Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[voeding] hoe oude 486 voeding standalone gebruiken??

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 19:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Ik ben bezig met een project om een koel systeem te bouwen voor mijn laptop.

grofweg gezegd bestaat dit uit een houten raamwerk van ruim vijf cm hoog met daar in aan beide kopse kanten twee 5 cm delta fans, twee intakes links en twee outtakes rechts. hierop moet dan een metalen bovenplaat komen met liefst nog wat vinnen naar onderen om meer contactoppervlak te hebben.

maar ik wilde dus als stroomvoorziening voor de fans een oude 486 voeding slopen en die in de doos inbouwen, maar hoe houd ik dat ding draaiende zonder mobo eraan, want als ik nu de powerknop indruk draaien mijn fans een seconde en dan slaan ze weer af.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:16
Is 't een AT of ATX voeding?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
staat er niet op, maar het is een 145 watt voeding uit een Tulip Vision Line Ws 4/33S computer. met een 486 proc (geloof ik, kan ook 386 zijn)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
AT voeding is een kwestie van aanschakelen en hij werkt en bij een ATX moet je ff in de voeding de standby draad aan de vijf volt solderen en dan kun j hem ook los gebruiken. ik denk overigens dat dat van jouw een AT is want in die tijd was atx nog niet uitgevonden

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

at voeding dus...
maar beschrijf voor de zekerheid anders even de stekker die op het moederboard moet
zijn dat er 2 of is dat er 1
kan ook zijn dat het een costum voeding is of kent iemand hier die voedingkjes van tulip zooi??

Verwijderd

Bware81 schreef op 13 November 2002 @ 18:45:
AT voeding is een kwestie van aanschakelen en hij werkt en bij een ATX moet je ff in de voeding de standby draad aan de vijf volt solderen en dan kun j hem ook los gebruiken. ik denk overigens dat dat van jouw een AT is want in die tijd was atx nog niet uitgevonden
kan ook zon costum kreng zijn he

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
der gaan twee stekkerjes naar het moederbord met per stekkertje zes draadjes

Verwijderd

dan is het at

die moet gewoon aan blijven als je hem aan zet
gaat hij toevallig beetje zoemen/tikken

• Bware81
dat lijkt me sterk dat het zo'n costum ding is die zijn er echt maar weinig gemaakt.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

en met beetje bedoel ik harder als normaal

als dat namelijk het geval is heb je ergens sluiting

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
als ik de powerknop gebruik waar je normaal de pc mee aanzette en ik hang aan de voeding alleen een of meer fans dan slaan de fans aan, en dan stoppen ze weer. hij blijft dus niet aan dat is het probleem

Verwijderd

Bware81 schreef op 13 november 2002 @ 18:47:
dat lijkt me sterk dat het zo'n costum ding is die zijn er echt maar weinig gemaakt.
dat klopt ja maar dat heb ik een keer gehad bij een oude tulip 386 vandaar dat ik het vraag
maar met het type wat hij zegt heb ik geen ervaring daarom vraag ik of anderen dat wel hebben

maar het is een AT voeding aan de stekkers te lezen

Verwijderd

Ook AT doet het niet altijd hoor! Maar zoek ff (zijn al meer topics over), ben zelf ookal eens hiermee bezig geweest, meestal een weerstandje of oude hdd aan een stroomkabel hangen van de voeding geeft genoeg weerstand als ie het niet doet!

Verwijderd

Orion84 schreef op 13 november 2002 @ 18:48:
als ik de powerknop gebruik waar je normaal de pc mee aanzette en ik hang aan de voeding alleen een of meer fans dan slaan de fans aan, en dan stoppen ze weer. hij blijft dus niet aan dat is het probleem
ja maar hoor je dan ook een zoemend geluid uit de voeding komen dat harder word op het moment dat hij "uit" slaat

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 18:49:
Ook AT doet het niet altijd hoor! Maar zoek ff (zijn al meer topics over), ben zelf ookal eens hiermee bezig geweest, meestal een weerstandje of oude hdd aan een stroomkabel hangen van de voeding geeft genoeg weerstand als ie het niet doet!
dat kan kloppen ja
dat komt omdat het een geschakelde voeding is en die moet belast zijn om goed te kunnen werken

Verwijderd

Bware81 schreef op 13 november 2002 @ 18:47:
die zaten veel in acer pc's.. heb er hier ook 1 liggen.. zeg maar de voorloper van de ATX

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 18:49:
[...]

ja maar hoor je dan ook een zoemend geluid uit de voeding komen dat harder word op het moment dat hij "uit" slaat
nee geen gezoem, maar zodra ik hem uizet beginnen de fans wel nog een paar keer te draaien

Verwijderd

das raar
heb je niet toevallig iets wat je er ook aan kan hangen dat wat meer stroom trekt

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
heb er nu een hd aanhangen en dan blijft hij aan, maar heb weinig zin om die hd ook nog in te gaan bouwen in het systeem, is er een betere oplossing?

Verwijderd

hoeveel amp trekt die harddisk ?? staat dat er ongeveer op

anders is het simpel en moet je er een vermogens weerstand van 48 ohm ongeveer halen en dan voor 100 watt en anders 24 ohm ongeveer bij ongeveer 25 watt

dat zou moeten werken zeker voor lager weet ik niet misschien iemand anders??

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
moet nu ff weg, maar check vanavond de replys nog wel, alvats bedankt allemaal

• Bware81
weerstand erop. om te bepalen hoeveel moet je ff een ampere meter tussen je hd en de voeding hangen en dan ff om reken voor de weerstand en het wattage dat de weerstand moet zijn

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Bware81 schreef op 13 November 2002 @ 19:01:
weerstand erop. om te bepalen hoeveel moet je ff een ampere meter tussen je hd en de voeding hangen en dan ff om reken voor de weerstand en het wattage dat de weerstand moet zijn
jaja, dus ampere meet ik, volt is 12, dan is de weerstand te berekenen. het wattage is dat dan gewoon volt maal ampere?

Verwijderd

klopt wattage = U * I

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Dat even aanschakelen heb ik ook met een oude AT voeding. Gewoon aanzetten uitzetten en direct weer aanzetten.... Weet naturrlijk niet of het bij jou ook lukt....

www.retroforum.nl

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
geloof niet dat dat werkte, dacht dat ik dat al geprobeerd had.

Verwijderd

En omdat de vermogens weerstanden een vermogen kosten (haha, ben ik toch grappig) kan je er ook een halogeen lampje aanhangen met het juiste wattage.

Overigens volstaat het vaak om de 5 volt te belasten, een 12 volt halogeen lampje op 5 volt kan trouwens ook. Dan moet je wel even het benodigde vermogen berekenen (een 25 watt 12 volt halogeen trekt een dikke 2 A op 12 volt, maar slechts ongeveer 0,8 A op 5 volt). Lezen kan je er meestal ook niet bij. Verder is de weerstand van een gloei lamp ook nog afhankelijk van de temperatuur (lees het voltage)

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Je kunt hem natuurlijk ook gewoon even belasten met een CD-rom speler. Ok het is natuurlijk niet de bedoeling om uiteindelijk met CD-rom speler en al in het kastje te gooien!

Maar dan heb je in ieder geval even belasting en kun je kijken of dat het probleem is

-

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 18:12

Turkish

zhé germans

Die tulip aan/uit knop is er toch eentje met een grote kunststof staaf, die helemaal naar achter gaat. Het mechanisme functioneert door druk op de voeding te houden (als ik het goed heb)
Ik kan evt. wel op zolder gaan zoeken, want ik heb nog zo'n apparaatje staan (uit nostalgies oogpunt natuurlijk ;) )

Ik denk als je de knop ingedrukt houdt de fans wel aan blijven, dus je zal dan dat mechanische gedeelte op de een of andere manier na moeten maken. :Y)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

-- WIS! --

Hahaha, plaats ik een heel lang, informatief antwoord met in mijn hoofd dat deze 486 voeding voor een notebook coolingpad gebruikt gaat worden (het topic dat ik net gelezen heb |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Het ligt inderdaad aan belasting, als ik er een hd aanhang dan werkt het gewoon.

de knop ingedrukt blijven houden werkt niet helaas. Enne bij mij is dat kunstof staafje sowieso paars.

enne Empie dat heb je goed gelezen hoor daar gaat deze voeding inderdaad voor gebruikt worden dus kom maar op met je verhaal.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Zou een CCFL ook genoeg stroom trekken om hem aan de praat te houden?? En hoe duur is die shit, want als dat werkt leg ik er misschien wel en ccfl in.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik ken die voedingen wel, wil je ze laten werken dan moet de belasting ongeveer 3% of meer zijn van het maximale continu vermogen. Vaak is het zo dat alleen de 5V of de 12V belast hoeft te worden om de voeding te laten werken. Lampjes zijn een goede oplossing, weerstanden ook wel, en zo groot hoeven ze ook weer niet te zijn!

10A voeding, min. resistieve belasting dus ongeveer 300mA. Bij 5V betekend dat een weerstand van 15 Ohm, 3W of meer perfect is... Als de airflow langs de weerstand gaat mag die zelfs 1,5W zijn...

EDIT: Een CCFL kan werken, maar omdat dit geen puur resistieve belasting is kan ik het niet garanderen... LEDs met voorschakelweerstandjes moeten wel werken (zolang het er maar genoeg zijn)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Benadski schreef op 14 November 2002 @ 11:39:
Ik ken die voedingen wel, wil je ze laten werken dan moet de belasting ongeveer 3% of meer zijn van het maximale continu vermogen. Vaak is het zo dat alleen de 5V of de 12V belast hoeft te worden om de voeding te laten werken. Lampjes zijn een goede oplossing, weerstanden ook wel, en zo groot hoeven ze ook weer niet te zijn!

10A voeding, min. resistieve belasting dus ongeveer 300mA. Bij 5V betekend dat een weerstand van 15 Ohm, 3W of meer perfect is... Als de airflow langs de weerstand gaat mag die zelfs 1,5W zijn...

EDIT: Een CCFL kan werken, maar omdat dit geen puur resistieve belasting is kan ik het niet garanderen... LEDs met voorschakelweerstandjes moeten wel werken (zolang het er maar genoeg zijn)
begrijp ik hieruit dat omdat het een 145 watt voeding is ik er minstens 3% = 4,35 Watt belasting op moet hangen?? dan zouden drie of vier 12v .2A delta fans ook moeten werken en dat is dus niet zo. of zijn fans geen goede soort belasting????

• Benadski
Fans zijn inductief, dat betekent dat de stroom niet gelijk op gang komt als er spanning op komt te staan, dit kan een probleem zijn voor het starten van de voeding...

Trouwens hoeveel spanning geef je je fans? 12, 5 of 7V? Misschien belast je niet de goede spanningslijn...

Je hoeft niet het totale vermogen van de voeding te nemen, alleen het vermogen van je 5V of 12V, ligt eraan waarop die voeding start. (Ook heb ik wel eens een voeding gehad die beide lijnen belast wilde hebben, dat was zo'n custom dingetje...)

Waarom pak je niet gewoon een netadapter, zoveel stroom trekken die fans toch niet?!? :?

[ Voor 0% gewijzigd door Benadski op 14-11-2002 11:55 . Reden: leestekens ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Benadski schreef op 14 November 2002 @ 11:54:
Fans zijn inductief, dat betekent dat de stroom niet gelijk op gang komt als er spanning op komt te staan, dit kan een probleem zijn voor het starten van de voeding...

Trouwens hoeveel spanning geef je je fans? 12, 5 of 7V? Misschien belast je niet de goede spanningslijn...

Je hoeft niet het totale vermogen van de voeding te nemen, alleen het vermogen van je 5V of 12V, ligt eraan waarop die voeding start. (Ook heb ik wel eens een voeding gehad die beide lijnen belast wilde hebben, dat was zo'n custom dingetje...)

Waarom pak je niet gewoon een netadapter, zoveel stroom trekken die fans toch niet?!? :?
heb er nu een 6 volt gloeilampje aanhangen en dat werkt perfect (op 5v lijn) :) :)

de fans wil ik denk ik op 7v gaan aansluiten, vijf volt levert nie genoeg flow en 12 volt maakt te veel lawaai.

bedankt voor alle reply's en vooral Benadski bedankt voor je idee om er een lampje aan te hangen.

• Benadski
Was mijn idee niet hoor (ookal wist ik het wel), ascii was het eerste...

Suc6 verder en post wel ff pics als je cooling pad af is! :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Benadski schreef op 14 november 2002 @ 12:02:
Was mijn idee niet hoor (ookal wist ik het wel), ascii was het eerste...

Suc6 verder en post wel ff pics als je cooling pad af is! :)
jah, ok maar ik had geen halogeen lampje (hallo geen lampje >:) ) bij de hand dus dat voorstel had ik al van de hand gedaan.

maareh een vraagje nog: in die voeding zat ooit een fan, maar die heb ik er lang geleden al uiteghaald en doet nu dienst als case fan. zou het met deze minimale belasting ( een gloeilampje en vier fans) mogelijk zijn om hem gewoon zonder fan te gebruiken (weet namelijk nog niet precies hoe ik hem ga inbouwen en of ie dan in de airflow komt te staan)??

enne jah, als ik hem af heb zal ik wel proberen pics te regelen, maar ik heb geen digicam zelf dus dat wordt dan lenen, maar dat fix ik wel.

• Benadski
99% zeker van wel, laat het eventueel een tijdje draaien met de voeding open maar wel afgedekt zodat de warmte niet weg kan. HAAL DAN DE STEKKER UIT HET STOPKONTAKT en voel aan de koellichaampjes in de voeding (pas op voor blaren). Kan je alles makkelijk beetpakken, dan is het goed. :)

De stekker moet je niet vergeten. Op diverse onderdelen in de voeding kan een dodelijke gelijk of wisselspanning staan.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Benadski schreef op 14 november 2002 @ 12:22:
99% zeker van wel, laat het eventueel een tijdje draaien met de voeding open maar wel afgedekt zodat de warmte niet weg kan. HAAL DAN DE STEKKER UIT HET STOPKONTAKT en voel aan de koellichaampjes in de voeding (pas op voor blaren). Kan je alles makkelijk beetpakken, dan is het goed. :)

De stekker moet je niet vergeten. Op diverse onderdelen in de voeding kan een dodelijke gelijk of wisselspanning staan.
zal ik eens proberen

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Orion84 schreef op 14 november 2002 @ 10:59:
enne Empie dat heb je goed gelezen hoor daar gaat deze voeding inderdaad voor gebruikt worden dus kom maar op met je verhaal.
Meer |:(

Goed...

Wat ik al eerder wilde zeggen dus is dat het gebruiken van een 486 voeding voor een notebook coolingpad niet echt geschikt is... Een computervoeding is gemaakt om redelijk veel stroom te leveren op stabiele voltages, en daarbij moet hij actief gekoeld worden, en gaat hij vaak pas bij belasting aan... Een hoop dingen waarvan je niet echt blij van wordt. Niet onoverkomelijk, maar als het ook gemakkelijk kan:

Wanneer het puur voor de aansturing van een paar fans gaat kan je veel beter zoiets kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hape.nl/images/nv68.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hape.nl/images/nv68_achter.jpg

Deze warmt je cooling pad niet op, wat een 486 voeding wel doet, is een stuk minder zwaar om mee te nemen, kost niet veel (dit soort dingen kan je overal voor een paar euro kopen) en je kan terwijl hij aan staat de snelheid van de fans veranderen door gewoon de spanning aan te passen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hape.nl/images/nv68_detail.jpg

Ik zou zeggen: vergeet alsjeblieft die hele 486-voeding en gebruik zoiets :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
jah, dat idee had ik zelf ook wel, maar ik heb een paar tegenargumenten:
1. Ik heb één zo'n ding, maar die levert maar 300mA max. dus die trekt geen 4 fans.
2. als ik dus zo'n ding moet kopen die minstens 800mA levert ben ik een hoop geld kwijt, een 486 voeding kost me niks.
3. zo'n adapter heeft maar een uitgang dus moet ik daar weer iets voor gaan fiksen.
4. De cooling pad is alleen bedoeld voor thuis op mijn bureau dus gewicht speelt geen rol.

• Benadski
Koop een 1A 12V trafootje, een gelijkrichter, een LM317, een elco 1000uF >20V
een potmeter en een tweetal weerstandjes.

Nu heb je je eigen regelbare 1,5A voeding (gaat hier maximaal van 2V-14V en door de juiste weerstanden te gebruiken kan je bv. traploos van 5-12V regelen...)

Bouw alles in een kastje, koellichaampje op de 317, klaar! Nog een luxe voeing ook! :)

Voor het schema van deze simpele regelaar, zie datasheet

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Benadski schreef op 14 November 2002 @ 13:37:
Koop een 1A 12V trafootje, een gelijkrichter, een LM317, een elco 1000uF >20V
een potmeter en een tweetal weerstandjes.

Nu heb je je eigen regelbare 1,5A voeding (gaat hier maximaal van 2V-14V en door de juiste weerstanden te gebruiken kan je bv. traploos van 5-12V regelen...)

Bouw alles in een kastje, koellichaampje op de 317, klaar! Nog een luxe voeing ook! :)

Voor het schema van deze simpele regelaar, zie datasheet
das me allemaal veelste ingewikkeld. Voorlopig hou ik het mooi bij mijn 486 voeding, tenzij ik ergens goedkoop zo'n adaptertje tegenkom.

Heb sowieso nog niet al het materiaal voor de koeldoos zelf bijmekaar (eigenlijk alleen de fans). Ik moet nog ergens hout regelen, een metalen (liefts alu) bovenplaat. materiaal wat ik kan gebruiken om vinnen onder die bovenplaat te maken. en ik wil eigenlijk ook nog fanguards aan de buitenkant fixen.

Verwijderd

Je kan net zo goed een adaptortje halen...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 19:28:
Je kan net zo goed een adaptortje halen...
weet ik, dat is een goed plan, want die dingen zijn kleiner, extern, makkelijk regelbaar. nadeel is dat die dingen bijna €20 kosten en dat is dus de grootste hindernis. Als ze wat goedkoper waren zou ik meteen zo'n ding gaan halen, maarjah. volgende week op HCC maar eens kijken of ze die dingen hebben. Net zoals 5cm fanguards die ga ik denk ik ook daar halen.

Verwijderd

de 4/33s is een 486S, soort uitgeklede 486. Was goed lopend verkoopmachientje. Tip. volgens mij is de voedingskast zelf errug hoog, dacht ik, als je dan toch aan het bouwen bent zou je 'm kunnen verlagen door er gewoon stukken van af te zagen en de fan te verplaatsen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 20:56:
de 4/33s is een 486S, soort uitgeklede 486. Was goed lopend verkoopmachientje. Tip. volgens mij is de voedingskast zelf errug hoog, dacht ik, als je dan toch aan het bouwen bent zou je 'm kunnen verlagen door er gewoon stukken van af te zagen en de fan te verplaatsen.
Dat verlagen gaat nie zo makkelijk want dan moet ik ook de heatsinks afzagen en dat lijkt me niet zo'n goed plan. maar ga waarschijnlijk toch voor de adapter, vooral omdat dat makkelijker te plaatsen is.

ik zit nu alleen nog met de vraag of ik wel of geen metalen bovenplaat ga gebruiken. Ik kan namelijk ook gewoon met schuine plaatjes de luchtstroom direct langs de onderkant van mijn laptop leiden, maar ik dacht zelf eigenlijk dat een metalen plaat met wat tactisch geplaatste vinnen aan de onderkant beter zou werken, iemand hier advies over???

ps: ik snap dat ik dan het beste alu kan gebruiken, maar dat is zo f*cking duur, net zoals koper. dus als ik een metalen plaat maak dan wordt het waarschijnlijk gewoon ijzer, namelijk stukken van de kast van die 486 >:) , die inmiddels niet meer een 4/33s is maar een dx/50i omdat die het niet meer deed en die andere nog wel, dus mocht ik deze wel slopen van me pa, maar die 4/33s niet.

Pagina: 1