Toon posts:

Maxtor niet aan de DMA te krijgen, HELP!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een FIC SD-11 MB (AMD 751 North, VIA 686 South), met 128MB PC100 en een Athlon 650. Gisteren een Maxtor 40GB HD gekocht, 5400rpm, ATA-66. Aangesloten op MB met 80 polige kabel. Hangt ook Quantum 8GB slave aan (ATA-33). Onder Windows ME nieuwste VIA 4in1 drivers geinstalleerd (dus ook busmaster driver). Bij HD DMA aangevinkt voor master en slave. Opnieuw opstarten -> Maxtor valt niet naar te kopieren, eindigt steevast met blauw scherm met melding van schrijffout.

Bij FIC site gekeken naar nieuwste BIOS (bleek ik al te hebben), bij omschrijving BIOS update staat o.a. :

Fix all Maxtor UDMA 66 HDD copy files hang up.

Da's dus precies mijn probleem! Maar zou dus helemaal verholpen moeten zijn. Momenteel DMA voor Maxtor maar uitgezet, voor Quantum staat gewoon aan.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit Maxtor toch op DMA kan krijgen?

Nog een vraagL bij opstarten geeft PC aan dat zowel Maxtor als Quantum UDMA-4 ondersteunen terwijl ik toch zeker weet dat die Quantum slechts ATA-33 is. Hoe kan dit?

Bij voorbaat heel veel dank voor een reactie.

Verwijderd

Steek je HDD effe in een kast van een maat om te checken of je disk rot is, en anders zou ik je willen aanraden effe een prettiger mobootje te halen...
Iets van Abit of Asus ofzo...
Dikke kans dat je dan van een hele hoop scheisse af bent...
Want wat je nu beschrijft klinkt niet echt hoopgevend... ;-)
Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw mobo'tje zit er niet echt in, dit is een Slot A, zou dan meteen Socket A en duron 'moeten' aanschaffen, wordt wat te duur. HD is op zich zeker niet rot. Loopt prima zolang die DMA niet aanstaat.

Verwijderd

Geloof me, jouw plank met die 650 kan je nu nog wel voor redelijk wat knaken kwijt als je een 'fool' vind.
Maak daar nu snel gebruik van nu 't nog iets waard is..
Dan kan je van dat geld misschien een Abit KT7 bord halen voor 440,- en een Duronnetje 600 voor 216,- die je uiteraard meteen op 900MHz laat draaien.. ;-) (of meer)
Geloof me, met zo'n Abit heb je dat gezeik niet meer hoor.. Die weten tenminste wat hardware is.. ;-)
Check www.computer-land.nl => Fijne tent. Vooral qua service...

Ik ga maffen, als je meer wilt weten: kayazuki@yahoo.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter. Heb slave losgekoppeld en nu werkt de Maxtor prima op DMA.

Nieuwe vraag dus: waarom kun je niet een ATA-33 (slave) en een ATA-66 schijf (master) samen op 1 80-polige kabel aansluiten en dan beide op DMA zetten?

Is dit logisch of zijn er mensen bij wie dit wel werkt?