[linux] VIA EPIA performance tweaken

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb sinds kort een VIA EPIA 800 geval en wil het ding als DVD/DIVX/MP3 player gaan gebruiken. Ik heb er Gentoo Linux 1.4 op gezet. DivX is geen probleem, echter DVD's gingen erg slecht (schokkerig). Ik heb de laatste (Binary) Xfree driver van www.viaarena.com gehaalt, DMA voor dvd en HD aan staan, maar het mag niet baten. Ook heb ik in de kernel "Memory Type Range Register" aangezet. Dat was al een hele verbetering, maar nog niet niet vloeiend. 24 of 16 bit kleuren maken geen verschil uit. Ook maakt het niet uit of ik Xine, Ogle of MPlayer gebruik. Allemaal vrijwel hetzelfde resultaat.

Ohja, ik heb een gentoo gepatchte 2.4.19 kernel en BIOS versie 1.09 (allereerste versie zover ik weet). X draai ik zo kaal mogelijk, dus geen fancy KDE of GNOME.

Dus.... Weet iemand nog hoe ik nog wat extra Performance uit mijn EPIA kan persen. Wordt tijd dat VIA het motion compensation feature van XV implementeert, dat zou een heleboel schelen. Echter zou naar mijn mening de EPIA zonder problemen DVD's moeten afspelen...

Laat je stem horen als je tips hebt. Als mijn gevaarte af is, ga ik hem posten in het casemodding topic, maar er is nog een heleboel werk aan en ik heb niet veel tijd.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien een rare vraag: is het X die schokt, of de DVD/IDE performance die de vertraging veroorzaakt, of de kernel?

Hdparm kan je meer vertellen over je IDE transfer speeds, en er is genoeg te vinden over tweaken en DMA enablen indien nodig.

Kernel: check optimalisaties voor je processor, enable pre-empt en/of low-latency patch (expliciet voor vloeiende multimedia)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik denk dat het X is die schokt, alle software is voor de C3 geoptimaliseert (incl. kernel), cd pre-emt patch zit standaard in de kernel. De Kernel is een door gentoo op performance getweakte kernel met veel Cox patches, dus ik denkt dat de latancy patch er ook in zit, maar dat ga ik ff checken, ook ga ik nog tweaken met hdparam.

Zijn er misschien meer mensen met EPIA/Linux/DVD ervaring?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:55
BIOS versie 1.09 (allereerste versie zover ik weet)
Wat ik heb gehoord is dat de laatste BIOS versie beter zou moeten presteren. Ik weet niet of dit klopt, mijn EPIA moet ik nog bestellen :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
*kick*

Heb de nieuwe EPIA bios erop gezet. Maakt geen verschil. Heb nu alleen dat irri netwerk booi geval bij het opstarten :(. Heb verder nog gespeelt met hdparm maar dat maakt ook niet's uit.

DivX daarintegen is geen enkel probleem (hoewel DivX toch meer proc%en zou moeten vreten dan DVD 8)7 ). Zelfs de zwaardere DivXjes met hogere datarate en AC3 geluid (dat naar (pro-logic) stereo wordt omgerekend) werken perfect zonder schokken.

Raar maar waar. iemand nog suggesties O-)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zomaar iets om evt. te proberen, helpt het om enkel MPlayer te draaien, geheel zonder windowmanager? (xinit /usr/local/bin/mplayer -fs -dvd /dev/dvd ofzo dan dus)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
denk niet dat dat uitmaakt, ik heb nu een of andere super simpele windowmanager en ik kan me niet voorstellen dat dat veel zal schelen, maar.. ik zal het proberen! Verder heb ik ook nog raw device toegang op de dvd player geprobeert, maar dat baat ook niet. helaas :(

Verwijderd

Het is natuurlijk prettig wanneer je je DVD'tjes direct van de DVD-rom kan bekijken, maar misschien is de decodering van een hoge MPEG-2 datarate (tot 9Mbit/s) samen met AC3, maar voornamelijk CSS de boosdoener.

Schokt alles ook zo erg wanneer je de VOB's eerst van de DVD's "ript" en op je HD zet ? Misschien zijn de gedecss'de bestanden wél afspeelbaar met mplayer & consoorten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoiets had ik ook al in gedachten inderdaad. Ik ga het in ieder geval eens proberen. En dan maar hopen dan er betere XV drivers komen :)

Verwijderd

Jij draait dus onder X je Divx ? Ik heb ook zo'n mobo, maar dan draai ik mijn Divx via Mplayer en DirectFB, maar dat gaat helaas niet zonder schokken :(

Misschien heb je ICQ? Dan kunnen we ff praten over jouw oplossing :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ben nu dvd::rip aan het installen en zal straks weten of DVD vanuit HD zonder css beter werkt... ben benieuwd.

Oh, en CowMike, ik heb je ICQ bij mij in mijn lijst staan, als je online komt zie je me wel zitten....
Anders mijn ICQ [76241952] (sssht, geheimpje 8)7 )

Verwijderd

deepspace schreef op 18 november 2002 @ 20:00:
Ben nu dvd::rip aan het installen en zal straks weten of DVD vanuit HD zonder css beter werkt... ben benieuwd.

Oh, en CowMike, ik heb je ICQ bij mij in mijn lijst staan, als je online komt zie je me wel zitten....
Anders mijn ICQ [76241952] (sssht, geheimpje 8)7 )
Damned, ik kan niet @ ICQ komen, heb je ook mail oid? :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
zekers heb ik ook mail: [christiaan@deepspace9.xs4all.nl]

Verder heb ik nu een DVD naar disk geript. Het loopt een stuk vloeiender, maar met veel beweging schokt het nog wel. Ik hoop nog steeds dan de luitjes van VIA de XV extensie voor motion compensation gaan ondersteunen. Als dat er in zit, zal het wel super goed gaan. I keep my fingers crossed ;)

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
De EPIA 800 is te langzaam voor DVD, dat is bekend. Je had beter op de EPIA M kunnen wachten. Waar heb je die 800 gekocht?

Je kan nog proberen mplayer onder framebuffer te draaien. Of MplayerXP. Dat is een threaded versie van mplayer, maar ik geef je weinig kans.

Verwijderd

deepspace: heb je mplayer onder X lopen? En loopt dat zonder schokken ? Bij mij dus niet :( Of het geluid loopt weer dus x seconden achter, of de video hapert ed :(

Verwijderd

guidob schreef op 19 november 2002 @ 09:14:
De EPIA 800 is te langzaam voor DVD, dat is bekend. Je had beter op de EPIA M kunnen wachten.
Ik dacht ook direct dat ie waarschijnlijk te zwak ging zijn om DVDs vloeiend weer te geven. Bij mijn weten is een Via C3 niets meer dan een opgefokte i586 CPU in een Socket-370 uitvoering. Bovendien vraag ik mij ten zeerste af of de video core die in de chipset is geïntegreerd (zoals de rest van Via's geïntegreerde video'versnellers', een doorontwikkelde versie van de stokoude Savage4) wel motion compensation aankan. Ik dacht dat enkel ATI-chips zowel iDCT en motion compensation hadden.

Ik vrees dat je een apparte PCI-kaart zal moeten kopen om de MPEG2-decodering hardwarematig te laten uitvoeren. Er wordt dan een pass-through cable gebruikt, die de beeldkwaliteit wel een stuk omlaag haalt, zeker in hogere resoluties met een hoge refreshrate. :/ Heeft er iemand trouwens ervaring met deze all-in-one oplossingen met betrekking tot het bekijken van DVDs onder "dat andere OS" ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2002 @ 21:19:
[...]

Ik dacht ook direct dat ie waarschijnlijk te zwak ging zijn om DVDs vloeiend weer te geven. Bij mijn weten is een Via C3 niets meer dan een opgefokte i586 CPU in een Socket-370 uitvoering. Bovendien vraag ik mij ten zeerste af of de video core die in de chipset is geïntegreerd (zoals de rest van Via's geïntegreerde video'versnellers', een doorontwikkelde versie van de stokoude Savage4) wel motion compensation aankan. Ik dacht dat enkel ATI-chips zowel iDCT en motion compensation hadden.

Ik vrees dat je een apparte PCI-kaart zal moeten kopen om de MPEG2-decodering hardwarematig te laten uitvoeren. Er wordt dan een pass-through cable gebruikt, die de beeldkwaliteit wel een stuk omlaag haalt, zeker in hogere resoluties met een hoge refreshrate. :/ Heeft er iemand trouwens ervaring met deze all-in-one oplossingen met betrekking tot het bekijken van DVDs onder "dat andere OS" ?
Divx kijken onder "dat andere OS" schijnt een stuk beter te gaan, omdat de video-drivers daarvoor meer ge-optimaliseerd zijn...

Verwijderd

Ik kreeg prachtige resultaten op een VIA EPIA V8000 zonder X te gebruiken met mplayer , ging mij in dit geval alleen om vloeiend divx/mpeg.

mplayer -vo vesa:dga -double -zoom -bpp 32 file.mpg

ik vind et goed genoeg voor een simpel divx bakje om zo mn files af te spelen.

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Misschien een klein beetje off-topic, maar ik zag laatst op freshmeat.net een speciale epia-linux-distro voorbijkomen. http://www.qrey.org/

Ik heb zelf (nog) geen via-epia en heb die distro nog niet bekeken, maar het moet aardig op performance toegespitst zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 08:45:
Ik kreeg prachtige resultaten op een VIA EPIA V8000 zonder X te gebruiken met mplayer , ging mij in dit geval alleen om vloeiend divx/mpeg.

mplayer -vo vesa:dga -double -zoom -bpp 32 file.mpg

ik vind et goed genoeg voor een simpel divx bakje om zo mn files af te spelen.
hmm, toch maar een keer proberen :) het probleem ligt bij mij met de ac3 codecs (ik heb nogal wat xvid films met ac3-sound, dus dat is een taaie klus voor dat bakkie :))

Verwijderd

A_L schreef op 31 maart 2003 @ 16:14:
Misschien een klein beetje off-topic, maar ik zag laatst op freshmeat.net een speciale epia-linux-distro voorbijkomen. http://www.qrey.org/

Ik heb zelf (nog) geen via-epia en heb die distro nog niet bekeken, maar het moet aardig op performance toegespitst zijn.
Thx, misschien wel interessant, maar ik gebruik die epia ook als servertje (mail/ftp/web intern) en dat moet dus ook draaien :Y)

• ParoXysm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 21:44
Je zult net als ik moeten wachten op nieuwe drivers van VIA die de hardwarematige MPEG2 decoder ondersteund, dat ding wordt onder Linux helaas nog niet gebruikt...ik hoop dat ze een beetje opschieten bij VIA maar heb er helaas weinig vertrouwen in... :(

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 March 2003 @ 18:05:
[...]
hmm, toch maar een keer proberen :) het probleem ligt bij mij met de ac3 codecs (ik heb nogal wat xvid films met ac3-sound, dus dat is een taaie klus voor dat bakkie :))
ik heb ook genoeg divx met ac3 , en die spelen prima op die manier , alhoewel niet 100% vloeiend

had ik maar Xv werkend -_-

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 April 2003 @ 12:05:
[...]

ik heb ook genoeg divx met ac3 , en die spelen prima op die manier , alhoewel niet 100% vloeiend

had ik maar Xv werkend -_-
Bij mij draaien ze ook prima, maar op een gegeven moment gaat het geluid achter lopen bij het beeld, en dat is niet zo handig :( Volgende week maar eens kijken hoe ik dat kan tweaken :)

Verwijderd

dat probleem ben ik nog nooit tegengekomen , behalve bij slechte rips .. zou dat niet het geval kunnen zijn? eg. draaien ze op andere systemen wel mooi synchroon?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 April 2003 @ 12:44:
dat probleem ben ik nog nooit tegengekomen , behalve bij slechte rips .. zou dat niet het geval kunnen zijn? eg. draaien ze op andere systemen wel mooi synchroon?
Ja, op mijn systeem draaien ze prima :) Probleem met AC3 is dat het nogal cpu-intensief is.. Misschien moet ik ff kijken of ik '-zoom' kan weglaten, want als ik die optie gebruik springt ie naar 100% cpu-usage...

Verwijderd

trouwens , heb nu de hacked driver aan de praat , prachtig :D ( http://www.blackfiveservices.co.uk/EPIATVOut.shtml )
mplayer -vo xdivix -double file.avi , slurpt maar 60% cpu in totaal voor een 640x480 divx met ac3 , w00000000t

Verwijderd

update : alles werkt! :D
de hacked driver heeft mn Xv mooi gerepareerd ( http://www.blackfiveservices.co.uk/EPIATVOut.shtml ) en mplayer -vo xvidix draait prachtig!!!
nou nog een interface bouwen voor de (l)users hiero =P
Pagina: 1