[Debian] RAID1 + Grote van dirs etc

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
k, ben al dagen aan het conifggen en doen om RAID1 (2x60gb ide) + 1x2,5gb boot disk) goed aan de praat te krijgen, maar gaat telkens mis (software raid, eerst install debian, dan raid configgen)

nu heb ik het volgeden bedacht:

hda - 2,5gb
hdb+c 60gb

nu kan ik wel alles @ hda gaan mounten, maar dan heb ik alleen me RAID voor de website's, maar ik wil mee veiligheid mbt me config files van www/ftp/dns/mysql/apache & mail boxxes (praat over colo server)

liever geen hardware raid, ivm kast & later naar SCSI raid toe

wat zal nu oplossing zijn?

evt @ hda:

/, /boot & nog wat kleine dirs
en de rest @ me raid ? (iemand tips welke ?)

want ik kom er ook niet precies achter welke debian nodig heeft om te kunnen booten (dus welke mounts hij gebruikt VOOR het laden van de raid)

want alles @ raid op /boot na werkt nml bij mij totaal niet :( heb al ruim 8 how-to's gelezen en geporbeerd, zonder suc6.......

ondertussen krijg ik er een punt hoofd van en krijg ik de neiging om ALLEEN /www in me RAID md0 te zetten, maar heb ik nix aan mbt de rest van config etc (zie hierboven)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Aangezien je raid1 (mirror) wil draaien is het uiteraard vanuit data-integriteit oogpunt het meest verstandige om gewoon alles op die raid1 te gooien. Begeeft 1 schijf het dan blijf je namelijk met een werkend systeem zitten. Als jij alleen maar een gedeelte erop gooit, dan kun je nog opnieuw gaan lopen installeren als een schijf het begeeft.

Daarnaast heeft het draaien van de raid1 over de hele schijven ook nog een prestatie voordeel. Schrijven wordt welliswaar gelimiteerd tot de snelheid van de traagste 60 GB schijf, maar lezen wordt automatisch iets sneller, omdat de data van 2 schijven gelezen kan worden.

/me zou die bootdisk dan ook alleen gebruiken voor een backup van de www-content, mail, logfiles, configfiles etc. Kortom alle beveiligingsdingen die je via cron wil laten verlopen. Daarnaast eventueel je swap-ruimte in 2-en delen en een deel op die boot-disk zetten. :)

Alles is gewoon een kwestie van een goede kernel bouwen met raid-ondersteuning en daarvoor zijn op www.tldp.org toch echt goede HOWTO's voor te vinden. Als je daar de software raid HOWTO volgt voor de 0.90 (uit m'n hoofd dus kan verkeerd zijn ;) ) raidtools volgt, dan moet het toch echt makkelijk kunnen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
me kernel heeft elke raid soort support, ingebakken, niet als module
ik wordt er stapelgek van :|

heb zoveel gedaan al, zoveel tutor's gelezen
raidtab geconfigged enz enz enz

elke keer OF root kan ie niet vinden OF /dev/hda1 kan ik later niet hotadden of wat dan ook, elke keer knalt ie er toch wel ergens uit :(

lilo 2.22 kan toch @ raid booten ?

btw:

hda = klein hdd-tje (2,5gb, 5400rpm), niet snel, maar wou ik dus ALLEEn voor booten gebruiken
het gaat mij 100% om de keiharde data van configs etc die veilig moet blijven

de 2x60 zijn 2 exacte IBM schijven (2mb cache, 7200rpm, 60gb)

maar het moet toch mogelijk te zijn om ALLES in de md0 evt met md1/2/3 erbij voor aparte mounts? en ook te booten vanaf je md0 ?

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik niet met de raidtools werk, omdat ik een 4x hardware raid0 hier heb draaien, maar zorg er wel voor dat lilo dus ook ingesteld staat op de raid-partities en niet op de oude hdd-partities.

Als je http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html gewoon volgt dan moet je het toch echt zo werkend krijgen. :)

[edit]
CIOMrCrazy schreef op 12 november 2002 @ 23:36:
lilo 2.22 kan toch @ raid booten ?
Yupz
hda = klein hdd-tje (2,5gb, 5400rpm), niet snel, maar wou ik dus ALLEEn voor booten gebruiken
Waarom :? Ik zou hem mooi ergens anders voor gebruiken als je toch al een kernel met raid-support hebt. :)
het gaat mij 100% om de keiharde data van configs etc die veilig moet blijven
Zolang je alles op de raid zet is alles veilig ;)
Daarnaast is die extra schijf ook nog wel handig om een tar-backup te maken. Zorg ervoor dat die schijf niet gemount is en alleen gemount wordt, wanneer die schijf gebruikt wordt voor backups etc. Stel voor dat je back gehackt wordt, dan wil men niet gemounte schijven nog wel eens vergeten ;) . Op die manier heb je toch nog een backup van de meest vitale data onder bijna alle omstandigheden. :)
maar het moet toch mogelijk te zijn om ALLES in de md0 evt met md1/2/3 erbij voor aparte mounts? en ook te booten vanaf je md0 ?
Yupz, geen enkel probleem :)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
hier output van /etc/raidtab :

Raiddev /dev/md0
Raid-level 1
Persistent-superblock 1
Nr-raid-disks 2
Nr-spare-disks 0
Chunk-size 32

Device /dev/hdc1
Raid-disk 0
Device /dev/hdb1
Failed-disk 1
#raid-disk 1

snel stappenplan:

ik config raidtab
mkraid /dev/md*
format md0
reboot en controller laden raid *dit werkt*
mount /dev/md0 met /mnt/ -> nieuwe root dus
kopieer alles (find . -xdev | cpio -pm /mnt/ ) (dit in /) naar /mnt dus
config /mnt/etc/fstab met /dev/md0 = /
config /mnt/etc/lilo.conf met /dev/md0 als root
mount /dev/md0 met /mnt/boot
lilo -r /mnt/

dan nu moet ALLES @ raid staan, of niet soms ?! (kijtk naar howto's etc)
als ik NU reboot gaat het dus mis met OF mount / niet gevonden OF lilo geeft: LI of LI LI LI LI LI LI etc
OF hij boot, maar /dev/hda1 ka nik niet hotadden aan de config na wijzigen van /failed-disk naar raid-disk :(

Verwijderd

[nohtml]
CIOMrCrazy schreef op 12 november 2002 @ 23:52:
hier output van /etc/raidtab :

Raiddev /dev/md0
Raid-level 1
Persistent-superblock 1
Nr-raid-disks 2
Nr-spare-disks 0
Chunk-size 32

Device /dev/hdc1
Raid-disk 0
Device /dev/hdb1
Failed-disk 1
#raid-disk 1
Waarom die Failed disk?
Ik heb nooit met raidtools gewerkt, maar daar behoort in jouw setup toch echt "raid-disk 1" te staan i.m.o. ;)
snel stappenplan:

ik config raidtab
mkraid /dev/md*
format md0
reboot en controller laden raid *dit werkt*
mount /dev/md0 met /mnt/ -> nieuwe root dus
Okidoki :)

Het volgende stukje ook gelezen over booten van een raid-array? :
4.7 The Persistent Superblock

Back in ``The Good Old Days'' (TM), the raidtools would read your /etc/raidtab file, and then initialize the array. However, this would require that the filesystem on which /etc/raidtab resided was mounted. This is unfortunate if you want to boot on a RAID.

Also, the old approach led to complications when mounting filesystems on RAID devices. They could not be put in the /etc/fstab file as usual, but would have to be mounted from the init-scripts.

The persistent superblocks solve these problems. When an array is initialized with the persistent-superblock option in the /etc/raidtab file, a special superblock is written in the beginning of all disks participating in the array. This allows the kernel to read the configuration of RAID devices directly from the disks involved, instead of reading from some configuration file that may not be available at all times.

You should however still maintain a consistent /etc/raidtab file, since you may need this file for later reconstruction of the array.

The persistent superblock is mandatory if you want auto-detection of your RAID devices upon system boot. This is described in the Autodetection section
Te vinden in eerder genoemde link ;)
kopieer alles (find . -xdev | cpio -pm /mnt/ ) (dit in /) naar /mnt dus
Kan aan mij liggen, maar volgens mij kopieer je daar dus ook weer de huidige inhoud van /mnt (die dus gevuld wordt op dit moment) naar /mnt/mnt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. /mnt overslaan in het find proces is wel zo handig. (man find; prune)
config /mnt/etc/fstab met /dev/md0 = /
config /mnt/etc/lilo.conf met /dev/md0 als root
mount /dev/md0 met /mnt/boot
lilo -r /mnt/
Als je rekening gehouden hebt met bovenstaande gequote tekst wel ja ;)
dan nu moet ALLES @ raid staan, of niet soms ?! (kijtk naar howto's etc)
als ik NU reboot gaat het dus mis met OF mount / niet gevonden OF lilo geeft: LI of LI LI LI LI LI LI etc
Probleem met het superblock zo te zien; precies hetgeen boven wordt aangekaart.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Kan aan mij liggen, maar volgens mij kopieer je daar dus ook weer de huidige inhoud van /mnt (die dus gevuld wordt op dit moment) naar /mnt/mnt. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. /mnt overslaan in het find proces is wel zo handig. (man find; prune)
nee doet ie niet, omdat /mnt een losse mount is die LEEG is (in /mnt/mnt is en blijft ie dus leeg)

iig heel thnx en ik ga nu proberen, met me 2,5gb als hdb en 60 als A & C

Verwijderd

[nohtml]
CIOMrCrazy schreef op 13 november 2002 @ 00:10:
[...]

nee doet ie niet, omdat /mnt een losse mount is die LEEG is (in /mnt/mnt is en blijft ie dus leeg)
Neuh, ik zie nu dat het een pipe is, die leeg is en dat er geen gebruik van -exec gemaakt wordt in find ;) Als dat zou gebeuren, dan was /mnt al gevuld geweest namelijk op het moment, dat find bij /mnt aan komt :)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
trouwens nog een vraag, kernel 2.4.19, waar vind ik raid autodetection ? is dat hetgene wat je RAID0/1/5 etc support geeft of is die apart?

Verwijderd

In multi-device support in het hoofdmenu.
Als je daar gewoon het begin aanzet inclusief raid-1 support dan heb je het al.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
k, dat had ik dus......dan vat ik het dus totaal niet :|

misschien doe ik dus gewoon moelijk en hoef ik alelen maar goeie kernel met auto.dect. te hebben, partities @ fd, raidtab ingesteld als:

Raiddev /dev/md0
Raid-level 1
Persistent-superblock 1
Nr-raid-disks 2
Nr-spare-disks 0
Chunk-size 32

Device /dev/hda1
Raid-disk 0
Device /dev/hdc1
raid-disk 1

rebooten en werken ? tenminste, dat haal ik nu uit de verhalen (uiteraard wel ff fstab&lilo configgen

met:

boot=/dev/hda
root=/dev/md0

right?

Verwijderd

Partities hebben ook het juiste fs-type? ;) (autoraid-detect)

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 00:46:
Partities hebben ook het juiste fs-type? ;) (autoraid-detect)
yups, FS = FD (Linux raid autodetection)

volgens mij benik dus echt gewoon te moeilijk gaan doen als ik het dus zo lees :| zucht

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Topicstarter
config ik alles....vergeet me FS op FD (Linux raid autodetection) te zetten.....

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

CIOMrCrazy schreef op 12 November 2002 @ 23:00:
ondertussen krijg ik er een punt hoofd van en krijg ik de neiging om ALLEEN /www in me RAID md0 te zetten, maar heb ik nix aan mbt de rest van config etc (zie hierboven)
Wat is het probleem precies ?? Je moet de partities op type fb zetten zodat de kernel weet dat het een RAID partitie betreft. Ik heb er alles opgekregen behalve /boot, die staat gewoon op alle disken.
Pagina: 1