelfde probleem gehad.... (MSI K7T Turbo2), en na veel gezeur en veel bellen met allerlei internetproviders etc etc heb ik maar een PCI->USB kaartje gehaald... En voila probleem opgelost... Kost ongeveer 20 piek....(guldens ;) )

System Specs

• E-RIC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 22:34:
alleen als je de kt 133 heb je echt een vet probleem want dan werkt hij zekker niet.
Ik heb een Abit KT7 (VIA KT133) en ik heb m'n (ex) ADSL USB modem toch echt ruim een jaar probleemloos erop aangesloten gehad. Hij werkte alleen niet meer goed na een BIOS update (alles naar default geladen). Maar na wat testen wist ik wat het was: Enhanced chipset performance moest op enabled staan. Daarna deed hij het gewoon weer. Ik had hem vaak 12 uur per dag aan, dus het kan echt. Dus probeer die optie in de BIOS eens.

Verwijderd

Had dit probleem op een Asus A7v133 (kt133A) en een Speedtouch Adsl. Bij mij deed het probleem zich pas voor toen er een Athlon xp inzat. Met duron draaide het wel gewoon goed.....Heeft misschien toch ergens iets met de voeding te maken...?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, nu komen we ergens ;)

Het is volgens mij puur een voedingsprobleem, want alle mensen met usb problemen melden dat alle leds van het modem uitgaan.
En dat komt omdat de chipset de usb voeding uitzet, omdat het denkt dat er een sluiting is.
Rebooten is dan de enige optie.

Ik zit nog steeds te wachten op m'n doe-het-zelf kit :'(
Maar mocht ik problemen krijgen dan probeer ik toch eerst de 5V mod.
(bios heb ik al op enhanced staan evenals het ook aangeraden 'Enable Dram 4K-page Mode')

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik bovenstaande niet in de praktijk hoef te brengen.

Heb het pakket vanmorgen gekregen, aangesloten en het werkte perfect; binnen 1 sec. ingelogd en 26Kb/sec download (adsl lite).

De beide groene leds branden al 8 uur permanent en na verwijderen en weer aansluiten van het modem werkt de boel weer direct.

App. beheer geeft aan dat het modem 500mA trekt.

M'n racestuur werkt ook nog goed (100mA, maar die zit dan ook op de andere hoofdhub (kt7a heeft standaard 2x2 usb poorten).

So far soo good :*)

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Verwijderd schreef op 15 november 2002 @ 22:54:
Kijk, nu komen we ergens ;)

Het is volgens mij puur een voedingsprobleem, want alle mensen met usb problemen melden dat alle leds van het modem uitgaan.
En dat komt omdat de chipset de usb voeding uitzet, omdat het denkt dat er een sluiting is.
Rebooten is dan de enige optie.

Ik zit nog steeds te wachten op m'n doe-het-zelf kit :'(
Maar mocht ik problemen krijgen dan probeer ik toch eerst de 5V mod.
(bios heb ik al op enhanced staan evenals het ook aangeraden 'Enable Dram 4K-page Mode')
Reboot is niet de enige optie, je kan ook bij 'Device Manager' ff bij de USB controllers op 'refresh' klikken, of iets met die USB errors. Zoiets was het wel. Dat wil ook helpen.

Overigens had ik het zelfde probleem met een scanner op USB. Dat het soms wel soms niet. Nu met een USB hubje met eigen voeding is het probleem opgelost. Maar dan moet ik de USB apparaten wel goed verdelen...

Verwijderd

Topicstarter
Hoewel het modem op zich perfect werkt (na opstarten Windows is het modem klaar en inloggen duurt 0,5s) zijn er toch een paar randverschijnselen.

-M'n cpu temp in rust zit op 43°C ipv 30°C (is blijkbaar normaal bij USB)
-Na ontwaken uit standby zit PC vast (gebruik ik toch niet, maar toch...)
-M'n TV kaart heeft soms storing in het beeld (strepen, maar lostrekken USB stekker lost dit op en 5 sec na stekker er weer in ben ik weer on-line))

Maar ik heb toch eens geprobeerd de 5V direct van de voeding te halen.
En.. het maakt niets uit.
Sterker nog de 5V van de USB is direct doorverbonden met de hoofd 5V (eigenlijk ook logisch).
En app. beheer geeft nog steeds 500mA aan.

Werkelijk opgenomen stroom van de Alcatel USB Speedtouch 330:

Na opstarten (leds nog uit): 1mA
Initialiseren in Windows: 550mA
Normaal in Windows: 400mA (ook bij dataverkeer)

Er is bij problemen met het modem dus blijkbaar toch een oorzaak waardoor het modem herhaaldelijk gaat initialiseren en daarbij te veel stroom trekt en uitgeschakeld wordt.

Een externe voeding helpt niet, omdat het USB apparaat gewoon door blijft geven wat voor stroom ie trekt (maakt niet uit waar die vandaan komt) en als dat te veel is schakelt het apparaat uit.

Een oplossing zou zijn een gemodificeerde USB driver die meer dan 500mA toelaat op de interne USB hoofdhubs.

Bij een losse usb-hub of PCI kaart met eigen controller weet de chipset dat er meer stroom opgenomen mag worden waardoor sommige problemen niet optreden.

Alleen voor het standby probleem zou een losse USB controller misschien helpen, maar standby gebruik ik toch niet.
En de toegenomen CPU temp. in rust (cpu belasting staat in rust trouwens nog steeds op 0% 8)7 ) zal hierdoor ook wel niet beter worden.

Verwijderd

AdLentis schreef op 15 November 2002 @ 09:20:
Je had ook gewoon een ethernet-modem kenne kiezen! |:( Zo'n ding is sowieso vee betrouwbaarder... :)
hoezo? onderbouwing graag.

Want volgens mij maakt dat niks, tot zeer weinig uit.

Verwijderd

Onbetrouwbaar kan ik niet zeggen, maar wel veel meer geklooi als je vader/broertje etc ook een pc heeft en ook wil internetten... aangezien je vast zit aan adsl voor de komende 5+ jaren, aangezien ze voorlopig geen glas-aan-huis gaan leggen, is het veel handiger om geen usb te nemen.
Pagina: 1