Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Bicollor led brand niet lekker

Pagina: 1
Acties:

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik heb de volgende schakeling toegepast in mijn baybus
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/tastel/Images/Baybus.jpg
de waarden in Ohm moet niet 470 zijn maar 270 :) aangezien t hele ledsoepie op 5 v draait.... de rechter2 schakelaars doen het prima... leds branden keurig rood/groen.
MAAR!!! mn 1e ledje brand groen en na verloop van tijd wordt deze geel/oranje ;( oftewel... er komt een voltage op de rode pin te staan.... met mn multimeter kon ik nix ontdekken.... dus heb ik voor alle ckerheid mn schakelaar vervangen door een nieuwe... maar dat mocht niet baten... (het ligt dus niet aan de schakelaar)
Waar ligt het probleem.... alles is goed geisoleert en maakt geen contact met elkaar, mn baybus is precies volgens schema aangesloten en werkt ook, maar dat ene ledje :( is zoooo lelijk... (DIT IS DUS ALLEEN OP HET MOMENT DAT GROEN MOET BRANDEN)

Kan het zijn dat t ledje kapot is, zo ja wat is hiervan de reden en hoe k an ik t voorkomen

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Schema ziet er goed uit... Probeer eens een LEDje om te wisselen, maar controleer eerst nog ff de weerstanden (groene LEDs geven even geel licht als ze teveel stroom krijgen...) misschien is er een 27 ipv 270 ohm...

Verwijderd

ik denk dat je weerstand van dat ledje niet goed is of het ledje zelf

Verwijderd

ow, het is bij een led
dan zou ik is het ledje vervangen, of nog ff goed kijken of het de zelfde weersand is als bij die andere

• SmauG
Hmm lijkt me sterk... alle 3 de leds zijn op het zelfde type weerstand gezet en doen eht allemaal goed behalve eentje

edit:
Voor de zekerheid ook maar ffies doorgemeten, en de waarden die naar de led stromen zijn bij alle 3 de leds gelijk.... Zou het dan tog de led zijn :'(

Verwijderd

hebben jullie nooit natuurkunde gehad ofzo? (banadski zeker niet) |:(

Hier wat uitleg over de wet van ohm:

Stel dat je een spanningsbron hebt die onder andere 5 volt levert. Nu heb ik het over leds die aangesloten worden op een parallelle poort voor bijvoorbeeld een led meter, als voorbeeld. We hebben als voorbeeld een led die 2 volt draagt en 15 milliampere opneemt.. Dan moe de weerstand (5-1,7) is 3,3 volt dragen. Nu gaan we gebruik maken van de "Wet van Ohm". Dat is U=I*R. De weerstand word berekent door het voltage te delen door het aantal Amperes. 15 milliampere word dan 0,015 ampere. 3,3/0,015 is de uitkomst in de formule: 220 Ohm. Deze weerstand moet je er dus voor zetten.

Nog een keer voor de duidelijkheid de berekening:
Weerstand in ohm = volt van led / ampere van led.

Je kan overgens op deze website aan de hand van de kleurcode controleren of je daadwerkelijk ook de weerstand hebt die je denkt dat je hebt.
http://www.mhsoft.nl/ResCalc/5resistor.asp

• SmauG
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 20:25:

Hier wat uitleg over de wet van ohm:

blaatblaatblaat

Nog een keer voor de duidelijkheid de berekening:
Weerstand in ohm = volt van led / ampere van led.

Je kan overgens op deze website aan de hand van de kleurcode controleren of je daadwerkelijk ook de weerstand hebt die je denkt dat je hebt.
http://www.mhsoft.nl/ResCalc/5resistor.asp
Jah dat weet ik :) dus het is de led? plzz confirm, dan weet ik wat me morgen weer boven t hoofd hangt (moet nog een entplovte ccfl inverter vernieuwen)

Verwijderd

SmauG schreef op 13 november 2002 @ 20:07:
....
MAAR!!! mn 1e ledje brand groen en na verloop van tijd wordt deze geel/oranje
....
Na verloop van tijd, duidt er dus op dat of je led gaanderweg meer stroom door z'n donder krijgt.

Wordt de desbetreffende weerstand soms een beetje warm? misschien dat ie inderdaad niet helemaal lekker is en zich als een NTC gaat gedragen ofzo.

Of de led is idd niet helemaal lekker en raakt oververhit ( ja dat kan ja) dat gaat een groene led idd geel/oranje licht uitstralen.

dus probeer anders eens de stroom door de led over een periode te meten, dus vanaf 't moment dat ie groen licht geeft, totaan de oranje kleuring.

Zo kan je iig of de weerstand, ofwel de led als schuldige aanwijzen.
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 20:25:

..zucht..
probeer nog eens de reactie van benadski te lezen... en wees svp wat vriendelijker in je antwoorden. staat wel zo netjes.

• Benadski
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 20:25:

[...]
1: Kan je niet lezen (mijn naam verkeerd schrijven hè)?
2: Ik heb er waarschijnlijk veeeeeeel meer verstand van als jij :)
3: Leg uit waarom ik zeker niet!

Als je een groen LEDje meer stroom geeft dan ie aan kan wordt ie GEEL (of zelfs rood)!!! Lang leven doet ie dan niet.

Als je dus een weerstand van 27 Ohm ipv. 270 Ohm gebruikt wordt de stroom te hoog voor het LEDje... Groen wordt geel!

Voortaan eerst ff lezen voor je blaat (ok, ok, misschien moet ik wel naar een cursus formuleren van zinnen...) O-)

EDIT: Ik moet ook leren lezen... Bedankt Happy_on_MDMA voor uw steunbetuiging!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

en een ledje brand ook niet!!!

hij licht op 8)7
maar dat doet er niet toe.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) Een led kan wel zeer zeker branden }) meestal wel kort

2) ik heb ook meegemaakt dat als een led overbelast wordt dat hij gaat verkleuren, meestal is zo'n ding ook niet echt meer een lang leven beschoren.

Iperf

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
een 1 volt led op 4,5 volt...krijg je stukkies plastic richting je kop geknald...!

www.retroforum.nl

• SmauG
ok ik koop morgen dus een nieuwe led.. punt uit, dan heb ik alles nieuw.. schakelaar, weerstand en de led.. dan kijk ik de bedrading ff na en sluit ik t happie weer aan!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 15:52

spacy

+++

je verhit de leds toch niet te lang met je soldeerbout he ?
de draden en schakelaars zullen daar niet snel kapot van gaan,
maar een led heeft liever niet dat je hem langer als 3 seconden continue verhit.

Verwijderd

idd spacy liever niet langer dan 3 seconden
maar dan bij een temp van pak hem beet 240 graden dacht ik

• SmauG
Oi!!!! dat wist ik niet :) kan best zijn dak bij het solderen niet echt daarop gelet heb (is nml al weer een tijd geleden) dus dat zal het wezen... ben niet echt een EL prof :) eerder een ultran00b.. maar ervaring leert zeggen ze.. dus ik stort me er gewoon in en ik zie wel muha :)

• SmauG
[BLAATMODE]AARG!!! niet te geloven...[/BLAATMODE]

Nou heb ik netjes alle componenten vervangen, voor de ckerheid nog ff alles doorgemeten.. en jah hor!!! PARTY alweer een groene led die langzaamaan geel wordt :( ook de nieuwe led heeft er niet zown zin in.. nou gah ik vanmiddag met mijn hele baybus naar de electroboer om te kijken wat eraan te doen is, maar dit is tog eigenlijk van de gekke :'(

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
laat het idd eens iemand anders controleren

je kunt zelf 10x over je eigen fout heen kijken terwijl een ander het zo gezien heeft

en dubbel check die weerstand !!

470 ohm en 47 ohm is niet zo'n heel groot verschil wat kleuren betreft

470 geel paars bruin
47 geel paars zwart

270 ohm en 27 ohm is niet zo'n heel groot verschil wat kleuren betreft

270 rood paars bruin
27 rood paars zwart

soms lijken die kleuren HEEL erg op elkaar , ff de multimeter erbij pakken om zeker te zijn

want het lijkt me dat net als Benadski al zei dat je teveel stroom door je led jaagt

en als je vermoed dat je rode led er tussendoor schijnt maak je dat pootje toch even los ?
dan weet je het zeker

Repareren doe je zo.

• SmauG
:) QUOTE

[IK]Kijk, mijn baybus ( + hele verhaal )
[Electroman] Ahh heb je s39 gebruik?
[IK]Ja
[Electroman]S39 vreet koper aan >:)
[IK] ;( :'( :(

• Benadski
Ja, en het geleidt ook... ff schoonspoelen en drogen, beetje teflon/siliconen erover tegen verdere oxidatie, klaar! :)

of is je koper nu al weggebrand?

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Ik gebruik ook lekker s39 :+

Tis wel makkelijk als je nog wel een klodder tin op je bout hebt (Ik altijd dus :P ) en die niet meer vloeit. Effe met dat kwastje je te vertinnen draadje besmeren en dan wil het wel. Het knettert ook zo leuk >:)

Plus dat al je gereedschap gaat roesten en je handen jeuken :o

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• Sine
  • Laatst online: 21:22
ja en je schakeling lost zich automagisch op :)

Repareren doe je zo.

• zebra
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-06 10:27
Vergeet ook niet dat s39 kankerverwekkend is...daarom is het al een tijdje van de markt genomen.

//Z

• Benadski
Waarom kan je het dan gewoon bij de gamma halen? Staat toch echt S-39 op het potje!

Kankerverwekkend zijn wel meer dingen, solderen is ook niet goed voor je (flux, lood en tin)

• SmauG
:D alles netjes schoon gemaakt... :( het koper was groen giftig uitgeslagen.... geschuurt.. tot t weer glom.. Alles netjes terug gesoldeed (zonder s39) alleen waren de 270ohm weerstanden op :'( dus t soepie loopt nu op 12v op 470 ohm :D en werkt perfect.... ik baalde dr echt van dat na 2x vervangen zown simpele fout wordt ontdekt

Verwijderd

S-39 is meer voor de loodgieter, niet voor de elektronica-hobbyist.

Roken is ook kankerverwekkend, sigaretten worden goed verkocht.

Hoe staat het eigenlijk met het boren van gaatjes in epoxy printmateriaal?
de glasvezels vliegen dan ook in het rond.
Pagina: 1