[WC - Radmontage] Verbinding kachelradiator - 10mm siliconen

Pagina: 1
Acties:

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-02 17:29
Mijn waterkoelingsproject zat een tijdje in de ijskast (figuurlijk), maar nu is het er weer uit! Alleen nu weet ik ook weer waarom het daar in de eerste plaats in terecht was gekomen.

Het zit als volgt: ik heb een mooie Kachelradiator uit een Toyota Corolla (tis m'n tweede, maar deze past dan ook zeer mooi), en die heeft uitgangen / ingangen in de vorm van 16 mm koperen buizen.

Als slangen door mijn hele systeem heen gebruik ik 10 mm siliconen slangen, en daar zit het dus het probleem. Hoe komen die kleine slangen over de grote heen? Of in ieder geval waterdicht aangesloten :?

Ik heb natuurlijk van alles geprobeerd, maar verwarmen en dan uitrekken gaat niet, omdat - zo is mij hier zopas verteld - siliconen geen thermoplast is. Verder ben ik naar Praxis geweest, maar daar hadden ze ook niets nuttigs qua aansluitstukjes of verloopstukjes. Hetzelfde geldt voor xxlcases en freezinghardware e.d., en bij Van der Stad in Nijmegen konden ze ook niets zeggen behalve 'nee, daar hebben we niets voor'. Dus toen ben ik ten einde raad maar in het wilde weg gaan kitten en werken met kleine verloopstukjes die ik in de slang propte en dan de slang weer in de rad. Het klinkt allemaal erg warrig, en dat is het ook: geen van alles tot nu toe heeft gewerkt. Het bleef allemaal lekken, en dat heb ik toch liever niet...

Nu heb ik een laatste poging gewaagt met een combinatie van gasleidingsafsluitingstape, transparante sanitairkit, 11 mm stukjes en nog meer transparante sanitairkit, en de huidige opstelling moet volgens de verpakking van de kit nog een week uitharden. Helaas heb ik ook in deze poging niet veel vertrouwen...

Ik weet dat veel mensen met een waterkoeling hier ook een kachelrad uit een auto hebben gebruikt, en er zijn er vast wel bij die ook dit probleem of iets soortgelijks hebben gehad, hoe hebben zij / jullie dat opgelost? In de search zag ik overigens dat Mad_Demon ook een dergelijk probleem had, maar daar zijn (in dat topic iig) niet echt oplossingen uitgekomen.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Er zullen toch wel ergens verloopstukje voor te vinden zijn? Ik denk dat dat de enige (goede) oplossing is.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
2 verloopstukjes van 15 mm naar 12 mm halen (de dikke messing variant), deze iets uitvijlen en over de 16 mm buis heen drukken/slaan en aan de andere kant een stukje 12 mm koperpijp erin.
Dit allemaal vast solderen en daarna je siliconenslang over de 12 mm koperpijp trekken.

• .Frank
KifArU schreef op 12 november 2002 @ 20:13:
2 verloopstukjes van 15 mm naar 12 mm halen (de dikke messing variant), deze iets uitvijlen en over de 16 mm buis heen drukken/slaan en aan de andere kant een stukje 12 mm koperpijp erin.
Dit allemaal vast solderen en daarna je siliconenslang over de 12 mm koperpijp trekken.
Iets dergelijks had ik geprobeerd met enkele verloopstukjes van Praxis, maar die 10 mm siliconenslang gaat met geen mogelijkheid over 12 mm heen! Ik heb het serieus geprobeerd, maar het lukte absoluut niet, en ik heb ook geen zin in uitscheurende of poreuze slangen in m'n systeem... 8)7

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Nou siliconen-slang moet toch wel 2 mm kunnen uitrekken??!! Als dat niet kan heb ik echt mijn twijfels bij de kwaliteit van die slangen. Het voordeel van siliconen is toch juist dat je niet zo veel verloopstukjes nodig hebt omdat het makklijk over iets grotere aansluitingen past.

• .Frank
Ik ben van mening dat hét grote voordeel van siliconenslangen is dat ze erg krappe hoeken kunnen maken zonder te knakken en verbindingsstukjes nodig te hebben. Maar uitrekken: ho maar. 11 mm doen ze wel, maar 12 echt niet. (of ik moet ze inscheuren, en daar voel ik me niet zo prettig bij in combinatie met een lopende PC ;) )

De kwaliteit van de slangen lijkt me overigens wel ok: ze komen gewoon van perfect-systems, en daar heb ik goede ervaringen mee :Y)

Edit: en 2 mm is 20%, ff dat je het weet, en dat is nogal wat. Probeer een tuinslang maar eens zover uit te rekken 8)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

er zijn naar mijn weten koperen verloopstukkies, in ieder geval van 12-8mm, naar 16 mm denk ook wel hoor

• KifArU
  • Niet online
TheExecutor schreef op 12 November 2002 @ 20:19:
[...]

Iets dergelijks had ik geprobeerd met enkele verloopstukjes van Praxis, maar die 10 mm siliconenslang gaat met geen mogelijkheid over 12 mm heen! Ik heb het serieus geprobeerd, maar het lukte absoluut niet, en ik heb ook geen zin in uitscheurende of poreuze slangen in m'n systeem... 8)7
Heb je dan 10 mm buitendiameter (OD) slang, of is het geen siliconen, maar gewoon pvc?
Want siliconen 10 mm binnendiameter (ID) past zeker over een 12 mm (OD) buis heen.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Bij de gamma hebben ze van die schroefaansluitingen van 3/8 inch naar 12mm, dat ding zou je erin kunnen lijmen met bison metaal en daarin weer een 12mm koperen buis, hopelijk kun je met verwarmen en uittrekken daar een 10mm slangetje op krijgen.

Ik heb die schroefdingen ook voor me reservoir gebruikt en daarvoor heb ik in de deksel gaten geboord met een 16mm boordingetje, dus het zou moeten passen lijkt me.

Een 10mm slang krijg je echt nooooit normaal op een 16mm aansluiting, maar daar was je zelf al achter.

Ik heb trouwens ook vrij dunne slangetjes hoor, en die heb ik met een aansteker en flink wringen op een 12mm buis gekregen, maar volgens mij heb ik pvc slang.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• .Frank
_ferry_ schreef op 12 november 2002 @ 20:25:
er zijn naar mijn weten koperen verloopstukkies, in ieder geval van 12-8mm, naar 16 mm denk ook wel hoor
Nou, bij Praxis bij mij op de Sluisweg hebben ze die niet, en ze hebben een stuk van 10 x 3 meter vol hangen met bakjes met verloopstukjes... :|

Ik twijfel als gevolg hiervan een beetje aan het bestaan van die dingen, maar als jij mij van mijn twijfel af kan helpen, graag! Waar vind ik die dingen?

• .Frank
KifArU schreef op 12 November 2002 @ 20:26:
[...]

Heb je dan 10 mm buitendiameter (OD) slang, of is het geen siliconen, maar gewoon pvc?
Want siliconen 10 mm binnendiameter (ID) past zeker over een 12 mm (OD) buis heen.
Ik heb het volgende besteld bij Perfect-systems: 'Slang Siliconen 10 mm binnendiameter per 50 cm'

En hij wil niet over 12 mm... :?

• KifArU
  • Niet online
(Uit voorraad leverbaar)

Siliconen Slang.

Binnendiameter 10 mm.
Wanddikte: 2 mm.
Geschikt voor aansluiting van 10 tot 15 mm.

Dit is de beschrijving op de site.
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over scheuren of poreuze slangen.

• .Frank
Wel verdraaid! Je hebt gelijk! Maar ik kan je VERZEKEREN dat dit slangetje met geen mogelijkheid over 15 mm heengaat, 14, 13 & 12 ook niet. Maar ik zal nogmaals met verdubbeld enthousiasme proberen het slangetje over het aansluigingetje te proppen...

Ook zal ik ff mailen aan perfect-systems dat ze ff iets op hun site veranderen :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wel ff de rand van het 12mm buisje aan het uiteinde schuin vijlen he, anders lukt het voor geen meter.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• .Frank
Ok, Perfect-systems heeft haar site enigszins veranderd ;)

Verder ben ik nu mijn kit-opstelling aan het testen, en hij lijkt erg waterdicht te zijn! Hij draait nu een uur of 7, en er is nog niets doorgekomen. Nu ga ik hem uitzetten en de kit nog een weekje uit laten harden, om vervolgens te kijken of ie nog steeds waterdicht is...

Ik post later nog wel ff een pic van hoe het er nu uit ziet.

En nu ik een week moet w88 heb ik mooi de tijd om mijn CPU blok te lappen!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Ej
Ik heb ook zo'n probleem met mijn radiator :), ben effe wezen kijken maar bij de praxis enzo verkopen ze van die kleine verloopstukjes, mijn rad aansluitingen zijn 14mm, dus pak ik een van 14 -> 12mm en van 12->10mm. dan zou het iig moeten passen :)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik heb gewone slang, die had ik gewoon warmgestookt, is 12/16mm dikke slang, maarja, met siliconen gaat dat warmstoken niet. maarja t is al gelukt toch?

• .Frank
hmms...

Ik kom er net achter dat de manier waarop ik het nu heb gedaan op het moment wel waterdicht is maar

1. Er vreselijk lelijk uit ziet
2. Te veel ruimte inneemt: hij kost me een 5,5 inch slot en die kan ik niet missen.

Dat wordt toch op een andere manier proberen... :(

Ik denk dat ik toch ga proberen om 16 x 12 aansluitingen te gaan gebruiken, en wel op de volgende manier: aan de 12 mm zeide het slangetje eroverheen prutsen (ik heb ontdekt dat het met BRUTE force wel kan) en de 16 mm zeide aan de buitenkant invijlen en dan in de rad timmeren. Vervolgens nog een mooi laagje kit, en klaar is case... :Y)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
ik ga die van mij gewoon 'lijmen' met bison .... tenminste, dat ga ik proberen :7 anders maar hele flexibele slangen halen ;)
Pagina: 1