Toon posts:

Virusscanner voor Exchange Server...

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik zit met het volgende probleem. We gaan hier een nieuwe server krijgen, hierop staat W2K Server. (Nu Netware 5.1) En ik heb geen enkel idee welke virusscanner ik nu moet nemen. Ik heb al heel wat sites afgezocht, zoals www.nai.com, www.symantec.com enz. Maar nu wilde ik eigenlijk weten welke virusscanner van de twee zoeven genoemden het beste/makkelijkste te beheren is, het liefst zou ik screenshots willen zien van de management console, want op de sites van de makers is niets te vinden. (en a.u.b. geen flamewar of iets dergelijks) Verder zijn alle suggesties natuurlijk van harte welkom.

(ik wist niet of hier moest of in software algemeen)

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Topic staat IMO hier goed (al ben ik geen modje). Ik ben absoluut niet te spreken over de on access scanner van McAfee, maar de Exchange av software van NAI is voor mij erg goed.

Ik kan helaas geen screenshots posten, aangezien ik op het moment geen Ex2k server heb draaien.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:12

MrG

Geintegreede virusscanners:
-McAfee
-Norton
-en nog meer

Je hebt ook exteren scanners die je op een apparte pc voor je mailserver zet zeg maar.. een soort firewall, Norton heeft dit oa.

Geintegreerd: McAfee werkt prima, Norton ook. McAfee goeie ervaringen mee, vooral met support enzo. Op www.nai.com kan je sowieso testversie downen, volgens mij kan je dat bij Norton ook doen, moet je maar even uitzoeken.

Ik zou dus kiezen tussen McAfee (www.nai.com) en Norton (www.norton.com) even prijs vergelijken, doorspreken met je suprieuren en klaar is klara.

edit: Ik sluit me bij traag zijn stellingen aan :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik heb de beste ervaringen met Mcafee Antivirus voor Exchange Server.
Hier gebruiken ze CA's Inoculate-It maar dat geeft wel eens problemen. De server is dan regelmatig erg Traag Get it ;)
Ook ik kan je geen screenies geven, omdat ik geen mogelijkheid heb tot het uploaden van files hier.

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Wij hebben hier juist problemen met McAfee op Exchange, zodra hij flinke bestanden moet scannen klapt de store er af en toe uit. Contact gehad met ms en die leggen de oorzaak bij McAfee en raden Norton aan.

There is no art to find the minds construction in the face

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Bij op mijn werk hadden we ook al de slechte verhalen over McAfee gehoord. Die mensen die er zoveel problemen mee hadden zijn toen overgestapt op Trend Scanmail Exchange en zij waren daar lyrisch over. Wij hebben het toen zelf ook getest en uiteindelijk aangeschaft. Het is een minder bekende virusscanner maar wij zijn er heel tevreden over. Stabiel, betrouwbaar en onderhoudsarm.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Trend Scanmail rules en neem daar gelijk Trend viruswall bij erg goed! Wij hebben het hier vanaf 97 draaien en geen omkijken naar (uit voorzorg doen we het natuurlijk wel).

• MrCyber
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-05-2018
Trend Scanmail is erg goed. Ook Sybari heeft een goede virusscanner genaamd Antigen. Het voordeel van deze is dat er ook een content scanner bij te krijgen is zodat je ook meteen content scanning kan doen en daarmee dus spam etc kan blokken.

• Arno
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

MrCyber schreef op 13 november 2002 @ 17:45:
Trend Scanmail is erg goed. Ook Sybari heeft een goede virusscanner genaamd Antigen. Het voordeel van deze is dat er ook een content scanner bij te krijgen is zodat je ook meteen content scanning kan doen en daarmee dus spam etc kan blokken.
Antigen is voor contect meuk best goed, bij ons op de zaak hebben ze die zooi ook :/

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Trendmicro ScanMail for Exchange 2000 is errug goed, heb ik op het werk ook draaien... ze gebruiken bij de NS ook ScanMail for Exchange 5.x.

De GUI ziet er niet zo geweldig uit, maar het werkt perfect.. Heb trouwens ook Symantec Antivirus and Filtering gehad, Groupshield, en nog een paar anderen. Grafisch een stuk mooier, maar ik had niet het idee dat ze zo geweldig presteerden.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 12:45

grimson

domeingrommer

Wij gebruiken GroupShield 5.2.0 van McAfee op Exchange 2000.

Heeft wel een Issue met Windows2000 SP3 (Handmatige fix toepassen)

Werkt prima, on access en on demand.

Volgens mij is deze niet los te kopen en moet je per node een licentie kopen in een geheel contract.

Bijv. een Active Virus defense voor 100 nodes:
Krijg je
GroupShield(Mail), VirusScan (Client), NetShield (server) SMTPShield enz. voor maximaal 100 nodes.

Eigenlijk meteen een compleet anti-virus beleid.

Oja, je kan het geheel managen met e-Policy orchestrator !!
een mooi beheer/rapporteer pakket inc. updates verspreiden enzo.
(server en agent communicatie)

Eigenlijk best een aanrader voor een 'corporate' omgeving. (Norton heeft ook zoiets uiteraard:)

[ Voor 0% gewijzigd door grimson op 13-11-2002 19:43 . Reden: Nog meer info ]

• Muppet
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Das dus degene waar wij problemen mee hebben.

There is no art to find the minds construction in the face

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
grimson schreef op 13 November 2002 @ 19:40:
Wij gebruiken GroupShield 5.2.0 van McAfee op Exchange 2000.

Heeft wel een Issue met Windows2000 SP3 (Handmatige fix toepassen)
even iets offtopic..

wat voor een issue is dit precies? ik gebruik hier ook (en bij veel klanten) deze combo, en tot nu toe had ik geen probs (uiteraard goed getest of ie onder stress ook nog functioneerde en bleef functioneren

heb je een linkje eventueel van de nai site naar deze issue?

A wise man's life is based around fuck you

• grimson

grimson

domeingrommer

Hoi !

Sorry nog even offtopic:

Die Issue met SP3 op Ex2K Sp3 was dat nadat ik SP3 installeerde op deze Exchange Server dat de on-demand scanner niet meer functioneerde.

Dat wilde zeggen dat je niet meer via de console On-demand kon scannen. (internal error etc. could not access store)
De OnAccess scanner functioneerde wel, zodat dat nog goed werkte.

De fix was:

Quote nai support:

From the end of the enclosed file take the following 2 lines
661b0003=00000BB8
66190003=09000000
and place them in the target machines \winnt\system32\mapisvc.inf file in the section called
[MSEMS_AVAgent_Section]
In the longer term we will be providing a fix in McAfee GroupShield 5.2 for Exchange 2K HotFix 2. At this time we can't provide a schedule for the fix. We would recomend all customers adopt the work around until the HotFix is available.

End quote.

Dit heeft inderdaad bij ons geholpen !

Groetjes,
Arian !

• grimson

grimson

domeingrommer

Muppet schreef op 13 November 2002 @ 20:39:
Das dus degene waar wij problemen mee hebben.
Offtopic:

Gaat dit over GroupShield 5.2.0 ?
Deze is specifiek voor Exchange 2K, vanwege de verbeterde VirusApi's in Ex2K. (versie 2.0 dacht ik)

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 08:48
Wij gebruiken bij al onze klanten Norton Antivirus, en dan de Exchange Module eerst versie 2.5, was zeer goed geen preformace problemen en draait altijd heeft niks geen onderhoud nodig, nu heeft norton versie 3 uitgebracht deze heb ik nog maar bij 4 klanten draaien maar draait ook perfect. Goede keus is trouwens het Total Protection Pakket van Norton, is voor servers en clients en proxies en mail servers (geen groepwise) maar wel novell en windows 2000. Echt een aanrader.

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Wij hebben bij onze klanten over het algemeen CA Inoculan draaien - van oorsprong zijn we nou eenmaal een CA+Novell huis.

Intern zijn we inmiddels overgestapt naar Symantec Antivirus Corporate, waar ik zelf een groot voorstander van ben: Veel betere centrale en automatische management voor virus updates, distributie en client instellingen forceren.

SAV heeft wel een vrij grote footprint, maar ik vind het het echt meer dan waard.

SAV is ook de enige die officieel (Citrix) Terminal omgevingen ondersteunt met haar client software. Tevens goed te draaien op een Novell server.

nieuwe klanten en klanten die een nieuwe AV zoeken adviseren wij iig over te stappen op Norton/Symantec.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

Verwijderd

De nieuwe versie van Symantec is erg mooi.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 13:40
Volgens mij had Sophos ook zo'n optie.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zou hier nog aan toe willen voegen, dat je eigenlijk een product moet kiezen wat je nu nog niet gebruikt. Voorbeeldje:

Gebruik je nu Trendmicro op je workstations en servers, kies dan voor Sophos op je Exchange server.
Echter, gebruik je nu Sophos op je workstations en servers, kies dan voor Trendmicro op je Exchange server.

Hierdoor krijg je een beter 'defense in depth' idee.

Verwijderd

Norman (www.norman.no) is ook een mooi pakket, alle updates worden netjes gedistributeerd, en je server is geheel dichtgetimmerd tegen virussen/trojans/backdoors!

Verwijderd

Kijk eens bij RAV antivirus...

• Zwelgje
elevator schreef op 16 November 2002 @ 12:34:
Ik zou hier nog aan toe willen voegen, dat je eigenlijk een product moet kiezen wat je nu nog niet gebruikt. Voorbeeldje:

Gebruik je nu Trendmicro op je workstations en servers, kies dan voor Sophos op je Exchange server.
Echter, gebruik je nu Sophos op je workstations en servers, kies dan voor Trendmicro op je Exchange server.

Hierdoor krijg je een beter 'defense in depth' idee.
neem dan gelijk sybari antivirus dan kun je meerdere scanengines installeren op je exchange server... dan zit je altijd goed als 1 engine een virus niet kan vinden..

• _JGC_
  • Nu online
Ik weet niet hoe Sophos integreert met Exchange, maar ik gebruik het veel in linux mailservers met qmail, waarbij ik libsavi daemonize met sophie. Ding scant razendsnel en sophos is erg snel met updates.
Ik ben op Sophos overgestapt omdat McAfee gewoon traag was (14s scantijd per mail waar sophie het met 0.7s kan) en omdat Mcafee veel trager is met updates (Sophos: meerdere virus-update-alerts per dag, Mcafee: DATfile per week of zelfs per 2 weken, maakt niet uit of het nou om een belangrijk virus als Klez of Yaha gaat)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op 17 November 2002 @ 01:11:
Mcafee: DATfile per week of zelfs per 2 weken, maakt niet uit of het nou om een belangrijk virus als Klez of Yaha gaat)
Mcafee heeft ook 1 update per dag, elke dag !

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 13:40
Zover ik weet is sophos gewoon een wereldprodukt. Werkt super. Zijn er iets van demos te downloaden zodat ThaBadBoy hem uit zou kunnen proberen ?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Zwelgje
little_soundman schreef op 17 november 2002 @ 04:05:
[...]

mmm niet dus, ze hebben elke week een dat update, mocht er echter een spoedgeval zijn dan brengen ze desgewenst een extra.dat file uit..

mischien ben je in de war met de thuisversie van mcafee? mijn mcafee op exchange2k op het werk heeft maar 1 update per week, (elke donderdag komt die update uit ongeveer)

• _JGC_
  • Nu online
little_soundman schreef op 17 November 2002 @ 04:05:
[...]

Als ik elke dag een cronjob laat lopen die de laatste DAT van hun site downloadt en die installeert, waarom heeft mijn mailserver dan precies 1 week Klez doorgelaten? Toen ik een mail naar NAI stuurde, kreeg ik gewoon een virtuele grote bek terug, daar ben ik niet van gediend, zelfs de gratis versie van Inoculate kon dat virus de eerste dag al detecteren :r

Wat betreft Sophos: ik heb nog steeds die dagelijkse cronjob draaien, maar veel zin heeft ie niet meer: ik heb een speciaal mailadres bij sophos aan de mailinglist toegevoegd, als er een mail op dat adres binnenkomt wordt de updater gestart. De laatste tijd krijg ik vaak 3 update alert mailtjes per dag van Sophos, waarop mijn mailserver ook actie onderneemt. Dat scantijden dan van 14s naar 0.7s teruggaan vind ik ook een leuke extra :)

• MADSMILE
  • Laatst online: 29-03 21:10

MADSMILE

Perl 4 life

Ik heb zelf ervaring met Mcaffee Groupshield en TrendMicro Scanmail. Tegenwoordig draaien we op de Exch Servers Scanmail en SMTP connector Virusswall . Ik ben hier zeer te vreden over makkelijk te updaten , snel , simpel wat wil je nog meer .
Mooie van Trendmicro Viruswall zijn de online spam rules en diversiteit aan block mogelijkheden

"Perl 4 Life"

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
zwelgje schreef op 17 november 2002 @ 10:06:
mmm niet dus, ze hebben elke week een dat update, mocht er echter een spoedgeval zijn dan brengen ze desgewenst een extra.dat file uit..
Eerst zoeken, dan schreeuwen:
http://download.nai.com/p...t/daily_dats/DAILYDAT.ZIP
http://www.mcafeeb2b.com/...earch-center/virus-4d.asp

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# uvscan --version
Virus Scan for Linux v4.16.0
Copyright (c) 1992-2001 Networks Associates Technology Inc.
(408) 988-3832  LICENSED COPY - Nov 13 2001

Scan engine v4.1.60 for Linux.
Virus data file v4100 created Nov 16 2002
                              ^^^^^^^^^^^
Scanning for 63058 viruses, trojans and variants.

En elke dag weer vers.

[ Voor 0% gewijzigd door Coen Rosdorff op 18-11-2002 01:07 . Reden: extra info ]

Verwijderd

McAfee heeft meestal maar 1 update per week... wel zijn er extra.dat files voor de nieuwste virussen, maar die moet je handmatig downen...

Antigen is naar mijn idee het beste... (McAfee probleem was dat die alleen of op extentie of op specifieke filenaam kon blokken en niet beide... zeer irritant)

Verwijderd

wij hebben NAV for exchange, werkt wel fijn

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-04 15:38
Wij hebben hier Panda Antivirus. Wij draaien 'm dan op de clients en de Novell server, maar ik weet dat voor Windows- en linux- serverpartkjes ook virusscanners zijn van panda die je vanaf 1 plaats kunt beheren, allemaal met hetzelfde programma.

Wij zijn er erg tevreden over. We gebruiken 'm nu al 3 jaar en sinds dien hebben we nooit meer een virus-infectie gehad, terwijl bijna de helft van de mailtjes die we binnenkrijgen virussen zijn.

op de site van panda staan overigens ook een aantal screetshot's en je kunt demo's downloaden.

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
Zou ik even uit afgelopen meldingen mogen concluderen dat bovenal Trend Micro errug goed bevalt?
Zo lijkt het hier namelijk wel...Is ook iets waar ik mij volledig aan kan sluiten.
De volledige kit van Trend is trouwens prijstechnisch ook wel aantrekkelijk (Serverprotect (servers), Webprotect (Firewall), Officescan (Clients, server based beheer)& Scanmail (Mailserver))

Hmm...begin nu wel erg sales-achtig te klinken ;)

Verwijderd

Ik ben totaal niet te spreken over Mcafee, veel vastlopers e.d.
Erg fijn vind ik InoculateIT 6.0, hier is het ook in mogelijk twee verschillende scanengines te laten draaien (VET + Inoculan) erg mooi pakket ook voor de rest van het netwerk.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb Hier Norton Antivirus Business Suite Draaien. Deze beschermt de File server, Echange 2000 server en de desktops.
Grote voordeel is de eenvoud van het onderhouden. Iedere dag wordt er een update van het intenet gehaad, en deze worden automatisch naar de desktops gestuurd. Hoef je dus niet s aan te doen.

We werken er al bijna 2 jaar mee. en nog geen virussen binnen gehad !!!! Alles word gedetecteerd.

peter

Verwijderd

Symantec Anti virus Corporate edition versie 8 werkt erg goed

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Nogmaals, TrendMicro Scanmail ziet er niet zo 'slick' uit als NAV en verwanten, maar het werkt errug lekker...

Goede support ook trouwens...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
automatisch updaten werkt ook in Trend, McAfee, etc.
McAfee is alleen nog al traag, processor-intensief etc.
Norton is net niet af (gevoelsmatig) En Inoculate, tsja...gartis bij ArcServe geeft mij een beetje een cheap gevoel.

Verwijderd

we hebben hier mcafee netshield.

dont do it.

we hadden op mn vorige werkplek mcafee netshield

really, dont do it.

mn oudershebben mcafee vshield op un prive pcs

stay the hell away from it.

ik zelf gebruik NAV

dat bevalt wel.

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 16:29

vanwegen

-:|:-

norton _zuigt_ aan alle kanten, crashed exchange, veel te hoge memory load, en veel te duur.

Trend en panda zijn verreweg de meest geschikte op dit moment.

En toen was m'n signature weg :(

Verwijderd

bc_vortex schreef op 18 november 2002 @ 14:27:
automatisch updaten werkt ook in Trend, McAfee, etc.
McAfee is alleen nog al traag, processor-intensief etc.
Norton is net niet af (gevoelsmatig) En Inoculate, tsja...gartis bij ArcServe geeft mij een beetje een cheap gevoel.
ach in backup exec (8+) zit mcafee...

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

why not?

really, why not?

mn grootouders hebben mcafee vshield op hun prive pcs

why stay the hell away from it?

ik zelf gebruik McAfee

dat bevalt wel. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 November 2002 @ 14:26:
Symantec Anti virus Corporate edition versie 8 werkt erg goed
Is niet voor een exchange SERVER. Alleen de Exchange clients.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2002 08:26 ]

• _JGC_
  • Nu online
Gianni Rombios schreef op 21 November 2002 @ 23:45:

why not?

really, why not?

mn grootouders hebben mcafee vshield op hun prive pcs

why stay the hell away from it?

ik zelf gebruik McAfee

dat bevalt wel. ;)
Machines die zo traag als een 486 worden, ook al heb je bergen RAM en een zat snelle CPU. Verder draait bij een bedrijf de server 10x beter na het verwijderen van dat brakke Netshield. Waarom zou je Netshield op je server gebruiken als je al een virusscanner op elk workstation hebt en alle inkomende mail op de SMTP server al gestopt wordt door Sophos?

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04 13:35
gewoon symantec enterprice edition gebruiken! die hebben we hier er ook op staan en werkt super!

Metal to the bone

• bokkie11
  • Laatst online: 27-04 10:25
ja norman gebruiken wij hier ook werkt ook super goed icm exchange
en is makkelijk te beheren

ik zou zeggen kijk eens op www.norman.nl

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Verwijderd

bokkie11 schreef op 26 november 2002 @ 15:04:
ja norman gebruiken wij hier ook werkt ook super goed icm exchange
en is makkelijk te beheren

ik zou zeggen kijk eens op www.norman.nl
Norman is gewoon een van de beste virusscanners, vooral ook omdat het stabiel werkt en de server niet zo traag van wordt als bij Mc Afee (al valt groupshield wel mee, maar je wilt een totaalpakket).

Norton heb ik teveel slechte ervaringen mee.

Ik zie hier ook Antigen, die werken met de engine van Norman.
Pagina: 1