Toon posts:

VIA VT8235 SouthBridge te heet??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is als volgt. Mijn systeem (zie sign) heeft altijd prima gedraait, tot enkele weken geleden. Mijn systeem sprong uit na zo'n 5 minuten.
Ik heb werkelijk ALLES geprobeerd. Van geheugen timings veranderen, tot alle hardware vervangen.
Ook mijn geheugen is in orde.
Nu ben ik er eindelijk achter dat als ik mijn kast open schroef en op z'n kant leg, dat hij dan prima draait!
Het is duidelijk de warmte in de kast die het probleem is! (Is ook te voelen)
Ik snap nu dus alleen niet waarom hij eerst wel prima draaide en nu ineens niet meer.

Wat mij opvalt is dat de VIA VT8235 SouthBridge heel erg warm wordt!
Er zit geen koeling op, ook niet passief.
Zijn er mensen die standaard wel koeling op dit IC-tje hadden?
En wordt dit IC bij jullie ook zo warm?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die 8235 mag nauwelijks warmer zijn dan het mobo, zonder enig koelblok of fan.
Is ie dat wel, dan is er iets serieus mis. Op zijn kant zetten zal geen fluit schelen.

Daarom denk ik dat je wel een hitteprobleem hebt, maar eerder met je Northbridge: zit daar wel een goed bevestigd koelblokje (evt. + fan) op? Zit er koelpasta onder dat blokje?

[ Voor 0% gewijzigd door AlterEgo op 13-11-2002 17:36 . Reden: typoz ]

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 13 november 2002 @ 17:34:
Die 8235 mag nauwelijks warmer zijn dan het mobo, zonder enig koelblok of fan.
Is ie dat wel, dan is er iets serieus mis. Op zijn kant zetten zal geen fluit schelen.

Daarom denk ik dat je wel een hitteprobleem hebt, maar eerder met je Northbridge: zit daar wel een goed bevestigd koelblokje (evt. + fan) op? Zit er koelpasta onder dat blokje?
Ja, dat is allemaal oke...

Het is echt m'n SouthBridge die heet wordt.... :S Het moederbord is nog niet zo oud, het is een Apogee 7VJL zoals in m'n sign te zien is.... Moet ik er mee terug...?

Wat voor moederbord/SouthBridge chip heb jij? En die blijft dus echt koud?

Heb net met een giga 220V fan d'r op geprobeerd om te koelen, en dan is het systeem wel stabiel :s

Verwijderd

Je Southbridge dus. Je geheugen enzo is wel goed, want die ligt op de Northbridge. Probeer wat PCI-kaarten te verwijderen, HD's eraf, etc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 18:44:
Je Southbridge dus. Je geheugen enzo is wel goed, want die ligt op de Northbridge. Probeer wat PCI-kaarten te verwijderen, HD's eraf, etc.
Maakt niet uit... allemaal al geprobeerd... :(

Het is echt de oververhitte southbridge vrees ik...

Ik zou graag van andere mensen (liefst met zelfde southbridge) horen of die bij hun ook zo warm is.

Verwijderd

Hoe weet je dat hij overhit, temp gemeten? zit volgens mij geen sensor in. En wat de max temp is voor zo'n ding weet ik ook niet, maar je kunt het vast wel opzoeken op google, het lijkt me sterk als het daar aan ligt. Daar is bij het ontwerp van het moederbord wel rekening mee gehouden.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MSI KT3 Ultra-2 hierzo: VT8235: circa lichaamstemperatuur @ full load.

(sensor=vinger ertegen houden :7 )

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 19:23:
Hoe weet je dat hij overhit, temp gemeten? zit volgens mij geen sensor in. En wat de max temp is voor zo'n ding weet ik ook niet, maar je kunt het vast wel opzoeken op google, het lijkt me sterk als het daar aan ligt. Daar is bij het ontwerp van het moederbord wel rekening mee gehouden.
Maar misschien een defect aan het moederbord? Mijn southbridge wordt wel degelijk heet, als dat niet hoort zoals ik van anderen hoor dan is hij dus stuk...? :S

Verwijderd

Topicstarter
AlterEgo schreef op 13 november 2002 @ 20:07:
MSI KT3 Ultra-2 hierzo: VT8235: circa lichaamstemperatuur @ full load.

(sensor=vinger ertegen houden :7 )
Dat bedoel ik... mijn VT8235 is zeker geen lichaamstemp. veel warmer...

Verwijderd

Topicstarter
(...klein schopje...) Wil zo graag weten of ik dit moerderbordje om moet gaan ruilen... :'(

Verwijderd

Topicstarter
Sorry hoor machtige GoT-meneer! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (Kreeg een "officiele" waarschuwing voor m'n schopje...)

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Probeer idd eens zoals eerder voorgesteld eens
• zonder pci kaarten en
• zo min mogelijk ide spul (alleen een hdd) en
• zet in de bios alle PCI apparatuur uit die overbodig is (USB, IDE, AC97 etc)

En kijk dan hoe warm die word... is hij dan normaal?

• zet dan 1 voor 1 de dingen in je bios weer aan, daarna
• sluit je ook alles wat op die bios controlled dingen aangesloten dient te worden aan
• met als laatste je pci cards...

ergens in dit proces zal je southbridge dan te warm worden, wat het ook veroorzaakt, laat het weg en test door...

mocht hij nog zo warm worden zonder all die apparaten... dan zou ik zeggen: 'Terug naar de Leverancier!' :7
Pagina: 1