[Fans] testen van de fans.

Pagina: 1
Acties:

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb in totaal 5 fans in me computer hangen:
2x voor HDD cooling,
1x CPU fan
1x TNT2 M64 AGP TV-out fannetje
1x voedingsfan

nu is er 1 die loopt te brommen, weet alleen dat het de hardeschijf fans niet zijn, die kan je terwijl systeem aanstaat kort ff stoppen.
welke fans kan ik ZONDER de computer uit te zetten testen of ze het brommende geluid produceren?
(moet tijdens aanstaan want me harde schijf zal een reboot niet overleven :/)
edit:
ik moet et wel weten, want me comp is nog geen half jaar oud... voor garantie enzow... heb hem zelf gebouwd

Verwijderd

Allemaal volgens mij wel ff. maar waarom overleeft je hd een reboot niet want als ie brak is kan het ook nog de hd zijn.

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

waarom zou je HD een reboot niet overleven?????? Luister gewoon goed welke fan het meeste lawaai maakt en je weet het. :)

Verwijderd

Fludizz schreef op 12 November 2002 @ 20:57:
Ik heb in totaal 5 fans in me computer hangen:
2x voor HDD cooling,
1x CPU fan
1x TNT2 M64 AGP TV-out fannetje
1x voedingsfan

nu is er 1 die loopt te brommen, weet alleen dat het de hardeschijf fans niet zijn, die kan je terwijl systeem aanstaat kort ff stoppen.
welke fans kan ik ZONDER de computer uit te zetten testen of ze het brommende geluid produceren?
(moet tijdens aanstaan want me harde schijf zal een reboot niet overleven :/)
edit:
ik moet et wel weten, want me comp is nog geen half jaar oud... voor garantie enzow... heb hem zelf gebouwd
Ik denk dat je ze allemaal wel ff kan tegenhouden. Als je het maar niet te lang doet zal de temp echt niet zo snel oplopen.
BTW waarom zal je HDD een reboot niet overleven?

offtopic:
Je hebt wel een gare videokaart voor dat systeem van jou

• Fludizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 21:03:
[...]

Ik denk dat je ze allemaal wel ff kan tegenhouden. Als je het maar niet te lang doet zal de temp echt niet zo snel oplopen.
BTW waarom zal je HDD een reboot niet overleven?

offtopic:
Je hebt wel een gare videokaart voor dat systeem van jou
me HDD overleeft reboot eene keer wel, andere keer niet, als ie et niet overleeft betekent et format C:\
maargoed, hij heb een reboot overleeft, ik stopte de CPUfan dus ff heel kort, en toen ging die spontaan rebooten, alsof asus het niet leuk vind als er geen RPM zit op de CPU fan... :S maargoed, die fan is et niet. voedingsfan kan ik niet bij zonder garantie te verknallen, en TNT'tje nouja, de kaart trilt, dat zegt voor mij genoeg...

offtopic:
cheap ass kaartje gekocht omdat ik niet genoeg geld heb voor beter... heb er ook cheap ass monitor en toetsenbord en muis en floppydrive en brander en DVDspeler bijzitten...Alleen de CPU en mobo waren echt duur...

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

gewoon ff je vinger (of als je je vingers lief bent een pen) tussen de vinnen duwen van een fan en dan luisteren of het hinderlijke geluid weg is.

een koeler kan dat echt wel hebben hoor.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

ik zou wel iets ertussen stoppen voordat je de pc aanzet, als een fan draait en je stopt er wat tussen heb je kans dat er een blad afbreekt. En dan bromt ie pas!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Gewoon je fans hot-(un)pluggen...

Comp uit, hdd IDE kabel los, comp aan, je comp blijft w88 op OS en dan kan je mooi testen :)

• Fludizz
  • Niet online
Redje schreef op 12 November 2002 @ 21:38:
Gewoon je fans hot-(un)pluggen...

Comp uit, hdd IDE kabel los, comp aan, je comp blijft w88 op OS en dan kan je mooi testen :)
lees stukje terug: ik wil me niet aan (nog een) reboot wagen...
maar ik vermoed dat het de TNT2 fan is die et lawaai maakt...
me voeding klinkt namelijk nog steeds als een goed functionerende stofzuiger zoals ie altijd heb gedaan. maar me TNT2 kaartje trilt meer dan de rest van de computer, dus zal die wel dat brommende geluid maken.

• davinci
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:02

davinci

Super-Grover to the rescue

hmmm dus de komende 3 jaar reboot je je computer nooit meer?
das dus nóóit meer servicepacks oid. installen?
hopen op nooit meer een vastloper?

Of draai je zo'n geweldig OS dat dit allemaal niet (dus nooit) nodig heeft?

edit:
overigens als je systeem pas een half jaar oud is? hebbie dan geen garantie op die HD?

<removed>

• Fludizz
  • Niet online
davinci schreef op 12 November 2002 @ 21:48:
hmmm dus de komende 3 jaar reboot je je computer nooit meer?
das dus nóóit meer servicepacks oid. installen?
hopen op nooit meer een vastloper?

Of draai je zo'n geweldig OS dat dit allemaal niet (dus nooit) nodig heeft?

edit:
overigens als je systeem pas een half jaar oud is? hebbie dan geen garantie op die HD?
ja, ik heb er 3 jaar garantie op, maar ik moet eerst back-up regelen voor alle data (wor waarschijnlijk ghosten naar CDR maargoed)... daarna opsturen naar maxtor...

Ik denk niet dat er nog zoveel SP's uitgebracht gaan worden op win2k SP3, maargoed.
en nee, ik heb nog geen totale system hangs gehad. alleen doordat de HDD brak is een keer bootloop die eindigde in BSoD omdat de windows partitie vol met bad clusters was gekomen...

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
Fludizz schreef op 12 november 2002 @ 21:44:
[...]

lees stukje terug: ik wil me niet aan (nog een) reboot wagen...
me voeding klinkt namelijk nog steeds als een goed functionerende stofzuiger zoals ie altijd heb gedaan. maar me TNT2 kaartje trilt meer dan de rest van de computer, dus zal die wel dat brommende geluid maken.
Hoppa dan gewoon je vinger erop/erin :)

Kom je er snel genoeg achter :)

• Fludizz
  • Niet online
Redje schreef op 12 november 2002 @ 22:14:
[...]

Hoppa dan gewoon je vinger erop/erin :)

Kom je er snel genoeg achter :)
euh, kan ik niej bij :X me 1e NIC laat niej genoeg ruimte ertussen om met een vinger op de fan te kunne, maar wel genoeg voor airflow...

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

Misschien dat je je microfoon in de buurt van elke fan kan krijgen, zodat je via da boxen hoort hoe hard het geluid is. Je moet hem alleen niet in de luchtstroom houden.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Fludizz
  • Niet online
Sir Killalot schreef op 12 November 2002 @ 22:33:
Misschien dat je je microfoon in de buurt van elke fan kan krijgen, zodat je via da boxen hoort hoe hard het geluid is. Je moet hem alleen niet in de luchtstroom houden.
hehe :) ik weet al dat et de TNT kaart is, maar die microfoon (met alle boosters aan) kan het geluid niet goed opvangen, teveel ruis van de voeding...

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probeer is met speedfan daarmee kan ik mijn fans uitschakelen (intake fan en cpu cooler) dan zie je ondertussen ook je temps om zeker te zijn dat hij ni doorfikt

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kan een stuk schuim of kleding ofzo tussen de fan in je voeding proppen. Dan zal er niks afbreken iig. Met een pen zal dat zeker gebeuren.

Maar je weet dus al (bijna) zeker dat het je TNT is. Op mijn TNT2 zit standaard geen fan, kan je hem niet zonder die fan laten lopen?
En je kan fans zonder problemen redelijk lang stil houden hoor. Alleen dan moet je geen progjes runnen die je rpm uitlezen en dan je pc uitzetten uiteraard :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarschijnlijk springt je PC uit door een ingebouwde beveiliging voor als de fan stopt. Bij de meeste moederborden kan je dat uit zetten. En als je je IDE-kabel er uit trekt voordat je de PC aan zet kan er niks met je data gebeuren :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

Fans hot (un)pluggen !! NO WAY ! Zo heb ik dus een keer me DVD drive naar de tering geholpen, mag blij zijn dat dat het enige was wat kapot was !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

JT schreef op 14 november 2002 @ 13:27:
Fans hot (un)pluggen !! NO WAY ! Zo heb ik dus een keer me DVD drive naar de tering geholpen, mag blij zijn dat dat het enige was wat kapot was !
Uitleg... :/

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JT schreef op 14 november 2002 @ 13:27:
Ik doe het ook zovaak hoor. CD-R hotpluggen lukt me ook wel. Zelfs een keer me geluidskaart er uit gehaald terwijl die draaide :+

Verwijderd

Had ook een RIVA TNT2/PRO. moest na 3/4 jaar toch echt fannetje vervangen...

Gelukkig had ik nog garantie en werd er geheel gratis een nieuwe fan/koelrip combo opgestuurd.

Bij mij begon ie een raar reutelend geluid te maken, nog geprobeerd schoon te maken en opnieuw te vetten, maar helaas.

Verwijderd

fans testen... je haald ze eruit.. je zet er wat spanning op en klaar is Fludizz :)

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Fludizz schreef op 12 November 2002 @ 21:44:
[...]
Kan heel goed zelfs, zal ook niet meer de nieuwste kaart zijn die er is he ;)
Gewoon vervangen die hap :)

I love watercooling

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

WOEI,.... er is wel iets mis met jou fans want die temps :X WOEI!!!! dat kan echt niet zo

(gesloten kast) Stressed: 75+ durfde niej aan. Idle: 67graden 8)7

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
woooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow
wat voor cpufan heb je er op???

I don't want no cake, I want me some pie!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
CPUtemp (open kast) stressed: 59 graden Idle: 53graden (gesloten kast) Stressed: 75+ durfde niej aan. Idle: 67graden

wat een slechte temps zeg. :/

• Fludizz
  • Niet online
et zijn gewoon de standaard fans hoor, en temps van rond de 60 graden stressed zijn voor athlons normaal, 'k heb alleen een brakke kast ;)

standaard coolermaster fannetjemaar dit zijn btw de temps die ik van Asus Probe krijg, en na een update van (mobo of) probe schijnen de temps toch 10 graden te zakken ;)

• Steff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-01 11:54

Steff

||BeeBee||

De kleinste fan's maken het meeste lawaai. De TNT2 van m'n pa, die komt std wél met een fan en die gaf al na een jaartje een schel geluid. Die heb ik er dus mooi uitgehaald, en vervangen door een grotere heathsink. Die kaartjes kunnen prima zonder fan.

Wat wel kan helpen is dit : op de fan zit een rond stickertje in het midden (meestal aan de kant waar de draad in de fan "verdwijnt"). Pruts dat er even af en dan zie je een lager in 't midden. Als je hier gewoon een druppeltje fijne olie in mikt, dan kan het zijn dat het probleem (voor een tijdje of forever) opgelost is. Op die manier heb ik de 3 fan's op de Athlon koeler van m'n pa ook weer stil gekregen.
Werkt enkel indien je fan nog deftig gecentreerd is natuurlijk :)

Ow ja : vervang fan's voor TNT2's zijn verkrijgbaar op de online shop van Creative.

• Fludizz
  • Niet online
Steff schreef op 17 November 2002 @ 16:19:
De kleinste fan's maken het meeste lawaai. De TNT2 van m'n pa, die komt std wél met een fan en die gaf al na een jaartje een schel geluid. Die heb ik er dus mooi uitgehaald, en vervangen door een grotere heathsink. Die kaartjes kunnen prima zonder fan.

Wat wel kan helpen is dit : op de fan zit een rond stickertje in het midden (meestal aan de kant waar de draad in de fan "verdwijnt"). Pruts dat er even af en dan zie je een lager in 't midden. Als je hier gewoon een druppeltje fijne olie in mikt, dan kan het zijn dat het probleem (voor een tijdje of forever) opgelost is. Op die manier heb ik de 3 fan's op de Athlon koeler van m'n pa ook weer stil gekregen.
Werkt enkel indien je fan nog deftig gecentreerd is natuurlijk :)

Ow ja : vervang fan's voor TNT2's zijn verkrijgbaar op de online shop van Creative.
ik kan wel proberen er olie in te proppen, maar dan moet ik me kast op z'n kop zetten omdat de olie anders op de netwerkkaart gaat druppelen...
en die fans die in me comp sitten zijn allemaal de standaard fans... heb helemaal geen extra fans gekocht

en nieuwe kopen?! d8 et niet, heb nog garantie, ze geven me maar een nieuwe

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

JT schreef op 14 November 2002 @ 13:27:
Als je een fan al niet kan hot (un)pluggen, dan is er echt iets mis hoor! Als dit echt iets vernield heeft, dan is je voeding te licht, of brak.
Als je cd-rom idle is, en je steekt er een cd in, en die spint op, dan vraagt dat een even "grote" stroomstoot dan dat je een fannetje insteekt, uittrekt. Of als je HD in/uit stand-by modus gaat, of....

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Fludizz
  • Niet online
Aikon schreef op 13 November 2002 @ 20:12:
Je kan een stuk schuim of kleding ofzo tussen de fan in je voeding proppen. Dan zal er niks afbreken iig. Met een pen zal dat zeker gebeuren.

Maar je weet dus al (bijna) zeker dat het je TNT is. Op mijn TNT2 zit standaard geen fan, kan je hem niet zonder die fan laten lopen?
En je kan fans zonder problemen redelijk lang stil houden hoor. Alleen dan moet je geen progjes runnen die je rpm uitlezen en dan je pc uitzetten uiteraard :)
euh... als ik die fan eraf haal heb ik zegmaar geen heatsink meer over... de fan lijkt IN de heatsink gemaakt te zijn... maargoed, deze fan zat er standaard wel op.
Pagina: 1