ik heb een tabel aandeelwaarde, waarin aandeel icm datum uniek is:
uitkomst: aandeelnaam, waarde gisteren, waarde vandaag
met deze query kan ik in php bepalen hoeveel procent elk aandeel gestegen of gedaald is
(in de loop:)
maar hoe krijg ik nu de top 5 stijgers van vandaag eruit, met SQL of PHP? en hoe? ik zit er al 4 dagen over te denken maar ik zie het nog steeds niet
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| -------------------------------- |aandeel | datum | waarde | -------------------------------- | CSM | 2002-12-11 | 102,3 | | CSM | 2002-13-11 | 103,4 | | KPN | 2002-12-11 | 6,14 | | KPN | 2002-13-11 | 6,50 | -------------------------------- |
code:
1
2
3
4
| SELECT a.aandeel aandeelnaam, a.waarde waardea, b.waarde waardeb FROM aandeelwaarde a, aandeelwaarde b WHERE a.nr = b.nr AND a.datum = CURDATE() -1 AND b.datum = CURDATE() |
uitkomst: aandeelnaam, waarde gisteren, waarde vandaag
met deze query kan ik in php bepalen hoeveel procent elk aandeel gestegen of gedaald is
(in de loop:)
code:
1
2
| $verschil = (($record->waardeb - $record->waardea)/$record->waardea)*100; print ("$record->aandeelnaam, $record->waardeb, $verschil"); |
maar hoe krijg ik nu de top 5 stijgers van vandaag eruit, met SQL of PHP? en hoe? ik zit er al 4 dagen over te denken maar ik zie het nog steeds niet
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas