TFT of niet ?

Pagina: 1
Acties:

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik zit te denken om een TFT aan te schaffen..

Zijn er ook nadelen aan zulke schermen tov gewone monitoren ? Problemen met dode pixels ? Dot/pitch, Hz enz..

Welke merken zijn goed/beter ?

Wie heeft hier kennis over ?

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
tft heeft een scherper beeld dan normale crt's (bij dezelfde resolutie). Dit komt omdat bij een normale crt, als er een pixel wordt belicht, de pixels er omheen ook een beetje oplichten. Bij een tft gebeurt dit niet.
Echter, de meeste mensen moeten hier wel aan wennen, het beeld lijkt 'te' scherp
Verder heeft een tft een lange nalichttijd, dit is de tijd dat de pixel nog oplicht nadat ie uit is gezet. Dit heeft tot gevolg dat snelle bewegingen een 'spoor' op het beeld tot gevolg hebben. Bij spellen is dit zeer storend.
tft's hebben een 'natuurlijke' resolutie, anngezien de pixels die worden getoond ook echt pixels zijn. een tft kan wel andere resoluties weergeven, maar het ziet er niet uit.
over dooie pixels: deze ontstaan wanneer de monitor schokken te verduren krijgt of extreme temperatuursveranderingen. één dooie pixel zie je niet, pas als er meerdere naast mekaar zitten heb je er echt last van. De meeste fabrikanten geven geen garantie tegen dooie pixels tot een bepaald aantal. maarja, je zal ze maar allemaal op één plek hebben zitten...
er zijn nog bergen verschillen, maar niet echt relevant verder.

conclusie:

voor de thuisgebruiker zijn tft's te duur en ongeschikt, omdat er ook spelletjes vereist zijn
voor de officegebruiker zijn tft's ongeschikt, te duur
voor de veeleisende toepassingen in de grafische industrie zijn tft's ongeschikt, de resoluties zijn te laag en het schermoppervlak te klein
voor de tweaker zijn tft's te duur
voor de tweaker met te veel geld zijn tft's niet geschikt, want een tweaker speelt ook wel es een spelletje.

alleen voor zeer representatieve office toepassingen zijn ze geschikt. tft's hebben namelijk één zeer groot voordeel: ze zien er geil uit :P

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-08 13:42
Soms worden ze in office-toepassingen WEL gebruikt als er te weinig ruimte is op het buro, bijvoorbeeld. Gebeurt op mijn vorige werk ook.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-04 09:51

Dexter

d((o_o))b

Mijn pa heeft er ook 1 op zijn bureau staan, en een klant van ons ook. Beide vanwege de geringe ruimte die ze innemen. Daarbij geven ze (en ze zijn in dit geval Philips 151AX schermen) een perfect beeld.
Beide personen gebruiken ze alleen maar voor 2dimensionale desktop toepassingen.

Als je dus eik te weinig ruimte hebt voor een fullsize monitor of je alleen maar 2d windows werk doet of je gewoon geld over hebt... BUY one!
Tuurlijk...de techniek zal alleen maar beter en goedkoper worden, maar de schermen van vandaag de dag werken iig al uitstekend!!

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

TFT's zijn erg koel voor office gebruikers.

Voordelen:
Je buro staat niet meteen vol.
Beeld is zelf bij flink wat zon goed bruikbaar.
Superplat en haarscherp.
Je krijgt er mindersnel koppijn van doordat er geen beeldkanon op je netvlies aan het bombarderen is.
Licht intensiteit is beter te regelen.
beeld grote is is ook echt de beeld grote (De rand wordt niet meegerekend)
En natuurlijk een zeer hoog CUWL factor. B-)

Nadelen
fixed resolution (je kunt wel andere resoluties gebruiken maar die worden kwalitief minder)
Naijlen (al valt dat best mee, het is maar een fractie van een seconde)
Prijs is 2-3x zoveel als een gewone monitor.

Ik zou zeggen ga er eens mee werken in de winkel.

• psychotic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-11-2025
He, bedankt voor jullie reactie !

Ik doe toch ook wel aardig wat spelletjes, dus een TFT lijkt dan niet zoŽn goed idee..Ik zal iderdad eens gaan kijken en dan vooral met spelletjes ;)

De prijs, ja ik koop dan geen nieuwe maar en gebruikte voor rond de 1100,-

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

de eizo flexscan L771 UXGA 1600X1200 19,6" is wel goed. Maar ja onbetaalbaar
Pagina: 1