Toon posts:

[wireless] Nederland & Amerika

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mij laten vertellen dat er verschil zit in de amerikaanse 802.11b kaarten en nederlandse/europese. Is dit zo of probeerde die gozer mij gewoon over te halen de spullen bij hem in nl te kopen?

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Amerikaans werken op de 5Ghz band, en de Nederlandse op de 2,4Ghz band. 5Ghz band is in nederland nog niet vrijgegeven voor vrij gebruik.

Living the American Dream

Verwijderd

Erik_van_H schreef op 13 november 2002 @ 14:58:
Amerikaans werken op de 5Ghz band, en de Nederlandse op de 2,4Ghz band. 5Ghz band is in nederland nog niet vrijgegeven voor vrij gebruik.
* BRAKE *

Kant en klare onzin wat je nu schrijft.

In Nederland is de 5 ghz band wel degelijk vrijgegeven.

Hoezo kan ik anders deze (Wireless 5000):

Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/network/connectivity/products/pix/StarterKit.jpg

Thuis hebben draaien ?

Om precies te zijn is het een 802.11a 5 GHz Wireless setje. :P

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:04
Sttt, als de telecom politie dit hoort, wordt je opgepakt!

Verwijderd

Cereal schreef op 13 November 2002 @ 15:08:
Sttt, als de telecom politie dit hoort, wordt je opgepakt!
Mensen praat nou geen poep hiero. :(

Voor newbies wordt het alleen maar onduidelijker door dit soort onzin posts in topics laat staan voor n00bs. :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 14:52:
Ik heb mij laten vertellen dat er verschil zit in de amerikaanse 802.11b kaarten en nederlandse/europese. Is dit zo of probeerde die gozer mij gewoon over te halen de spullen bij hem in nl te kopen?
802.11b is een standaard. Een standaard suggereert dat alle kaarten die aan 802.11b voldoen met elkaar kunnen communiceren.

Misschien gebruiken ze in de VS 802.11a, of misschien iets heel anders, maar een 802.11b kaartje is een 802.11b kaartje.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:14

YellowCube

Wait...what?

buiten de frequentie om...zit er ook niet een verschil in encryptie ?
Als ik zo eens in de gebruiksaanwijzing van mijn AP kijk staat er dat er in verschillende landen import-restricties kunnen zijn vanwege die encryptie

ik geef m'n keyboard ook maar een zet, dus ik kan het mis hebben

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:43

McFizban

Hackito ergo sum.

De amerikaanse wireless kaarten hebben een aantal kanalen minder dan de eurpese (die weer een paar minder hebben dan de japanse).

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Topicstarter
als ik verder lees in bij de fabrikant zie ik staan dat het gewoon 11mbit 802.11b is met dsss modulatie op 2.4-2.5ghz. Verder zend hij uit met 100mW wat volgens mij hetzelfde is als de 'nederlandse' ap's. 't zal wel gewoon een verkooppraatje geweest zijn...

Verwijderd

YellowCube schreef op 13 november 2002 @ 15:14:
buiten de frequentie om...zit er ook niet een verschil in encryptie ?
Als ik zo eens in de gebruiksaanwijzing van mijn AP kijk staat er dat er in verschillende landen import-restricties kunnen zijn vanwege die encryptie

ik geef m'n keyboard ook maar een zet, dus ik kan het mis hebben
Uuh, dat landen ding weet ik nog ze net niet.

Maar over die encryptie is een hoop onduidelijkheid omdat - in mijn geval - de 64 bits ook wel als 40 bits encryptie genoemd.

Ik had er eerst wel wat over gelezen maar ben het ff kwijt. :X

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Goed. Effe wat waarheden.
802.11b is 11MBit op de vrije 2,4Ghz band, gebruik makend van max. 11 kanalen met dsss modulatie. Dit is wereldwijd hetzelfde. Verder mag er zowel 40-bit als 128bit WEP encryptie gebruikt worden, behalve in Frankrijk, waar 128bit encryptie verboden is. 128Bit encryptie technologie mag gewoon uit de USA ge-exporteerd worden.
802.11a is 54MBit op de (niet vrije!) 5 Ghz band, ook met dsss modulatie. Officieel moet je hiervoor een zendvergunning hebben, echter als je beneden de 100mW blijft (dus geen richtantenne's of versterkers e.d) is er niks aan de hand.

Ik gebruik zelf een MR314 van NetGear, uit VS geïmporteerd (een jaar geleden alweer) en een Cabletron/Enterasys WLan kaartje uit Frankrijk (ooit aan een Beurs overgehouden) en die babbelen prima met elkaar. Alleen een 802.11a AP/Kaartje babbelt niet met een 802.11b AP/Kaartje, behalve de Intel 5000 dual, die kan beide signalen aan.

Gewoon verkooppraatje dus. Ook al heeft je AP of je kaartje minder kanalen, zelfs dan werkt het nog, want hij zoekt gewoon een kanaalcombinatie uit die wel werkt.

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

McFizban schreef op 13 November 2002 @ 15:17:
De amerikaanse wireless kaarten hebben een aantal kanalen minder dan de eurpese (die weer een paar minder hebben dan de japanse).
Dat weet ik nog zo net niet.

Kweet wel dat er in europa dezelfde kaartjes geleverd worden maar dat er een vaag papiertje bij zit waarop staat:

LandToegestane instellingToegestane Frequenties
Denemarken 36 - 48 5.15 - 5.25 GHz
Frankrijk 36 - 48 5.15 - 5.25 GHz
Nederland 36 - 64 5.15 - 5.35 GHz
Noorwegen 36 - 48 5.15 - 5.25 GHz
Zweden 36 - 48 5.15 - 5.25 GHz
UK 36 - 48 5.15 - 5.25 GHz

Tenminste dat was het laatste wat de Intel site me wist te vertellen als het niet klopt dan edit ik het nog wel ff.

Verwijderd

DaRealRenzel schreef op 13 November 2002 @ 15:34:
Goed. Effe wat waarheden.

802.11a is 54MBit op de (niet vrije!) 5 Ghz band, ook met dsss modulatie. Officieel moet je hiervoor een zendvergunning hebben, echter als je beneden de 100mW blijft (dus geen richtantenne's of versterkers e.d) is er niks aan de hand.
Quote van de Intel site : * link *
Note (1). The Netherlands does not restrict use of the channels supported by the Intel® PRO/Wireless 5000 LAN Access Point. Therefore no modification of channel settings is required for use of the access point in the Netherlands or in any other country that allows use of the full 36 - 64 range of access point channel settings.

Note (2). In the United Kingdom a license is required to operate 802.11a equipment. It is the user's responsibility to obtain this license from the United Kingdom Radio Communications Agency. For information and an application, visit http://www.intel.co.uk/network/connectivity/application .
Mijn AP kan tot 200mw watt zenden afhankelijk van frequentie, de antenne zit er in gebouwd en kan dus niet gemodificeerd worden zonder dat ik me garantie mogelijkheden vernaggel.

Dus er is niets aan de hand. Ik heb het setje trouwens gewoon in Nederland gekocht hoor. ;)

• nightwatcher_b
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 14:31

nightwatcher_b

When the wolves are crying

802.11a is voor binnen gebruik
Verschil in apparatuur tussen am en ne is er weldegelijk.
Verschil in aantal banden, en de apparatuur bv. 802.11b ap uit am draaid op 110V.
Verder is in nederland een maximale zendvermogen van 100mW.
Hier kun je dat berekenen:

Hier dus

Berekend het aantal db zend vermogen, ook handig om te kijken hoe sterk je configuratie is.

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-06 18:00

ET

Nederland (europa) heeft 13 kanalen op de 2,4 Ghz band, Amerika 11.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
voor 802.11a is het maximale zendvermogen pas verhoogt naar 1 watt, als ik het me goed kan herinneren :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Alright een serieuze vraag!!

5ghz is verdeeld in verschillende banden

5.15-5.35 legaal mits Dynamic Frequency Selection en Automatic Power Control
5.725-5.850 Illegaal!
5.470-5.725 legaal mits Dynamic Frequency Selection en Automatic Power Control

5.15-5.35 200mW EIRP
5.470-5.725 1W EIRP

Nadeel er is nog geen apparatuur voor de 5.4Ghz band :(

voordeel gaat wel komen waarschijnlijk volgend jaar...

http://www.at-ez.nl/nfr voor meer uitleg

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Ik kan bij mijn vriendin in Amerika gemakkelijk aanloggen op haar WiFi netwerkje hoor. Er zijn daar zowel 2 GHz-ers als 5 GHz-ers beschikbaar. De hotspots in de vliegvelden werken voor mij ook doorheen Europa en Amerika. Ik koop daar hardware en gebruik ze hier, niemand die er iets van zegt of die er problemen mee heeft.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1