Ik zoek voor mijn projectje een klein zonne energie plaatje.
Ongeveer 10 bij 10 cm.
Zijn deze te koop, of moet je dit echt per meter kopen?
Ongeveer 10 bij 10 cm.
Zijn deze te koop, of moet je dit echt per meter kopen?
Verwijderd
Het rendemnt van zonnecellen is heel erg laag, vergeet dat niet. Je kan echt geen 9 volt lampje laten branden als je er met een ander 9 volt lampje op schijnt, lang niet zelfs.Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 17:37:
Ze hoeven maar een paar volt te leveren (4,5/9).
Ik zal eens bij de conrad kijken.
Daar staan heel veel dingen.
Welke moet ik kiezen?
Btw: als ik er een lampje van 9 volt op schijn (gewoon lampje), hoeveel energie levert hij dan? 9?
A jammer.Tomcat schreef op 13 november 2002 @ 17:45:
[...]
Het rendemnt van zonnecellen is heel erg laag, vergeet dat niet. Je kan echt geen 9 volt lampje laten branden als je er met een ander 9 volt lampje op schijnt, lang niet zelfs.
ieeeepppppp :P
dit is ook wel wat overdreven, ze zijn echt wel goedkoper te vinden.VROEM! schreef op 13 November 2002 @ 17:59:
Rendement van zonnecellen is, bij extreem goede, iets van 30% bij zonlicht. Dan heb je het wel over een paneeltje dat bij jouw grootte ettelijke duizenden euro's kost.
Bij iets minder goede, zeg 22-23% rendement moet je rekenen op 200 euro voor een plaatje van 2x5cm. Daaronder weet ik de prijzen niet.
Jeah rigth.Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 18:01:
[...]
je kan wel met je elec auto rijden en onder het rijden weer opladen hoor
Een zonnecel van 1 m² heeft een piekvermogen van 100 Watt.spacy schreef op 13 november 2002 @ 17:37:
hoeveel levert een redelijk 10 bij 10 plaatje dan ?
ik heb wel es achterop die rekenmachine dinkies gekeken maar daar staan een paar vage getallen,
en zelf heb ik een zonne energielader penlite lader, maar dat schiet zelfs met de volle zomer zon een paar uur lang nog niet op.
Verwijderd
Verwijderd
Moet je er wel ff bij vermelden dat dat over panelen die ze in de ruimtevaart gebruiken gaat, en waar je zeker enkele duizenden eurotjes voor moet dokkenFrenkie567 schreef op 13 november 2002 @ 18:54:
[...]
Een zonnecel van 1 m² heeft een piekvermogen van 100 Watt.
Dit is het maximale vermogen dat bij maximale zoninstraling wordt geleverd.
Dus bij een orientatie op het zuiden en een hellingshoek van het zonnepaneel van 36 graden.
Een zonnecel van 10 x 10 cm levert dus maximaal 1 Watt.
als je al een rendement van 100% had gehad, had je nog steeds al het licht nodig op de zonnepanelen,
Verwijderd
Geloof me zoiets bestaat niet, in welke vorm dan ook. Dat heet een Perpetuum Mobile. en dat bestaat niet. Bij elke overgang van energie in een ander type energie gaat er wel een beetje verloren in de vorm van warmte of vervorming.Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 18:47:
[...]
Jeah rigth.
Bestaat dat?
Een fietsdynamo die een elektromotortje op de fiets aandrijft, dat wiel draait de dynamo weer aan
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Verwijderd
Voor wat het waard is:Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 19:11:
[...]
Moet je er wel ff bij vermelden dat dat over panelen die ze in de ruimtevaart gebruiken gaat, en waar je zeker enkele duizenden eurotjes voor moet dokken
Van het gemiddelde huis-tuin-en-keuken-plaatje van conrad moet je niet meer dan 50 watt per m2 verwachten
Maar een lampje geeft ook nog warmte energie af (of had je dit al meegerekend?) dus je haalt nooit weer 100% licht energie.spacy schreef op 13 November 2002 @ 19:52:
als je al een rendement van 100% had gehad, had je nog steeds al het licht nodig op de zonnepanelen,
dit licht zou dus niet evrloren mogen gaan aan andere zichtbare straling,
dit is de reden dat perpetuum mobiles ook nooit werken,
er zijn nog niet veel dingen die al bij een omzetting van energie bij 90% rendement in de buurt kunnen komen, en dan moet je ook nog een cirkel zien te creeeren.
welkom mede lelystatterIk was een maantje geleden in de kijkshop (lelystad), en daar hadden ze batterijladers op zonne energie, de prijs weet ik niet meer.
het zonne-energie plaatje was niet echt groot, maar komen ongeveer wel een beetje bij de jouw opgegeven maten overeen.
Succes en laat het resultaat hier wel ff zien he?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq