Toon posts:

[Linux] het bedrijfsleven hoe staat men er nu tegenover ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik regelmatig zie dat bedrijven moeite hebben met linux.

1. Ze zien het toch als een hobby OS ipv een volwassen OS.
2. Ze moeten evt kennis in huis halen wat denken hun veel meer moeite kost.
3. De ontwetendheid.
4. Support is er niet.

Dit zijn dingen die ik regelmatig hoor en dan linux moet laten zien dat het sneller beter sneller stabieler is en meer kan voor weining ƒ

Nu heb ik bij een overheidsinstantie wat servers draaien en daar zijn ze reuze blij met deze doosies maar toch heeft het lang geduurt voordat het echt geaccepteerd werd.

Ook bij mij werkgever draait een doos die met moeite in het pand kwam .

Wat is jullie ervaring met linux en het bedrijfsleven wat zijn jullie oplossingen wat doen jullie het meest met linux doosies bv internet/intranet mrtg ftp samba etc wat draait er het meest op linux dozen in het bedrijfsleven.

Mischien een intressante poll ?

tnx

Verwijderd

Het eerste waar linux eigenlijk om de hoek kwam kijken bij ons in het bedrijf is voor de firewall en routerfunctionaliteit. Vandaar uit ga je dan verder kijken. Binnenkort komt het eerste linuxbakkie met samba, apache, en qmail te draaien op een van onze kleinere vestigingen om te testen. Als dat goed draait en onze kantoorapplicatie overgaat op een unixmachine dan knikker ik (bijna) alle NT servers eruit (heb nog wel een w2k terminalserver nodig)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:56
Linux wordt bij ons gebruikt als NFS server, backup systeem, intranet server. Daarnaast zijn we zo ver dat de applicatie die we maken, die eigenlijk gemaakt wordt op HP, IBM en Alpha UNIX bakken, nu ook op Linux draait. Dus misschien kan er een laptop met linux gaan dienen als demo server. Een laptop meenemen naar een potentiele klant is stukken makkelijker dan z'n HP koelkast :D
Alleen die support he, je kunt niet 50 programmeurs op een linux bakje aan het proggen zetten zonder support te hebben. Kan er in de kosten lopen...

Verwijderd

Alle servers draaien bij ons Linux/BSD, workstations windows 2000. Omdat de baas verder zich nooit heeft bemoeid met de aanpak, konden we doen wat we zelf wilden als het maar werkte.

Draaien 16 linux bakken en 4 BSD.

Verwijderd

Topicstarter
Ritch schreef op 13 november 2002 @ 13:19:
Linux wordt bij ons gebruikt als NFS server, backup systeem, intranet server. Daarnaast zijn we zo ver dat de applicatie die we maken, die eigenlijk gemaakt wordt op HP, IBM en Alpha UNIX bakken, nu ook op Linux draait. Dus misschien kan er een laptop met linux gaan dienen als demo server. Een laptop meenemen naar een potentiele klant is stukken makkelijker dan z'n HP koelkast :D
Alleen die support he, je kunt niet 50 programmeurs op een linux bakje aan het proggen zetten zonder support te hebben. Kan er in de kosten lopen...
Nu moet ik zeggen dat RedHat (zonder een flamewar te gaan beginnen please !!!)
Wel een aardige support heeft maar ja die sturen ook een een rhce in het ergste geval en een RHCE cursus en relatief best goedkoop vergeleken met andere cursussen. :-)

Maar dan nog kan de support beter van linux op globaal niveau

Verwijderd

Ik heb al diverse (Linux-windows) VPN's laten aanleggen bij bedrijven. Daarnaast draaien erg veel internet providers/webhosters op Linux systemen.

Onlangs nog een basisschool geautomatiseerd waarbij het intranet, de proxyserver, de firewall, en de fileserver draaien op Linux.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Ik denk dat Linux (ALS het al gebruikt wordt) vooral gebruikt wordt als file/internet server... Ik heb er iig goede ervaringen mee :)

Verwijderd

Linux vult mooi het gat tussen Kleine NT doosjes en Zware UNIX machines.
Een DNS, webserver, klein oracle databaseje, dat soort applicaties met niet al te veel load kunnen makkelijk op Linux. Is vaak kosten effectiever dan AIX/HPUX/SOLARIS, en toch stabieler dan NT. Ook performed het vaak beter dan een vergelijkbare NT oplossing. Support is bij Red Hat redelijk, dus dat kan ook mooi. Overigens denk ik niet dat veel distro's een kans maken, is toch bijna alleen maar Red Hat (of je het er nu mee eens bent of niet....).
Ik zie het voorlopig vooral als concurrent van NT en de onderkant van de 'closed source' Unices.

• TheGhostInc
  • Niet online
Linux is op dit moment denk ik te eenzijdig in het gebruik.

Sure, ik draai het als desktop en router. Maar toch heeft linux in sommige dingen een zeer beperkt aanbod. Webserver, proxy, router enz. zijn dingen die een systeembeheerder redelijk snel in elkaar kan zetten. Onder linux soms iets sneller.

Maar pak nu eens een systeem dat een volledig win2k/Xp netwerk kan vervangen.
Eerlijkheidshalve zou ik het nu gewoon niet aandurven. Teveel risico.

Risico wat je daarbij loopt is dat door Linux te hard te promoten het hard op z'n bek gaat, en dan hoef je het gewoon de eerste 5 jaar niet meer te proberen.

* TheGhostInc heeft er pas echt vertrouwen in als hij een werkend terminal server systeem (voor de lol) heeft gebouwd, tot die tijd ben ik toch voorzichtig.

Het enige wat Microsoft (en hun aanhangers) zoekt is een stok om mee te slaan, als we allemaal een beetje opletten zal er niet zomaar iets gebeuren. En kan Linux langzaam rijpen. Linux heeft geen haast, pas met Longhorn zal het echt gaan spelen.
Als Microsoft daarnaast nog wat minder fijne technologien in z'n spullen stopt schiet het ook op.
Laat microsoft nog maar een beetje doorsuffen, dan is Linux klaar, imho (off course)

Verwijderd

Topicstarter
Moet zeggen dat vooral oracle erg goed presteerd met Linux :

nt doos 50 users max RH linux doos met zelfde hardware 600 user max

Das lol maar nog geen linux dos met oracle in productie gezien wel e10K's maar das sun

Ik denk dat in de print wereld veel voor unix linux gekozen wordt omdat er veel met grep sed en awk gedaan kan worden cq perl etc..

Ik heb eens een doos geinstalleerd waarbij het omzetten van data van naar klant en print straat erg goed werd gedaan doos linux en deze vervangde een Unix doos. (sco)

• TheGhostInc
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 13:44:
Linux vult mooi het gat tussen Kleine NT doosjes en Zware UNIX machines.
Een DNS, webserver, klein oracle databaseje, dat soort applicaties met niet al te veel load kunnen makkelijk op Linux. Is vaak kosten effectiever dan AIX/HPUX/SOLARIS, en toch stabieler dan NT. Ook performed het vaak beter dan een vergelijkbare NT oplossing. Support is bij Red Hat redelijk, dus dat kan ook mooi. Overigens denk ik niet dat veel distro's een kans maken, is toch bijna alleen maar Red Hat (of je het er nu mee eens bent of niet....).
Ik zie het voorlopig vooral als concurrent van NT en de onderkant van de 'closed source' Unices.
Helemaal doordat win2K en andere niet meer maximaal met Samba kunnen werken, dat is gelocked op iets van 200KB/s (uit mijn hoofd)
Alleen advanced server kan wel sneller.

Linux is dan een goed alternatief.

daarnaast verandert de markt ook steeds meer naar een dienstenmarkt.
Vroeger kocht je nog een server, steeds vaker koop je een dienst met contract.
Voordeel is dat Linux dan veel makkelijker is te implementeren, dan hoeven een paar mensen maar uit te zoeken hoe het werkt, de rest kan meelopen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Tja, als bedrijven tegenwoordig Linux nog steeds zien als 'hobby-OS' moet je ze eens wijzen op IBM (zie de frontpage van vandaag) die hier *veel* en dan bedoel ik *veel* aan doet, op Oracle die publiekelijk aanbeveelt dat hun DB goed op Linux werkt, op andere grote bedrijven die geen lullige bedragen in de ontwikkeling van applicaties op Linux steken.

Ook Sun is aardig met Linux bezig (ook geen kleine jongen). Grote render-farms (voor films enzo) draaien op Linux. AMD en NVidia gebruiken Linux in clusters om van alles en nog wat door te kunnen rekenen voor hun chips. De Duitse overheid maakt er geen geheim van dat ze momenteel aardige bedragen aan development in KDE te steken omdat ze gewoon willen dat dat verrekte spul op hun computers gaat draaien...is het nog niet perfect? Tja, dan huren ze mensen in die het perfect maken (bv. makkelijk werken met encryptie in kmail, een geintegreerde 'outlook-achtige' mail/news/agenda/plannings-applicatie etc.). Er wordt momenteel op allerlei fronten gewerkt aan de ontwikkeling...

Als je even gaat zoeken op verschillende linux-related news-sites weet ik zeker dat je stapels info hierover kunt vinden, die duidelijk aangeven dat *echt* grote bedrijven Linux zeker niet meer zien als 'hobby-OS'.
Wat betreft mijn persoonlijke ervaringen: ik ben student maar heb part-time gewerkt bij verschillende (relatief) kleine bedrijfjes (in Enschede). Vaak kwam daar (mede) door studenten en andere medewerkers Linux binnen, bleek dat echt geweldig te werken, en draait daar nu sowieso 95% van het serverpark alleen Linux, en kunnen de developpers die dat graag hebben ook Linux op de desktop draaien.

Dus de tip: Begin bij de servers. Als dit goed werkt, verplaats dan rustig aan meer services naar Linux. Als je eenmaal een capabele admin met kennis van UNIX hebt (op een gegeven moment moet dat toch als een bedrijf groeit, om de servers te beheren etc.), kan die ws. ook prima een systeem opzetten dat Linux op de desktop mogelijk maakt. Argumenten voor het management:
- Als developper wil je het graag
- Lagere licentiekosten
- Beter automatiseerbaar/remote beheersbaar (als je een goede admin hebt/bent!)
- Wat je in Windows kunt kan in Linux zeker ook (- check wel goed of dit ook waar is btw. Bv. je wilt grafici momenteel niet opschepen met Linux, maar voor ontwikkelaars kan het echt prima).

Wat betreft support: hoezo is die er niet :? Ga eens met SuSE bellen...daar kun je volgens mij prima deals mee sluiten wat betreft support, ze zijn zelfs specifiek op bedrijven gericht en bieden nu zelfs een SuSE-versie speciaal voor bedrijven waar ook MS Office op kan draaien (dus incl. Cross-Over office en Cross-Over plugin, als dat je niks zegt: check codeweavers.com). SuSE zit in Duitsland dus dat is ook nog 'es behoorlijk dichtbij...hun suppport helpdesk daar is echt wel OK - het is waar ze hun geld mee proberen te verdienen!

P.S. Niet dat deze daarom overbodig is, maar enige tijd geleden was hier een topic over, misschien kun je daar ook nog interessante info in vinden. Helaas kan ik vanwege de brakke search het topic niet terug vinden, heeft iemand 'm nog?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Hier worden Debian machine uitgeleverd in plaats van SCO Unix. De overgang is niet dermate schokkend, maar er moest wel een certificering aan te pas komen in verband met pin betalingen. Problemen hoor ik nauwelijks, zeker niet in vergelijking met Windows.

De grootste overschakeling is het vastleggen van de installatie e.d. in allerlei documenten en het aan de gang krijgen van drivers voor specialix kaarten e.d. maar alles werkt probleemloos. Op dit moment wordt ook getest met een Cobalt Qube, en zo het zich laat aanzien zal ook dit wel doorgang vinden.

Ik kan je alleen maar eens aanraden om eens goed te kijken bij je platenzaak want de kans is vrij groot dat-ie Linux heeft draaien.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Verwijderd

Bij ons op het werk is onlangs een proef afgesloten, waarbij gekeken is wat voor problemen en oplossingen linux kan bieden.

Het ging over linux op de desktop, het bestaande systeem is Unix (hp-ux) voor de ontwerpers met x-stations en soms windows nt pc's met reflection of exceed om vervolgens dus als x-server gebruikt te worden.
Oh ja, we doen aan chipontwerp.
Overigen (managers, secretaresses etcetc) werken met NT.
Het belang van linux wordt/werd in 1e instantie gezien in de upgrade/vervanging van de x-stations die soms echt oud zijn.

Ik heb een tijdlang (paar maanden) een linuxbak gebruikt, RH 7.3.

De problemen waren:
-nfs (hp-ux implementatie) met /user mounten op de linuxbak ging problematisch; de hp server ging in een lock, op mijn linuxbak bleef de windowmanager hangen, totdat ik het proces killde ofzo.
1 x heb ik dat niet gedaan, meestal kwam hij wel na een paar seconden (of minuten) terug uit die lock, waarna het weer ging. Die keer niet, iedereen klaagde over probs met het netwerk de volgende dag,... ik killde de bewuste processen (die gewoon dingen in nfs gemounte files wilden veranderen ofzo), en hop, voor iedereen ging het netwerk weer sneller.
Het is natuurlijk een hp-ux probleem, maar ja, daar kunnen we niet zonder.

-programma's gebruiken vaak nog pseudocolour, die met XFree slechts op 8 bit te doen is, met heel vervelende kleurwisselingen, erger dan op de x-stations die de meesten nu gebruiken. (Framemaker/sgml, cadence ontwerpsoftware etc)
Met nieuwe releases verdwijnen die problemen vanzelf, maar ik kan zeggen dat als die probs er niet waren, dat ze dan waarschijnlijk de nfs problemen met een linux-nfs bak hadden opgelost.

- de zaken gingen niet echt sneller, maar het netwerk is daar schuld aan; met 10Mb/s lijntjes is met een x-station het station de bottleneck misschien, met P4 1.7GHz is het toch echt je netwerk....

Verder was het de bedoeling om op linux die zaken te draaien waarvoor de x-station gebruikers nu nog naar de windows wereld moeten via TSE servers, zoals worddocs enzo. Ik heb het nooit zover geschopt dat de sysops die software geinstalleerd hadden, wel had ik natuurlijk webbrowsers (mozilla en galeon) enzo lokaal draaien.

Gelukkig weet ik een beetje van linux inmiddels, en kon dus klachten van sysops direct terechtwijzen (bv met nfs werd gezegd: ja dat linux is toch veel problematischer dan mensen doen lijken, ik heb gewoon een standaard install gedaan, en moet je zien. Ik: ja standaard install, je kiest in de 1e plaats voor server install terwijl ik die bak als workstation gebruik, ten tweede mount je de user dirs via nfs, wat ook niet echt standaard is, en dan ook nog via een hp-ux nfs...) in die gevallen dat het niet helemaal klopte.

Verdere sysop problemen: veel scripts zijn met/voor ksh gemaakt, en de public domain ksh doet toch niet helemaal hetzelfde, dus daar moest ook aan gesleuteld worden.

(Bdw: ik was niet de enige tester, er waren in totaal 4 linuxbakken)

Er zijn interne (niet op onze afdeling) tests gedaan, waarvan ik jullie het volgende niet wil onthouden:
Benchmark met 2 sunsparcs, 1 hp-ux 550MHz (dacht ik) en 1 PIII 1GHz.
Reken tijdsduur: resp. 40, 30, 19, 18 minuten.
Inderdaad, die PIII liep rondjes om die andere systemen.

Cadence (chip design software) komt begin volgend jaar uit met linux versies van de software die wij gebruiken (van een aantal dingen zijn al x86 linux versies).

Een andere afdeling, in Bangalore, India is nu al helemaal aan het overstappen op x86 met linux. Hardwarekosten en licences zijn hun hoofdkosten, en eventuele overhead van support en installatie van linux vallen in het niet vanwege de lage loonkosten.

Het lijkt erop dat het chipontwerp binnen 1 a 2 jaar op linuxbakken gaat gebeuren.

Overigens, men wil hier (lokaal) best graag over op linux om van de licence seats af te komen voor windows, office, etc, maar dat wordt centraal geregeld, dus daar kan hier niks aan gedaan worden.

Voor secretaresses, managers en overig niet computer-literate personeel denk ik dat het niet langer hoeft te duren dan die 1 a 2 jaar, maar goed, je weet nooit.

Voorlopig is het hier nog niet eens bekend of we (de windowsgebruikers) over moeten op win2000 of XP..

• Vinnie
  • Niet online
Een bedrijf waar ik bijna stage ging lopen begint meer anders te denken :)
Die bleef gewoon stug bij een oudere Windows versie zitten ( ze zien de nieuwe licenties niet zitten bij Microsoft ) en ze wilden gaan beginnen met een Linux mailserver/webserver.

Dus hoop is er nog wel :+

offtopic:
Ik ben er iig ook mee aan ut proberen, maar echt lukken doet ut nog nie :P

C:\>_

• Wilke
  • Nu online
TheGhostInc schreef op 13 november 2002 @ 13:50:
Sure, ik draai het als desktop en router. Maar toch heeft linux in sommige dingen een zeer beperkt aanbod. Webserver, proxy, router enz. zijn dingen die een systeembeheerder redelijk snel in elkaar kan zetten. Onder linux soms iets sneller.

Maar pak nu eens een systeem dat een volledig win2k/Xp netwerk kan vervangen.
Eerlijkheidshalve zou ik het nu gewoon niet aandurven. Teveel risico.
In een klap vervangen moet je nooit doen, nee. Eerst pilots draaien (management: dit lijkt een goedkopere alternatieve oplossing te kunnen zijn, die steeds beter word <insert succesverhalen here>), pas als ook management overtuigd genoeg is van de waarde van Linux om er mee te testen, dit echt gaan doen. Dat kost dus moeite, maar ik ben er van overtuigd dat het inmiddels - met de desktop-gerichtte distro's zoals Xandros en Lycoris, of bedrijfs-gerichte zoals SuSE, echt kan. Echt. Een jaar geleden had ik dit niet durven zeggen, nu wel (m.n. vanwege Cross-over Office btw.)
Risico wat je daarbij loopt is dat door Linux te hard te promoten het hard op z'n bek gaat, en dan hoef je het gewoon de eerste 5 jaar niet meer te proberen.
Correct, daarom moet je ook goed oppassen met waar het wel en niet kan. Je wil zeker niet in een klap helemaal overschakelen. Je moet beginnen bij de developers, gewoon zelf bv. vragen van 'hee mag ik eens een dual-boot maken', en dan aan management laten zien dat het werkt (of concluderen van niet en het voorlopig laten zitten), en dat het voor een deel van het bedrijf wel eens een veel goedkopere oplossing zou kunnen zijn....

Als Windows gewoon een betere oplossing is (voor sommige dingen is het dat gewoon, punt uit - zeg zelfs ik als diehard Linux-gebruiker), dan moet je daar vooral geen Linux in gaan zetten. Het mooie is dat Linux en Windows prima samen kunnen gaan....
* TheGhostInc heeft er pas echt vertrouwen in als hij een werkend terminal server systeem (voor de lol) heeft gebouwd, tot die tijd ben ik toch voorzichtig.
Al eens gekeken naar het Linux Terminal Server Project? Knutsel er eens mee...ze hebben een hele distro er omheen opgezet specifiek om zoiets goed te kunnen doen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ik denk dat zodra het bedrijfsleven de zelfde hoeveelheid applicaties kan draaien op Linux dat het wel over te krijgen is, maar ook dan heb je met Linux hetzelfde probleem als met Windows, het zal dan vaker vastlopen en de snelheid van het OS loopt dan met harde stappen achteruit.

Let wel Linux is naar mijn idee stabieler omdat er minder applicaties voor zijn. Ik denk dat wanneer en even veel applicaties voor Linux zijn dat het even zo goed huilen met de pet op is. Ook dan zal Linux vaker vastlopen dat wat het nu doet.

Meh ...

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 18:07
Ik heb hier als severs alleen maar linux staan. Omdat we een klein bedrijf met 6 man hebben is het gewoon te prijzig om iets anders te nemen. 1 server dient als router en externe webserver, 1 server is interne fileserver, databaseserver en interne webserver (testomgeving). Voor de desktops hebben we nu nog windows XP draaien, maar zo snel als echt alles over kan naar linux dan gaan we ook.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Twarp schreef op 13 november 2002 @ 14:49:
Ik denk dat zodra het bedrijfsleven de zelfde hoeveelheid applicaties kan draaien op Linux dat het wel over te krijgen is, maar ook dan heb je met Linux hetzelfde probleem als met Windows, het zal dan vaker vastlopen en de snelheid van het OS loopt dan met harde stappen achteruit.

Let wel Linux is naar mijn idee stabieler omdat er minder applicaties voor zijn. Ik denk dat wanneer en even veel applicaties voor Linux zijn dat het even zo goed huilen met de pet op is. Ook dan zal Linux vaker vastlopen dat wat het nu doet.
Applicaties onder Linux blijven redelijk geisoleerd van het OS. Met andere woorden, de dll-hel is niet een probleem onder Linux en is redelijk goed te voorkomen met enige kennis van het OS. Applicaties die Linux laten crashen heb ik nog nauwelijks gezien. Het kan zijn dat je grafische schil vastloopt maar die is wel te killen. Je OS loopt gewoon door. Crashes worden vaak veroorzaakt door foute configs of brakke hardware.

Ook is het aantal applicaties dat onder Linux draait misschien wel groter dan onder dat andere OS. Echter niet op alle terreinen zijn er al goede vervangers voor Windows software.

Verwijderd

Topicstarter
zou mijn hemel zijn alleen maar linux dozen alles zelf configureren en beheren server park zou dan zou mooi lopen joh ....

Tuurlijk mogen er windows clients zijn maar de rest bijna unix / linux wat een hoop kanten kan je dan op met configureren cq security

Maar helaas is me dat nog niet gegund :-(<

Alleen nog maar een paar linux doosies en netwerken

Ik wil in de toekomst toch eens kijken voor een beowulf oid oplossing

• TheGhostInc
  • Niet online
Wilke schreef op 13 November 2002 @ 14:44:
[...]

In een klap vervangen moet je nooit doen, nee. Eerst pilots draaien (management: dit lijkt een goedkopere alternatieve oplossing te kunnen zijn, die steeds beter word <insert succesverhalen here>), pas als ook management overtuigd genoeg is van de waarde van Linux om er mee te testen, dit echt gaan doen. Dat kost dus moeite, maar ik ben er van overtuigd dat het inmiddels - met de desktop-gerichtte distro's zoals Xandros en Lycoris, of bedrijfs-gerichte zoals SuSE, echt kan. Echt. Een jaar geleden had ik dit niet durven zeggen, nu wel (m.n. vanwege Cross-over Office btw.)
Ik moet toegeven dat ik zelf steeds meer gecharmeerd wordt van de verschillende linux distro's, helaas geld dit ook voor XP ;)
Maar echt meepraten kan ik niet, linux in de praktijk bij bedrijven is nog onbekend gebied.
Al eens gekeken naar het Linux Terminal Server Project? Knutsel er eens mee...ze hebben een hele distro er omheen opgezet specifiek om zoiets goed te kunnen doen.
Jep, daar zit ik al een tijdje naar te kijken, zeker met mijn nieuwe pc erbij heb ik genoeg machines om een leuke test uit te voeren.
Einddoel is de buurvrouw(24) op haar P133 remote te laten internetten.

Als deze pilot werkt ga ik proberen dit bij een bedrijf aan te smeren als vervanger voor Citrix.

Overigens is Linux nu langzaam een groeiende sneeuwbal aan het worden. Op weinig plaatsen wordt Linux vervangen door Windows. Zeker op server gebied krijgt Linux een goede naam. Zeker als je het prijskaartje erbij haalt.
Linux is veel performance voor weinig. MS red met dezelfde hardware zelden dezelfde performance. Als ze Linus dat ook voor elkaar krijgt op de desktop (samen met wine) zal Bill vanzelf uit de top 10 van rijkste mensen gaan :+

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Bij ons op het werk (erg klein bedrijfje, 'de baas', 2 vaste werknemers en 4 studenten voor 1 dag p.w.) gebruiken we al jaren Windows op ontwikkel PC's, en Novell 3 als fileserver. We maken software voor Windows, en de klanten lijken af en toe ZO dom dat die voorlopig niet aan Linux kunnen beginnen (zip?!?, wa's dat?) >:)
Als de klanten er niet om vragen, gaat er voor Linux niets ontwikkeld worden (al kan dat wel relatief eenvoudig, als we Delphi door Kylix vervangen, en Paradox door MySQL ofzo).

Voor de e-mail (IMAP & LDAP) en als firewall heb ik geprobeerd een Linux server er in te krijgen, maar dat wilde toch niet echt. Als het niet werkte wilde men het liefst kunnen dubbelklikken op een grote rode knop zodat alles weer werkt, en dat werkt nou eenmaal niet zo.
Ook was de performance van het e-mail gebeuren niet echt lekker, maar dat komt volgens mij doordat Outlook niet echt efficient is, en de server was slechts een P100 met 32 MB geheugen, dus dat was te langzaam (dat dat niet aan Linux lag kon men nog wel begrijpen trouwens). Tevens is de LDAP implementatie van Outlook irritant, zodat het idee van een centrale adresboekserver al snel werd ondermijnd doordat iedereen ook zijn eigen lokale adresboek ging gebruiken :X.

Zeker bij zulke kleine bedrijfjes is het gebrek aan kennis een erg groot probleem. Er hoeft maar een klein dingetje mis te gaan, en die ene student die Linux kent moet weer langskomen. Niet echt een duurzame oplossing :).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Niemand moet zomaar iemand aan een server laten sleutelen en onder linux als je het goed configureerd gaat er geen klein dingie mis. hardware loopt of stopt en config files veranderen niet zomaar onder linux (gelukkig) enige onderhoud is wel nodig dus evt updates bug fixes en security updates zijn handig ook een doos jaren aan te laten staan zonder reboot is niet slim ook al draait het wel maar geeft toch meestal aan dat de onderhoud slecht is herstarten 1x per x maanden is aan te bevelen.

Tenzij je uptime freak bent.

Verwijderd

waar ik nu zit hebben we +/- 450 boxen, uit oogpunt van de licensiekosten draaien de meeste servers linux (effectenkantoor he :P )

serverside:
Langzamerhand worden de oude AIX machines gemigreerd naar linux, en uiteindelijk zullen ook onze sun bakken (op een paar uitzonderingen na) gemigreerd worden. Functies varieren van basic network services tot in/out house handels applicaties. Fileservers hier maken gebruik van de windows PDC

clientside:
windows (verschillende releases), aix, t64, openvms, dos, qnx en een stapel linux werkstations, wederom word dit grotendeels gemigreerd naar of w2k of lnx

(edit, dit is door (somewhat) cluefull management doorgedrukt :P )

• Wilke
  • Nu online
TheGhostInc schreef op 13 november 2002 @ 15:55:
Ik moet toegeven dat ik zelf steeds meer gecharmeerd wordt van de verschillende linux distro's, helaas geld dit ook voor XP ;)
Maar echt meepraten kan ik niet, linux in de praktijk bij bedrijven is nog onbekend gebied.
Inderdaad, win2k is behoorlijk okee, van XP ben ik zelf wat minder gecharmeerd (minder stabiel, MS spyware/DRM crap wordt erger...) maar het ziet er op zich wel leuk uit ja...

Als je zegt "Linux op de desktop in de praktijk bij grote bedrijven is nog onbekend gebied", dan ben ik het ook met die 2e zin eens.

In kleine bedrijven (zowel server als desktop) en ook al binnen sommige grote bedrijven (als server) is dit namelijk gewoon niet waar, volgens mij.

Verwijderd

Ik kwam daarstraks dit tegen: http://www.desktoplinux.com/articles/AT7096363910.html

zegt toch wel wat over de kwaliteit van linux, ook als desktopplatform:
Question: How's the adoption of Linux in the film industry going?

Amazingly well. Studios choose the best tool for the job. Cost is secondary. Most studios have a mix of operating systems, including Linux, Irix, Windows, and Macintosh. Linux has become the primary OS for studios because it is the best tool for the job.
Dat ze dus blijkbaar linux beter vinden dan die andere systemen (incl. Mac) vind ik erg veelzeggend. En het gaat hier dus duidelijk om desktoptoepassingen, geen renderservers of zo.

Dit is ook een leuk stukje:
The studios have the largest Linux desktop deployments and are learning a lot from doing that. They are also pressing IBM, HP/Compaq, Dell, and NVIDIA to do more with Linux. They are driving the third-party market, resulting in Linux versions of leading commercial software including Maya, Houdini, SoftImage, Shake, and Renderman. Most of the industry standard motion picture tools are there. Adobe and Avid are the big holdouts.
Verder over de stabiliteit van linux naarmate je meer software hebt: ik heb denk ik zo'n 1500 packages geinstalleerd, misschien wat minder, maar in elk geval meer dan je gemiddeld op een win pc tegenkomt, en veel packages zijn nog beta of zelfs alfa (in linuxland, voor win vergelijkbaar met 4.5 oid ;) ), maar die halen toch echt het OS niet onderuit, hooguit de x-server.

Ik merk dat aan de hand van de reacties totnogtoe, linux in het bedrijfsleven op de desktop nog niet erg ver is; bij ons is het belang zoals gezegd verweven met Unix, en van daaruit is het natuurlijk niet heel ver (maar ook absoluut niet hetzelfde, een unix sysop moet ook dingen bijleren om een linux systeem te beheren).
Dus wat betreft adoptie in het bedrijfsleven (grote bedrijven) denk ik dat dat vooral zal gaan om bedrijven die nu unix systemen hebben.

De anderen kijken waarschijnlijk eerst de kat uit de boom (niet geheel onterecht), bv naar projecten vanuit de overheid (Bundestag, Extremadura in Spanje etcetc).

Ik heb het gevoel dat er een (gezonde) mate van twijfel/terughoudendheid is, gemengd met de nieuwe variant op het oude: no-one ever got fired for buying IBM, wat heden ten dage: 'no-one ever got fired for buying Microsoft' is geworden.

Verder denk ik dat elk groot bedrijf op dit moment aan het kijken is welk voordeel ze kunnen halen met linux, nu en in de toekomst.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2002 17:59 . Reden: verbetering en toevoeging ]

Verwijderd

volgensmij gaat het wat gemakkelijker bij een wat kleiner bedrijf...

ik werk bij een (bouw)bedrijf waar we met z'n 11-en zijn en ik heb hier een poosje terug een 2e server geplaatst met Slackware. Ik gebruik deze als firewall, router en webserver.

Ik zeg dat het bij een kleiner bedrijf wat makkelijker gaat omdat ik de enige ben die bepaald wat er op een server komt te draaien en welk besturingssysteem ik daar op wil hebben.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Op school net twee brak lopende redhat servers die slecht onderhouden waren vervangen door twee goed lopende Debian servers, installeren van die dingen is een eitje met FAI, eerst een week documentatie doorploeteren en bekijken hoe en of het gaat werken, vervolgens in een uurtje tijd een hele server geconfigd :)

Ik automatiseer bij een bedrijf waar echt alles windows is. Ze hebben een simpel P75 bakje met 32MB geheugen en een 850MB harddisk van me gekocht, draait Debian op als internetrouter, beperkte fileserver (dat ding haalt via cron elke dag de laatste virusscanner op voor het netwerk) en mailserver. Die dure NT4 server die ze hebben staan draait alleen nog NT4 omdat ze de agendafunctionaliteit van Exchange niet kunnen missen, maar dat wordt binnenkort ook verleden tijd met Kolab en Kroupware :)

Ik heb ze nog ff debian gedemonstreerd met OpenOffice, KDE 3.0 en Gnome2, draaide als een tierelier en ze waren zeer positief. Moet nog eens ff zien wanneer de eerste X-server daar komt te staan waarmee ze kunnen oefenen met Cygwin/XFree86 (draait mi beter dan Exceed)

Verwijderd

Klinkt interessant... kan ik daarmee gewoon onze win2k server bak vervangen en gewoon op de client pc's outlook + openbare mappen houden :?

Verwijderd

Topicstarter
ja vooral de agenda functies moet je toch hebben dan zou alles over kunnen :-)>

GOED !!!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Zwerver is de gelukkige directeur van een bedrijf dat gespecialiseerd is in het aanleggen van netwerken bij basisscholen en het MKB, alsmede het voorzien van Linux Fileservers aldaar

als je kijkt wat de gemiddelde directeur nu zegt:

"hoe moet onze sysop dat beheren?"
"veel lezen meneer, denkt u werkelijk dat ze daar tijd voor hebben?"

Om dan vervolgens een maand later als we langs komen te zeggen:

"Dat Linux he, hoe kunt u dat zo goedkoop aanbieden? Het is toch wel legaal?"

Oftewel, alles positief, ze merken het verschil tussen w2k en lin+samba alleen maar aan de toegenomen snelheid. Nu nog ff wachten op een groupware oplossing (Kroupware.kde.org ;))

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 20:32
(interessant topic .... voor een beginnende SuSE gebruiker)

Overigens maakt Microsoft het anderen partijen aantrekkelijker om voor een "alternatief" OS zoals Linux te kiezen. Ook bij de Enterprise licenties van MS zijn de kosten zo'n beetje verdubbeld, waardoor sommigen toch wel wakkergeschud worden dat ze eigenlijk door een monopolist uitgemolken worden. Niet zo gek dat er nu meer rondgekeken wordt of het mogelijk is over te stappen.

Op de Register (http://www.theregister.co.uk) staat overigens te lezen dat Gartner-Dataquest verwacht dat het gebruik van Linux als server volgend jaar wel eens gaat verdubbelen.

Verwijderd

Aardig stuk over Linux en bedrijfsleven...

http://sympatico.workopol.../TSLINU?section=Executive

Verwijderd

Bij de Organisatie waar ik stage loop is de systeem beheerder erg terughoudend wat linux betreft. Hij heeft er ook totaal geen kennis van maar ik mag binnenkort toch een linux op een isdn router installeren.

Laatst had ik het over printers en linux. En ik vertelde dat Linux bij het printen het liefst postscript heeft en geen pcl. Toen zei mijn stage begeleider. Wat belachelijk, allweer een reden om niet voor linux te kiezen. :? Ik grapte toen. Nou die Win2k server die we nu hebben (dell dual pentium III 1 Gigahertz 512 Ram, 3Ware Controller met RAID 5 Config, Intel 100 Mb netwerkkaart) is zo traag als dikke stront in een nauwe trechter. Dat viel me echt tegen. Ik had Win2k toch echt veel sneller verwacht op een Dual configuratie. Ik zei: in zo'n configuratie loopt linux als een sneltrein.

Hij moest me gelijk geven dat hij ook wel wat meer prestatie uit die configuratie had verwacht. :)

Verwijderd

Klinkt interessant... kan ik daarmee gewoon onze win2k server bak vervangen en gewoon op de client pc's outlook + openbare mappen houden :?
Dat is volgens mij nog het probleem van Linux. Als er een goed werkend alternatief voor Exchange, dus inclusief Agenda's / Groep Agenda's etc, zou komen dan zouden MS gebruikers sneller over stappen.

Ik weet wel dat veel grote bedrijven nu meer en meer linux gaan pushen. Heb zelf 5 jaar bij Oracle gewerkt en daar zijn ze dus echt wel bezig met het pushen van Linux(lees:RedHat) om meer tegenstand te krijgen richting MS. Probleem is wel dat dat voor een groot stuk ook uit eigenbelang is....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 09:03:
[...]

Dat is volgens mij nog het probleem van Linux. Als er een goed werkend alternatief voor Exchange, dus inclusief Agenda's / Groep Agenda's etc, zou komen dan zouden MS gebruikers sneller over stappen.

Ik weet wel dat veel grote bedrijven nu meer en meer linux gaan pushen. Heb zelf 5 jaar bij Oracle gewerkt en daar zijn ze dus echt wel bezig met het pushen van Linux(lees:RedHat) om meer tegenstand te krijgen richting MS. Probleem is wel dat dat voor een groot stuk ook uit eigenbelang is....
Naar mijn id zijn er al 3 email server appz die agenda's en groep agenda's ondersteunen. :)

en wat betreft oracle is dat nl logisch MS gaat richting dominatie :( dus ook oracle wordt langzaam vervangen helaas. :(

Maar oracle is goed bezig ook SUN heeft redhat ontwikkelingen een deel gekocht (rh 7.3 of versie 7.2 weet niet precies) om sun linux te maken. :*)

Er komt nu het bedrijfsleven ook linux gaat ondersteunen zie bv drivers
en grote namen n.l. HP SUN ORACLE . >:)

Sterker nog ik durf te voorspellen dat in de toekomst linux belangrijker gaat worden. :P

cq zelfs groter dan MS gaat worden en dan spreek ik over jaren nl . :z

De meesten zullen dit niet geloven etc etc :?

Maar er vindt in de toekomst een verschuiving plaats dit is nl "een feit" cq een gegeven dat dit plaats vindt. dit is menselijk. :O

Dus ook in de software branche zal dit gebeuren mijn hoop en sterke vermoeden is dat linux dit kan en hopelijk zal overkomen. >:)

maar dit is puur mijn vermoeden dus geen flames plz. :(

<ploit>

Verwijderd

Ik geloof niet dat Oracle ooit vervangen zal worden door MS. Die kunnen simpel weg het nivo niet aan van Oracle. (op database gebied...) Dat weet Oracle zelf heel goed, probleem is alleen de rest vd markt qua applicaties (crm / mail ) Oracle zou dat graag vaker gecombineerd met hun eigen produkt zien, en logisch uiteraard. (ook goed voor mijn aandelen :) )

maar welke 3 produkten ken jij dan?
ik ken er geen een onder linux die echt weinig kost en email/agenda combineert, en ook dmv een goeie client te benaderen is...

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
Ik loop stage bij een bedrijf wat in fiete alleen maar met Windows werkt, het woord unix of linux is daar min of meer een scheldwoord.
Laat ik nou een fervent linux gebruiker zijn (> 2 jaar) >:)
ik loop ze elke dag te treiteren als er weer eens iemand problemen met z'n pc heeft of als de server weer eens op z'n gat ligt, echt geweldig vind ik dat :D

Maar hoe zij er tegenaan kijken? Ik denk persoonlijk dat ze gewoon bang zijn, ze weten allemaal heel erg veel van Windows hier door alle jaaaaren ervaring als windows systeembeheerder en ik denk dat ze bang zijn voor alles wat nieuw is omdat ze dan weer nieuwe dingen moeten leren ofzo. Het is niet echt een inhoudelijke 'haat', ' tis meer afschuw. Erg, erg, jammer vind ik :'(
Ik vind het trouwens niet alleen jammer, ook redelijk vreemd. Een beetje computer-gek moet toch hardstikke geinteresseerd zijn in alles dat nieuw is? En toch JUIST niet terughoudend? Alle nieuwste snufjes en programmaatjes gaan ze tot de bodem uitzoeken en bespreken met elkaar maar over linux willen ze niks horen, ik snap dat niet. Als ik dan over linux begin kijken ze me aan alsof ze water zien branden... :D

Rookworst zonder R is ook worst.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-03 19:51
EdwinW schreef op 16 November 2002 @ 22:21:
(interessant topic .... voor een beginnende SuSE gebruiker)

Overigens maakt Microsoft het anderen partijen aantrekkelijker om voor een "alternatief" OS zoals Linux te kiezen. Ook bij de Enterprise licenties van MS zijn de kosten zo'n beetje verdubbeld, waardoor sommigen toch wel wakkergeschud worden dat ze eigenlijk door een monopolist uitgemolken worden. Niet zo gek dat er nu meer rondgekeken wordt of het mogelijk is over te stappen.

Op de Register (http://www.theregister.co.uk) staat overigens te lezen dat Gartner-Dataquest verwacht dat het gebruik van Linux als server volgend jaar wel eens gaat verdubbelen.
Weet je wat ik nou het aller, aller ZIEKST vind aan die monopoly positie?
Situatie: ik bestel een nieuwe pc
Gevolg: ik MOET (lees "ben verplicht") er een windows besturingssysteem bij te kopen, zelfs al kan ik bewijzen dat ik er linux op ga zetten... :(

Rookworst zonder R is ook worst.

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
misschien een positieve impulse vanuit de tweede kamer > http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1501_1280703,00.html

Verwijderd

cool kan niet wachten!

Verwijderd

Waar ik werk hebben we een aantal omgevingen van grote klanten in beheer. Een van deze klanten (plm 150 vestigingen in nederland) wilde anderhalf jaar geleden internet op de werkplek. Er moest dus op elke vestiging een break-out naar internet komen met de volgende functionaliteit:

Firewall & router
Proxyserver
DNS server
Webserver (voor allerhande statistieken)
DHCP server voor een extra netwerkje met pc's
SMB server voor bovenstaande pc's
printserver

Ons voorstel was toen om Linux in te gaan zetten: robuust, goedkoop (weet je wat ISA-server licenties kosten ?!??!!), well-documented en goed te beheren. Behoudens een ISDN-lijntje dat af en toe stuitert draait de boel vlekkeloos.

Verder hebben we een aantal zware dozen die als proxyserver fungeren voor enkele duizenden gebruikers, uiteraard ingericht met Linux. Een andere klant met ongeveer 2000 gelijktijdige gebruikers hebben we achter een proxyserver zitten die dagelijks ongeveer een miljoen URL's staat te verwerken. Is in een jaar tijd nog nooit down gegaan.

offtopic:
Deze machine heeft trouwens een cache-hit ratio boven de 30%, daar droom je normaal alleen maar van.

Linux is bij ons zeker ingeburgerd en geaccepteerd. Vooral voor "appliances", als ik het zo mag noemen. Wanneer het gaat om apparaten gaat die het gat tussen Windows (file, print, AD, etc, low end taken dus) en Unix (grote databases, high end dus) en ook netwerkapparatuur op kunnen opvullen.

Vooral voor one-offs is Linux zeer geschikt. Faxservertje of zo.

Maar op de werkplek? Dachutniet. Een normaal mens normale gebruiker (bestaan die trouwens wel?) schijnt al moeite te hebben met de overstap van Windows NT/Office 95 naar Windows 2000/Office 2000, echt waar. Als je die zou "verwennen" met een moderne Gnome of KDE machine met OpenOfficepuntorg en Evolution dan zou direct 20% van het personeel ovespannen/gek/de kluts kwijt raken. Die snapt daar echt geen ene kokosnoot van.

Maar, zoals ik al zei, voor "onzichtbare" apparaten is het volledig geaccepteerd bij ons, we hebben zelfs laatst een paar Data General (Unix) servers met Linux ingericht, en dat loopt misschien wel beter dan het Unix dat er eerst op draaide. Zolang de gebruiker het maar niet ziet, is alles goed.

En dat is dus niet goed eigenlijk, want de bewoonde wereld houdt niet op bij Windows!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 23:12 . Reden: tiepvoutje ]

Verwijderd

Topicstarter
Zolang de gebruiker het maar niet ziet, is alles goed.

en daar zouden we eigenlijk vanaf moeten want wat de gebruiker niet ziet is wat hij niet weet.

maar ik ben er van overtuigd dat in bijna (grote) alle bedrijven we een linux doos te vinden is.

Het mooie van linux is dat het bijna alles kan beter sneller en goedkoper met minder moeite en evt beter aan te passen.

Dit is mijn dagelijkse bevinding op een ministerie daar kwam een rel toen men er achter kwam dat er linux dozen draaiden.
Nadat er gekeken wat wat het deed etc werd het geaccepteerd.
Maar dat mag een godswonder heten.
daarom gezien het open source voor de regering verhaal en dat de vvd er tegen was heb ik in iedergeval 1 reden om niet op de vvd te stemen .
Pagina: 1