BIOS Upgrade; Fabrikant op de fles?

Pagina: 1
Acties:

• Mo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08-2023
Gasten,

't Zal vast al wel eens iemand overkomen zijn, en vandaar ook deze post:
Kep een stel mobo's, waarvan ik de BIOS wel eens wil flashen (aangezien beide uit de vorige eeuw zijn). Het gaat om een P1 @ 90MHz en een heuze 386 DX40 (altijd handig als routertje ofzow).

Beide zijn voorzien van een mobo van Expert. Het betreft een voormalige Taiwanese mobo-fabrikant (ze doen het niet meer). Hun vormalige website (www.expert.com.tw) doet het ook al niet meer.

Heeft iemand ervaring met het verkrijgen van BIOS upgrades voor mobo's van fabriakanten die op de fles zijn? Andere tips misschien?

Alvast bedankt en veel groeten,
Mo

... sja, dinges, hoe noem je het ...

Verwijderd

Probeer deze site eens. Die heeft ook ouder materiaal.

• Mo
Dankjewel, FirePower!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik denk niet dat fabrikanten het bios van een moederbord uit resp. ca. 1988 en 1995 verder hebben ontwikkeld.

Verder herinner ik me dat in de dagen van de 386'ers het bios niet flashable was maar dat je het hele bios moest vervangen.

Voor de P1 zou je kunnen proberen een MR.BIOS te vinden. MR had vaak alternatieven voor het originele moederbord. De eerste die ik ooit tegenkwam was voor een Intel Pentium 150.

ARME AOW’er

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Het flashen van een BIOS is pas de laatste jaren gewoon geworden. Vroeger moest je inderdaar je BIOS chip er uit halen en deze op 'flashen' op een apart apparaat. Daarnaast zijn BIOS flashes die gedaan konden worden op moederborden die het wel ondersteunden in het begin (denk nog aan Pentium II moederborden en ook SS7 mobo's) ook niet altijd succesvol te nomen over het algemeen. Ik zal je ook neit aanraden om deze dus te flashen.

Waarom zou je eigenlijk het BIOS willen flashen? Nieuwe ondersteuning voor hardware? Nee daar heb je geen kans op aangezien BIOS'en eigenlijk weinig worden door ontwikkeld wanneer er nieuwere producten in de handel zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Dick schreef op 18 November 2002 @ 10:26:
Verder herinner ik me dat in de dagen van de 386'ers het bios niet flashable was maar dat je het hele bios moest vervangen.

Klopt.. Die dingen waren gewoon in een rom of eprom gebakken, dus zeker niet flashable.. En verder kwamen er toen ook niet echt upgrades uit.

En verder heb je bij veel onbekendere merken vaak kans dat het een bordje is wat door een andere fabrikant gemaakt is, en onder een ander label op de markt is gezet. Dus via de het typenummer/de biosstring kun je m.b.v. google nog wel 't een en ander achterhalen :)

• Mo
Whow! Daar kan ik wat mee (althans, ik kan er niet zoveel mee, maar het levert wel een heleboel informatie op)

Dankjewel!

Pagina: 1