Toon posts:

Draadloos netwerk : Hoe en Wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een netwerk aansluiten is niet zo moeilijk, maar nu ben ik met 2 upc medewerkers hier, om een aansluiting te maken....

Hun hebben de verbinding gevonden en er word nu een kabelmodem aangesloten, die verbinding maakt met ons netwerk.

Ze werken dus extern. En via UPC is er een InterLan aansluiting op ons netwerk. Afijn, in gebouw A komt de modem binnen. Maar gebouw B zit vrij ver weg. In gebouw B komt de hoofdaansluiting (lees server) en hier hangen 6 pc's aan.

Aangezien er geen UTP verbinding ligt tussen gebouw A en B, vertelden de upc medewerkers mij, dat het sneller was een draadloze verbinding te maken. ( utp kost weer tijd en graafwerk etc)

Wel leuk gezegd, maar ik heb nog nooit met draadloos gewerkt. Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets in ze gang gaat? En wat de kosten zijn?

Is het zo duidelijk of hebben jullie nog meer info nodig?

• Dark_Star
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03-2025
Draadloos netwerk werkt met bridges, die contact maken met andere draadloze componenten. Je zou in jouw geval kunnen kiezen voor twee bridges (basisstations), of voor een bridge en een wireless kaart in de server.
Wel opletten dat de componenten WEP (Wireless Encryption Protocol) compliant zijn, anders kan iedereen het verkeer afluisteren of zelfs op je netwerk werken.
Mocht de afstand te groot zijn voor de standaard-antennes, kun je altijd nog naar parabool-antennes, die komen een stuk verder.
En zijn ontzettend veel merken e.d. te koop, zoek eens in pricewatch. Je kunt van het betrouwbare Cisco uit gaan (wel prijzig), tot het redelijk goedkope Edimax. En daar tussen zitten nog heel veel andere fabrikanten.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus mij om wat voor begin en eind moet ik hebben, de afstand is 700 meter, maar in een tuin enzo dus die is niet makkelijk open te graven.

bridge en bridge.. kan ik hem dan op een router aansluiten? Zodat er meerdere mensen op komen?

• Dark_Star
Uiteraard kun je hem op welk ander netwerkcomponent aansluiten, dus ook kabelmodems, switches, hubs, enzovoort. Vaak hebben die apparaten een ingebouwde switch.
Als die 700 meter open veld is, dan haal je het misschien net met een standaard antenne, staat er iets in de weg dan zul je toch een andere antenne erbij moeten kopen, wil je de volle snelheid kunnen benutten. Standaardsnelheid is 11 MBit, daarnaast heb je dan nog de 22 MBit, de inofficieele 44 MBit en net nieuw de 53 MBit.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik het begrijp :

Bridge A(aangesloten op kabelmodem) ---->700 meter naar gebouw A <------ bridge B(aansluiten op switch/router voor meerdere verbindingen)

• Dark_Star
Uiteraard is dat een goede mogelijkheid, die zeer waarschijnlijk de beste verbinding oplevert.
Aan jou de keuze welk merk het gaat worden en welke antennes.
Ik hoop dat het wat duidelijker is geworden.
Als je de spullen hebt aangeschaft en bezig bent met installeren, zal het allemaal vrij duidelijk zijn / worden. Echt moeilijk is het niet.
Zorg wel dat overal de default gateway goed ingevuld staat.

Verwijderd

Dark_Star: 700 meter open veld overbruggen met standaard antenne?

Lijkt mij een beetje te veel, 700 meter lijkt mij meer een straalverbinding waardig...en dan heb je misschien wel wat meer snelheid tot je beschikking dan de 11 Mbit.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/netwerk.jpg
Plaatje

Kreeg net te horen dat er geen server komt maar hij moet worden verdeeld daar ( liggen verbindingen naar alle 6 pc's)

Dus dan 2 access points.. en vanaf access 2 een utp kabel naar switch/router en vanaf daar de kabels naar de pc's? Zo goed gesnapt?

• Dark_Star
Straalverbindingen zijn alleen leuk voor grote bedrijven, enig idee wat zoiets kost ?
Een Edimax doet met z'n standaard antenne buiten, volgens specificatie 300-400 meter. Dat zijn de specs, niet in open veld, en van access point naar een willekeurig wireless apparaat. In werkelijkheid kun je meer halen, en zeker omdat het van access point naar access point is. Echter, hoe groter de afstand, hoe groter de kans dat hij op een lagere snelheid gaat zenden.
Een Cisco doet standaard iets van 500 meter, van ap naar ap is dit meer (zie cisco-site). Dus die 700 meter kunnen gehaald worden, echter andere antennes geven zeer waarschijnlijk een beter resultaat.
Er is in open veld, met twee ap's een bereik van 1,5 km gehaald (dat is echt een maximum, en op de laagste snelheid).

• Dark_Star
De Access Point (of antenne) aan de rechterzijde van gebouw A plaatsen, de andere aan de linkerzijde van gebouw B, de afstand in de gebouwen met UTP overbruggen. Lijkt mij het makkelijkst.

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 22:24

aKra

Intentionally left blank.

Binne, neem even contact met me op per MSN...

Ik weet er wel wat van, of kan ik je bellen?

Verwijderd

Topicstarter
Dark star, ik volg je niet echt meer..word te moeilijk :)

Verwijderd

Topicstarter
/me belt met akra :P

• Dark_Star
Wow, te moeilijk... Euhm... Wat moet ik makkelijker uitleggen ? :)
Je mag vanalles doen, als je maar niet naar superdure oplossingen gaat (straalverbinding e.d.), da's helemaal niet nodig.

• aKra

aKra

* aKra belt met Binne :P

http://www.2ghz.nl/access_points.html
Linksys WAP11 2 x

http://www.2ghz.nl/antenne.html
MSD19 richt antenne 2 x

• aKra

aKra

Hier thuis hangt:

WAP11 (aan een 100Mbit verbinding) met een 5 meter kabel van de lokale televisie-boer met een MSD19 richtantenne...

En dan 6km verderweg zit nog een huis die het zelfde heeft, we hebben een 800Kb/s verbinding met elkaar... We kunnen elkaars schotels (eerder gezegd daken) gewoon zien, in de situatie van Binne is het wat moeilijker omdat er 2 muren tussen zitten, maar dat is niet heel erg... (Voor 600m verwacht ik van niet...)

Verwijderd

Topicstarter
thnx akra, ik ga morgen overleggen met de kabeltrekker :P en dan we wel wat het word :)

en aKra het is : Achtkarspelen

• aKra

aKra

8carspielen...

No problemo Binne... :D

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:41
kijk een op http://www.wirelessleiden.nl en dan de wiki site, hier kan je alle info vinden die je nodig kan hebben.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb samen met een collega besloten om het via UTP te doen, het gaat om (maar) 100 meter utp. Er word zaterdag door het bedrijfje zelf een sleuf gegraven met een pvc buis etc. Maandag gaan wij de utp trekken en aansluiten.

Dit was de goedkoopste oplossing en dat wilde men.

iig thnx voor de info :)
Pagina: 1