• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 23:44
Inmiddels al bijna een jaar geleden heb ik voor mijn moeder haar verjaardag een HP photosmart 318 gekocht. een simpel point en shoot cameratje wat voor iedereen te begrijpen is. Eerst wou ik die aankoop doen via het internet, maar daar duurde het te lang, dus heb ik em uiteindelijk aangeschaft bij de Dynabyte in Utrecht (dat was ergens in janauri van dit jaar).

Een tijd lang hebben we hem met veel plezier gebruikt, totdat laatst het display aan de bovenkant gedeeltelijk niks meer weer gaf. Ik dacht, "geen probleem, zit garantie op, ik ga terug naar de Dynabyte met de bon, en dan sturen zij em voor mij retour."

Dus ik naar de Dynabyte. ze zouden hem retour sturen. Zo gezegd zo gedaan. zou 3 weken duren. Ik na een maand nog niks gehoord, dus maar eens opgebeld. Ze hadden hem terug maar hij was niet gerepareerd. Ik moest hem volgens Dynabyte zelf opsturen. Ze hadden zelf voorkomen dat die naar eigen zeggen vernietigd zou worden in Frankrijk, waar blijkbaar de RMAs van HP heen gaan. Ik vond het nogal een vaag lul verhaal, mede omdat ze niet echt over komen of ze er verstand van hebben, en ze me ook niet opgebeld hadden. Dynabyte blijft erbij dat we het zelf op moeten sturen omdat HP sinds "recentelijk" dit soort zaken zelf met de klant afhandelt.

Vervolgens krijg ik een 0900 nummer (0900-2020165 ofzo). Daar kan je weer 3 kwartier in de wacht staan, en nog geen medewerker hebben. volgens de helden van Dynabyte heeft dat met de recente overnamen van HP te maken :?

Dat was zo een beetje de hele geschiedenis. Ik vind het zoiezo onzin dat ik een 0900 nummer moet bellen om garantie te kunnen claimen. garantie betekend (imho) dat ik gratis een vervangend apparaat krijgt. 2x 45min = 90 minuten aan 45 pleuro cent .... = niet gratis.

Daarnaast vind ik het verhaal van Dynabyte ook een beetje vaag. Ik heb de camera gekocht toen er andere regels waren. onder die voorwaarde heb ik de camera gekocht, en dan heb ik niks met de huidige regels te maken volgens mij.

Mijn vragen zijn dus :
Klopt het dat HP dat soort dingen UITSLUITEND met de klant direct afhandelt ?!?
Heb ik wat te maken met de huidige regels, of gelden voor mij de oude regels omdat ik de camera onder een oude situatie gekocht heb ?!?

Ik hoop dat het verhaal niet te lang geworden is, en dat het een beetje duidelijk is. alvast bedankt !

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:18

freddyathlon

McLaren Mercedes

Een reperateur kan zijn reparatieprocedure wijzigen. In dit geval is dat dus gebeurd, en het klopt inderdaad dat HP het direct met de klant regelt. Meestal gaat dit ook wat sneller.
Met deze regel is het voor de klant en voor de verkoper makkelijker gemaakt en jij hebt je camera sneller terug. Dus eigenlijk ben je erop vooruit gegaan.
Heb jij om die garantievoorwaarden gevraagd dan toen je hem kocht?
Jij bent dus gedwongen aan deze regels je te houden, want een winkelier gaat niet alleen voor JOU de hele procedure terugdraaien, en HP zeker niet. Dus das beetje stomme vraag lijkt mij. (NOFI)
Bij garantie heb je recht op gratis REPARATIE, dus niet recht op een vervangend apparaat.

De winkelier kan jouw camera wel verzenden, maar dan duurt een reparatie een week of 3. Eerst verzending via de NPD of TNT vanaf de winkel, vanuit daar weer naar HP, dus voordat ie daar is ben je al bijna een week kwijt.
Wat heb je dus liever? Reparatie binnen 3 weken of binnen 1,5 a 2 weken???

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.
Ik heb hier zelf ook redelijk vaak mee te maken met dit soort reparatieprocedures, dus weet er best wat van.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat een vaag verhaal, Dynabyte die voorkomt dat de camera in Frankrijk wordt vernietigd :?

Bij de aankoop van een product sluit je een verkoopoverenkomst met in didt geval Dynabyte, zij moeten dan zorgen dat problemen worden opgelost, zij zijn toch de klant van HP? Medewerkers van Dynabyte staan niet bekend om hun computerkennis.

Dat HP Compaq overneemt betekent niet dat je 45 minuten moet wachten als je HP probeert te bellen.

Al sik jouw was zou ik naar de Dynabyte gaan en daar de chef/manager/bedrijfsleider zoeken en wat zeuren koopovereenkomsten, aansprakelijkheid van de winkelier enz.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Je hebt een overeenkomst met de winkelier en niet met HP dus Dynabyte is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling. Gewoon terug gaan en de camera inleveren en laten repareren.

edit:
N.a.v. het verhaal hier onder.
http://www.trosradar.nl/hoezitdat_detail.php3?id=2

Verwijderd

even een reactie. hp is de fabrikant en je koopt via een tussenweg bij de fabrikant. de garantie is dus ook via de fabrikant. het enige dat dynabyte in dit geval kan doen is hem opsturen naar hp. maar hp is zo eigenwijs dat ze willen dat de klanten eerst hun helpdesk hebben gebeld. als die er dan niet uitkomt krijg je een reparatienummer mee en die kan je dan aan dynabyte geven. op dat moment kunnen zij hem opsturen met een reparatienummer. waarschijnlijk heb jij deze niet gehad en klopt het dus (al klinkt het erg overdreven) dat zij hem met moeite terug kunnen halen voordat ze hem weggooien. op zich is het dus niet eens zo een vreemd verhaal. maar dat hadden de mensen van dynabyte utrecht je best even kunnen vertellen vind ik. nu moet je er zelf achteraan.

maar even voor de duidelijkheid. als je iets koopt in een winkel is dit het tussenstation. zijn zijn dus niet degene die je verantwoordelijk kan houden voor ee defect apparaat. is ook erg logisch want als jij iets bouwt/maakt en ik ga het voor je aan iemand geven. ben ik niet degene die ervoor op hoeft te draaien als er wat fout gaat. maar daarentegen vind ik dat een winkel zoals dynabyte je wel alle hulp moet bieden. alleen moet je de juiste weg bewandelen.

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 19:50:
maar even voor de duidelijkheid. als je iets koopt in een winkel is dit het tussenstation. zijn zijn dus niet degene die je verantwoordelijk kan houden voor ee defect apparaat. is ook erg logisch want als jij iets bouwt/maakt en ik ga het voor je aan iemand geven. ben ik niet degene die ervoor op hoeft te draaien als er wat fout gaat. maar daarentegen vind ik dat een winkel zoals dynabyte je wel alle hulp moet bieden. alleen moet je de juiste weg bewandelen.
Gelul, ditzelfde praatje wordt ook altijd door de fabrikanten gebezigd.

JIJ hebt als KOPER een OVEREENKOMST met de WINKEL, niet met de fabrikant. Jij kan dus garantie claimen bij de winkel. Hoe die winkel dat vervolgens uitzoekt, is hun probleem. Pas als je bijvoorbeeld 3 jaar fabrieksgarantie hebt, die de winkelgarantie van 1 of 2 jaar overschrijdt, moet je met de fabrikant aan de slag.

Dus gewoon naar de winkel gaan en eisen dat hij binnen een redelijke tijd gerepareerd wordt. Als ze zo irritant blijven, gewoon een leuk vervangend apparaat meepakken, je telefoonnummer en het oude apparaat laten liggen en de winkel uitlopen, kijken of ze nog zo irritant zijn. Werkt super moet ik zeggen..... toen kon er opeens wel van alles geregeld worden. Je staat in je recht, dus laat ze de politie maar bellen (* Mark_V is niet aansprakelijk voor eventuele gevangenisstraffen die hieruit volgen).

[update]
Die radarlink is geniaal, ik sluit me volledig aan bij wat daar staat
[/update]

• QBiT
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 19:50:
even een reactie. hp is de fabrikant en je koopt via een tussenweg bij de fabrikant. de garantie is dus ook via de fabrikant. het enige dat dynabyte in dit geval kan doen is hem opsturen naar hp. maar hp is zo eigenwijs dat ze willen dat de klanten eerst hun helpdesk hebben gebeld. als die er dan niet uitkomt krijg je een reparatienummer mee en die kan je dan aan dynabyte geven. op dat moment kunnen zij hem opsturen met een reparatienummer. waarschijnlijk heb jij deze niet gehad en klopt het dus (al klinkt het erg overdreven) dat zij hem met moeite terug kunnen halen voordat ze hem weggooien. op zich is het dus niet eens zo een vreemd verhaal. maar dat hadden de mensen van dynabyte utrecht je best even kunnen vertellen vind ik. nu moet je er zelf achteraan.

Ik ben het met je eens dat zij zelf niet het apparaat hoeven te repareren. Maar ik had het vermoeden, en dat vermoeden word ook een aantal keer bevestigd behalve door jou ;), dat de leverancier (Dynabyte) dat voor mij af moet handelen, en dat zij er wettelijk aansprakelijk voor zijn. Dus dat ik bij hun moet zijn. Dat HP dat graag anders wil, kan wel zijn, maar regels kun je wel maken, maar die moeten wel in overeenstemming zijn met de wet.
Johnny64 schreef op 13 November 2002 @ 19:29:
Wat een vaag verhaal, Dynabyte die voorkomt dat de camera in Frankrijk wordt vernietigd :?

Bij de aankoop van een product sluit je een verkoopoverenkomst met in didt geval Dynabyte, zij moeten dan zorgen dat problemen worden opgelost, zij zijn toch de klant van HP? Medewerkers van Dynabyte staan niet bekend om hun computerkennis.

Dat HP Compaq overneemt betekent niet dat je 45 minuten moet wachten als je HP probeert te bellen.

Al sik jouw was zou ik naar de Dynabyte gaan en daar de chef/manager/bedrijfsleider zoeken en wat zeuren koopovereenkomsten, aansprakelijkheid van de winkelier enz.
Dat bedrijfsleider gezeur heb ik al geprobeert. Trekken ze zich geen ruk van aan. ik moet zeggen dat ik redelijk onbeschoft te woord gestaan werd.

Maar mochten jullie nog tips of ervaringen hebben, of toevallig op de hoogte zijn van de regels rondom dit soort dingen, dan hoor ik het graag. Bij mij is in ieder geval een beetje het gevoel achter gebeleven dat ik genaait word.

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver !

• QBiT
kickjuh ...

Verwijderd

LuCaS schreef op 13 november 2002 @ 21:59:
[...]

Gelul, ditzelfde praatje wordt ook altijd door de fabrikanten gebezigd.

JIJ hebt als KOPER een OVEREENKOMST met de WINKEL, niet met de fabrikant. Jij kan dus garantie claimen bij de winkel. Hoe die winkel dat vervolgens uitzoekt, is hun probleem. Pas als je bijvoorbeeld 3 jaar fabrieksgarantie hebt, die de winkelgarantie van 1 of 2 jaar overschrijdt, moet je met de fabrikant aan de slag.

Dus gewoon naar de winkel gaan en eisen dat hij binnen een redelijke tijd gerepareerd wordt. Als ze zo irritant blijven, gewoon een leuk vervangend apparaat meepakken, je telefoonnummer en het oude apparaat laten liggen en de winkel uitlopen, kijken of ze nog zo irritant zijn. Werkt super moet ik zeggen..... toen kon er opeens wel van alles geregeld worden. Je staat in je recht, dus laat ze de politie maar bellen (/me is niet aansprakelijk voor eventuele gevangenisstraffen die hieruit volgen).

[update]
Die radarlink is geniaal, ik sluit me volledig aan bij wat daar staat
[/update]
Klopt, als koper sluit je een overeenkomst met de winkel, nu is het tegenwoordig zo dat het bij fabrikanten als HP tegenwoordig mogelijk is om de winkel over te slaan en het direct met HP zelf te regelen. Het voordeel hiervan is dat de reparatie sneller word afgehandeld. Als het via dynabyte zelf zou gebeuren komen er zoiezo 1 a 2 weken bij. Dat komt omdat het eerst naar het magazijn word gestuurd en vanuit daar pas naar HP gaat.
dat het niet binnen 1 dag gebeurt is logisch, je gaat als winkelketen niet voor 1 reparatie een truck naar HP sturen maar je wacht tot je een goed gevulde truck hebt om door te sturen naar HP, daardoor kan het 1 a 2 weken duren voordat het bij HP terechtkomt.

Zo te zien heb jij nog nooit in een winkel gewerkt, want je kan moeilijk eisen dat het binnen een redelijke tijd gerepareerd word, want daar kan je als winkel heel weinig invloed op uitoefenen en het kan ook nog altijd bij de fabrikant zelf verkeerd gaan waardoor het langer duurt.

En een vervangend apparaat meekrijgen van de winkel als het onder garantie valt is totale onzin, binnen 8 dagen na aankoop mag je iets ruilen dat is per wet geregeld. Als je na 8 dagen een probleem hebt word het zoals bij elke andere zaak ter reparatie opgestuurd.

:O

Verwijderd

binnen 8 dagen na aankoop mag je iets ruilen dat is per wet geregeld
Het is volgens mij niet per wet geregeld dat je iets binnen 8 dagen mag ruilen. Dit is alleen wanneer het bedrijf dit zelf heeft aangegeven, dus wanneeer het het beleid van de winkel is.

Je hebt wel de colportage wet (kopen aan de deur), hierbij heb je een afkoelperiode van acht dagen. Dit geld niet voor een aankoop in de winkel.

De winkel is zeker aansprakelijk, maar voor reparatie zal de camera zeker na HP moeten. Vaak ruilen ze de camera gewoon om voor een nieuwe. Dit gaat in iedergeval sneller dan het te regelen met de winkelier.

Verwijderd

Zozozo, altijd wordt weer alleen de kant van de klant zeker aangehoord... Zeker nooit in een winkel gestaan? Ooit gedacht aan het gedrag en woordkeus waar je als verkoper soms mee om je oren wordt geslagen? Nee zeker.... En dan lopen beweren dat de chef daarro 'onbeschoft' reageert? Volgens mij zit er nog een andere kant aan het verhaal... Toevallig de camera laten vallen ofzo? Als een dergelijk apparaat nl. een acute uitval van het display zou hebben en binnen de 1 jaar fabrieksgarantie zou vallen, dan zou HP niet zo moeilijk doen, de winkelier trouwens ook niet. Dan is het nl. een hardwareprobleem. Er wordt geschreven in het eerste bericht dat de klant blijkbaar dacht dat'ie een vervangende camera zou krijgen. Waar haalt'ie dat nou weer vandaan????? Als'ie met zo'n 'lulverhaal' (om z'n eigen taalgebruik te dupliceren) aankomt bij de winkelier en de winkelier komt erachter dat de oorzaak een fout van de klant zelf is. dan wordt er zowiezo moeilijk gedaan over de garantie. Lijkt me niet meer dan logisch. Ik sta zelf in een winkel en kan nog wel een boel leuke verhaaltjes posten over wat klanten eisen/verwachten/denken te krijgen. Vervolgens help je ze zo goed mogelijk (klanten eisen tegenwoordig service; hun goed recht), maar als puntje bij paaltje komt, dan doet de winkelier altijd alles fout en is'ie een schoft of whatever... Jaja, kwaad spreken is makkelijker dan goed denken... Ooit eens aan de frustraties van de winkeliers en verkopers gedacht? Misschien interessant voor een nieuwe post...

Verwijderd

dynabyte utrecht Slechte winkel

ik woon zelf in utrecht en hoor alleen maar klachten over deze winkel dus ik hoop dat je van deze ervaring geleerd heb

ga dus niet meer wat kopen of advies vragen bij dynabyte Utrecht

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Even nog wat over de service van HP, eerder was die gewoon goed, maar idd nadat ze samen zijn gegaan met Compaq is het een heel stuk minder geworden. Ik ben as we speak aan het werk in een retailzaak voor computers en de randapperatuur en zelfs voor ons is het enorm lastig om een RMA (garantie) te regelen met hun. Wij hebben ook andere kanalen (specifieke telefoonnummers/emailadressen) en dan blijft het nog lang wachten en onderhandelen!

Maar zoals al eerder gezegt, de koper sluit een overeenkomst met de winkel. De winkel verkoopt als service dat ze eventuele garantie afhandelen binnen hun eigen gestelde termijn. Het is geheel aan de klant om zijn garantie direct te claimen, maar dan heb je niet het voordeel dat een bedrijf vaak voorrang krijgt op reparaties en meer druk kan zetten.

Om samen te vatten, de service van HP is gewoon kl*ten en Dynabyte hoort het correct af te handelen, doen ze dit niet dan weet je waar je voortaan niet meer dingen moet kopen. Wat wij altijd doen is dat we de klant een leenapperaat meegeven als het defecte exemplaar nog een recent model is en anders is het inderdaad zaak om te wachten tot , HP in dit geval, de garantie afhandelt.

[edit]

Ik sluit me trouwens volledig aan bij syserror23, wat je soms als verkoper hoort en waar je voor word uitgemaakt! Echt mensen als je wat gedaan wil krijgen bij een winkel dan moet je vooral niet onredelijk zijn en kwaad worden, dat werkt alleen maar averechts. Laats nog een klant had zijn brander na anderhalf jaar kapot. Hij eiste een nieuwe omdat dat zijn recht was en omdat hij een bult geld voor die brander had betaalt, na anderhalf jaar! Sommige mensen ......... :|

[edit]

[ Voor 0% gewijzigd door RawPeanut op 16-11-2002 11:11 . Reden: toevoeging ]

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

jajaja. Je concurrent afzeiken kan iedereen... })

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Verwijderd schreef op 16 November 2002 @ 11:12:
jajaja. Je concurrent afzeiken kan iedereen... })
Wie ik? Hoop het toch niet, zeg alleen maar dat als een winkel zo dat dat je dan je eigen conclusie moet trekken..

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

Sorry Raw, niet jij. Verkeerd gepost (beginnertje) ;)

Verwijderd

Ik heb bij HP gewerkt en er zijn een hoop gaatjes in de aftersales afdeling. Bel om te beginnen niet dat 0900 nummer, maar dat van de verkoopinformatie. Is een gewoon 020 nummer in Amstelveen. Die verbinden je wel door naar de helpdesk en dan is het zo gebeurd..... tenzij de schade aan je camera niet onder de garantie valt.

Verwijderd

verkoper zijn in een winkel rulez :|

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 16:52:
verkoper zijn in een winkel rulez :|
Het blijft een uitdaging... (8>
Pagina: 1