IDE drive: bad sectors, begin van einde?

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik heb hier een Maxtor 20Gb 5400rpm harddiskje in gebruik, type 2B020H1.

Het ding is bij elkaar misschien een paar dagen gebruikt. Ik had hem overgezet van een systeem naar een ander, opnieuw gepartitioneerd, geformatteerd en er zo'n 8Gb aan data op gekopieerd. Dat ging allemaal prima.

De volgende dag echter kreeg ik bij het opstarten de melding van Windows (98se) dat er een bad sector op de schijf gedetecteerd was.

Bad sectors zijn meestal het begin van het einde, omdat ze normaal gemaskeerd worden totdat het niet meer lukt. Eén bad sector op een IDE HD betekent meestal dat er al X-tig gemaskeerd zijn ;(.

Goed. Ik heb dus PowerMax (Maxtor HD tooltje) gedownload en allerlei tests op de HD losgelaten. Bij één van de testen werd de bad sector gevonden, maar kreeg ik de optie om hem te repareren. Ik heb dus Y geantwoord, en inderdaad: de bad sector is weg en ik heb de afgelopen 2 dagen nog geen nieuwe foutmeldingen gekregen.

Kan het zijn dat Windows iets freaky's gedaan heeft, of denken jullie dat de schijf onbetrouwbaar is?

Macbook Pro

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-03 11:33

Scighera

swim-bike-run

Het kan een keer voorkomen, misschien een tik gehad. bij het overzetten van de schijf?

Windows is naar mijn weten niet daartoe in staat, heeft wel de 'macht' om je data corrupt te maken, maar bad sectors kan windows niet op zijn geweten hebben lijkt mij

www.triathlete.nl

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
naja het is weer goed, maar ik denk niet dat je dat nog gaat zien,
het zal wel mee vallen

het zou idd kunnen zijn dat je HDD een tik heb gegeven tijdens het overplaatsen
maar wees gerust komt wel goed ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ligt niet aan Windows ;)

Maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat er na één bad sectortje bijna altijd vele zullen volgen. Soms direct en soms pas na enkele weken. Als ik jou was zou ik de belangrijkste data regelmatig backuppen. Maar je kunt ook de schijf gewoon direct inruilen bij Maxtor (mits je nog garantie hebt uiteraard). Ze zien heus wel dat je een Bad Sectortje hebt gexift ;)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Sja, inruilen... Ik heb dat begin dit jaar met een CTX monitor gedaan die kapot gegaan was... Ik moet die monitor nog steeds terugkrijgen, hoewel 'ie volgens CTX gerepareerd is... Ik heb er niet echt goede ervaringen mee, dus doe ik dat liever niet.

Maar goed, het is dus eigen risico als ik er mee door ga, blijkbaar :). Ik weet wel _iets_ van harddrives af, bijvoorbeeld dat alle IDE drives foute sectoren remappen naar spare sectoren.

Is het mogelijk om te zien welke sectors door de drive remapped zijn? S.M.A.R.T. doet ook aan remapping, wat is de kans dat de lijst die S.M.A.R.T. bijhoudt dezelfde lijst is als de 'normale' remap-lijst?

Ik heb wel eens tooltjes gezien om de S.M.A.R.T. lijst van remapped sectors op te vragen (of zat dat nou in de BIOS van één van de computers?).

Macbook Pro

Verwijderd

was er niet een of ander tooltje om bad sectors/clusters compleet te excluden van je schijf :? zoiets kan ik me herinneren. Ik weet dus niet om welk tooltje het gaat.

(dus niet alleen te remappen naar spares)
Pagina: 1