[Adaptec SCSI] trage Linux disk performance

Pagina: 1
Acties:

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
In mijn servertje zit een Adaptec 152x / AIC 6360 SCSI kaartje op de EISA bus (32bit, 33mhz). Onder Linux werkt alles perfect, maar de harddisk performance is extreem laag. Ik heb twee SCSI harde schijven op de controller hangen, van elk 1GB. Deze schijven geven de volgende read performance:
code:
1
2
3
4
5
hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in 20.76 seconds =  6.17 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 48.99 seconds =  1.31 MB/sec
(disk twee, /dev/sdb, geeft vergelijkbare resultaten)

Opties als Synchronous Transfer, Allow Disconnect/Reconnect, Parity etc. staan allemaal aan. De maximale snelheid van de kaart zou 10MB/sec moeten zijn. Ik denk dat deze schijven dat nooit halen, maar een dikke 1MB/sec lijkt me wat erg weinig voor een 1GB SCSI schijf.

Ik heb de SCSI HOWTO's al doorgelezen, maar niets gevonden wat me verder zou kunnen helpen met het tweaken van deze disks... Iemand een idee? Of is deze performance normaal?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

ik heb eigenlijk ook dezelfde vraag, afhoewel het bij mij stukken sneller is vraag ik me af of ik het maximale er wel uithaal.

code:
1
2
3
4
5
hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.98 seconds =130.61 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  4.82 seconds = 13.28 MB/sec

/dev/sda is een RAID5 met 3x 9 GB 10.000 rpm SCSI schijven

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
die schijven van jouw zijn dan ook heel wat anders :) en een veel sneller controller op een veel snellere bus ... toch vind ik die 13MB/sec bij jou ook laag ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

daarom ook mijn vraag dus.. ik vind het ook nogal laag terwijl ik toch bijzonder aardige hardware heb

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
zeker waar. De buffer-cache reads zijn zeker wel okee, da's immers bijna de max van je PCI bus! (als je een normale PCI bus hebt)

tsja, ik vind 1MB/sec voor een 1GB SCSI-2 drive gewoon erg weinig eigenlijk ... ben nu ff aan het benchen met bonnie++

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
De bonnie++ resultaten zijn niet veel anders, een max. read van 1.5MB/sec ...

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

limoentje schreef op 13 November 2002 @ 12:07:
In mijn servertje zit een Adaptec 152x / AIC 6360 SCSI kaartje op de EISA bus (32bit, 33mhz). Onder Linux werkt alles perfect, maar de harddisk performance is extreem laag. Ik heb twee SCSI harde schijven op de controller hangen, van elk 1GB. Deze schijven geven de volgende read performance:
code:
1
2
3
4
5
hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in 20.76 seconds =  6.17 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 48.99 seconds =  1.31 MB/sec
(disk twee, /dev/sdb, geeft vergelijkbare resultaten)

Ik heb de SCSI HOWTO's al doorgelezen, maar niets gevonden wat me verder zou kunnen helpen met het tweaken van deze disks... Iemand een idee? Of is deze performance normaal?
Hmm.. is dit een EISA kaart? want ik ken eigenlijk alleen de 1740, 2740 kaarten. Ik vermoed dat je te maken hebt met een ISA kaart. De ISA bus is technisch gezien niet in staat meer dan ca. 8 MB/s te verstouwen. Tweede punt is dat je 1 GB schijven vermoedelijk zo oud zijn dat zelfs 2 MB/s al een hele prestatie was. Denk aan de tijd dat 250 MB IDE schijven ca 800 KB/s uit spuugden.

Trouwens is de configuratie een 486 of zoiets? hdparm -T haalt hier ca 7MB/s en dat is de buffer/cache. Een getal dat je bij 386 en 486 machines kunt verwachten.

Ergo. Ik vermoed dat dit een setje is dat niet echt top-prestaties zal laten zien.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 12:48:
ik heb eigenlijk ook dezelfde vraag, afhoewel het bij mij stukken sneller is vraag ik me af of ik het maximale er wel uithaal.

code:
1
2
3
4
5
hdparm -Tt /dev/sda

/dev/sda:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.98 seconds =130.61 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in  4.82 seconds = 13.28 MB/sec

/dev/sda is een RAID5 met 3x 9 GB 10.000 rpm SCSI schijven
Dit lijkt mij aardig onder de maat. Wat voor schijven zijn het (merk + type). Ik heb zelf een Fujitsu en een Quantum allebei 10krpm. In RAID 0 configuratie deden ze op mijn U2W controller ca. 76 MB/s. Nu zit dat met de U160 controller op ca 82 MB/s. De PCI bus vormt bij mij zo'n beetje de bottleneck. (De fujitsu doet ca. 40 MB/s en de Quantum ca 50 MB/s los)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Dank Papillon voor je antwoord, misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik herinner mij 1.2GB Quantum Fireball en WD Caviar schijven (IDE) die toch echt flink meer deden. En als ik me goed herinner was in die tijd een SCSI schijf toch altijd sneller dan een IDE exemplaar ... maar misschien niet dus ...

Ik heb inmiddels de prestaties wat op weten te krikken door ipv de AHA-1520 / AIC-6360 een AHA-2740 / AIC-7770 EISA kaart te gebruiken. Hiermee gaan de hdparm metingen van 6.2MB/sec en 1.3MB/sec naar ongeveer 6.5MB/sec en 2.6MB/sec, een hele verbetering dus!!

Ik vraag mij alleen nog af waarom die buffer-cache metingen blijven steken rond de 6MB/sec, terwijl de EISA bus 33MHz/32bit is, en de Fast SCSI-2 standaard 10MB/sec ...

Verwijderd

Heb je de disk specs al opgezocht bij de fabrikant? Daar kun je vast wel zien wat de performance van de disk op zich is.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
da's dus het probleem, die specs zijn bij HP niet te vinden en via google (of groups) ook niet ...

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

limoentje schreef op 13 november 2002 @ 21:02:
Ik heb inmiddels de prestaties wat op weten te krikken door ipv de AHA-1520 / AIC-6360 een AHA-2740 / AIC-7770 EISA kaart te gebruiken. Hiermee gaan de hdparm metingen van 6.2MB/sec en 1.3MB/sec naar ongeveer 6.5MB/sec en 2.6MB/sec, een hele verbetering dus!!

Ik vraag mij alleen nog af waarom die buffer-cache metingen blijven steken rond de 6MB/sec, terwijl de EISA bus 33MHz/32bit is, en de Fast SCSI-2 standaard 10MB/sec ...
Nu een echte EISA kaart, dat scheelt dus toch wel een stuk (factor 2)

Die cache/buffer timings hebben niets te maken met bursts naar of van disk. Het is meer de snelheid waarmee hij met he geheugen werkt. Heb hier die van een PIV:

[root@septunus root]# hdparm -T /dev/sda

/dev/sda:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.40 seconds =318.16 MB/sec

Nou burst naar een PCI U160 controller kan theoretisch echt niet harder dan 133 MB/s/ Praktijk ligt zoals ik eerder al eens aangaf rond de 80MB/s max op 32 bits PCI.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Daarom stel ik de vraag ook, op een 486/100 met EISA bus en Fast SCSI-2 lijken 6MB snelheden mij wat laag, omdat het niet om de disk zelf gaat maar om de diskcache, geheugen, bus etc.

Ik heb de AIC7xxx support in de kernel gebakken, vindt de kernel nu standaard de goede instellingen voor de SCSI controller (disconnect, sync transfer, parity, ...) of kan moet ik deze zelf nog "aanzetten" met een of andere kernel paraemeters

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Toch is 6 MB/s voor een 486 met 72 pins RAM vrij normaal hoor ! (probeer ik te zeggen in eerdere berichten !) De memory snelheden hebben pas echt een vogelvlucht genomen met de pentium en later.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Mag ik je dan vragen wat een 33MHz/32bit EISA bus voor zin heeft? Of een VLB of PCI bus in een 486? Dat zou nergens op slaan als geheugen/CPU dat niet aankan.

• Papillon

Papillon

Spring 's in the Air...

Dat was erg nuttig omdat de CPU dan meer tijd had voor andere zaken omdat de IO transacties een stuk sneller gingen. Niet alle data komt en gaat rechtstreeks uit het geheugen, denk daar bijv. aan videokaarten, ethernet? e.d.

BTW die indicatie (6 MB/s) is niet rechstreeks je memory performance. Gelukkig niet want dan zou mijn PC2100 memory ook erg waardeloos presteren met die 300+ MB/s. Er zitten ook diverse berekingen e.d dergelijke tussen die een buffer/cache snelheid beinvloeden t.o.v. memory speed.

Verwijderd

Limoentje, vergeet niet dat die schijven al een jaar of 7 oud zijn (ik heb ze zelf ook gehad) en waren in die tijd ronduit snel te noemen. In vergelijk met schijven van tegenwoordig lijkt het of je schijven stilstaan, maar je kan er nog maar weinig extra snelheid uit halen hoor, misschien als je een adaptec 2940 PCI voor wienig op de kop kan tikken dat je iets meer performance hebt

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De resultaten hangen sterk af van je RAM en zijn niet beperkt door de PCI bus:
Timing buffer-cache reads: 128 MB in 0.54 seconds =237.04 MB/sec
Timing buffered disk reads: 64 MB in 1.71 seconds = 37.43 MB/sec

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 15:40:
Limoentje, vergeet niet dat die schijven al een jaar of 7 oud zijn (ik heb ze zelf ook gehad) en waren in die tijd ronduit snel te noemen. In vergelijk met schijven van tegenwoordig lijkt het of je schijven stilstaan, maar je kan er nog maar weinig extra snelheid uit halen hoor, misschien als je een adaptec 2940 PCI voor wienig op de kop kan tikken dat je iets meer performance hebt
Ik heb een cabinet met 6 SCSI disks van 1Gb per stuk aan een Adaptec 2940 hangen, en ben nog nooit boven de 10Mb/sec gekomen in combinatie met een Pentium 133.

Ook in een softwarematige array stopt het bij 10. Ook in mijn pentium II 400 mhz weer max 10Mb. Andere drivers, andere settings etc etc. alles gebprobeerd, avonden achter elkaar zitten kutten maar max 10Mb.

Meer zit er gewoon niet in denk ik. Dus als je 486 de helf trekt, ben je aardig op weg denk?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
PCI zal niet gaan, het is een bord met alleen maar EISA sloten :)
maar met wat tweaking in de BIOS van de Adaptec kaart komt ik nu op een hdparm -Tt van 7MB/sec en 3MB/sec uit ... daar laat ik het maar bij, dit zal toch echt de max zijn :)

Pagina: 1