Ik ben bezig met een zoekfunctie voor een website van een muziekvereniging, waarbij ik de mogelijkheid wil bieden (onder andere) in de componisten- en compositiedatabase te zoeken. Bijvoorbeeld de componisten-database bestaat uit velden als voornaam, achternaam, geboorteplaats en tekst.
Ik wil nu dat een entry teruggegeven wordt als de zoekterm in een van de velden voorkomt. Dat kan natuurlijk met
maar dit is niet echt handig en/of efficient. Is er in MySQL een mogelijkheid om ites te zeggen als
Ben al een beetje aan het rondneuzen geweest in de MySQL-handleiding, en er staan veel leuke dingen in, maar dit net niet (denk ik...). Wie kan me helpen?
Ik wil nu dat een entry teruggegeven wordt als de zoekterm in een van de velden voorkomt. Dat kan natuurlijk met
code:
1
2
3
4
5
| SELECT * FROM componisten WHERE achternaam LIKE '%zoektermen[]%' OR voornaam LIKE '%zoektermen[]%' OR tekst LIKE '%zoektermen[]%' OR ... |
maar dit is niet echt handig en/of efficient. Is er in MySQL een mogelijkheid om ites te zeggen als
code:
1
2
| SELECT * FROM componisten WHERE any_table_field LIKE '%zoektermen[]%'? |
Ben al een beetje aan het rondneuzen geweest in de MySQL-handleiding, en er staan veel leuke dingen in, maar dit net niet (denk ik...). Wie kan me helpen?
[ Voor 0% gewijzigd door sjroorda op 13-11-2002 09:52 . Reden: lay-out ]