Toon posts:

schijfruimte klopt niet, of pagefile.sys?

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in "Deze Computer" klik op "C:" staat er 3,27 GB beschikbaar en 7,81 GB totaal. Dat betekent dat er nu 7,81-3,27=4,54 GB gebruik wordt.

Wanneer ik echter in "C:" alle bestanden + mappen selecteer (inclusief verborgen- en systeembestanden, jaja ;)), komt dat uit op 3,89 GB (4.1.... bytes).

Dat is dus een groot verschil. Eventueel kan dit veroorzaakt worden door het formatteren van de schijf: totaal is ie 7,81 GB, maar geformatteerd dan waarschijnlijk 7,4 GB dus dan klopt het allemaal wel weer.

Vraag 1: is dat zo, of is 7,81 GB de totale ruimte beschikbaar na formatteren (en mis ik dus ergens 0,5 GB)?

In "C:" staat ook een systeembestand "pagefile.sys" wat een grootte heeft van 1,12 GB !!! Betekent dit dat Windows (XP in mijn geval) naast de installatiefiles ook nog 1,12 GB inpikt voor iets anders? Sigh...

Vraag 2: kan iemand uitleg geven, en hoe je pagefil.sys kan verkleinen (verwijderen zal wel niet goed zijn)?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag 1)
Zal je overhead zijn. Deze computer, C: kijkt in je partitietabel. Daar staat in hoe groot je schijf is...deze is dus 7,81 GB groot. Voor de gebruikte ruimte kijkt ie ook in de partitietabel; telt op hoeveel alle bestanden IN BESLAG nemen. Dit is inclusief je overhead die veroorzaakt wordt door de niet gevulde clusters.
Laat je in je verkenner in C: alles bestanden en mappen selecteren en vraag je daar de eigenschappen van op, dan wordt per bestand gekeken hoe groot het is, en dat wordt opgeteld. Je kunt duidelijk merken dat dit gebeurt; dit is aanzienlijk minder snel als de vorige methode. Je overhead wordt hierdoor niet meegerekend; men kijkt immers op bestandniveau, en niet op clusterniveau. de ruimte die nog vrij is in de clusters wordt niet meegerekend, hoewel deze niet meer gebruikt kan worden. Dit geeft dus een vertekend beeld.

De pagefile.sys kun je verkleinen door je virtueel geheugen zelf in te stellen. Hoe het precies in XP zit weet ik niet, maar ik gok dat XP standaard zoveel voor zichzelf reserveert. Zoek maar eens in de help van XP op virueel geheugen, dan moet je vast kunnen vinden waar je dit moet instellen. Als afgeraden wordt om de waarden zelf te bepalen: niks van aantrekken, het zijn Bill Gates en de zijnen maar...die snappen er niet veel van ;) Kan gerust, hou er alleen wel rekening mee dat XP best veel geheugen gebruikt (loopt pas echt lekker bij 512MB RAM, dus als je minder hebt kan die waarde van 1,12 GB voor jou best wel eens ideaal zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

je hebt een mapje "C:\System Volume Information". Je kunt er niet in of bij maar dat is je missende ruimte. ik heb zo'n mapje op m'n raid staan en het is ongeveer 14 GB (want dat is het verschil tussen ruimte-data en vrije ruimte, en mijn aars als dat een afrondings verschil is op een 240 GB raid!!!) en als ik de moeite doe om het op te zoeken is he tongetwijfeld iets van system restore of een dergelijke windows feature die ongevraagd plek inneemt.

als je je veilig voelt kun je sysrestore misschien wel uitzetten?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-03 16:26
hmm ik heb dit zelfde probleem met mijn andere partieties...

E:\ Capacity 4,87 GB (jah I know blaat :P)
Used 3,68
Free 1,18

als ik alles selecteer 1,50 GB

Dit heeft toch niks met system restore enz te maken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicrecycling inzake problemen is niet nodig en daarnaast staat in de FAQ van dit subforum ook het een en ander over het "niet kloppende" schijfruimtes ;)

/overbodig

Dit topic is gesloten.