[VB + HTML?] formulier naar bestand schrijven *

Pagina: 1
Acties:

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Is het mogelijk om met VB code een soort "formmail" te maken ? Het enige wat er moet gebeuren is dat als iemand een HTML formulier invult deze het naar een plain text file schrijft...

Kan dit met VB ?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
VB is een client side taal, dus je kan het wel wegschrijven in een file, maar die file staat dan op de pjuter van de persoon die het invult en niet op de server

't is dan trouwens een VB script, en geen echt VB

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• ViNyL
  • Niet online
Ja dat maakt niet uit, het is voor computer consoles die op evenementen van Q-dance ingezet gaan worden. Het draaien van apache etc op die dingen is geen optie omdat het niet mag gebeuren dat ze daardoor niet draaien.

Nou vroeg ik met af of zoiets kan met VB/Java oid.

• Johan
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:01
Met VB gaat dat prima. Gebruik hiervoor de Webbrowser control. (Is het hart van IE)
Met die control kan je een html pagina inladen en de pagina uitlezen via het Document Model.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

offtopic:
titel aangepast. let daar volgende keer even op :)

Ik denk dat je 3 verschillende uitgangspunten kunt nemen
1 Je maakt een HTML pagina, die vervolgens op de 1 of andere manier een VB (ASP)script aanroept in een webserver omgeving. Je geeft zelf aan dat dat niet mogelijk is omdat "men" geen webserver als drager van de programmatuur wil.
2 Je schrijft een VB programma wat een HTML formulier inlaadt, om vervolgens, wanneer deze gesubmit wordt, zelf af te vangen en te verwerken. 't Is dan een standalone programma.
3 Je schrijft een VB programma wat zelf een formulier bevat, en verder geen gebruik maakt van HTML, om dit vervolgens te verwerken.

Ik denk dat de eerste veruit het eenvoudigst is, (zo'n ASP scriptje is in no-time geschreven), en het argument dat "iets niet zou draaien omdat de webserver het niet doet" vind ik een beetje onzin. Je computer kan door allerlei dingen op z'n bek gaan, of dat nou de webserver is, of het programma wat je in het andere geval schrijft...

[ Voor 0% gewijzigd door drm op 13-11-2002 11:35 . Reden: typo ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• ViNyL
  • Niet online
Thanks voor je duidelijke reply....het is idd misschien onzin, maar toch is een html pagina met wat code stabieler....

Hmm dan ga ik maar eens op zoek naar iets in de VB richting...

• Johan
Nog wat extra informatie:
De webbrowser control heet in de component lijst: Microsoft Internet Controls.
Om de invoervelden e.d. in de HTML pagina te kunnen benaderen moet je ze allemaal een id-tag of name-tag meegeven. (weet niet meer uit mijn hoofd welke het was.)

De invoervelden kan je dan weer benaderen via het document object. zoiets als dit:
objWebbrowser.Document.All.Items("[nametag]").Value
Maar dat kan net iets anders lopen. Het nadeel is dat je de structuur niet kan zien achter de document object. Hiervoor moet je maar even opzoek gaan in de msdn of internet. Er is niet zoveel informatie beschikbaar. Als je kan wachten tot morgen, kan ik het voor je nakijken. Ik heb een heel programma om de webbrowser control heen geschreven. Gebruik in ieder geval niet de collectie forms, want dat werkt niet goed.

• ViNyL
  • Niet online
Ok thanks ! Daar kan ik zeker wel op wachten.

Alvast bedankt

• Johan
Ik heb gisteravond niet gekeken hier, dus had niks nagekeken voor je.
Maar goed ik ga nu wel even heel snel iets in elkaar flansen voor je. Momentje
(in de klant z'n tijd ;-) )

• Johan
Al klaar.. Ik heb hier een projectje voor je klaar liggen. Het enige wat ik doe is een HTML file openen met twee invoervelden. Via een knopje ga ik de ingevoerde waardes in deze velden weer uitlezen.
Heel erg kaal dus, maar genoeg om je op gang te brengen.
Ik kan hier vandaan helaas niet met ftp werken, dus kan hem niet op mijn webserver plaatsen. Stuur maar even een mailtje naar johandeleng[at]xs4all[punt]nl, dan stuur ik hem op.
Pagina: 1