[linux] ide cd-brander aan de praat slingeren

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik wil graag cd`s kunnen fikken onder linux. Je moest daar gewoonlijk scsi support :X voor aanschakelen omdat alleen voor scsi fikkers support is. Maar ik heb begrepen dat het nu ook beter kan. Ik weet alleen niet meer hoe. Is het de 2.5 kernel? of zit het in de 2.4 kernel ?? Of is het iets anders??

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Volgens mij moet dat in de 2.5 kernel komen, als je 2.4 draait zal je toch echt SCSI + IDE SCSI emulatie moeten inschakelen.

Nu ook zonder stropdas

• AlterEgo
  • Niet online
Hagar schreef op 13 November 2002 @ 17:13:
Volgens mij moet dat in de 2.5 kernel komen, als je 2.4 draait zal je toch echt SCSI + IDE SCSI emulatie moeten inschakelen.
klopt :)
En met je 2.5 kernel heb je nog een probleem: (nog) geen werkende versie van cdrecord die al dat nieuws ondersteunt afaik.

Er is trouwens niets mis met die scsi-emulatie voor een cd-brander. Performance is echt goed genoeg.

offtopic:
Jij was toch aan het spelen met 2.5, Alarmnummer :?
Ervaringen :)

Verwijderd

AlterEgo schreef op 13 november 2002 @ 17:18:
Er is trouwens niets mis met die scsi-emulatie voor een cd-brander. Performance is echt goed genoeg.
Mee eens, vaak brand een simpel prog zoals CD Bake Oven of K3B stukken beter dan Nero in Windows..
En IDE-SCSI is goed te doen IMO, dus waarom veranderen :)

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024
Ok, thanx. Dan weet ik genoeg.

En verder vind ik het gewoon storend dat is scsi ondersteuning erbij in moet zetten terwijl mijn systeem dit niet heeft.

En ik was idd met 2.5 aan het spelen, maar om een of andere vage reden krijg ik na een aantal rebuilds van de kernel opstart problemen. Computer die gaat meteen resetten. Dit is me al een aantal keren overkomen zelfs nadat ik nieuwe sources heb neergezet en de oude verwijderd.

• Psychops
  • Laatst online: 15-05 11:52
je hoeft allen de optie ide-scsi te compilen (als module of in je kernel) je hoeft daarvoor niet de complete scsi ondersteuning mee te nemen. De module zit onder het submenu "ATA/IDE/MFM/RLL support" --> "IDE,ATA and ATAPI Block devices". Meeste standaard kernels hebben dit al als module, en de module 'ide-scsi' toevoegen in /etc/modules zal voldoende zijn (ff opnieuw booten). Modprobe kan natuurlijk ook.

• Hagar
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Psychops schreef op 13 November 2002 @ 17:39:
je hoeft allen de optie ide-scsi te compilen (als module of in je kernel) je hoeft daarvoor niet de complete scsi ondersteuning mee te nemen. De module zit onder het submenu "ATA/IDE/MFM/RLL support" --> "IDE,ATA and ATAPI Block devices". Meeste standaard kernels hebben dit al als module, en de module 'ide-scsi' toevoegen in /etc/modules zal voldoende zijn (ff opnieuw booten). Modprobe kan natuurlijk ook.
Dat is niet helemaal waar.
Voor ide-scsi emulatie heb je wel degelijk scsi support nodig, wat je niet nodig hebt zijn de overige scsi stuurprogramma's etc. Alleen het scsi protocol!
Je kan ide-scsi niet eens selecteren zonder scsi support, nou ja met menu/xconfig dan :P maar handmatig je .config editen zal ook niet veel uitkomst bieden :+

Nu ook zonder stropdas

• Psychops
  • Laatst online: 15-05 11:52
Klopt idd, maar SCSI support als module is genoeg, je kan de rest allemaal weglaten
Pagina: 1